Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Jetta -11 - Premiärtur gjord!
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (12757 totalt)
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Efter att ha provat på lite bankörning med sommarbilen under 2017 så började jag fundera över att faktiskt införskaffa en mer renodlad banbil.
Det kändes inte riktigt optimalt att kasta runt på sommarbilen med hala gatdäck, halvkassa belägg och en fjädring som gör att bilen kränger som en finlandsfärja i storm i varje kurva.

Sagt och gjort så började jag snegla på blocket efter en mer renodlad banbil under sensommaren 2017. Kraven jag har var ganska få och enkla:
-Bilen bör vara gatlegal, så det går att köra till/från bana
-Hyfsat tillförlitlig så man kan åka mer än skruva, så alla extrema byggen gick bort fort
-Gärna så färdigbyggt som möjligt då det annars blir dyrt
-Vid en ev krasch behöver man inte bli ruinerad. Dvs bilen bör inte vara för dyr

Tanken från början var mot en hyfsat färdigpreppad bil, typ BMW E46 compact med lite godis.
Efter att ha hållt stenkoll på blocket så hade det passerat någon 325 compact med diff och lite värre fjädring för 70, någon helt original med tillhörande skavanker för runt 30.
Helt enkelt kändes inga av objekten riktigt "rätt".

Tiden gick och annonserna kom och gick utan att jag hittade något som kändes helt klockrent.
För ca 2 veckor sedan dök det dock upp en hyfsat udda bil på blocket, en hyfsat banpreppad Volkswagen Jetta 2.0TSI 2011 med DSG.
Efter att ha kastat mig på telefonen och sen iväg i bilen för att kolla på den så stod det klart att det satt en hel del påkostade delar på bilen.
Tyvärr fanns det också en del skavanker och frågetecken då växellådan betedde sig lite underligt.
Efter lite diskuterande så kom jag och säljare överens och nu står bilen i garaget

En kort lista över vad som är utbytt av tidigare ägare:
-H&R Street performance coils
-Motorfästen utbytta mot hårdare
-"Dogbone" insert bussning
-ECS Dogbone
-Specialbult/brickor från ECS för att styva upp subframe fram/bak
-Insugskitt med insug direkt via fronten
-Helsystem från Milltek
-Optimerad motor och växellåda
-Tändspolar från Audi R8 och värre tändstift
-Alla tryckrör i plast utbytta mot dito i metall
-Hålborrade bromsskivor
-EBC redstuff belägg




Utöver ovanstående så satt det också en hel del kolfiber på bilen och jag har säkert glömt att skriva ner hälften av allt som sitter på den..



Utöver själva bilen så följde det också med en del extragrejer...

Tanken med bilen är att ha en hyfsat tillförlitlig bil som man kan ha lite kul på bana med, utan att den kostar multum att hålla rullande. Jag är helt med på att detta inte kommer bli någon bil som man sätter nya varvrekord med, men det är jag inte heller ute efter att göra

Innan säsongen 2018 har jag en del smågrejer jag skulle vilja se över på bilen:
-Allmän översyn, se så inget är löst eller trasig.
-Service av växellådan och hoppas på att det löser de konstiga växlingarna
-Byte av bromsslangar
-Byte av bromsvätska
-Inköp av nya fälgar 17/18" med några roliga och klibbiga däck
-Göra en hjulinställning
-Allmän rensning av inredningen. Initialt ska baksätet ur och andra enkla/lösa delar
-Ev inköp/montering av skalstol. Standard elstyrda skinnstolar är inte direkt optimala när det börjar svänga lite..

Det finns också några fler planer för bilen längre fram. Tills bankörningar 2018 är tanken mest att få bilen att gå bra och sen får man se framöver vart det tar vägen.
Det vore dock ruskigt kul att prova köra lite time attack..


Jag har dock några fundering som jag hoppas att någon här kan hjälpa till att svara på.
Är det en bra ide att köra med en skalstol/sittastillstol och standard bälte?
Om man skulle vilja ordna 4/6-punktsbälte, är bur ett måste?
Jag har läst lite kring bälten och det verkar råda delade meningar kring hur och om det är lämpligt med annat än standardbälte i en bil utan bur..
Om det är OK att köra 4/6-punktsbälte i en bil utan bur, hur löser man enklast fästpunkter för bältet?

_________________
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



kan hålla med om att det är ett lite ovanlgit val

Men det är väll ingen dum bil annars. den har väll lite vikt imot sig som de flesta VAG bilar har.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Babbe skrev:
kan hålla med om att det är ett lite ovanlgit val

Men det är väll ingen dum bil annars. den har väll lite vikt imot sig som de flesta VAG bilar har.

Desto roligare om man lyckas få lite fart på den och kan passera div BMW förare med den

Nej precis, förhoppningsvis går det att plocka ur några kilo ur den. De elstyrda stolarna lär ju väga en del..

Såg att du hade många bra tips i en annan tråd gällande hjulinställningar till VAG-bilar.
Har du några bra tips på först hjulinställning till denna bil samt vad man kan behöva byta för att få bättre justermån, så man kan uppnå den inställningen du rekommenderar?
Vad jag vet så är inget bytt i fjädringsväg som gör att man kan justera mer än vad man kan på en standardbil.

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Skruvade lite idag och började med att plocka av hjulen som satt på Jettan då det satt vinterdäck på fälgarna.
Fälgarna lånade jag sen till "sommarbilen" som nu får tjänstgöra som vardagsbil då tidigare vardagsbilen ska säljas..


SEAT'en med fälgar med VW-logga




Nu kan man torrgasa bäst man vill och drömma sig bort mot varm asfalt och alla bandagar som 2018 kommer bjuda på

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Det blir säkert skoj det där! Jag började köra bana med en Golf VR6 syncro. Hur kul som helst. Hoppas det inte blir för omständigt med DSGn

_________________
Magnus Thomé
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Det blir säkert skoj det där! Jag började köra bana med en Golf VR6 syncro. Hur kul som helst. Hoppas det inte blir för omständigt med DSGn

Hoppas då det
Håller på och jagar fälgar nu och imorgon blir det oljebyte på lådan..

Räknade dock halvt med att jag skulle behöva byta lådan när jag köpte den, så det finns med i kalkylen.
Slipper jag det så vore det ju dock väldigt mycket trevligare thumbs up

_________________
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



kompisen hade trasslig DSG låda på sin -09 a3 2.0TSI med samma (tror jag) maskin som du har,han fick den i princip utdömd här i Sverige,men nån firma i polen fixade den för en vettig kostnad så nu funkar den bra.

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Det är väl ordinerat oljebyte efter 6k mil på DSG lådorna? Oljebyte, ev filter och nollställning av adaptioner brukar ju göra susen.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
AL skrev:
Det är väl ordinerat oljebyte efter 6k mil på DSG lådorna? Oljebyte, ev filter och nollställning av adaptioner brukar ju göra susen.

//AL

Precis, tidigare ägaren hade tyvärr missat oljebytet så bilen har gått ca 2000mil över.
Så jag ska göra bytet ikväll tänkte jag.

Ska forska lite i om det går att nolla adoptioner med obdeleven och så får man hoppas att det löser bekymret.

_________________
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Snömannen skrev:
Babbe skrev:
kan hålla med om att det är ett lite ovanlgit val

Men det är väll ingen dum bil annars. den har väll lite vikt imot sig som de flesta VAG bilar har.

Desto roligare om man lyckas få lite fart på den och kan passera div BMW förare med den

Nej precis, förhoppningsvis går det att plocka ur några kilo ur den. De elstyrda stolarna lär ju väga en del..

Såg att du hade många bra tips i en annan tråd gällande hjulinställningar till VAG-bilar.
Har du några bra tips på först hjulinställning till denna bil samt vad man kan behöva byta för att få bättre justermån, så man kan uppnå den inställningen du rekommenderar?
Vad jag vet så är inget bytt i fjädringsväg som gör att man kan justera mer än vad man kan på en standardbil.


Hårdare krängningshämmare skulle jag rekommendera, För att kunna justera cambern krävs det andra justerbara toplagringar

Tänk på att du inte sänker han förmycket heller så bärarmarna börjar peka uppåt ute vid hjulet. Jag kör bara min golf 10mm lägre än en standard gti, det är bara till nackdel att köra dom lägre för du förlorar camber och grepp när den fjädrar ihop.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Babbe skrev:
Snömannen skrev:
Babbe skrev:
kan hålla med om att det är ett lite ovanlgit val

Men det är väll ingen dum bil annars. den har väll lite vikt imot sig som de flesta VAG bilar har.

Desto roligare om man lyckas få lite fart på den och kan passera div BMW förare med den

Nej precis, förhoppningsvis går det att plocka ur några kilo ur den. De elstyrda stolarna lär ju väga en del..

Såg att du hade många bra tips i en annan tråd gällande hjulinställningar till VAG-bilar.
Har du några bra tips på först hjulinställning till denna bil samt vad man kan behöva byta för att få bättre justermån, så man kan uppnå den inställningen du rekommenderar?
Vad jag vet så är inget bytt i fjädringsväg som gör att man kan justera mer än vad man kan på en standardbil.


Hårdare krängningshämmare skulle jag rekommendera, För att kunna justera cambern krävs det andra justerbara toplagringar

Tänk på att du inte sänker han förmycket heller så bärarmarna börjar peka uppåt ute vid hjulet. Jag kör bara min golf 10mm lägre än en standard gti, det är bara till nackdel att köra dom lägre för du förlorar camber och grepp när den fjädrar ihop.


Tack!
Det sitter standard krängningshämmare på bilen just nu, dock med justerbara end-links.

Den är faktiskt i högsta läget på coilsen just nu och som du säger för det inte med sig något positivt att sänka den ytterligare.

Blev lite skruvande idag med.
Bytte olja i DSG'n och provpassade lite leksaker som dök upp idag.
Ok+okhållare samt en bromsskiva från en Scirocco R.
Lite större ok, dock fortfarande 1-kolv, sen 345mm skiva istället för 312.
Är lite osäker på om jag kastar på detta direkt eller om det får bli senare.


Standardbromsar dock med andra belägg/skivor


Standardbromsar från Scirocco R 2015

_________________
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Schysta bromsar, om du tröttnar sen på enkolvsok så borde det vara rätt lätt att montera Touareg 18z 4 eller 6 kolvsok! Jag har ett par 17z 4-kolvsok som jag håller på att montera med S60R 330mm skivor på min bruks A4.

Ett tips, vet ej om det är samma höjd på skivorna,men kanske värt att kolla. När jag hade en s4 B8 förut så var typ ATE och Zimmermann 345mm skivor till den bilen sjukt billiga, typ 600SEK styck i tyskland.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
iqbad skrev:
Schysta bromsar, om du tröttnar sen på enkolvsok så borde det vara rätt lätt att montera Touareg 18z 4 eller 6 kolvsok! Jag har ett par 17z 4-kolvsok som jag håller på att montera med S60R 330mm skivor på min bruks A4.

Ett tips, vet ej om det är samma höjd på skivorna,men kanske värt att kolla. När jag hade en s4 B8 förut så var typ ATE och Zimmermann 345mm skivor till den bilen sjukt billiga, typ 600SEK styck i tyskland.


Tack för tipset! 18Z-ok var ju inte alltför blodigt dyra.
Frågan är hur "bra" enkolvsoken från Scirocc R/Golf R ihop med 340 skivor och värre belägg kommer vara?
Ännu har jag ej beställt skivor/belägg till dem, så frågan är ifall uppgraderingen kommer vara värd att ordna med eller om man ska gå på ännu värre grejer direkt?

_________________
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Jag gjorde uppgradering till 345 skivor å R ok på min A3 -07, med facit på hand var det bortkastade pengar, kännde ingen som helst skillnad, nu har jag samma skivor fast 4-kolvs ok.
Nu snackar vi bett

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Om det är samma 55mm ben/spindel som golf/A3 mfl så är cayenne 18z busenkel uppgradering, 360mm Mb ML skivor samnt skruvsats med hylsor så är de bolt on

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Snömannen skrev:

Tack för tipset! 18Z-ok var ju inte alltför blodigt dyra.
Frågan är hur "bra" enkolvsoken från Scirocc R/Golf R ihop med 340 skivor och värre belägg kommer vara?
Ännu har jag ej beställt skivor/belägg till dem, så frågan är ifall uppgraderingen kommer vara värd att ordna med eller om man ska gå på ännu värre grejer direkt?


Det kommer säkert funka bra också med den uppdatering du har nu, det man får med 4 eller 6-kolvsok brukar vara lite bättre känsla och mindre snedslitage av beläggen, själva bromskraften bestäms snarare av totala kolvarean (som ofta är hög på ett enkolvsok pga konstruktionen med "utväxlingen" ) och hur stora skivor man har.

Min M3:a bromsade i princip lika bra med originalok som med Porsche cayman ok, det kändes inte lika stabilt bara.

Sen är bromskylning nåt att satsa på! Inte alltid så lätt på dessa bilar, men spana i min tråd om min TT-RS om nån vecka eller två så kommer det upp en lösning som kanske skulle kunna byggas in på din bil också.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Mange K skrev:
Om det är samma 55mm ben/spindel som golf/A3 mfl så är cayenne 18z busenkel uppgradering, 360mm Mb ML skivor samnt skruvsats med hylsor så är de bolt on


Får ta och kolla faktiskt, men det bör vara samma 55mm ben som Golf/A3 mfl. Vag brukar ju vara duktiga på att köra samma grejer mellan bilarna.

Har ni några tips på vart man får tag på ok för en vettig peng?
Sökte lite och ramlade över någon site i USA som sålde nyrenoverade ok, samt nylackade för ca 600dollar, vilket kändes väldigt bra/billigt?


iqbad skrev:
Snömannen skrev:

Tack för tipset! 18Z-ok var ju inte alltför blodigt dyra.
Frågan är hur "bra" enkolvsoken från Scirocc R/Golf R ihop med 340 skivor och värre belägg kommer vara?
Ännu har jag ej beställt skivor/belägg till dem, så frågan är ifall uppgraderingen kommer vara värd att ordna med eller om man ska gå på ännu värre grejer direkt?


Det kommer säkert funka bra också med den uppdatering du har nu, det man får med 4 eller 6-kolvsok brukar vara lite bättre känsla och mindre snedslitage av beläggen, själva bromskraften bestäms snarare av totala kolvarean (som ofta är hög på ett enkolvsok pga konstruktionen med "utväxlingen" ) och hur stora skivor man har.

Min M3:a bromsade i princip lika bra med originalok som med Porsche cayman ok, det kändes inte lika stabilt bara.

Sen är bromskylning nåt att satsa på! Inte alltid så lätt på dessa bilar, men spana i min tråd om min TT-RS om nån vecka eller två så kommer det upp en lösning som kanske skulle kunna byggas in på din bil också.


Hum okej..
Det jag funderar på är ju om det är värt att köpa skivor och belägg till R-oken, om det ändå knappt blir någon uppdatering.
Då kanske det är lika bra att spara pengarna och sen skaffa sig en ordentlig uppgradering och en uppsättning 18Z-ok..

Jo jag har börjat snegla lite på det, men har inte direkt börjat gräva under all plast för att se om det finns utrymme för det.
Jag ska hålla koll i din tråd!

_________________
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



$600 blir ganska mkt pengar innan du har dom hemma med frakt,tull,moms osv

Jag har köpt ett par satser från england, brukar ligga på mellan 4500-6500 ber på skick.

Snabb sökning gav detta

Bromsok

https://www.ebay.co.uk/itm/BREMBO-18Z-CALIPERS-6-Pistons-GOLF-Mk5-6-Ca . . . .


Monteringskit
https://www.ebay.co.uk/itm/Golf-GTI-G32-R20-Mounting-Bolts-Hub-rings-f . . . .

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Mange K skrev:
$600 blir ganska mkt pengar innan du har dom hemma med frakt,tull,moms osv

Jag har köpt ett par satser från england, brukar ligga på mellan 4500-6500 ber på skick.

Snabb sökning gav detta

Bromsok

https://www.ebay.co.uk/itm/BREMBO-18Z-CALIPERS-6-Pistons-GOLF-Mk5-6-Ca . . . .


Monteringskit
https://www.ebay.co.uk/itm/Golf-GTI-G32-R20-Mounting-Bolts-Hub-rings-f . . . .


Men du skulle rekommendera att man kör på ett sånt kit istället för att försöka montera scirocco-grejerna på bilen?
Även om just de där grejerna skulle landa på runt 10000 +skivor och belägg

_________________
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Vet ärligt talat inte hur dom är på bana,dom jag monterat åt folk har mest varit för utseendets skull,men det jag kört med dom så är det bra nyp i dom.

Jag har andra 4 kolvare på min bil,men det är mer omfattande moddar för att få dit.

Jag monterade först R bromsarna på min,mot särås avrådan...plockade bort dom lika snabbt då det enda jag gjorde var att addera vikt märkte jag

Problemet med cayenneoken är att dom är skitstora,så det gäller att man har rymliga fälgar

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Mange K skrev:
Vet ärligt talat inte hur dom är på bana,dom jag monterat åt folk har mest varit för utseendets skull,men det jag kört med dom så är det bra nyp i dom.

Jag har andra 4 kolvare på min bil,men det är mer omfattande moddar för att få dit.

Jag monterade först R bromsarna på min,mot särås avrådan...plockade bort dom lika snabbt då det enda jag gjorde var att addera vikt märkte jag

Problemet med cayenneoken är att dom är skitstora,så det gäller att man har rymliga fälgar


Det där lät ju inte bra alls, då köpte jag på mig de helt i onödan..
Men men

Men är det att det initiala bettet inte duger eller är det mer känslan/kontrollen som blir lidande?
Det kommer inte vara aktuellt med några långlopp utan tanken är att köra track days och kanske prova på lite time attack.

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Jetta -11 - Premiärtur gjord!
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (12757 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande