Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Funderingar kring stol, bälte och bur
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4174 totalt)
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 674


Trådstartare
Har börjat skruva på min första bil för banbruk och tanken är att ersätta originalstolarna mot något som faktiskt är lite skålat.
När jag väl började kika på div stolar så dök ju frågan ganska omedelbart upp om man behöver/bör köra med 4/6-punktsbälte om man väl installerar en mer skålad stol?
Efterföljande fråga blir då om man kan köra med 4/6-punktsbälte utan bur?
Det verkar tyvärr inte finnas några skruvburar till min bil och bilen behöver vara besiktningsbar, så jag kan tyvärr inte svetsa dit en bur.

Det här bör vara en hyfsat vanlig frågeställning, så förhoppningsvis kan jag få lite tips och råd från er andra här på forumet

_________________
Emil W
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja du kan i de allra flesta fall sätta i ny stol men behålla orginal bältena

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Aldrig bälte som håller dig fast i stolen utan båge.
Aldrig 4/5/6 - bälte i mjuk stol.

3pt har visat sig fungera bra i många allvarliga krascher, helt med airbags kvar (ratt och ansikte är inte så kompatibla, integralhjälm förbättrar situationen).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Min reflektion och erfarenhet efter att ha kört (som SFRO-besiktningsman) massor av bilar med 3-punktsbälte och sportstolar, och haft min egen bil med både 6-punkt och 3-punkt ett par somrar är att man kanske lite bör bestämma sig för vad bilens verkliga fokus är.

För att trepunktsbältet ska fungera bra måste det ligga an rätt mot höfterna och det gör det bara om man drar bandet genom höfthålen i en "racingstol". Det blir ofta rätt bökigt på gata.

Så här i efterhand skulle jag till Caprin som ändå går en del gata, ha försökt hitta en stol som funkar med 6-punktsbälte men inte har bälteshål vid höfterna, utan som är så låg att bältet går fritt.

Något i stil med Lotus Elise kanske;



Behöver man inte en fast stolsrygg finns det mer att välja på. Tänk dock på att om du har en bil som "inte går att regga med bur" så är det inte självklart att den godkänns vid kontrollbesiktning med utbytta stolar.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 674


Trådstartare
Tanken är att bilen ska gå enbart bana, men väg till och från banan.
Så hur praktisk den är till vardags spelar ingen roll.
Den är dessutom 4-dörrars, men jag tänker plocka ut baksäte.

Så konsensus är att racestol är bra, 4-punkts mindre bra utan bur.
För besiktning behöver jag antagligen återmontera baksätet och behöver jag även byta stolarna fram skulle det inte göra alltför mycket.

_________________
Emil W
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Att det inte finns skruvbur att köpa är inget hinder.
Du kan lika gärna svetsa en bur för skruvad fastsättning som en fastsvetsad. I- och ur-montering ställer lite krav på konstruktionen iofs, men allt går att lösa.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Niklas Falk skrev:
Aldrig bälte som håller dig fast i stolen utan båge.
Jag håller inte med!
Alltid bälte som håller dig på plats i stolen, oavsett båge eller inte!

Niklas Falk skrev:
3pt har visat sig fungera bra i många allvarliga krascher
Jag håller definitivt med. 3-punktsbälte har många fördelar.


Att man sitter still på sin plats och inte rör sig runt i bilen där man kan slå i inredningen är a och o för att klara sig bra vid en olycka
Många tror att man aldrig ska ha skalstolar och/eller effektiva bälten utan bur då man påstås "glida undan" vid en eventuell intryckning av taket. Misstaget är att taket inte trycks in sakta och försiktigt så man flyttas undan. Istället kan man jämföra det med att man får ett slag av en slägga.
Så se i första hand till att bälte och stol håller dig på plats på ett bra sätt så du i största möjliga mån undviker islag. Original stol och bälte kan vara mycket effektiva beroende på utförande. Fast skalstol och 6-punktsbälte som monterats på korrekt sätt är ännu effektivare.

4-punktsbälte ska alltid undvikas på grund av risken för underglidning.


Frågeställningen har diskuterats många gånger tidigare. Sök i förumet.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 674


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Att det inte finns skruvbur att köpa är inget hinder.
Du kan lika gärna svetsa en bur för skruvad fastsättning som en fastsvetsad. I- och ur-montering ställer lite krav på konstruktionen iofs, men allt går att lösa.

Du har ju faktiskt en bra poäng där!

Du råkar inte ha några bra tips på en person/firma som kan vara villig att ordna med något sånt?
Tyvärr är mina svetskunskaper högst begränsade och jag har inga direkta bekanta som sysslar med bankörning och har koll på sånt.

_________________
Emil W
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 674


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Niklas Falk skrev:
Aldrig bälte som håller dig fast i stolen utan båge.
Jag håller inte med!
Alltid bälte som håller dig på plats i stolen, oavsett båge eller inte!

Niklas Falk skrev:
3pt har visat sig fungera bra i många allvarliga krascher
Jag håller definitivt med. 3-punktsbälte har många fördelar.


Att man sitter still på sin plats och inte rör sig runt i bilen där man kan slå i inredningen är a och o för att klara sig bra vid en olycka
Många tror att man aldrig ska ha skalstolar och/eller effektiva bälten utan bur då man påstås "glida undan" vid en eventuell intryckning av taket. Misstaget är att taket inte trycks in sakta och försiktigt så man flyttas undan. Istället kan man jämföra det med att man får ett slag av en slägga.
Så se i första hand till att bälte och stol håller dig på plats på ett bra sätt så du i största möjliga mån undviker islag. Original stol och bälte kan vara mycket effektiva beroende på utförande. Fast skalstol och 6-punktsbälte som monterats på korrekt sätt är ännu effektivare.

4-punktsbälte ska alltid undvikas på grund av risken för underglidning.


Frågeställningen har diskuterats många gånger tidigare. Sök i förumet.


Tack för ditt svar!

Faktumet är att jag har sökt en del innan jag gjorde inlägget.
Problemet är att det är många som ställt frågorna separat, men sällan sammanlänkade.

_________________
Emil W
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328



Snömannen skrev:
Du råkar inte ha några bra tips på en person/firma som kan vara villig att ordna med något sånt?


http://www.kbtsafety.se/produkter.html

Finns säkert fler firmor, men var denna som ploppade upp i mitt huvud

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 674


Trådstartare
Erik Nilsson skrev:
Snömannen skrev:
Du råkar inte ha några bra tips på en person/firma som kan vara villig att ordna med något sånt?


http://www.kbtsafety.se/produkter.html

Finns säkert fler firmor, men var denna som ploppade upp i mitt huvud

Tack!
Var ju faktiskt inte heller alltför långt bort. Ska ta och kontakta dem!

Antar att du hört något gott om dem och kan rekommendera dem?

_________________
Emil W
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Wankelsport skrev:
Niklas Falk skrev:
Aldrig bälte som håller dig fast i stolen utan båge.
Jag håller inte med!
Alltid bälte som håller dig på plats i stolen, oavsett båge eller inte!

Niklas Falk skrev:
3pt har visat sig fungera bra i många allvarliga krascher
Jag håller definitivt med. 3-punktsbälte har många fördelar.


Att man sitter still på sin plats och inte rör sig runt i bilen där man kan slå i inredningen är a och o för att klara sig bra vid en olycka
Många tror att man aldrig ska ha skalstolar och/eller effektiva bälten utan bur då man påstås "glida undan" vid en eventuell intryckning av taket. Misstaget är att taket inte trycks in sakta och försiktigt så man flyttas undan. Istället kan man jämföra det med att man får ett slag av en slägga.
Så se i första hand till att bälte och stol håller dig på plats på ett bra sätt så du i största möjliga mån undviker islag. Original stol och bälte kan vara mycket effektiva beroende på utförande. Fast skalstol och 6-punktsbälte som monterats på korrekt sätt är ännu effektivare.

4-punktsbälte ska alltid undvikas på grund av risken för underglidning.


Frågeställningen har diskuterats många gånger tidigare. Sök i förumet.
Med axelpartiet (och det ovanför) i ung samma position för varje ny påverkan (det är ju multirullning och liknande detta gäller) så tar man inte del av den knasiga rörelsen av överkroppen med 3p som verkar bli i osynk på de testfilmer jag sett (kan vara handplockade iofs).
Inte frågan om att vika undan av smäll, utan att inte vara på utsatt ställe hela tiden.

Det är ju komplettera system som inte ska mixas utan eftertanke.
Sen sträcker ju bälten sig rejält, skalstolar flexa mm. Det är stora krafter även vid moderata hastigheter.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Jag tycker det fungerar fint med 3punkt och skalstol, så länge man har en med nerskurna sidor. Jag har en cobra Imola och då ligger bältet bra.

Finns ett 4 punkt från schroth som motverkar underglidning som har tillägget ASM. Jag köpte ett sådant för att kunna köra både 5/6p och 4p.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ja det är sant, det ha skrivits i många trådar genom åren. Kan kanske rekommendera att läsa inlägg i frågan gjorda av "Gripenland", "J P Simpson" samt kanske även av undertecknad. Sökord som båge, bälte, bur är nog bra.



Nu var väl saken huruvida man kunde ha annan stol/bälte utan båge. Vilket jag hävdar att man kan. Jag rekommenderar givetvis hellre att man har det i kombination med full bur som är stoppad med riktig padding på lämpliga ställen men det är inte alla som vill/kan det.


Om du inte sitter fast bra och hålls på din plats kommer du att vara på alla möjliga ställen i bilen under tiden den rullar. Om det nu är rullningar vi ska diskutera.
Visst kan man ha turen att hamna i någon slags synk med rullningen och hålla sig undan från inredningen men betydligt mer troligt är att man under tiden man far runt med största sannolikhet slår i inredningen hårt! Väldigt hårt. Då skadas man allvarligt. Hur en bil kommer att rulla, vad som slå i och vad som deformeras är extremt slumpartat. Även om man utför flera prov i en kalibrerad provrigg enligt exakt samma förutsättningar är inte två prov varandra lika. Tvärt om är de oftast väldigt olika. Så att generalisera är väldigt svårt. I vissa fall trycks taket in delvis, ibland inte alls. Ibland på höger sida, ibland på vänster....
Jag hävdar återigen att det generellt är absolut viktigast att man sitter väl fastspänd så minskar risken att man slår i någonstans. Man ska låta bilens struktur ta smällen. Inte den egna kroppen. Sitter man inte fastspänd träffar man själv bilen med samma hastighet som den hade innan krocken.
Samma sak gäller andra krockfall. Slack i bälten ska alltid undvikas eftersom det gör att du får en relativ hastighet mot bilen.


Ja, bälten kan sträckas Speciellt i moderna bilar med skyddsystem med bältesförsträckning i flera steg och kraftbegränsare som är variabla. Där är det en del i åkandeskyddet och är utprovat för att fungera med original komponenter. Att mixtra med att koppla ur airbags, byta stolar osv i kombination med ett sånt bälte är direkt farligt.
Japp skalstolar kan givetvis flexa, precis som originalstolar gör vid en olycka.

4-punkt kan mycket väl fungera utan att riskera underglidning men det kräver mer av installationen och av stolens prestanda. Eftersom det är lättare att misslyckas med 4-punkt än med 6-punkt tycker jag att man ska avstå.

Notera för övrigt min kommentar att skalstol och 6-punktsbälte är effektivare än 3-punkt och standard under förutsättning att de monteras korrekt.
Vet man inte vad man håller på med så ska man låta bli och låta bilen vara i originalutförande.


Hoppas inte jag framstår som allt för mycket besserwisser men jag har faktiskt jobbat professionellt med bilsäkerhet i 19 år. Så jag vågar påstå att jag har en del erfarenhet.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 674


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Ja det är sant, det ha skrivits i många trådar genom åren. Kan kanske rekommendera att läsa inlägg i frågan gjorda av "Gripenland", "J P Simpson" samt kanske även av undertecknad. Sökord som båge, bälte, bur är nog bra.



Nu var väl saken huruvida man kunde ha annan stol/bälte utan båge. Vilket jag hävdar att man kan. Jag rekommenderar givetvis hellre att man har det i kombination med full bur som är stoppad med riktig padding på lämpliga ställen men det är inte alla som vill/kan det.


Om du inte sitter fast bra och hålls på din plats kommer du att vara på alla möjliga ställen i bilen under tiden den rullar. Om det nu är rullningar vi ska diskutera.
Visst kan man ha turen att hamna i någon slags synk med rullningen och hålla sig undan från inredningen men betydligt mer troligt är att man under tiden man far runt med största sannolikhet slår i inredningen hårt! Väldigt hårt. Då skadas man allvarligt. Hur en bil kommer att rulla, vad som slå i och vad som deformeras är extremt slumpartat. Även om man utför flera prov i en kalibrerad provrigg enligt exakt samma förutsättningar är inte två prov varandra lika. Tvärt om är de oftast väldigt olika. Så att generalisera är väldigt svårt. I vissa fall trycks taket in delvis, ibland inte alls. Ibland på höger sida, ibland på vänster....
Jag hävdar återigen att det generellt är absolut viktigast att man sitter väl fastspänd så minskar risken att man slår i någonstans. Man ska låta bilens struktur ta smällen. Inte den egna kroppen. Sitter man inte fastspänd träffar man själv bilen med samma hastighet som den hade innan krocken.
Samma sak gäller andra krockfall. Slack i bälten ska alltid undvikas eftersom det gör att du får en relativ hastighet mot bilen.


Ja, bälten kan sträckas Speciellt i moderna bilar med skyddsystem med bältesförsträckning i flera steg och kraftbegränsare som är variabla. Där är det en del i åkandeskyddet och är utprovat för att fungera med original komponenter. Att mixtra med att koppla ur airbags, byta stolar osv i kombination med ett sånt bälte är direkt farligt.
Japp skalstolar kan givetvis flexa, precis som originalstolar gör vid en olycka.

4-punkt kan mycket väl fungera utan att riskera underglidning men det kräver mer av installationen och av stolens prestanda. Eftersom det är lättare att misslyckas med 4-punkt än med 6-punkt tycker jag att man ska avstå.

Notera för övrigt min kommentar att skalstol och 6-punktsbälte är effektivare än 3-punkt och standard under förutsättning att de monteras korrekt.
Vet man inte vad man håller på med så ska man låta bli och låta bilen vara i originalutförande.


Hoppas inte jag framstår som allt för mycket besserwisser men jag har faktiskt jobbat professionellt med bilsäkerhet i 19 år. Så jag vågar påstå att jag har en del erfarenhet.


Jag har faktiskt läst ett gäng trådar om just detta, där både du, Gripenland och "J P Simpson" skrivit.
Men då åsikterna går isär kring just det här med bur och 4/6-punktsbälte så tänkte jag kasta in en ny fråga och hoppas att vi kunde nå konsensus denna gång, vilket vi inte verkar nå

Men om jag förstått dig rätt så förespråkar du skalstol+6punktsbälte+bur.
Där bur inte går att få så är skalstol+6punktsbälte ok
Annars rekommenderar du originalstol och 3-punkt före skalstol och 3-punkt?

_________________
Emil W
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ja ungefär så. I bil med modernt skyddsystem (utan bur) bör man överväga att behålla grejorna. I en äldre är det nog mer lämpligt att uppgradera. Men det beror ju också på om den ska köras på gatan och om originalstolen ger tillräckligt bra sidostöd så man inte hänger i ratten för att hålla sig kvar.
Sunt förnuft!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Gripenland och jag har nog aldrig varit oense. Möjligen Simpson. Han är visserligen handlare och talar möjligen lite i egen sak men han är mycket kunnig och värd att lyssna på.
Men åter igen, kan du ha bur så är det ju i de flesta fall bättre än utan.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 674


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Gripenland och jag har nog aldrig varit oense. Möjligen Simpson. Han är visserligen handlare och talar möjligen lite i egen sak men han är mycket kunnig och värd att lyssna på.
Men åter igen, kan du ha bur så är det ju i de flesta fall bättre än utan.


Nej jag menade mer att folk allmänt var oense när det diskuterades på forumet.
Ungefär som i denna tråd där vissa menar att man inte bör köra annat än 3-punktsbälte i en bil utan bur, medans andra menar att det är bättre att köra skalstol och 6-punktsbälte utan bur.

Stolarna som sitter i bilen jag skruvar med är tyvärr helt utan sidostöd..
Så ska de sitta kvar så kommer det tyvärr bli "jobbigt" att försöka hålla sig kvar i stolen..

_________________
Emil W
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



En sak som man ibland "glömmer" när det diskuteras bälte/stol/bur är det som Göran/Wankelsport är inne på lite lätt - hur ny/modern är bilen?

En nyare bil med styv skyddstruktur har rimligen mindre risk för tak-kollaps än en gammal bil. Jag skulle själv inte vara så orolig för "racestol" och 6-punktsbälte i en modern bil utan bur. I en äldre bil med klenare takstruktur kan man fundera en extra gång kanske men jag tror inte man ska överdriva risken att skadas pga riktigt bälte (eller kanske snarare chansen att klara sig för att man inte sitter fast ordentligt).

Så "konsensus" är kanske inte helt enkelt eftersom vi tenderar att ha olika förutsättningar också.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 674


Trådstartare
therealpinto skrev:
En sak som man ibland "glömmer" när det diskuteras bälte/stol/bur är det som Göran/Wankelsport är inne på lite lätt - hur ny/modern är bilen?

En nyare bil med styv skyddstruktur har rimligen mindre risk för tak-kollaps än en gammal bil. Jag skulle själv inte vara så orolig för "racestol" och 6-punktsbälte i en modern bil utan bur. I en äldre bil med klenare takstruktur kan man fundera en extra gång kanske men jag tror inte man ska överdriva risken att skadas pga riktigt bälte (eller kanske snarare chansen att klara sig för att man inte sitter fast ordentligt).

Så "konsensus" är kanske inte helt enkelt eftersom vi tenderar att ha olika förutsättningar också.

Gustaf


Bilen i detta fall är en VW Jetta 2011, så hyfsat moderna och förhoppningsvis bra krocksäkerhet.

Bilen byggdes ju dock inte med bankörning i åtanke, så stolarna är inte det minsta skålade..

_________________
Emil W
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag har mitt företag i Norrköping
Har platsbyggt många burar både byggsatser byggt om /ut befintliga, urtagbar, fast ditsvetsade även kompletta chassien.

Kan hjälp dig bygga och spåna lite hur du vill ha det och hjälpa dig hitta den bästa /mest anpassade lösningen mest prisvärda alternativ, har någorlunda bra koll på gällande regler om inte annat tar jag reda på vad som gäller efter vi kommit fram till vad du ska ha för användningsområde. Jobbat som licenssvetsare sedan 2006. Uppväxt i bilverkstad och så vidare. Du är välkommen på ett studiebesök i min verkstad om du vill se lite vad jag styr med för något och du kan även få se lite tidigare saker jag byggt tex.

Skicka pm om det är intressant. (det är främst min hobby. Jobbar normalt mot industrin så kan hjälpa dig privat eller faktura vilket som passar dig bäst)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Allmänt banåkaforum
Funderingar kring stol, bälte och bur
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4174 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande