Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C T5R -75 | << 1, 2 5 besök senaste veckan (12309 totalt) |
Svåranvänt bagage de blev i Kadetten
Om du inte är rädd för att modifiera lite så tyckte jag BMW 2002 Turbo vingen ser ut att kunna passa bra! (har en sån själv till min Kadett, går skymta den lite i bakgrunden på de senaste bilderna i min projekttråd) Sen finns ju GTE vingen med, den är dock mer "kil" formad så frågan är hur mycke den faktiskt ger.. BMW vingen är ju mer av en ankstjärt så den bör ha någon funktion åtminstone, sen kan man diskutera hur mycket men.. Jag har sen en Golf GTi MK1 läpp fram, det blir mer periodkorrekt stuk än funktion kanske? Det finns ju den klassiksa Kadett framspoilern med från Lexmaul eller om de var Steinmetz? Den bör gå bra att bygga splitter under! Golf läppen är svårare ihop med splitter och bör förstärkas om den ska fylla någon funktion över huvud taget _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Blev nyfiken på framvagnen. Har du fler bilder på den?
Sänkte du din styrväxel nåt? |
||
kan fixa mer bilder:) japp styrväxeln är nerflyttad med adaptrar ute vid spindeln för styrstagena för att minimera bumpster _________________ oskar larsson |
||
fått på framstöten fått i en sträva rakt över under instumentbrädan svarvade ett par hylsor, borrade hål i röret och tigade i dom så nu sitter styrcervon fast ordentligt den har varit "lite" tungstyrd med slicksen på innan blev en corsa d ekektrisk styrservo som på att ställa med potenciometer hur lätt den ska gå! som skarvats ihop med kadettens orginal stång så jag har kvar blinkersspaken bakaxeln har fått lite nya fästen sen även pulverlackad så nu ska bara den nyrenoverade diffen tillbaka i samt nya packboxar skivor och ok blev även crommolly uniballs nu! just nu håller jag på och byter ut elsystemet i hela bilen samt att sprutet får en helt ny härva som blir platsbyggd till denna bil! samt ska även brandsläckningssystemet monteras samt nytt spakställ samt handbrom monteras _________________ oskar larsson |
||
hänt lite mer men börjar bli tid att få i ordning på isbilen nu!
blew ett nytt spakställ samt huvlås vet ej dock om jag ska ha dom på vill ha så nära orginal stuk som går utvändigt men kan juu vara bra om huven sitter fast i 250+ ska även bygga mig en racegig har tänk köpa dessa pedaler och ratt, _________________ oskar larsson |
||
joo det blev bra är orginal färgen på bilen joo har alltid ratat volvo vitmotorer men tänkte ge det en chans nu! har fått i spakstället i alla fall ska iväg med den och få på stripes på sidorna vill inte borra hål för lister så blir det istället _________________ oskar larsson |
||
Tycker T5 motorerna verkar ha varit ganska populära i många år nu. Bra effekt std, finns passande RWD lådor vad jag förstått från andra Volvomodeller (+ att omsvetsade BMW lådor är lätta att få tag på), lätta att skrämma till ~300hk. Ganska lätt tack vare alu block. Lätta att hitta till småpengar med. Dyker ju upp i allt möjligt i RWD konfiguration. Gamla Corollor, diverse Volvos, Miator, BMW's, Kadetter/Asconor/Mantor m.fl. B230in känns nästan ovanligare att folk bygger på idag _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
gått lite trögt det sista varit lite skruvande med isbilen istället
men börjat få i den nya kabelhärvan till sprutet samt även investerat i en dash även fått tillbaka diffen ifrån renovering samt att jag togv tag i fälgarna och lackade dom vita som dom var orginal pulverlackade dom sen fick kompisen montera dekalerna och sedan blev det 2k klarlack på och sen kiramisk lackskydd på dom ävben haft bilen på polering så nu är det instalation av brandsläckningssystemet som är på chemat samt montera den nya rutan _________________ oskar larsson |
||
gått lite trögt det sista varit lite skruvande med isbilen istället
men börjat få i den nya kabelhärvan till sprutet samt även investerat i en dash även fått tillbaka diffen ifrån renovering samt att jag togv tag i fälgarna och lackade dom vita som dom var orginal pulverlackade dom sen fick kompisen montera dekalerna och sedan blev det 2k klarlack på och sen kiramisk lackskydd på dom ävben haft bilen på polering så nu är det instalation av brandsläckningssystemet som är på chemat samt montera den nya rutan _________________ oskar larsson |
||
bilen har blivit bromsad i alla fall ärtan gjorde som vanligt ett fint jobb
resultat tanken var 600 i motorn men blev 645hk på 2,2 hade lite problem med att turbon spolade på lite väl snabbt på låg varv med högt moment som följd men ett helt ok problem att lösa ingenting bottnat än så går juu mosa på mer om man nu skulle vilja det kört en hel del med den dock så blev det ett "litet" ras då generatorremen bestämdesig för att hoppa av och leta sig in till kamremen som följd så har fått ihop en ny topp med tibuc fjädrar i nu istället tanken är att jag tänkte ta med den ner till ringen nu i juli och åka en vecka så får vi se hur den gillar det _________________ oskar larsson |
||
har varit lite dött med uppdaterandet
var nere på ringen på semester nu i sommras och blev så sjukt sugen på en e46a m3 så efter lite letande så hittades en fin i england då jag tycker dom stuckit lite väl mycket i pris i sverige! sakt och gjort la handpeningen på bilen och resa bokades! tog med kompisen över så vi flög över och han hämtade oss på flygplatsen allt så väldigt bra ut och nu återstod bara betalningen! jag hade förberet och fört över pengarna till mittt paypal konto så skulle jag bara göra överföringen och där blev det stop då mityt konto kände av att jag logade in ifrån utlandet så låste dom kontot och pengarna blev spärrade efter lite ringande så slutade det med att jag skulle få en kod hemskickat till sverige så jag kunde låsa upp kontot. dock hjälpte det inte direkt där vi stod. mén han litade på oss så slutade med att han sa att vi fick ta bilen och betala när vi kom hem till sverige planen var att sträkköra ner till ringen och va där 2 nätter men när vi körde av färjan till frankrike så la sig generatorn och bilen stendog efter 5km efter ringande lyckades vi få tag i en bärgare, som desutom inte kunde ett ord engelska, men dom drog oss till en verkstad som lyckades fixa fram en ny orginal generator till morgonen efter! så när bilen väl fungerade igen så var det bara fulgas ner till nurburg! blev total 7varv och 8,48 på gatdäck så får nog vara skapligt nöjd då jag fick åka på avslag upp för hela bergverken pgr av värme problem var 35grader i skuggan så var nästan bara porscharna som kunde hålla fullt bilen i sig då är en e46m3 03 smg som har fått sig en uppsätning bilstein b16 coils och bmw peformanc 6k ok och csl skivor fram väl hemma så blev det att tesa den på kinnekulle ring vilket blev en väldigt rolig dag med över 100 varv körda så slutade bästa tid på 57,6 och bilen är en dröm att köra dock hade inte en sitta still stol skadat sen fick jag reda på att kompisen skulle få en upsättning kw copetitions 3vägare över ifrån sin race bil som jag fick köpa av han! och smart som han är så erbjöd han att jag fick testa dom på bilen innan köp så inför den sista körningen iår med tm så skruvades dom på och han var med och hjälpte mig ställa in dom dock så hade vi problem med att bakvagnen bara ville släppa för mig men efter mycket grejande så tog jag bort krängaren bak och det blev en helt ny bil att köra så blev tillslut en 56.09 tid och bilen är helt odramatisk att köra hade inte skadat med (lite) mer effekt på rakan men annars lirar den väldigt bra så det blir affär på dom kw benen samt att jag ska uppdatera lite busttningar i vinter och lite så jox samt att den ska byggas om till vänsterstyrning och ett kolfibertak och csl lucka ska monteras är tanken! sen kommer även kadetten komma med i ett repotage i bilsport här framöver _________________ oskar larsson |
||
Hann bara ge dig tummen upp nere på Ringen. Ville ju se kärran i detalj :-)
Drive like boss: https://www.youtube.com/watch?v=laW_ _________________ Dan |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C T5R -75 | << 1, 2 5 besök senaste veckan (12309 totalt) |