Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C T5R -75
<<   1, 2
10 besök senaste veckan (12304 totalt)
larzzon_
lidköping
Här sen Aug 2016
Inlägg: 32


Trådstartare

_________________
oskar larsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Svåranvänt bagage de blev i Kadetten

Om du inte är rädd för att modifiera lite så tyckte jag BMW 2002 Turbo vingen ser ut att kunna passa bra! (har en sån själv till min Kadett, går skymta den lite i bakgrunden på de senaste bilderna i min projekttråd)

Sen finns ju GTE vingen med, den är dock mer "kil" formad så frågan är hur mycke den faktiskt ger.. BMW vingen är ju mer av en ankstjärt så den bör ha någon funktion åtminstone, sen kan man diskutera hur mycket men..

Jag har sen en Golf GTi MK1 läpp fram, det blir mer periodkorrekt stuk än funktion kanske? Det finns ju den klassiksa Kadett framspoilern med från Lexmaul eller om de var Steinmetz? Den bör gå bra att bygga splitter under! Golf läppen är svårare ihop med splitter och bör förstärkas om den ska fylla någon funktion över huvud taget

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Blev nyfiken på framvagnen. Har du fler bilder på den?

Sänkte du din styrväxel nåt?

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
larzzon_
lidköping
Här sen Aug 2016
Inlägg: 32


Trådstartare
Coupe76 skrev:
Blev nyfiken på framvagnen. Har du fler bilder på den?

Sänkte du din styrväxel nåt?



kan fixa mer bilder:)

japp styrväxeln är nerflyttad med adaptrar ute vid spindeln för styrstagena för att minimera bumpster

_________________
oskar larsson
Citera
larzzon_
lidköping
Här sen Aug 2016
Inlägg: 32


Trådstartare


fått på framstöten






fått i en sträva rakt över under instumentbrädan

svarvade ett par hylsor, borrade hål i röret och tigade i dom så nu sitter styrcervon fast ordentligt

den har varit "lite" tungstyrd med slicksen på innan

blev en corsa d ekektrisk styrservo som på att ställa med potenciometer hur lätt den ska gå!

som skarvats ihop med kadettens orginal stång så jag har kvar blinkersspaken




bakaxeln har fått lite nya fästen sen även pulverlackad

så nu ska bara den nyrenoverade diffen tillbaka i samt nya packboxar

skivor och ok

blev även crommolly uniballs nu!


just nu håller jag på och byter ut elsystemet i hela bilen samt att sprutet får en helt ny härva

som blir platsbyggd till denna bil!

samt ska även brandsläckningssystemet monteras

samt nytt spakställ samt handbrom monteras

_________________
oskar larsson
Citera
larzzon_
lidköping
Här sen Aug 2016
Inlägg: 32


Trådstartare






tanken är att sfro regga bilen i framtiden så monterade både volvo 240 orginal handbroms och

en hydralisk


öven fixat lite med instrumentpanelen med lite kolfiber

_________________
oskar larsson
Citera
larzzon_
lidköping
Här sen Aug 2016
Inlägg: 32


Trådstartare
hänt lite mer men börjar bli tid att få i ordning på isbilen nu!

blew ett nytt spakställ

samt huvlås vet ej dock om jag ska ha dom på vill ha så nära orginal stuk som går utvändigt

men kan juu vara bra om huven sitter fast i 250+

ska även bygga mig en racegig har tänk köpa dessa pedaler och ratt,







_________________
oskar larsson
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Riktigt coolt bygge! verkligen snygg i nya kulören! thumbs up
Det känns som Volvo T5 motorn fått ett uppsiving senaste året, många som bygger på det nu, inkl jag själv...

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
larzzon_
lidköping
Här sen Aug 2016
Inlägg: 32


Trådstartare
seb280z skrev:
Riktigt coolt bygge! verkligen snygg i nya kulören! thumbs up
Det känns som Volvo T5 motorn fått ett uppsiving senaste året, många som bygger på det nu, inkl jag själv...


joo det blev bra är orginal färgen på bilen

joo har alltid ratat volvo vitmotorer men tänkte ge det en chans nu!

har fått i spakstället i alla fall



ska iväg med den och få på stripes på sidorna vill inte borra hål för lister så blir det istället

_________________
oskar larsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



seb280z skrev:
Riktigt coolt bygge! verkligen snygg i nya kulören! thumbs up
Det känns som Volvo T5 motorn fått ett uppsiving senaste året, många som bygger på det nu, inkl jag själv...


Tycker T5 motorerna verkar ha varit ganska populära i många år nu. Bra effekt std, finns passande RWD lådor vad jag förstått från andra Volvomodeller (+ att omsvetsade BMW lådor är lätta att få tag på), lätta att skrämma till ~300hk. Ganska lätt tack vare alu block. Lätta att hitta till småpengar med.

Dyker ju upp i allt möjligt i RWD konfiguration. Gamla Corollor, diverse Volvos, Miator, BMW's, Kadetter/Asconor/Mantor m.fl.

B230in känns nästan ovanligare att folk bygger på idag

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
larzzon_
lidköping
Här sen Aug 2016
Inlägg: 32


Trådstartare
gått lite trögt det sista varit lite skruvande med isbilen istället

men börjat få i den nya kabelhärvan till sprutet

samt även investerat i en dash

även fått tillbaka diffen ifrån renovering

samt att jag togv tag i fälgarna och lackade dom vita som dom var orginal

pulverlackade dom sen fick kompisen montera dekalerna

och sedan blev det 2k klarlack på

och sen kiramisk lackskydd på dom

ävben haft bilen på polering

så nu är det instalation av brandsläckningssystemet som är på chemat

samt montera den nya rutan








_________________
oskar larsson
Citera
larzzon_
lidköping
Här sen Aug 2016
Inlägg: 32


Trådstartare
gått lite trögt det sista varit lite skruvande med isbilen istället

men börjat få i den nya kabelhärvan till sprutet

samt även investerat i en dash

även fått tillbaka diffen ifrån renovering

samt att jag togv tag i fälgarna och lackade dom vita som dom var orginal

pulverlackade dom sen fick kompisen montera dekalerna

och sedan blev det 2k klarlack på

och sen kiramisk lackskydd på dom

ävben haft bilen på polering

så nu är det instalation av brandsläckningssystemet som är på chemat

samt montera den nya rutan








_________________
oskar larsson
Citera
larzzon_
lidköping
Här sen Aug 2016
Inlägg: 32


Trådstartare
bilen har blivit bromsad i alla fall ärtan gjorde som vanligt ett fint jobb

resultat tanken var 600 i motorn men blev 645hk på 2,2 hade lite problem med att turbon spolade på lite väl snabbt på låg varv med högt moment som följd men ett helt ok problem att lösa

ingenting bottnat än så går juu mosa på mer om man nu skulle vilja det

kört en hel del med den dock så blev det ett "litet" ras då generatorremen bestämdesig för att hoppa av och

leta sig in till kamremen som följd

så har fått ihop en ny topp med tibuc fjädrar i nu istället

tanken är att jag tänkte ta med den ner till ringen nu i juli och åka en vecka så får vi se hur den gillar det




















_________________
oskar larsson
Citera
larzzon_
lidköping
Här sen Aug 2016
Inlägg: 32


Trådstartare
har varit lite dött med uppdaterandet

var nere på ringen på semester nu i sommras och blev så sjukt sugen på en e46a m3 så efter lite letande så hittades en fin i england då jag tycker dom stuckit lite väl mycket i pris i sverige!

sakt och gjort la handpeningen på bilen och resa bokades!

tog med kompisen över så vi flög över och han hämtade oss på flygplatsen

allt så väldigt bra ut och nu återstod bara betalningen! jag hade förberet och fört över pengarna till mittt paypal konto så skulle jag bara göra överföringen och där blev det stop
thumbs down då mityt konto kände av att jag logade in ifrån utlandet så låste dom kontot och pengarna blev spärrade efter lite ringande så slutade det med att jag skulle få en kod hemskickat till sverige så jag kunde låsa upp kontot. dock hjälpte det inte direkt där vi stod. mén han litade på oss så slutade med att han sa att vi fick ta bilen och betala när vi kom hem till sverige

planen var att sträkköra ner till ringen och va där 2 nätter men när vi körde av färjan till frankrike så la sig generatorn och bilen stendog efter 5km efter ringande lyckades vi få tag i en bärgare,
som desutom inte kunde ett ord engelska, men dom drog oss till en verkstad som lyckades fixa fram en ny orginal generator till morgonen efter!

så när bilen väl fungerade igen så var det bara fulgas ner till nurburg!

blev total 7varv och 8,48 på gatdäck så får nog vara skapligt nöjd då jag fick åka på avslag upp för hela bergverken pgr av värme problem var 35grader i skuggan så var nästan bara porscharna som kunde hålla fullt

bilen i sig då är en e46m3 03 smg

som har fått sig en uppsätning bilstein b16 coils och bmw peformanc 6k ok och csl skivor fram

väl hemma så blev det att tesa den på kinnekulle ring

vilket blev en väldigt rolig dag med över 100 varv körda så slutade bästa tid på 57,6

och bilen är en dröm att köra dock hade inte en sitta still stol skadat

sen fick jag reda på att kompisen skulle få en upsättning kw copetitions 3vägare över ifrån sin race bil

som jag fick köpa av han! och smart som han är så erbjöd han att jag fick testa dom på bilen innan köp

så inför den sista körningen iår med tm så skruvades dom på

och han var med och hjälpte mig ställa in dom

dock så hade vi problem med att bakvagnen bara ville släppa för mig

men efter mycket grejande så tog jag bort krängaren bak och det blev en helt ny bil att köra

så blev tillslut en 56.09 tid och bilen är helt odramatisk att köra hade inte skadat med (lite) mer effekt på rakan men annars lirar den väldigt bra

så det blir affär på dom kw benen samt att jag ska uppdatera lite busttningar i vinter och lite så jox

samt att den ska byggas om till vänsterstyrning och ett kolfibertak och csl lucka ska monteras är tanken!

sen kommer även kadetten komma med i ett repotage i bilsport här framöver














_________________
oskar larsson
Citera
Kobalt

Här sen Okt 2012
Inlägg: 43



Hann bara ge dig tummen upp nere på Ringen. Ville ju se kärran i detalj :-)


Drive like boss:

https://www.youtube.com/watch?v=laW_74Xc-Q4

_________________
Dan
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C T5R -75
<<   1, 2
10 besök senaste veckan (12304 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande