Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sprinklersystem så billigt att det är dumt att avstå?
4 besök senaste veckan (3686 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
https://www.racegear.cc/se/RRS-Sprinklersystem-FIA-RRS7188.html

1995:-

Wow. Har man byggd banbil så känns det vansinnigt att avstå? Är det någon specifik nackdel med just det här systemet?


EDIT: Finns även här:

http://rallyshop.se/produkt/RRS-FIA-Sprinkler

_________________
Magnus Thomé
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



FIA dessutom, helt klart intressant.

Vore skoj att höra synpunkter på installation och kvalitetskänslan på delarna.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



Fräcka grejor!

Rallyshop verkar dessutom kunna erbjuda service för bra pris när det är dags!

795kr för service!

Citat:
Nu har äntligen RRS kommit med sitt sprinklersystem!

FIA-godkänd sprinkler med kvalité och tillförlitlighet, tillverkad i Frankrike. Kittet innehåller allt du behöver för installation i din tävlingsbil.

Behållaren är gjord av stål och rostskyddsbehandlad inuti för längre livslängd.

FIA homologering : EX.037.13

Detta ingår i paketet:

- Flaska som rymmer 4,25liter

- 2 x 4m Aluminiumrör

- 2 x Hållare till flaskan

- 2 x Stålband till flaskan

- 6 x Munstycken

- 2 x 90 graders kopplingar

- 1 x 3-vägskoppling

- 4 x T-kopplingar

- 2 x E-dekaler

- 2 x Utlösningsvajer, en för insidan och en för utsidan.

- Manual



När det är dags för service

Som du säkert vet får inte ett vanlig brandskyddsföretag serva/ladda om ett FIA-godkänt släcksystem utan endast den som innehar homologeringen på aktuellt släckssystem får utföra servicen. Servicen ska göras vartannat år.

För RRS släcksystem är RallyShop.se ansvariga så för att få din flaska servad skickar du den till oss.

Det kostar 795:- inkl moms att få sin flaska kontrollerad och servad. Samma sak gäller påfyllning av tom flaska.

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Vikten såfall

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Ev är inte släckmedlet frostskyddat men om bilen ska kallförvaras kan man ju plocka ur släckaren.

Nackdelen är väl vikten men även en 2kg handsläckare som är en minimumnivå väger ju 3.7kg ungefär. Så lite tråkigt är det väl med vikten på en bil man tävlar med. Men kör man trackdays är det lugnt med den extravikten som blir rätt lågt placerad.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Det är väl inte extra tungt bara för att det är billigt?
De flesta 4 liters släcksystem med ståltank väger ju däromkring?

Man får det man betalar för, vill man spara några kilon så får man köpa dyrare grejer bara.
Priset var riktigt bra. För en gångs skull hittar man billigaste komponenterna i Sverige istället för utanför - ofta brukar det ju vara tvärt om.

Jag kan tycka att 8m rör är lite i minsta laget om man ska dra genom hela bilen, men sånt är ju enkelt att komplettera med. Helt klart prisvärt och bra med service inom Sverige också (ännu bättre om man såklart bor nära Rallyshop).

Enda anledningen att jag inte köpt ett släcksystem till min bil just nu är att den inte är klar än. Finns ingen anledning att köpa det förrän bilen är klar med tanke på serviceintervaller.
Jag har löst det genom att köpa lösa rör, gör all rördragningen nu och sen är det bara att koppla på tuben och skruva på munstyckena den dagen det blir dags. thumbs up

Magnus Thomé skrev:
Är det någon specifik nackdel med just det här systemet?

Det har inte lika sexigt namn som de som kostar dubbelt så mycket?
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



And ersJepp sson skrev:
Det är väl inte extra tungt bara för att det är billigt?
De flesta 4 liters släcksystem med ståltank väger ju däromkring?

Man får det man betalar för, vill man spara några kilon så får man köpa dyrare grejer bara.
Priset var riktigt bra. För en gångs skull hittar man billigaste komponenterna i Sverige istället för utanför - ofta brukar det ju vara tvärt om.

Jag kan tycka att 8m rör är lite i minsta laget om man ska dra genom hela bilen, men sånt är ju enkelt att komplettera med. Helt klart prisvärt och bra med service inom Sverige också (ännu bättre om man såklart bor nära Rallyshop).

Enda anledningen att jag inte köpt ett släcksystem till min bil just nu är att den inte är klar än. Finns ingen anledning att köpa det förrän bilen är klar med tanke på serviceintervaller.
Jag har löst det genom att köpa lösa rör, gör all rördragningen nu och sen är det bara att koppla på tuben och skruva på munstyckena den dagen det blir dags. thumbs up

Magnus Thomé skrev:
Är det någon specifik nackdel med just det här systemet?

Det har inte lika sexigt namn som de som kostar dubbelt så mycket?



Kostar 149 eur på rrs hemsida, så det är inte billigast här, sjukt nog kan det bli ännu billigare

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Finns det något liknande automatiskt sprinklersystem som inte kostar massor till..... En vw buss... med subba maskin

_________________
Michael Thulesius
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Får man skicka en sådan flaska med posten?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Michael Th skrev:
Finns det något liknande automatiskt sprinklersystem som inte kostar massor till..... En vw buss... med subba maskin

En helt normal kul bil alltså Men vad skulle skilja med sprinklersystemet menar du?

_________________
Magnus Thomé
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458



Hej!

Jag har hunnit sälja några av dessa kitten och inte hört något negativt än så länge iallafall.
Eftersom jag hade ett på hyllan slängde jag det på vågen och det väger 8,6 kg med allt.

Om det passar bättre att hämta i Göteborg kan man göra det hos mig, när jag har i lager.

http://www.cardevikmotorsport.com/produkt/rrs-fia-brandslackningssyste . . . .

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Magnus Thomé skrev:
Michael Th skrev:
Finns det något liknande automatiskt sprinklersystem som inte kostar massor till..... En vw buss... med subba maskin

En helt normal kul bil alltså Men vad skulle skilja med sprinklersystemet menar du?
... ett system som känner av brand själv dvs att man inte måste sas. starta det... heta sensitive... motorn sitter ju bak i bussen risken finns att grejer händer.. och tanken sitter nästgårds...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67



Björn Davidsson skrev:
Får man skicka en sådan flaska med posten?
Aldrig hört talas om flaskpost?

_________________
Absolute beginner
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Michael Th skrev:
Magnus Thomé skrev:
Michael Th skrev:
Finns det något liknande automatiskt sprinklersystem som inte kostar massor till..... En vw buss... med subba maskin

En helt normal kul bil alltså Men vad skulle skilja med sprinklersystemet menar du?
... ett system som känner av brand själv dvs att man inte måste sas. starta det... heta sensitive... motorn sitter ju bak i bussen risken finns att grejer händer.. och tanken sitter nästgårds...


Det kan nog kräva att par intrimningar innan man vet att det löser ut vid rätt temperatur och det känns ju lite jobbigt med saneringarna efter intrimningarna.
Aldrig hört om automatiska system i bilar, utan det är nog manuella som gäller.

Vill man pilla själv, får man köpa ett elektriskt aktiverat system och sen använda någon lämplig sensor för utlösning av systemet. Tempsensor är nog svårt eftersom elden måste spridit sig rätt mycket för att inte förväxlas med värme från motorn. Kanske finns någon röksensor/sniffer som går att använda? Vanligt brandlarm kanske? Då får du ju lite ljudvarning också.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Björn Davidsson skrev:
Får man skicka en sådan flaska med posten?


När jag undersökte Fogmaker, så returnerade man tuben med vanlig speditör (tex schenker) till dem. Då märktes godset som farligt gods, vilket innebar en liten extra transportkostnad.

Cédric skrev:
Kostar 149 eur på rrs hemsida, så det är inte billigast här, sjukt nog kan det bli ännu billigare

Det är sån liten mellanskillnad (som dessutom äts upp av frakten?) att det inte är lönt att köpa utomlands i mina ögon. Inte på produkter som behöver service och underhåll i alla fall - det är ju alltid tacksamt att kunna serva hos den man köpt av. thumbs up
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458



And ersJepp sson skrev:
Michael Th skrev:
Magnus Thomé skrev:
Michael Th skrev:
Finns det något liknande automatiskt sprinklersystem som inte kostar massor till..... En vw buss... med subba maskin

En helt normal kul bil alltså Men vad skulle skilja med sprinklersystemet menar du?
... ett system som känner av brand själv dvs att man inte måste sas. starta det... heta sensitive... motorn sitter ju bak i bussen risken finns att grejer händer.. och tanken sitter nästgårds...


Det kan nog kräva att par intrimningar innan man vet att det löser ut vid rätt temperatur och det känns ju lite jobbigt med saneringarna efter intrimningarna.
Aldrig hört om automatiska system i bilar, utan det är nog manuella som gäller.

Vill man pilla själv, får man köpa ett elektriskt aktiverat system och sen använda någon lämplig sensor för utlösning av systemet. Tempsensor är nog svårt eftersom elden måste spridit sig rätt mycket för att inte förväxlas med värme från motorn. Kanske finns någon röksensor/sniffer som går att använda? Vanligt brandlarm kanske? Då får du ju lite ljudvarning också.


Elektriskt system och en vanlig brandvarnare, så driver man ett relä med summerutgången. Jobbigt när det är rök utan eld bara

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Michael Th skrev:
Magnus Thomé skrev:
Michael Th skrev:
Finns det något liknande automatiskt sprinklersystem som inte kostar massor till..... En vw buss... med subba maskin

En helt normal kul bil alltså Men vad skulle skilja med sprinklersystemet menar du?
... ett system som känner av brand själv dvs att man inte måste sas. starta det... heta sensitive... motorn sitter ju bak i bussen risken finns att grejer händer.. och tanken sitter nästgårds...


Finns något som heter BlazeCut T-system, se denna länk: http://shop.motormannen.se/sv/artiklar/blazecut.html
Med demo video på en VW bus i länken thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Jag klickade hem ett vid första anblick. Hoppas på att det är AFFF släckmedia i. Framgick inte i annons så det blir en chansning. Köpte mitt på racegear.

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Sik_co skrev:
Jag klickade hem ett vid första anblick. Hoppas på att det är AFFF släckmedia i. Framgick inte i annons så det blir en chansning. Köpte mitt på racegear.
Punkt nr 2 på första länken:
"Släckmedel AFFF-skum (Aqueous Film Forming Foam)"
Varför Rallyshop tycker att det är uppenbart vet jag inte.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Niklas Falk skrev:
Sik_co skrev:
Jag klickade hem ett vid första anblick. Hoppas på att det är AFFF släckmedia i. Framgick inte i annons så det blir en chansning. Köpte mitt på racegear.
Punkt nr 2 på första länken:
"Släckmedel AFFF-skum (Aqueous Film Forming Foam)"
Varför Rallyshop tycker att det är uppenbart vet jag inte.


Se där, de har ändrat texten helt enkelt. Gick även in på RRS egna sida och sökte men ikke. Har ännu inte fått mitt system. Men då kan man slappna av

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Dale på BTG provade ju sitt 2016




_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Allmänt banåkaforum
Sprinklersystem så billigt att det är dumt att avstå?
4 besök senaste veckan (3686 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande