Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum SFRO Bälte 3-punkt problem | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6972 totalt) |
Hej!
Som dem flesta vet håller jag på o bygger ihop en Polo. Min vision är att kunna på sikt regga in den. Kommer nog krävas en "gat" turbo då den jag har kommer anses för stor för ett lagligt effektuttag. Detta har jag tänkt ta med besiktningsmannen senare. Först och främst ville jag bygga ihop bilen för att sedan se till så allt funkar o så får jag se vad jag eventuellt behöver göra om eller modifiera. Har försökt hålla mig till byggboken men har ett problem. Det är så att min körställning är avsevärt längre bak än hur man sitter i originalbilen. Det gör att original infästningen för 3-punkt bältet kommer för långt fram och då inte kommer funka. Hur säger ni att jag ska lösa detta? Vad jag läst och sett så är 4- o 6-punkt inte OK för gatbruk. Får man fästa 3-p bältet i buren? På bilderna är stolen väldigt långt fram och om jag har den i den positionen för mig så kommer inte axelbandet ligga på min axel. Bältet behöver monteras längre bak. mvh Eric J _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Det där är ett jäkla gissel, therealpinto borde kunna slänga lite ljus över detta.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
För själva gatreggningens skull är det inga problem att fästa bältet i buren, om det behövs. Jag har besiktat några sådana lösningar som har funkat bra.
Man bör dock kolla om/hur en sådan sak påverkar eventuell vagnsbok. Det kan gå att göra ett bultat fäste, eller så kan man titta på olika sätt att fästa bältet i karossen istället. En del kupémodeller har ju en "arm" som hänger ned från taket, en del kombibilar har en "pinne" bultat mellan övre och undre rutram som bältet sitter i. Både Taunus och Granada kombi har den lösningen men det finns säkert fler - Volvo 245 till exempel :-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
När du skriver fästa bältet i buren, är det ett svetsat fäste som gäller då? Skulle man få göra ett klämfäste o dra fast i buren som bältet sitter i?
Ang vagnbok så blir det inget sånt på denna bil. Tanken är en rolig gatbil som man kan åka lite trackdays osv med. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Det går att göra ett klämfäste, om man tänker till i konstruktionen. Det gäller ju att se till att det inte kan rotera, men visst går det att lösa.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag fick absolut nej på att flytta bältesinfästningen från original till bågens gängade fäste som syns närmast bältet när jag reggade om med båge se bilderna nu fungerar det bra ändå men lite tråkigt
_________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Japp, men den är inte reggad som ombyggt fordon antar jag? Det blir en helt annan sak som ombyggt eller amatörbyggt fordon, då behöver bältesinfästningarna inte längre vara typgodkända eller provade utan det räcker med SFROs bedömning av dem vid besiktningen. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Nej den är vanlig så att säga inte ombyggd, importerad för privat bruk annars inga problem med bågen fick ha rör isolering på bågen vid regbesiktningen. _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Jag ska skissa fram nått på sikt.
Varför är det tvärnit på 4- el 6-punktsbälten? Brister det i infästning punkter eller? Har förstått att det inte är okej men undrar i vartfall. mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Vad jag minns från byggbesiktningen var att om en övre fästpunkt inte kan tillgodoses så är det godkänt med 2-punkts bälte. Min sjua är förberedd för 4-punkts men jag har aldrig monterat dom för det är omständigt att ha dubbla bälten. Det finns de som hävdar att 3-punkts rullbälte är skonsammare mot kroppen vid en eventuell olycka... Har sett en del rallybilar som har dubbla bälten, ett för specialsträckona och ett för transportsträckorna.
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Det har varit ganska mycket diskussioner runt det och SFRO har i perioder arbetat för att åtminstone 5/6-punktsbälte ska kunna godtas som alternativ. 2010 hade vi också i princip acceptans för det under vissa förutsättningar. Men den regeländringen blev inte verklighet då. Jag tycker själv att det är extremt opraktiskt med fast bälte i en gatbil, eftersom man inte kan röra överkroppen för att kunna se ordentligt i korsningar och liknande. Alla jag känner som verkligen använder sina bilar på gatan, väljer bort fasta bälten av den anledningen. Själv har jag både 6-punktsbälte och trepunkts rullbälte monterat. På bana är det 6-punktsbältet som används, på gata trepunktsbältet. Efter att ha jobbat en del med infästningarna så funkar det riktigt bra. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det är Ekonomibilar eller Volvo Voc bilar dom besiktas fortfarande på Sbp eller deras konkurenter
Min se7en är registrerad 2001 med midjebälte, nu sitter det 4-punkts bälte Och jag kan hålla med om att det är opraktiskt med 4-punkt på gatan så då blir det att man bara kör med midjebältet. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Eftermarknadsbälten blir väll lite som med plast racetank. Svårt för kontrollorgan att veta ursprung och märkning den är godkänd av osv på alla modeller? Dessutom Bäst före datum.
Enklare att bara godkänna dem bälten som satt orginal i Något motsvarande som då bevisligen är funktionstestat och godkänt för ändamålet. Som lite input vet jag några som fått stop att köra på trackdays (sbf sanktionerade) när man (före gopro tiden) hade tillverkat kamerafäste son man satt runt buren med vanliga avgas klämmor, dessa fick man ta bort med motivering att det kan skapa en deformationszon på röret. Lite löjligt och kanske inte aktuellt om du inte ska ha vagnsbok. Men något klämfäste för 3punkt runt buren skulle kunna bli stop då. Jag skulle personligen tittat på hur orginal infästning är gjort för bältet och bara kopierat lösningen på ny placering om möjligt. Går det inte med tanke på tex rullens design så skulle jag nog hittat något annat liknande "orginal bälte" som gick att montera. Jag har aldrig haft problem med det sättet i bilar jag haft reggade med bur för gata (endast reggat med bur å ändrad vikt /antal passagerar hos sbp) då har även jag haft "orginal" 3 punkt för gata och race bälte för bana _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jag har bara 6 punktsbälte i en av mina bilar, förstår varför det inte är godkänt. Väldigt opraktiskt, lätt att man skippar det. Man har svårt att nå saker, som tex att stänga dörren.... Så man behöver knäppa upp,, spänna på sig igen tar lång tid, ett riktigt elände.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Kommer inte ihåg var jag hörde/läste det, men räddningstjänsten vill nog ogärna fippla med ett vridlås för 6-punktsbälte när de ska få ut nån ur en voltad bil i ett landsvägsdike.
Lite enklare att bara trycka på en röd knapp som ser ut och funkar på samma sätt i alla bilar. Jag har både original 3-punkts rullbälten och 6-punkts fasta bälten i min bil, dock ingen bur... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Jag har tidigare köpt 4-punkts bälte med 'vanlig' röd knapp som vanliga bälten. Även E-märkta Om jag inte missminner mig hade Sparco ett bältessystem för 'gatbilar' där axelremmarna anslöt till ett vanligt rullbälte och du med en knapp kunde släppa rullen så du kunde luta dig framåt etc som traditionellt 3punktsbälte eller låsa rullen så du var bra fästspänd. _________________ Roland Johansson |
||||
Det finns varianter med rulle för axelbanden i ett fyrpunktsbälte vilket helt klart kan vara ett alternativ och det är en sak som SFRO håller på att utvärdera. I vissa typer av bilar kan det eventuellt vara en bra lösning men det är Transportstyrelsen som ändrar föreskrifter, så i slutänden är det dem vi ska övertyga.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Kul o intressant.
I mitt fall är problemet som sagt att infästning hamnar för långt fram så axelbandet kommer inte ligga över axeln. Men att göra ett klämfäste i buren skulle funka jätte bra för mig. Är det nån som har tips på ett smidigt bältessystem, kanske från nån äldre bil med synlig rulle? Det som satt original var ju inbyggt o ser inte så snyggt ut. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Köp nya bälten är mitt råd.
Jag tycker att Securons hemsida är enkel för att hitta mått och modeller, sedan kan man handla via E-bay eller vad man nu föredrar. http://www.securon.co.uk/ http://www.securon.co.uk/seatbelts_l Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Allmänt banåkaforum SFRO Bälte 3-punkt problem | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6972 totalt) |