Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Överfall | 1, 2 >> 4757 besök totalt |
Hejsan!
Är det någon som tror att man kan tillverka överfallen till bilen själv? Satt och funderade på om man kunde skära ut dem med vatten (med finaste kvaliteten). Någon som tror på detta? Vore kul att skära ut dem ur ALU. Kan det hålla tro? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
allt går... men om alu e materialet som man väljer i första hand e juu frågan.... men om du gör de sätt varvstoppen på 1500rpm
när du väl skurit ut dina övefall och fått ytan som du vill ha är det bara att lämna blocket till valfri motorrenoverare för linehoning _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||
Aha, så alu är inte bästa materialet? Block som är gjorda i alu, har de stålöverfall?
Jag tänkte mer på att det finns block, kolvar, stakar mm i alu...så varför skulle inte överfallen kunna vara det. Men rostfritt stål då? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
man får väl kolla upp värmeutvidgningskoefficienten för materialet så att den är inom marginalerna...
Risken finns ju annars att överfallet pressar lagret mot vevaxeln och spelet minskas... och det kan ju inte vara så bra |
||
hm, det är inte samma sak som elasticitetmodul?
Då ligger autentiskt RF på 190 och kolstål på 210. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Jag kan inte låta bli...
VARFÖR vill du göra detta? om svaret är att du kan och för att du vill testa och lära dig så är jag med helt och hållet. Men är det för att vinna ngt vet jag inte alls vad du är ute efter... Jag skulle skaffa en B20 eller liknande och testa på... |
||
Hejsan!
Det är bara för att lära mig. Motorn funkar nog utmärkt med de gamla. Men varför inte pilla när man har möjlighet? Jag är bara sådan _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Hehe. Då är jag nog med i samma klubb. Bara det att mina möjligheter till liknande arbeten är lite för små just nu. På ätt bara. Det kan bara gå åt... |
||
Ska jag tolka "Team CSN" som att du sponsrar dig via studiemedel. Då är vi verkligen i samma klubb
Mer nudlar ger mer pengar till bilen _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
vev- och kamaxel överfallen är i alu i min motor så viss, varför inte.
Kan ju bli lite jobbigt att få till toleranserna bara, beror lite på hur just dina överfall fixeras, mina har styrhylsor runt skruvarna så det kan vara lite marigt att får det 100%. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
intressant!
Styrhylsor blir ju knepigt som sagt. Måste man ha det (jag antar det tyvärr...) Men kamöverfallen i min bil har inga glidlager eller vad de heter. Så där måste jag få upp en otroligt fin uta. Fast å andra sidan kan jag kanske få en finare yta än original och då kanske man kan få bort lite friktion.... Men, kan jag bara komma ifrån styrhylsor och använda 100% ALU i ett stycke så blir jag överlycklig. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Jupp, så är det. CSN betalar racingen...eller om det är helgjobben som gör det... Dock har "banträffsleksaken" fått stå tbx i år för att jag ska åka mer racing. Men delarna ligger och väntar så än är det inte kört. Ngn dag ska de på och bilen ska luftas på banan. |
||
om jag skall lämna ett överfall för tillverkning. Hur anger jag toleransen på ytan? Det är ju den som är den viktiga. Dvs, den ytan om ligger mot kammen/veven måste ju vara väldigt fin.
Hur anger jag tolerans, och vad kan vara vettigt? Lika fin som en kolvbult? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Veven och överfallet rör ju inte sig och lagret SKA sitta still så ngn jättevikt på just ytan, Ra, kan jag inte se att amn måste ha. Dock ska den ju inte vara allt för ruff. Men det löser sig när du aborrar lagerlägena så veven hamnar rätt. Detta är ett måste och du får ta hänsyn till detta när du ritar dom. För kammen är det dock lite större krav på ytfinheten då du inte har nga lager där. |
||
Problemet med lageröverfall i ALU är att den högre värmeutvidgningen jämfört med järn. Minimi lagerspel i kallt tillstånd är lika för båda men med överfallet i ALU så blir lagerspelet större när allt nått sin arbetstemperatur. Axeln är ju i stål i vilket fall.
Jag tror att jag sett ramlageröverfall i ALU till jänkar V8:or och tex Rovers K-motor har det som standard (med alu-block) så det är inte omöjligt. Jag skulle föreslå fyrbultat om du tillverkar eget samt att du håller lagerspelet mot minimihållet. Sen har vi ju dethär med aluminium och utmattning. Det kan bli lite spännande när varvräknaren går förbi det röda området.... Varför inte ramlageröverfall och torrsumpstråg kombinerat i ett stycke?? _________________ Sten Isaksson |
||
Självklart är det så man ska göra! |
||
"Varför inte ramlageröverfall och torrsumpstråg kombinerat i ett stycke??"
Berätta gärna mer så kanske jag väljer detta istället! Hur fungerar och byggs något sådant? Vart kan jag hitta mer info? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Innan du börjar med ett projekt som detta bör du nog läsa alla motorböcker du kan få tag på. Allt från "How to hotrod VW engines" till kurskompendiet i förbränningsmotorteknik på KTH. Det borde finnas en del om dry-sump på nätet också.
Desto mer man lär sig om något desto mer vet man om de begränsningar som finns. Jag lyfter på hatten om du genomför detta men det mycket mera jobb och problem med detta än du tror i dethär skedet. _________________ Sten Isaksson |
||
Det här är ju knappast nåt nytt eller speciellt ovanligt kan jag tänka mig, min motor (Alfa fyrcylindrig 8v) har sina rötter i femtiotalet och jag vet inte om ett enda fall av haveri pga överfallen. Dessutom har motorn ett knasigt borr slag förhållande (80x88.5) och i vissa fall körs de mycket hårt, ex. vis varvas till 8k med helt orginal delar överallt (inkl. ventilfjädrar!) förutom höglyftande kammar och har man ordning på grejerna så håller det.
Så vad är det som är så magiskt med alu överfall? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Skruva banåkabil Överfall | 1, 2 >> 4757 besök totalt |