Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Överfall
1, 2   >>
4757 besök totalt
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Hejsan!

Är det någon som tror att man kan tillverka överfallen till bilen själv? Satt och funderade på om man kunde skära ut dem med vatten (med finaste kvaliteten).

Någon som tror på detta? Vore kul att skära ut dem ur ALU. Kan det hålla tro?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



allt går... men om alu e materialet som man väljer i första hand e juu frågan.... men om du gör de sätt varvstoppen på 1500rpm

när du väl skurit ut dina övefall och fått ytan som du vill ha är det bara att lämna blocket till valfri motorrenoverare för linehoning

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Aha, så alu är inte bästa materialet? Block som är gjorda i alu, har de stålöverfall?

Jag tänkte mer på att det finns block, kolvar, stakar mm i alu...så varför skulle inte överfallen kunna vara det.

Men rostfritt stål då?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



man får väl kolla upp värmeutvidgningskoefficienten för materialet så att den är inom marginalerna...
Risken finns ju annars att överfallet pressar lagret mot vevaxeln och spelet minskas...

och det kan ju inte vara så bra
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
hm, det är inte samma sak som elasticitetmodul?

Då ligger autentiskt RF på 190 och kolstål på 210.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jag kan inte låta bli...

VARFÖR vill du göra detta?

om svaret är att du kan och för att du vill testa och lära dig så är jag med helt och hållet. Men är det för att vinna ngt vet jag inte alls vad du är ute efter...

Jag skulle skaffa en B20 eller liknande och testa på...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Hejsan!

Det är bara för att lära mig. Motorn funkar nog utmärkt med de gamla. Men varför inte pilla när man har möjlighet?

Jag är bara sådan

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



SteQve skrev:
Hejsan!

Det är bara för att lära mig. Motorn funkar nog utmärkt med de gamla. Men varför inte pilla när man har möjlighet?

Jag är bara sådan


Hehe. Då är jag nog med i samma klubb. Bara det att mina möjligheter till liknande arbeten är lite för små just nu.

På ätt bara. Det kan bara gå åt...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Ska jag tolka "Team CSN" som att du sponsrar dig via studiemedel. Då är vi verkligen i samma klubb

Mer nudlar ger mer pengar till bilen thumbs up

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



vev- och kamaxel överfallen är i alu i min motor så viss, varför inte.
Kan ju bli lite jobbigt att få till toleranserna bara, beror lite på hur just dina överfall fixeras, mina har styrhylsor runt skruvarna så det kan vara lite marigt att får det 100%.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
intressant!

Styrhylsor blir ju knepigt som sagt. Måste man ha det (jag antar det tyvärr...)

Men kamöverfallen i min bil har inga glidlager eller vad de heter. Så där måste jag få upp en otroligt fin uta. Fast å andra sidan kan jag kanske få en finare yta än original och då kanske man kan få bort lite friktion....

Men, kan jag bara komma ifrån styrhylsor och använda 100% ALU i ett stycke så blir jag överlycklig.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



SteQve skrev:
Ska jag tolka "Team CSN" som att du sponsrar dig via studiemedel. Då är vi verkligen i samma klubb

Mer nudlar ger mer pengar till bilen thumbs up


Jupp, så är det. CSN betalar racingen...eller om det är helgjobben som gör det...
Dock har "banträffsleksaken" fått stå tbx i år för att jag ska åka mer racing. Men delarna ligger och väntar så än är det inte kört. Ngn dag ska de på och bilen ska luftas på banan.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Andreas Lidström skrev:


Jag skulle skaffa en B20 eller liknande och testa på...


en b20 som har stötstänger.





_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
om jag skall lämna ett överfall för tillverkning. Hur anger jag toleransen på ytan? Det är ju den som är den viktiga. Dvs, den ytan om ligger mot kammen/veven måste ju vara väldigt fin.

Hur anger jag tolerans, och vad kan vara vettigt? Lika fin som en kolvbult?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



SteQve skrev:
om jag skall lämna ett överfall för tillverkning. Hur anger jag toleransen på ytan? Det är ju den som är den viktiga. Dvs, den ytan om ligger mot kammen/veven måste ju vara väldigt fin.

Hur anger jag tolerans, och vad kan vara vettigt? Lika fin som en kolvbult?


Veven och överfallet rör ju inte sig och lagret SKA sitta still så ngn jättevikt på just ytan, Ra, kan jag inte se att amn måste ha. Dock ska den ju inte vara allt för ruff. Men det löser sig när du aborrar lagerlägena så veven hamnar rätt. Detta är ett måste och du får ta hänsyn till detta när du ritar dom.

För kammen är det dock lite större krav på ytfinheten då du inte har nga lager där.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Problemet med lageröverfall i ALU är att den högre värmeutvidgningen jämfört med järn. Minimi lagerspel i kallt tillstånd är lika för båda men med överfallet i ALU så blir lagerspelet större när allt nått sin arbetstemperatur. Axeln är ju i stål i vilket fall.

Jag tror att jag sett ramlageröverfall i ALU till jänkar V8:or och tex Rovers K-motor har det som standard (med alu-block) så det är inte omöjligt. Jag skulle föreslå fyrbultat om du tillverkar eget samt att du håller lagerspelet mot minimihållet. Sen har vi ju dethär med aluminium och utmattning. Det kan bli lite spännande när varvräknaren går förbi det röda området....

Varför inte ramlageröverfall och torrsumpstråg kombinerat i ett stycke??

_________________
Sten Isaksson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sten skrev:


Varför inte ramlageröverfall och torrsumpstråg kombinerat i ett stycke??


Självklart är det så man ska göra! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
"Varför inte ramlageröverfall och torrsumpstråg kombinerat i ett stycke??"

Berätta gärna mer så kanske jag väljer detta istället! Hur fungerar och byggs något sådant? Vart kan jag hitta mer info?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Innan du börjar med ett projekt som detta bör du nog läsa alla motorböcker du kan få tag på. Allt från "How to hotrod VW engines" till kurskompendiet i förbränningsmotorteknik på KTH. Det borde finnas en del om dry-sump på nätet också.

Desto mer man lär sig om något desto mer vet man om de begränsningar som finns. Jag lyfter på hatten om du genomför detta men det mycket mera jobb och problem med detta än du tror i dethär skedet.

_________________
Sten Isaksson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Det här är ju knappast nåt nytt eller speciellt ovanligt kan jag tänka mig, min motor (Alfa fyrcylindrig 8v) har sina rötter i femtiotalet och jag vet inte om ett enda fall av haveri pga överfallen. Dessutom har motorn ett knasigt borr slag förhållande (80x88.5) och i vissa fall körs de mycket hårt, ex. vis varvas till 8k med helt orginal delar överallt (inkl. ventilfjädrar!) förutom höglyftande kammar och har man ordning på grejerna så håller det.

Så vad är det som är så magiskt med alu överfall?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Bra MaZ....du gör att jag vågar hoppas =)

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Skruva banåkabil
Överfall
1, 2   >>
4757 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande