Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Överfall
<<   1, 2
4757 besök totalt
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Sorry, det är inte min mening att försöka knäcka nån eller vara nån sorts
Ramlageröverfallen är nog en av de mest överdimensionerade komponenterna i en motor så det finns nog spelrum för lite experimenterande.

Bilden nedan visar lite skillnader för följande fall:

Överfall: <-> Block:
Gjutjärn (GG) <-> Gjutjärn (GG)
Gjutjärn (GG) <-> Aluminium
Aluminium <-> Aluminium

Översta bilden visar hur lagerspelet blir större för Alu-Alu vid högre temperaturer. Detta leder till att vevaxelns bana i ramlagret blir större (mellersta bilden). Detta borde enligt mig ge högre friktion och högre belastning på både vevaxel och överfall. Nedersta bilden visar oljeflödet i lagret och det stiger ju med ökat lagerspel.

Bilden kommer från en artikel i MTZ (Motortechnisches Zeitschrift) nån gång 2001-2002 och det finns en översättning till engelska att fås. Jag har inte tillgång till artikeln just nu så jag kan inte kolla upp mer info.

Troligen kan du tillverka ett överfall i aluminium och köra många hårda mil utan problem. Jag skulle i alla fall hålla noggrann koll på oljetrycket så att det inte blir problem med smörjningen av vevlagren. Rätt lagerspel och inga brottanvisningar på överfallen så borde det gå bra!


_________________
Sten Isaksson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Många motorer som har överfall i aluminium har ofta ingjutningar i gjutjärn där lagerna ska sitta. Numer så gör man också oftare överfallen i bryggor så att de alla sitter ihop. I extremfall så hörde jag något om gjutjärnsförstärkningar för lagrena vilket utgörs av en tunnel i blocket där topplocksbultarna går genom förstärkningen.

Kamaxelöverfallen är vanligen i aluminium och kamaxeln lagrad direkt i godset.

Att lagerna är placerade rätt är extremt viktigt, om ett lager sitter något fel så kan man överlasta just det lagret eller så belastar man det inte alls vilket innebär att de andra lagrena blir överbelastade.
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Är det nån fördel att ha överfallen i aluminium? Man kan ju inte vinna så väldigt mycket vikt tycker jag...

_________________
William Ekström
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



William Ekström skrev:
Är det nån fördel att ha överfallen i aluminium? Man kan ju inte vinna så väldigt mycket vikt tycker jag...


Det var nog ngt sådant jag oxå funderade från början.
Betydligt roligare då att göra ngt som KAN bara prestandahöjjande. Tex vevstakar. Det vore skoj.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
Överfall
<<   1, 2
4757 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande