Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Michelin pilot sport cup 2, bara bana eller bana och vardag?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (11971 totalt)
NG
Göteborg
Här sen Apr 2015
Inlägg: 25


Trådstartare
Hej,
Jag har köpt en uppsättning Michelin pilot sport cup 2 som jag har tänkt att testa på min Subaru BRZ.
I r-däckslistan står det "Fungerar hyffsat bra på gatan för att vara r-däck".
Jag undrar lite mer vad detta innebär egentligen. Jag använder min bil varje dag till o från jobbet, skjutsar barnen mm.
Så min fråga är: fungerar dessa som vardagsdäck också (dvs regn osv)? Eller bör man begränsa användandet till bara fram o tillbaka från banan? Är de hala när de är kalla?
Och en sista riktigt dum fråga, men de är väl gatlegala?
Tack på förhand för input.
Mvh Nick

_________________
Nick Gleed
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Cup 2 funkar ypperligt på gata tycker jag, jag åkt 3 olika porschar de 4 senaste åren på cup 2.

Sammanlagt kanske 2000mil inkl runt 8 bandagar/år. de dränerar bra pga mönsterdjup och utseende på mönstret.

Inte att jämföra med cup1, A048 eller liknande som blir såphala i kallt eller blött underlag.

Tror det finns många som åker på betydligt sämre plastiga sommardäck från kina eller liknande på sina bilar.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

De är bland de bästa r-däcken för gatbruk MEN man får vara väldigt vaksam när man kör på gatan med dem. De är inte som gatdäck. Speciellt när det är lite kallt och blött så får man inte tappa koncentrationen och glömma vad man har för däck på.

Japp de är fullt ut lagliga.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Wärhner skrev:

Tror det finns många som åker på betydligt sämre plastiga sommardäck från kina eller liknande på sina bilar.


Ja tänker du så... ja det håller jag med om! :-D

Men jämfört med toppklass gatdäck blir det annat resultat.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Och betänk att dom heat cycklar fortare och tappar sin topp prestanda fortare

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Magnus Thomé skrev:
Wärhner skrev:

Tror det finns många som åker på betydligt sämre plastiga sommardäck från kina eller liknande på sina bilar.


Ja tänker du så... ja det håller jag med om! :-D

Men jämfört med toppklass gatdäck blir det annat resultat.


Klart att det finns bättre gatdäck ämnade för ren gatåka och regn men vill man ha en uppsättning däck på bilen som funkar både på gata och bana så är cup2 svårslaget.

Blir en kompromiss hur man än vrider och vänder på det.

Andra alternativet är att åka typ Michelin super sport eller 4s eller liknande däck an annat fabrikat men då får man räkna med sämre prestanda på bana.

Jag hinner aldrig heatcykla slut mitt grepp, däcken är slut innan dess

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Som tidigare sagts - en bra kompromiss!
Cup 2 är inte det snabbaste r-däcket men funkar utmärkt för gata och bana.
Dessutom är de bra i väta.

Riktigt bra r-däck är inte särskilt gatlegala efter några varv på bana

_________________
Tim Anle
Citera
NG
Göteborg
Här sen Apr 2015
Inlägg: 25


Trådstartare
Vill tacka alla för era svar!

_________________
Nick Gleed
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169



Är det någon ide' att köra på cup2 innan man har fixat till det där med cambervinkeln? Kör man slut på dem direkt då?

_________________
Per Englund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

shadow skrev:
Kör man slut på dem direkt då?


På bana med tung bil i normal trackdayfullfart ja tyvärr.

_________________
Magnus Thomé
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169



Magnus Thomé skrev:
shadow skrev:
Kör man slut på dem direkt då?


På bana med tung bil i normal trackdayfullfart ja tyvärr.


Så då kanske det är bättre att köra med MPSS som sitter på orginalfälgarna tills jag fixat den där habrovinkeln?

_________________
Per Englund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Blir billigare

Sänk inte trycket i MPSS på banan men håll ett öga så det inte blir tokhögt thumbs up

Skulle tro att om MPSC2 med liten cambervinkel håller eller inte håller kan bero en del på vilken bil det gäller. Men BMWs M-modeller lirar det inte på utifrån min egen erfarenhet

_________________
Magnus Thomé
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169



Får fixa camberplates, antar att det är Milllways som gäller, men vem monterar? Fick tag på fälgar idag

Lika bra att försöka fixa innan barnens arv är slut.

_________________
Per Englund
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1112



shadow skrev:
Får fixa camberplates, antar att det är Milllways som gäller, men vem monterar? Fick tag på fälgar idag

Lika bra att försöka fixa innan barnens arv är slut.


Kolla med Danne som har Bandhagens däck, han kanske kan montera och han fixar garanterat en bra hjulinställning till dig thumbs up thumbs up thumbs up


Annars talar många väl om bil och motorteknik i Huddinge också, men kolla med Danne först.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169



Tack för tipsen!
Kollade just Millway, ser inte ut som att de har några camberplattor just nu. Och jag avvaktar nog med dem till efter första servicen.

Dumt att kolla däckspriser efter man har köpt fälgar, Michelin cup2 20" 3316:-, 300-700 spänn billigare än de flesta tar för 19". LOL

_________________
Per Englund
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 415



Edit..

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



så vad säger ni om nya Cup 2 vs 7 år gamla halvslitna 888 nere på ringen, skall man slå till eller blir jag besviken?
Jag kör ju aldrig jättemånga varv på raken och Ringen är ju relativt snäll mot bil o däck.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Det blir ju bekvämare med Cup 2

Om det är risk för blöt eller fuktig bana så hade jag personligen valt R888. Fast det beror ju på hur gamla...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Smällde på Cup2 på GT86'an häromdagen för att testa. Dessa råkar ju vara riktigt billiga i vår dimension.
Nu har ju vi en frökenbil med i sammanhanget cykeldäck så våra iakttagelser kanske inte är riktigt relevanta bland storfräsarna... Vi åker Cup2'or 225/45 på 8" fälg.
Men iallafall - första reaktionen när jag krängde på dem var att stommen känns klart mer gatdäck en R-däck, subjektivt mycket sladdrigare och mjukare än "riktiga" R-däck.
På gata uppför sig nya Cup2'or lite mer städat än R-däck det är ju bra om man bara kör en uppsättning gummi.
Nicke var och körde på Mantorp med Drivers Club i går - jag fick uppfattningen att han tyckte att bilen kändes klart oroligare med Cup2'or än med R-däck. Ska be honom skriva vad han tyckte om däcken körmässigt. Det jag kunde konstatera i går kväll när jag kikade var att slitagebilden inte var så kul. Yttersidorna har klarat sig jättebra. Vi kör med några grader statisk camber och rätt krängstyv bil. Däremot är "andra blocket" från utsidan nästan helt bortslitet efter bara ett banmöte (!). thumbs down
Vad det beror på vet jag inte, luftrycket låg bra hela tiden och ingen överhettning. Nicke överkörde absolut inte... Är vi ensamma om den slitagebilden?
R-däck (oavsett fabrikat) efter motsvarande körning blir inte alls lika slitna.
Michelins idé om att däcken är gjorda för 80/20 bana/gata tror jag inte riktigt stämmer med sanningen.
Det känns som att det inte blir fler Cup2'or även om priset är bra.

_________________

Rice and shine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Lars Falk skrev:
Smällde på Cup2 på GT86'an häromdagen för att testa. Dessa råkar ju vara riktigt billiga i vår dimension.

luftrycket låg bra hela tiden och ingen överhettning.

Jag råkade köpa på mig sådana när jag ville gå ner lite i däckbredd fram på M3:n
215/45-17.

Vad är lämpligt däcktryck på gatan


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Lars Falk skrev:
Smällde på Cup2 på GT86'an häromdagen för att testa. Dessa råkar ju vara riktigt billiga i vår dimension.
Nu har ju vi en frökenbil med i sammanhanget cykeldäck så våra iakttagelser kanske inte är riktigt relevanta bland storfräsarna... Vi åker Cup2'or 225/45 på 8" fälg.
Men iallafall - första reaktionen när jag krängde på dem var att stommen känns klart mer gatdäck en R-däck, subjektivt mycket sladdrigare och mjukare än "riktiga" R-däck.
På gata uppför sig nya Cup2'or lite mer städat än R-däck det är ju bra om man bara kör en uppsättning gummi.
Nicke var och körde på Mantorp med Drivers Club i går - jag fick uppfattningen att han tyckte att bilen kändes klart oroligare med Cup2'or än med R-däck. Ska be honom skriva vad han tyckte om däcken körmässigt. Det jag kunde konstatera i går kväll när jag kikade var att slitagebilden inte var så kul. Yttersidorna har klarat sig jättebra. Vi kör med några grader statisk camber och rätt krängstyv bil. Däremot är "andra blocket" från utsidan nästan helt bortslitet efter bara ett banmöte (!). thumbs down
Vad det beror på vet jag inte, luftrycket låg bra hela tiden och ingen överhettning. Nicke överkörde absolut inte... Är vi ensamma om den slitagebilden?
R-däck (oavsett fabrikat) efter motsvarande körning blir inte alls lika slitna.
Michelins idé om att däcken är gjorda för 80/20 bana/gata tror jag inte riktigt stämmer med sanningen.
Det känns som att det inte blir fler Cup2'or även om priset är bra.


"Klart oroligare" kan eventuellt tolkas fel. Mindre stabilt kanske är ett bättre sätt att formulera sig på.

Det är svårt att göra en ärlig analys utan att testa däck back-to-back mot varandra tycker jag. Ska försöka få ut lite lösa tankar som gick i huvudet ändå.
Jag tycker däcken känns en smula "vingligare" än andra r-däck vi kört på bilen. V70A, 888, A048 och AR-1. (Har Yokohama A038 på BMWn just nu, kört den lite på gata och dom däcken tycker jag nog är "stabilare" dom med.)

MPSC2 ger inte riktigt samma feedback som R-däck. Men å andra sidan är däcket mycket trevligare att köra på gatan än traditionell R-däck.
Känslan jag får är att Michelin gjort ett däck som precis inte spårar och drar i ratten men ändå funkar på bana. Om man jämför att köra på sliten motorväg med t. ex. Direzza 02G så känns MPSC2 som vilket gatdäck som helst i princip.

Jämför man med "faktiska gatdäck" så är MPSC2 ett otvivelaktigt betydligt bättre bandäck. Klart stabilare under inbromsning och mycket bättre grepp i kurvor.


Slutsats:
MPSC2 är ett bra däck för dom som kör gata med sin bil, men vill köra bana ibland.
Håller man på lite mer dedikerat och brukar byta däck i samband med banmöte så väljer man nog ett "bättre", mer ban-anpassat, däck.

_________________
Citera
Däck för banåka
Michelin pilot sport cup 2, bara bana eller bana och vardag?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (11971 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande