Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Michelin pilot sport cup 2, bara bana eller bana och vardag? | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (11971 totalt) |
Hej,
Jag har köpt en uppsättning Michelin pilot sport cup 2 som jag har tänkt att testa på min Subaru BRZ. I r-däckslistan står det "Fungerar hyffsat bra på gatan för att vara r-däck". Jag undrar lite mer vad detta innebär egentligen. Jag använder min bil varje dag till o från jobbet, skjutsar barnen mm. Så min fråga är: fungerar dessa som vardagsdäck också (dvs regn osv)? Eller bör man begränsa användandet till bara fram o tillbaka från banan? Är de hala när de är kalla? Och en sista riktigt dum fråga, men de är väl gatlegala? Tack på förhand för input. Mvh Nick _________________ Nick Gleed |
||||
Cup 2 funkar ypperligt på gata tycker jag, jag åkt 3 olika porschar de 4 senaste åren på cup 2.
Sammanlagt kanske 2000mil inkl runt 8 bandagar/år. de dränerar bra pga mönsterdjup och utseende på mönstret. Inte att jämföra med cup1, A048 eller liknande som blir såphala i kallt eller blött underlag. Tror det finns många som åker på betydligt sämre plastiga sommardäck från kina eller liknande på sina bilar. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
De är bland de bästa r-däcken för gatbruk MEN man får vara väldigt vaksam när man kör på gatan med dem. De är inte som gatdäck. Speciellt när det är lite kallt och blött så får man inte tappa koncentrationen och glömma vad man har för däck på.
Japp de är fullt ut lagliga. _________________ Magnus Thomé |
||||
Ja tänker du så... ja det håller jag med om! :-D Men jämfört med toppklass gatdäck blir det annat resultat. _________________ Magnus Thomé |
||||
Klart att det finns bättre gatdäck ämnade för ren gatåka och regn men vill man ha en uppsättning däck på bilen som funkar både på gata och bana så är cup2 svårslaget. Blir en kompromiss hur man än vrider och vänder på det. Andra alternativet är att åka typ Michelin super sport eller 4s eller liknande däck an annat fabrikat men då får man räkna med sämre prestanda på bana. Jag hinner aldrig heatcykla slut mitt grepp, däcken är slut innan dess _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Som tidigare sagts - en bra kompromiss!
Cup 2 är inte det snabbaste r-däcket men funkar utmärkt för gata och bana. Dessutom är de bra i väta. Riktigt bra r-däck är inte särskilt gatlegala efter några varv på bana _________________ Tim Anle |
||||
Så då kanske det är bättre att köra med MPSS som sitter på orginalfälgarna tills jag fixat den där habrovinkeln? _________________ Per Englund |
||||
Blir billigare
Sänk inte trycket i MPSS på banan men håll ett öga så det inte blir tokhögt Skulle tro att om MPSC2 med liten cambervinkel håller eller inte håller kan bero en del på vilken bil det gäller. Men BMWs M-modeller lirar det inte på utifrån min egen erfarenhet _________________ Magnus Thomé |
||||
Kolla med Danne som har Bandhagens däck, han kanske kan montera och han fixar garanterat en bra hjulinställning till dig Annars talar många väl om bil och motorteknik i Huddinge också, men kolla med Danne först. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Tack för tipsen!
Kollade just Millway, ser inte ut som att de har några camberplattor just nu. Och jag avvaktar nog med dem till efter första servicen. Dumt att kolla däckspriser efter man har köpt fälgar, Michelin cup2 20" 3316:-, 300-700 spänn billigare än de flesta tar för 19". LOL _________________ Per Englund |
||||
så vad säger ni om nya Cup 2 vs 7 år gamla halvslitna 888 nere på ringen, skall man slå till eller blir jag besviken?
Jag kör ju aldrig jättemånga varv på raken och Ringen är ju relativt snäll mot bil o däck. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Smällde på Cup2 på GT86'an häromdagen för att testa. Dessa råkar ju vara riktigt billiga i vår dimension.
Nu har ju vi en frökenbil med i sammanhanget cykeldäck så våra iakttagelser kanske inte är riktigt relevanta bland storfräsarna... Vi åker Cup2'or 225/45 på 8" fälg. Men iallafall - första reaktionen när jag krängde på dem var att stommen känns klart mer gatdäck en R-däck, subjektivt mycket sladdrigare och mjukare än "riktiga" R-däck. På gata uppför sig nya Cup2'or lite mer städat än R-däck det är ju bra om man bara kör en uppsättning gummi. Nicke var och körde på Mantorp med Drivers Club i går - jag fick uppfattningen att han tyckte att bilen kändes klart oroligare med Cup2'or än med R-däck. Ska be honom skriva vad han tyckte om däcken körmässigt. Det jag kunde konstatera i går kväll när jag kikade var att slitagebilden inte var så kul. Yttersidorna har klarat sig jättebra. Vi kör med några grader statisk camber och rätt krängstyv bil. Däremot är "andra blocket" från utsidan nästan helt bortslitet efter bara ett banmöte (!). Vad det beror på vet jag inte, luftrycket låg bra hela tiden och ingen överhettning. Nicke överkörde absolut inte... Är vi ensamma om den slitagebilden? R-däck (oavsett fabrikat) efter motsvarande körning blir inte alls lika slitna. Michelins idé om att däcken är gjorda för 80/20 bana/gata tror jag inte riktigt stämmer med sanningen. Det känns som att det inte blir fler Cup2'or även om priset är bra. |
||||
Jag råkade köpa på mig sådana när jag ville gå ner lite i däckbredd fram på M3:n 215/45-17. Vad är lämpligt däcktryck på gatan //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
"Klart oroligare" kan eventuellt tolkas fel. Mindre stabilt kanske är ett bättre sätt att formulera sig på. Det är svårt att göra en ärlig analys utan att testa däck back-to-back mot varandra tycker jag. Ska försöka få ut lite lösa tankar som gick i huvudet ändå. Jag tycker däcken känns en smula "vingligare" än andra r-däck vi kört på bilen. V70A, 888, A048 och AR-1. (Har Yokohama A038 på BMWn just nu, kört den lite på gata och dom däcken tycker jag nog är "stabilare" dom med.) MPSC2 ger inte riktigt samma feedback som R-däck. Men å andra sidan är däcket mycket trevligare att köra på gatan än traditionell R-däck. Känslan jag får är att Michelin gjort ett däck som precis inte spårar och drar i ratten men ändå funkar på bana. Om man jämför att köra på sliten motorväg med t. ex. Direzza 02G så känns MPSC2 som vilket gatdäck som helst i princip. Jämför man med "faktiska gatdäck" så är MPSC2 ett otvivelaktigt betydligt bättre bandäck. Klart stabilare under inbromsning och mycket bättre grepp i kurvor. Slutsats: MPSC2 är ett bra däck för dom som kör gata med sin bil, men vill köra bana ibland. Håller man på lite mer dedikerat och brukar byta däck i samband med banmöte så väljer man nog ett "bättre", mer ban-anpassat, däck. _________________ |
||||
Däck för banåka Michelin pilot sport cup 2, bara bana eller bana och vardag? | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (11971 totalt) |