|
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381
19 Jan 2005 00:10
Lennart Mäkinen skrev: | Isåkare skrev: | Mycket Speedster i senaste numret av Automobil, test av turbon + notis om nån firma som plockar fram några hundra pållar till. | Man kanske får tvinga sig till att köpa Automobil trots att det bär emot.
Turbon är ju lite klumpig... |
Automobil tyckte tvärtom (precis som Topgear). Tyckte reportaget var bra skrivet med snygga bilder. Stod också att flera nya Speedster turbos stod hos Generalagenten/ÅF osålda som man kunde pruta friskt på...
_________________ M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355
Trådstartare
19 Jan 2005 08:01
Stephan B skrev: | Lennart Mäkinen skrev: | Turbon är ju lite klumpig... |
Automobil tyckte tvärtom (precis som Topgear). Tyckte reportaget var bra skrivet med snygga bilder. Stod också att flera nya Speedster turbos stod hos Generalagenten/ÅF osålda som man kunde pruta friskt på... | De flesta Speedster/VX220-ägare är rörande eniga om att turbon är avsedd för cruising och NA är för körglädje. Skillnaden är 10% mer vikt för turbon samtidigt som allt i hjulupphängningen fortfarande är samma bitar. På bana är det mängden kurvor som avgör vilken som är snabbast. Svänger det mycket förlorar turbon på vikten och på att den inte reagerar på inputs från föraren lika kvickt.
Det är klart, för de som bara gasar rakt fram kanske turbon är vettig...
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355
Trådstartare
19 Jan 2005 08:02
Tjata... (dumma dator...)
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
skogshuggarn
Borås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 179
_________________ Johan Classon
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355
Trådstartare
21 Jan 2005 17:22
Det roligaste med reportaget i Automobil är att man enligt dem behöver vara akrobatisk för att ta sig in i bilen med taket på.
Tramstidning!
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster!
|
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151
21 Jan 2005 20:04
Reportern tyckte att bilen behöver minst Turbomotorn men då tror jag inte han har provkört en n/a (eller har bilar med gasturbinmotorer som referensram)! Citatet "ohämmat rolig att ratta" skriver jag dock under på! Bäst i hela tidningen var dock helsidan med forumägaren!
_________________ Vincent Wong
|
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367
03 Feb 2005 16:19
Lennart Mäkinen skrev: | Det roligaste med reportaget i Automobil är att man enligt dem behöver vara akrobatisk för att ta sig in i bilen med taket på.
Tramstidning! |
Med tanke på att jag märkte att jag hade ler märke från skorna på ljus knapparna PÅ intrument brädan så kan man ju hålla med om att det är lite halv svårt att vika in en 193 cm person men..........vem bryr sig
_________________ // TXbias BXrndtson
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355
Trådstartare
03 Feb 2005 17:31
supersonett skrev: | Lennart Mäkinen skrev: | Det roligaste med reportaget i Automobil är att man enligt dem behöver vara akrobatisk för att ta sig in i bilen med taket på.
Tramstidning! |
Med tanke på att jag märkte att jag hade ler märke från skorna på ljus knapparna PÅ intrument brädan så kan man ju hålla med om att det är lite halv svårt att vika in en 193 cm person men..........vem bryr sig | Jo, visst är det skrapmärken på instrumentpanelen efter fötterna, men hellre det än ett bekvämt insteg och sämre vridstyvhet i chassiet.
Det är ju en sportbil och ingen laståsna.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029
03 Feb 2005 21:42
Jag som trodde det var en familjebil...
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355
Trådstartare
03 Feb 2005 23:42
Nillet skrev: | Jag som trodde det var en familjebil... | Det har du förstås rätt i.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355
Trådstartare
12 Mar 2005 21:42
Eftersom jag inte gör nåt med bilen dekorerar jag bokhyllan istället.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596
13 Mar 2005 18:18
Lennart Mäkinen skrev: | Stephan B skrev: | Lennart Mäkinen skrev: | Turbon är ju lite klumpig... |
Automobil tyckte tvärtom (precis som Topgear). Tyckte reportaget var bra skrivet med snygga bilder. Stod också att flera nya Speedster turbos stod hos Generalagenten/ÅF osålda som man kunde pruta friskt på... | De flesta Speedster/VX220-ägare är rörande eniga om att turbon är avsedd för cruising och NA är för körglädje. Skillnaden är 10% mer vikt för turbon samtidigt som allt i hjulupphängningen fortfarande är samma bitar. På bana är det mängden kurvor som avgör vilken som är snabbast. Svänger det mycket förlorar turbon på vikten och på att den inte reagerar på inputs från föraren lika kvickt.
Det är klart, för de som bara gasar rakt fram kanske turbon är vettig... |
-Hej, vad har dom stoppat på turbon som väger extra jmrt med sugaren (förutom ett turbo-aggregat förståss) ? En jobbar-kompis tog hem en turbo i höstas nämligen...
_________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
|
Turbo²
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803
13 Mar 2005 18:21
helt annan motor med block i gjutjärn, annan vxllåda, turbo å IC väger en del också.. fast den har lättare fälgar..
summa sumarum, turbon väger ca 50 kg mer än sug modellen.
_________________ Mathias Lövdblad
|
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596
13 Mar 2005 18:32
Turbo² skrev: | helt annan motor med block i gjutjärn, annan vxllåda, turbo å IC väger en del också.. fast den har lättare fälgar..
summa sumarum, turbon väger ca 50 kg mer än sug modellen. |
-Är det i övrigt samma bil mekaniskt eller skiljer sig andra saker också?
_________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
|
Turbo²
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803
13 Mar 2005 22:18
lite smågrejer.. (dämpare/fjädrar, andra stolar.. typ)
_________________ Mathias Lövdblad
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355
Trådstartare
14 Mar 2005 07:58
Turbon har en del aerodynamiskt krafs och dessutom är luftintagen på sidan utvikta ungefär som Prins Charles öron.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355
Trådstartare
01 Apr 2005 08:40
Inga större förändringar på bilen har skett mer än att den fått reklamfria nummerskyltsramar, lite vax och blivit påställd. Det var rätt skönt att åka Speedster till jobbet istället för Rekord.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355
Trådstartare
12 Apr 2005 14:06
Bilen har numera däck med mönster i och för att jag ska känna igen den på en parkeringsplats har jag dekaltrimmat.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462
12 Apr 2005 15:05
Lennart Mäkinen skrev: | ... Och för att jag ska känna igen den på en parkeringsplats har jag dekaltrimmat.
|
Jo, det finns ju alldeles för många silvriga speedstrar...
_________________ Mattias Meldert
|
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908
12 Apr 2005 17:49
Lennart Mäkinen skrev: | Bilen har numera däck med mönster i och för att jag ska känna igen den på en parkeringsplats har jag dekaltrimmat.
|
Hade det inte vart lämpligare med en flagga a la barncykle, så du kan se den bland alla dom andra stora bilarna..?
_________________ /Erik Petersson
Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
|
|