Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01-SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
16 besök senaste veckan (21871 totalt)
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381



Lennart Mäkinen skrev:
Isåkare skrev:
Mycket Speedster i senaste numret av Automobil, test av turbon + notis om nån firma som plockar fram några hundra pållar till.
Man kanske får tvinga sig till att köpa Automobil trots att det bär emot.
Turbon är ju lite klumpig...


Automobil tyckte tvärtom (precis som Topgear). Tyckte reportaget var bra skrivet med snygga bilder. Stod också att flera nya Speedster turbos stod hos Generalagenten/ÅF osålda som man kunde pruta friskt på...

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Stephan B skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Turbon är ju lite klumpig...


Automobil tyckte tvärtom (precis som Topgear). Tyckte reportaget var bra skrivet med snygga bilder. Stod också att flera nya Speedster turbos stod hos Generalagenten/ÅF osålda som man kunde pruta friskt på...
De flesta Speedster/VX220-ägare är rörande eniga om att turbon är avsedd för cruising och NA är för körglädje. Skillnaden är 10% mer vikt för turbon samtidigt som allt i hjulupphängningen fortfarande är samma bitar. På bana är det mängden kurvor som avgör vilken som är snabbast. Svänger det mycket förlorar turbon på vikten och på att den inte reagerar på inputs från föraren lika kvickt.

Det är klart, för de som bara gasar rakt fram kanske turbon är vettig...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Tjata... (dumma dator...)

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
skogshuggarn
Borås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 179



Stephan B skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Isåkare skrev:
Mycket Speedster i senaste numret av Automobil, test av turbon + notis om nån firma som plockar fram några hundra pållar till.
Man kanske får tvinga sig till att köpa Automobil trots att det bär emot.
Turbon är ju lite klumpig...


Automobil tyckte tvärtom (precis som Topgear). Tyckte reportaget var bra skrivet med snygga bilder. Stod också att flera nya Speedster turbos stod hos Generalagenten/ÅF osålda som man kunde pruta friskt på...


Tyckte det där reportaget sög rätt fett
Kan ju va bra om man gör viss reserch innan man skriver nått.

_________________
Johan Classon
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Det roligaste med reportaget i Automobil är att man enligt dem behöver vara akrobatisk för att ta sig in i bilen med taket på.
Tramstidning!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



skogshuggarn skrev:
Stephan B skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Isåkare skrev:
Mycket Speedster i senaste numret av Automobil, test av turbon + notis om nån firma som plockar fram några hundra pållar till.
Man kanske får tvinga sig till att köpa Automobil trots att det bär emot.
Turbon är ju lite klumpig...


Automobil tyckte tvärtom (precis som Topgear). Tyckte reportaget var bra skrivet med snygga bilder. Stod också att flera nya Speedster turbos stod hos Generalagenten/ÅF osålda som man kunde pruta friskt på...


Tyckte det där reportaget sög rätt fett
Kan ju va bra om man gör viss reserch innan man skriver nått.


Vet inte, det är inte ofta motorjournalister kan speciellt mycket, det har man lärt sig att stå ut med genom åren. Vi är ju dessutom experter i ämnet Speedster.

Det som var intressant var ju att en opartisk granskare upplevde turbon som rätt sävlig, det skulle man aldrig få höra av en snubbe med VXT!!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151



Reportern tyckte att bilen behöver minst Turbomotorn men då tror jag inte han har provkört en n/a (eller har bilar med gasturbinmotorer som referensram)! Citatet "ohämmat rolig att ratta" skriver jag dock under på! thumbs up Bäst i hela tidningen var dock helsidan med forumägaren!

_________________
Vincent Wong
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



Lennart Mäkinen skrev:
Det roligaste med reportaget i Automobil är att man enligt dem behöver vara akrobatisk för att ta sig in i bilen med taket på.
Tramstidning!



Med tanke på att jag märkte att jag hade ler märke från skorna på ljus knapparna PÅ intrument brädan så kan man ju hålla med om att det är lite halv svårt att vika in en 193 cm person men..........vem bryr sig

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
supersonett skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Det roligaste med reportaget i Automobil är att man enligt dem behöver vara akrobatisk för att ta sig in i bilen med taket på.
Tramstidning!



Med tanke på att jag märkte att jag hade ler märke från skorna på ljus knapparna PÅ intrument brädan så kan man ju hålla med om att det är lite halv svårt att vika in en 193 cm person men..........vem bryr sig
Jo, visst är det skrapmärken på instrumentpanelen efter fötterna, men hellre det än ett bekvämt insteg och sämre vridstyvhet i chassiet.
Det är ju en sportbil och ingen laståsna.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Jag som trodde det var en familjebil...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Nillet skrev:
Jag som trodde det var en familjebil...
Det har du förstås rätt i.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Eftersom jag inte gör nåt med bilen dekorerar jag bokhyllan istället.


_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Lennart Mäkinen skrev:
Stephan B skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Turbon är ju lite klumpig...


Automobil tyckte tvärtom (precis som Topgear). Tyckte reportaget var bra skrivet med snygga bilder. Stod också att flera nya Speedster turbos stod hos Generalagenten/ÅF osålda som man kunde pruta friskt på...
De flesta Speedster/VX220-ägare är rörande eniga om att turbon är avsedd för cruising och NA är för körglädje. Skillnaden är 10% mer vikt för turbon samtidigt som allt i hjulupphängningen fortfarande är samma bitar. På bana är det mängden kurvor som avgör vilken som är snabbast. Svänger det mycket förlorar turbon på vikten och på att den inte reagerar på inputs från föraren lika kvickt.

Det är klart, för de som bara gasar rakt fram kanske turbon är vettig...


-Hej, vad har dom stoppat på turbon som väger extra jmrt med sugaren (förutom ett turbo-aggregat förståss) ? En jobbar-kompis tog hem en turbo i höstas nämligen...

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



helt annan motor med block i gjutjärn, annan vxllåda, turbo å IC väger en del också.. fast den har lättare fälgar..

summa sumarum, turbon väger ca 50 kg mer än sug modellen.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Turbo² skrev:
helt annan motor med block i gjutjärn, annan vxllåda, turbo å IC väger en del också.. fast den har lättare fälgar..

summa sumarum, turbon väger ca 50 kg mer än sug modellen.


-Är det i övrigt samma bil mekaniskt eller skiljer sig andra saker också?

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



lite smågrejer.. (dämpare/fjädrar, andra stolar.. typ)

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Turbon har en del aerodynamiskt krafs och dessutom är luftintagen på sidan utvikta ungefär som Prins Charles öron.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Inga större förändringar på bilen har skett mer än att den fått reklamfria nummerskyltsramar, lite vax och blivit påställd. Det var rätt skönt att åka Speedster till jobbet istället för Rekord.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Bilen har numera däck med mönster i och för att jag ska känna igen den på en parkeringsplats har jag dekaltrimmat.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Lennart Mäkinen skrev:
... Och för att jag ska känna igen den på en parkeringsplats har jag dekaltrimmat.


Jo, det finns ju alldeles för många silvriga speedstrar...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Lennart Mäkinen skrev:
Bilen har numera däck med mönster i och för att jag ska känna igen den på en parkeringsplats har jag dekaltrimmat.


Hade det inte vart lämpligare med en flagga a la barncykle, så du kan se den bland alla dom andra stora bilarna..?

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01-SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
16 besök senaste veckan (21871 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande