Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Startproblem när motorn är varm!
3 besök senaste veckan (5057 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Var ute på premiärtur med pontiacen idag, gled mest bara runt för att kolla vad det var som skramlade etc..
Den går ganska bra, men det finns fortfarande rätt mycket barnsjukdomar att reda ut... bla ett litet 'irriterande' fel..
Bilen startar inte när motorn är varm. Eftersom motorer inte är min starka sida, så tänkte jag fråga innan jag börjar mecka

Startmotorn drar runt med bra hastighet, men det händer absolut ingenting.. Kan dra den flera minuter utan att något händer...
Motorn går igång med starthjälp dock, men inte utan problem, och då ryker det lite svart från avgasrören den första sekunden.

Jag hann inte kolla närmare på problemet ikväll, men ärligt talat vet jag inte riktigt var jag ska börja.
Det sitter förgasare på motorn (utan choke... så man får trampa lite på pedalen istället ).

Hur läser man av stiften om motorn går för fett eller för snålt? Vilken färg är 'rätt' färg och vilka är fel....

Hur yttrar sig ett värmelås i förgasaren?

Kan tändningen vara ställd för högt?

Kom med lite tips och ideer nu är ni snälla! thumbs up
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Ånglås? Sitter väl en isolerande platta mellan insug och förgasare hoppas jag?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
MaZ skrev:
Ånglås? Sitter väl en isolerande platta mellan insug och förgasare hoppas jag?


Nja... sitter ju en packning...

Men om det blir ånglås, så borde väl motorn även dö pga detta?
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Anders Jeppsson skrev:
Men om det blir ånglås, så borde väl motorn även dö pga detta?
Min erfarenhet är att man kan köra i två evigheter, men stänger man av bilen så får man problem. Jag brukar lösa det genom att pytsa ner en halv deciliter soppa i förgasaren. Startar den då vet man att det är problem på bränslesidan.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Lennart Mäkinen skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Men om det blir ånglås, så borde väl motorn även dö pga detta?
Min erfarenhet är att man kan köra i två evigheter, men stänger man av bilen så får man problem. Jag brukar lösa det genom att pytsa ner en halv deciliter soppa i förgasaren. Startar den då vet man att det är problem på bränslesidan.


Höll på att få hjärnsläpp på en Challenger med detta problem , Men receptet för den var följande

Backelit platta + stor alu plåt under förgasaren , på bränslesidan så isolerade vi bränsle slangen med samma , matrial som sitter på kylskåpens ledningar

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
ja, ni verkar övertyga mig till att det är ånglås som gäller...

Men då är frågan, jag måste åtgärda problemet snarast (helst imorgon söndag) och var får man tag på en backelitbit som man kan pula lite med?
Aluplåt har jag redan dock...
Men då är det ju lika bra att bygga det där kalluftsintaget som jag funderat på ett tag, och då är frågan, var får man tag på skummgummi så man kan få det att sluta tätt mot huven?

EDIT; ja, jag fattar att man kan köpa en spacer i backelit... men jag har inte tid och vänta på att den kommer hit!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
krister Andersson skrev:
på bränslesidan så isolerade vi bränsle slangen med samma , matrial som sitter på kylskåpens ledningar


var får man tag på sånt då?? på en söndag

EDIT: och hur tjock måste spacern vara för att det skall vara lönt? Räcker 10 mm?
Citera
Dan Johansson
Falun
Här sen Jun 2004
Inlägg: 585



runt tio mm räcker gott å väl ...

det finns även spacers gjorda i hårt träslag...
det kanske är lite lättare att få tag på än bakelit ...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
jag har lyckats lokalisera en rejäl plywoodskiva i min fars källare...
Han märker nog inte om den saknas

Den är 8 mm tjock, men i värsta fall borde man väl kunna lägga dubbla lager med en packning emellan?
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Anders Jeppsson skrev:
krister Andersson skrev:
på bränslesidan så isolerade vi bränsle slangen med samma , matrial som sitter på kylskåpens ledningar


var får man tag på sånt då?? på en söndag

EDIT: och hur tjock måste spacern vara för att det skall vara lönt? Räcker 10 mm?


Grannens frys och kyl

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
thumbs up
passar deras katt över helgen... så jag har ju chansen!


var får man tag på det en måndag då?
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Plywoodskiva? Är det inte risk för brand om motorn gör förgasar smäll. Brukar inte trä dra åt sig vätskor?

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Anders Jeppsson skrev:
thumbs up
passar deras katt över helgen... så jag har ju chansen!


var får man tag på det en måndag då?


Tippen borde vara ett bra ställe å leta på

_________________

--VVTS--
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
Plywoodskiva? Är det inte risk för brand om motorn gör förgasar smäll. Brukar inte trä dra åt sig vätskor?


det ligger nog lite i vad du säger... Men om det blir en förgasarsmäll, så blåser det eldslågor i någon sekund...

vet inte, men jag tycker inte det borde vara någon fara... Men någon annan får gärna bekräfta!
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Tror jag inte, luften som vill ner i motorn blåser nog snabbt ut elden.

Jag hade iaf en rätt tjock plywoodskiva i min saab en gång

Det var en v4 som hade förädlats med en weber 36/36.
Anledningen till distansen var nog att förgasaren behövde komma upp en bit för att passa..

Gick ju bra i den bilen iaf
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
well, träspacer är gjord samt en aluplåt som förhoppningsvis skall isolera någorlunda..

klockan bidde för mycket, så provkörning får ske imorgon istället..

Är 'lite' spänd på om problemet är fixat...
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Anders Jeppsson skrev:
well, träspacer är gjord samt en aluplåt som förhoppningsvis skall isolera någorlunda..

klockan bidde för mycket, så provkörning får ske imorgon istället..

Är 'lite' spänd på om problemet är fixat...


Hur stor blev plåten ?

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
krister Andersson skrev:
Anders Jeppsson skrev:
well, träspacer är gjord samt en aluplåt som förhoppningsvis skall isolera någorlunda..

klockan bidde för mycket, så provkörning får ske imorgon istället..

Är 'lite' spänd på om problemet är fixat...


Hur stor blev plåten ?


stor... täcker nästan hela insuget
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Anders Jeppsson skrev:
krister Andersson skrev:
Anders Jeppsson skrev:
well, träspacer är gjord samt en aluplåt som förhoppningsvis skall isolera någorlunda..

klockan bidde för mycket, så provkörning får ske imorgon istället..

Är 'lite' spänd på om problemet är fixat...


Hur stor blev plåten ?


stor... täcker nästan hela insuget


Bra, ska täcka så mycke som möjligt

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare






Det verkar som om det har varit värmelås!

För idag, spann den som en katt... eller nja... har ett stort läckage från grenrörspackningen på ena sidan..
ska på det imorgon

Så här bidde det...


Var tvungen att skriva lite reklam på värmeskölden också


Tackar ödmjukast för hjälpen!!!!
Citera
Skruva banåkabil
Startproblem när motorn är varm!
3 besök senaste veckan (5057 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande