Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Luftutsläpp mellan huv o vindruta aero fråga
1, 2   >>
8537 besök totalt
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hej hopp

Skulle det ge mig nått att hålborra plasten mellan huv o vindruta för att kunna evakuera varmluft?

Eller blir det så högt tryck att det skulle gå åt andra hållet?

Jag är inte så vass på sånt.


_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Det är en övertryckszon där, kommer ha motsatt effekt med hål i plasten.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 151



Här är en väldigt förenklad bild över låg och högtryckszoner på bilen, Om du ska evakuera varmluft är det lämpligast att kapa ur huven längre fram.


_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Det är ändå frågan om det.
Luften som går in i grillen verkar överkomma trycket där vid rutan.
Och på så vis släpps ju den varma motorrumsluften ut trots övertrycket.

Exempel, en gammal ascona a jag hade, huvlåset var paj.
Så då jag åkte så åkte huven upp ca 15cm i bakkant.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Gör en simpel vattenmanometer av en genomskinlig slang böjd till ett U, och häll i lite vatten - gärna med lite färg i så det såns bättre. Sätt ena slangänden inne i motorrumets bakände, och andra änden just bakom plasten du överväger att borra hål i. Sedan ger du dig ut på en provkörning, den sidan med högst tryck kommer tvinga vattnet i U:et mot sidan med lägre tryck. 10cm nivåskillnad betyder ca 1% av normalt atmosfärstryck.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Ja

Det är väl ungefär vad jag kommit fram till.

Har spånat på huvluftning men får inte till nått jag diggar.

Huven är två delad (som ett skelett inuti).

Det är väldigt liten vinkel mellan huv och vindruta. Min tanka var att öppningen skulle med vinddraget skulle bli som en jättestort luft utsläpp.

Vinkeln mellan huv o vindruta är ju mycket större på typ bmw e30, ascona och andra äldre bilar där folk brukar höja huven.

Huven lutar mycket frammåt då det är en kompakt små bil.

En polo för dem som inte räknat ut det.

Jag ska nog mäta lite o se. Vad är det för tryck skillnader man pratar om i kpa?

Mvh

Eric j

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744




_________________
Patrick Wetterskog
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Här finns en bild som visar hur huvevakuering ser ut på min Abarth.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1394712#1394712
Finns även andra exempel i den tråden.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Är det ens motorrum innanför där? Säkert ett "fågelbad"/kallzon som är avskilt från motorrummen med en list.

Fundera på var kupén tar in friskluft och hur intresserad du är på att ersätta den med brandrök/eld...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
MaZ skrev:
Är det ens motorrum innanför där? Säkert ett "fågelbad"/kallzon som är avskilt från motorrummen med en list.

Fundera på var kupén tar in friskluft och hur intresserad du är på att ersätta den med brandrök/eld...



Frågar du mig?

Jaa allt är borta under.

Kolla min byggtråd polo wrc så ser du. Det är lite moddat om man säger så



_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Som Mats skriver tar man normalt in kupéluft där.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



MaZ skrev:
Är det ens motorrum innanför där? Säkert ett "fågelbad"/kallzon som är avskilt från motorrummen med en list.

Fundera på var kupén tar in friskluft och hur intresserad du är på att ersätta den med brandrök/eld...


Precis som Mats skriver man vill inte ha in ev rökutveckling från motorrummet in i kupé det kan
bli riktigt otrevligt om det går fort, kupé rökfylls otrevligt fort & ögonen sprutar av tårar pga röken (har testat det inget kul tur att det bara gick i ca 30km/h).

Som flera skrivit förut är det en högtryckszon vid foten av vindrutan det är därför man hittar
majoritetan av alla bilars friskluftsintag till kupén just där.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Just i mitt bygge så finns inget friskluftintag där då min "vattendamm" är borttagen, så tog bort inloppet för att slippa rök osv.

Är det nån som vet vad man pratar om för tryckskillnader i kPa?

Aja får ta en funderare, för kapar jag bort skelettet så får jag väl ingen styrsel alls i plåten.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
stuff
Gävle
Här sen Jun 2006
Inlägg: 71



Absolut snyggast vore ju att kunna leda ut det via hjulhusen och tillföra lite riktig funktion till dina snygga låtsas-utsläpp bakom framhjulen

_________________
Christoffer Persson
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



stuff skrev:
Absolut snyggast vore ju att kunna leda ut det via hjulhusen och tillföra lite riktig funktion till dina snygga låtsas-utsläpp bakom framhjulen
+1

Zonen mellan framhjul och framdörr är i regel en lågtryckzon. Om dina utsläpp i framskärmarna inte fyller någon uppgift idag så skulle det kunna vara en god idé att leda ut varmluft från motorutrymmet där.

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
VW Wrc har inga utsläpp där.

Så den har också Fake utsläpp.

Men ja tanken har slagit mig. Dock hatar jag o greja med glasfiber.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Polo WRC har ju flera gälar i huven, ska du inte försöka bygga något sådant på din också?

Och hur ser framskärmarna ut inuti i bakkant? kanske räcker med att kapa hål och sätta galler?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Jag har samma funderingar,får sjuk värmeutveckling mellan motor och torpedvägg,slog lite eld i bromsbänken :Dden som m3 e46 har.....är det luft in eller ut? hur som helst så är gallrena skitlätta att fälla in,dom har "snäppen" som klickar fast i hålet man sågar ut,sen kostar dom inte mer är ett par hundringar





annars har du cosworth's gälar




eller GT500 ventilationen som inte heller kostar supermkt



_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Mange K skrev:

annars har du cosworth's gälar




Detta är en mycket bra lösning där man får hjälp av lågtrycks området att suga ut varm luft. Dessutom så kommer man få luften som går genom kylaren att ta vägen genom huven istället för under bilen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Jag har kollat runt på en massa olika lösningar men inte fastnat för nått än. Vill gärna ha dem så långt bak som möjligt så jag även får ut värmen från avgas o grenrör.

Tråkigt nog har huven ett väldigt stort "skelett" under så blir inte lätt o sätta dit nått.

Jag ska hålla ögonen öppna på vad som finns. Kanske ska köpa en ny huv o modda.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Racetech
Luftutsläpp mellan huv o vindruta aero fråga
1, 2   >>
8537 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande