Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
728 besök totalt |
Icke försäkrade bilar på banan, hur sköts skador ekonomiskt?
Scenario: En person kör med sin "rena banbil" (som då ej har trafikförsäkring) på bana och krockar. Vad är praxis för skadersättning? Jag vet att många olika situationer kan uppkomma men det vore kul om ni kunde kommentera lite scenarion ni vittnat genom åren. Vems "fel" (om någons) var det? Vem fick betala vad? o.s.v. Brukar man sköta sådant privat enligt någon slags oskriven lag eller går man "by the book"? Det kanske finns särskilda försäkringar för bana? Tack på förhand! ![]() _________________ MVH Armin |
||
Re: Icke försäkrade bilar på banan, hur sköts skador ekonomi
När det gäller tävling eller träning för racebilar så är praxis att var och en står för sina egna skador OAVSETT vem som är skyldig. EDIT: Det finns speciella försäkringar som gäller för rävling, t.ex Competition Car Insurances i England utfärdar sådana.... men det är DYRT...... fast vettigt om någon hyr eller lånar en bil vid enstaka tillfällen och inte vill ta risken att betala hela bilen. |
||
Vet att det ibland varit dom som erbjudit sin hjälp och sina kontakter för att fixa till en bil de har varit "skylldiga" till att skada om det gått fel vid ngt tillfälle.
Tex har jag kompisar som har egen bilverkstad som riktat och lackat en medtävlares bil innnan nästa race då nämnda kompis totalmissade en bromspunkt i ivern att åka om. Men det kanske säger mer om stämningen och kompisandan i vissa serier än om vem som betalar... I SLC tex brukar det inte vara ovanligt med att låna saker, delar osv av värsta konkurenten. ![]() ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
728 besök totalt |