Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Golf GTI MKV på bana?
6865 besök totalt

Golf GTI MKV på bana?
Ja, den tar för sig bra!
35%
 35%  [ 6 ]
Efter en hel del kärlek så kan du få kul med den.
35%
 35%  [ 6 ]
Skärp dig, köp en riktig bil...
29%
 29%  [ 5 ]
Totalt antal röster : 17

wallingstam
Gävle
Här sen Okt 2013
Inlägg: 19


Trådstartare
Jag har ledsnat på BMW, inte märket som sådana men bemötandet från närliggande firmor. BMW har i mina ögon vandrat från en bil för den intresserade föraren som hade en liten extra slant till nå snobb-bil som du måste bära slips för att ens få en servicetid på. Det är i alla fall min känsla sista tiden.

Så nu när erbjudande om tjänstebil kom och det skulle vara en pick-up blev valet enkelt - VW.

Då jag är en sån där nörd som vill ha matchande saker så ska ju gärna nöjesbilen vara vw. Så ögonen har letat sig in på golf. Alltid gillat golf men min mognadsgrad har alltid stått fast vid rwd. Men för att åka fort så ska arslet hållas i linje bakom framhjulen för det mesta och då funkar ju en fwd lika bra.

Jag har ingen förmögenhet att lägga på banåkarbil men en sisådär 50tkr bör budget hamna på. Så efter en snabb koll på blocket fastnade jag för golf GTI MKV med dsg. Det tilltalar mig med paddlar för känslan samt turbomotor för karaktären.

Då till frågorna, hur ter sig golfen?
Vad är ett måste att uppgradera och ungefärliga prislappar vore önskvärt.

Om man rensar allt onödigt, vad hamnar vikten på? Jag får nämligen bara dra 1360 kg efter amaroken...

Något annat förslag på bil som går bra, är lätt att uppgradera och klaras av att köpas in & uppgraderas blygsamt för 50tkr?

Och allra viktigaste, hur står sig golfen mot en E36 M3 på bana?! Kompisarna som kör nån vända varje år hålls ju med såna maskiner

_________________
Kalle Wallingstam
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Prata med www.stertman.se !

_________________
Magnus Thomé
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Det går att köra fort med en mk5 det är samma plattform som 8j TT
Så det är en bra utgångspunkt.

Men det kräver lite jobb för jaga m3:or

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Att de kan gå fort är ingen tvekan. Skillnaden mot M3 är att den funkar rätt ur kartong medans Golfen behöver lite pill först för att funka bra. Sen är det väl lite skillnad på hur man attackerar på bästa sätt i vissa partier pga fram vs bakhjulsdrift. Men det lär man sig ju fort!

_________________
Magnus Thomé
Citera
wallingstam
Gävle
Här sen Okt 2013
Inlägg: 19


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Att de kan gå fort är ingen tvekan. Skillnaden mot M3 är att den funkar rätt ur kartong medans Golfen behöver lite pill först för att funka bra. Sen är det väl lite skillnad på hur man attackerar på bästa sätt i vissa partier pga fram vs bakhjulsdrift. Men det lär man sig ju fort!


Och med pill syftar du på?

_________________
Kalle Wallingstam
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

wallingstam skrev:
Magnus Thomé skrev:
Att de kan gå fort är ingen tvekan. Skillnaden mot M3 är att den funkar rätt ur kartong medans Golfen behöver lite pill först för att funka bra. Sen är det väl lite skillnad på hur man attackerar på bästa sätt i vissa partier pga fram vs bakhjulsdrift. Men det lär man sig ju fort!


Och med pill syftar du på?


Lite... eller... ja... en del. Beror ju helt på var man vill lägga ribban. Och plånbok.

Ta o kolla med Stertman som sagt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Magnus Thomé skrev:
wallingstam skrev:
Magnus Thomé skrev:
Att de kan gå fort är ingen tvekan. Skillnaden mot M3 är att den funkar rätt ur kartong medans Golfen behöver lite pill först för att funka bra. Sen är det väl lite skillnad på hur man attackerar på bästa sätt i vissa partier pga fram vs bakhjulsdrift. Men det lär man sig ju fort!


Och med pill syftar du på?


Lite... eller... ja... en del. Beror ju helt på var man vill lägga ribban. Och plånbok.

Ta o kolla med Stertman som sagt thumbs up

Jag körde ju en del bana med min mkIV, men jag har även testat mkV på Mantorp.

MkV är ett betydligt bättre utgångsmaterial än mkIV, och mkV kändes original lite som min moddade mkIV.

Punkt ett skulle jag vara att kolla över vad som är slitet i chassit, bilen är ju drygt 10 år gammal, bussningar -
dämpare? Som punkt två skulle jag säga är bromsarna. Samma där, kolla igenom glidoken och säkerställ att de fungerar som de skall, sedan byt till racebromsvätska och riktiga belägg. Jag vet inte heller hur mkt camber man kan ställa på en mkV, men för att minska ytterslitage fram så får man sannolikt maxa original inställningen.

Har man gjort detta så kan man börja köra och känna sig fram till vad man vill fortsätta med.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Det verkar ju finnas ganska mycket delar att köpa till dessa golfar, det är ju bra! Lite större bromsar, bromskylning, camberplattor, coilovers och r-däck så går dom säkert kanonbra!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Jag köpte min Audi S3 för de pengarna. Sen har det väl gått några kronor till. 30-40K, kanske mer

Finns ju hur mkt som helst för golf mk5. Bara googla.

Men kolla upp bromsarna, byt vätska o börja köra. Man lär sig fort vad man behöver...
Är du helt ny på bankörning räcker original de första gångerna.

Tar bromsarna klart sämre efter 5-10varv gå i depå efter ett lugnt avkylningsvarv för då är det för varmt.

Oftast blir det belägg fram man köper först. Jag valde Ferrodo DS2500 för de är tysta o funkar till vardags.
Nej det var andra paret belägg. Först köpte jag stoptech. De funkade bra men pallade inte värmen på bana.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Golf GTI MKV på bana?
6865 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande