Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-07-02 Licenskurs Sviestad
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6077 totalt)
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Så.. Nu har man alltså gått licenskursen.

Jag visste att det skulle vara kul, men jag anade inte hur kul det var att köra på bana!!


Jag tog några bilder och lite filmsnuttar, och dessa kan hittas här:
http://www.gottby.com/bilder/200407_licenskurs

_________________
William Ekström
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Haha! Vad var det jag sa! Grattis till licensen då!

Funka allt med bil & bromsar och sånt?

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



William: Klart imponerad av din entusimetet, mycket kul bra bilder och filmer !!

Själv har jag väl knappt hämtat mig från de två varven när Patrik körde min M3:a med mig bredvid, nu vet jag ju i alla fall jag har en riktigt sport bil. Nya belägg och ett par tusen varv på banan så kanske jag också kan utnyttja lite mer av bilens kapacitet.

Var rätt kul när Patrik kört klart, när vi kom in i depån rök det så dant från framvagnen att jag var säker på att bilen skulle brinna upp, det var dock bara ett par "ordentligt uppvärmda belägg " !!

Skitkul att vi fick köra så mycket, trodde det skulle vara mycket mer teori !!

Ska ut en sväng till Sviestad nu, kolla lite långlopp, misstänker att man kommer att hänga en del därute framöver !!


_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Sketakul var det!!

T.o.m. jag fastnade på bild emellanåt ...
http://www.gottby.com/bilder/200407_licenskurs/racing0016
Jag fick precis plats med hjälmen under taket ... Presspassning ...

Synd bara att min trötta holk blev inkontinent, men det höll hela vägen hem också ...

Däremot gjorde jag en idiotklassiker ...
Tankade med dunk vid en rastplats, och locket kunde inte vara i luckan som vanligt utan fick ligga på taket ... Efter att ha torkat av och lagt in dunken i skuffen bar det av igen ...

"Klonka" ... Aj fan, tanklocket ja ...

INTE FAN HITTADE JAG DET IGEN??! Trots ficklampa och minutiös genomsökning av gräskanten ...

Fan.

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Var ute på Sviestad nyss, man blir ju inte mindre sugen, verkar skitkul med lite långlopp, enda "trubblet" verkar vara att det är så många bilar ute samtidigt så det hela tiden ska släppas om bilar osv., lite halvkrångligt........


Träffade ägaren till den helschyssta TT:n utan drivning typ...........bilen på trailer.......hoppas det ordnar sig så snabbt och billigt som möjligt !!



_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Det var grymt när Bistecs M3:a kom tillbaka in i rondellen (depån) med bolmande bromsar

Hade man inte känt lukten av varma bromsar innan så fick man en provsmak då

Dålig uppslutning på Rejsa-skyltarna dock ... Bara jag som hade?

Apropå forumbeskrivningen ... Pinsamheter ...

Var det bara jag och MR2 (vem var det?) som "gjorde bort sig" eller?
Jag bromsade bort mig efter rakan följandes chikanen och tog en sväng i motorcykelböjen, dock utan att köra över några koner ...
Så jag har iallafall åkt hela Sviestad ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Folxam skrev:
Det var grymt när Bistecs M3:a kom tillbaka in i rondellen (depån) med bolmande bromsar

Hade man inte känt lukten av varma bromsar innan så fick man en provsmak då

Dålig uppslutning på Rejsa-skyltarna dock ... Bara jag som hade?

Apropå forumbeskrivningen ... Pinsamheter ...

Var det bara jag och MR2 (vem var det?) som "gjorde bort sig" eller?
Jag bromsade bort mig efter rakan följandes chikanen och tog en sväng i motorcykelböjen, dock utan att köra över några koner ...
Så jag har iallafall åkt hela Sviestad ...



Helt rätt, vi borde haft skyltar, pratade med ett par "Rejsa" killar, dels William och en till, hade varit kul om vi bättre vetat "vilka vi var" !!

Kul som ######## var det i alla fall, var ju eld och lågor på bankörning redan innan jag provat, begäret är inte mindre nu om man säger så.........


Känner dock att M3:an är lite för dyr att behöva reparera vid eventuella avkörningar osv. Frågan är om man skulle kunna nöja sig typ en 325 E30 rejält banpreppad med bur, chassiväss och racestolar samt lite lättad, Patrik hävdade ju att det inte spelade så stor roll vad man har för bil, utan snarare hur man kör den, han hade dock mycket positiv syn på M3:an !!??

Angående de två varven som jag åkte med Patrik i min BMW ( när vi värmde upp bromsarna ) så var jag säker på att vi skulle köra rakt fram i varende kurva, han visste verkligen vart gränsen låg, var precis så att det släppte lite i kurverna hela tiden, rätt duktig.......hade ju några års race-erfarenhet på nacken dock, man borde ju gå ihop ett par stycken och köpa in honom till någon banträff för att få lite vidareutbildning !?




_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Jag fegade rätt rejält i alla inbromsningar och kurvor, det känns som att man kan kapa en hel del tider på att man känner bilen och underlaget bättre ...

Äh, vem bryr sig om tider, när man har kul?

Kul med lite bakvagnssläpp iaf ... Som inte gick överstyr

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Jag är rätt nöjd med min körning, och tyckte bilen uppförde sig helt godkänt. Kanske man kunde ha lite bättre kylduktar till bromsarna, samt racebelägg o vätska.
och så samma dimension på alla hjulen.. Nu sitter det 215 fram och 235 bak vilket ledde till en del understyrning i lägre farter.

Det rök rätt bra om mina bromsar också efter andra köromgången.. men bilen är ju till för att användas!

Idag var jag och Stefan (han med e39-farmaren) upp till tullinge och tittade på lite rattlåsracing och på en Opel Manta som eventuellt ska bli hans ban-busbil. Vi hade svårt att snacka om så mycket annat än licenskursen...

_________________
William Ekström
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Jag har också svårt att släppa tankarna på licenskursen igår, sitter just nu och överväger ( samt luskar i hur jag ska övertala frugan om lov ) att åka till Karlskoga nästa helg, måste få köra snart igen, måste dock få tag på nya belägg innan, tror jag ska göra så att jag byter till racebelägg de gånger man kör bana, för att sedan byta till orginal igen när man kör gata och inte vill ha stadens skitigaste fälgar !!

William: ska du till Gelleråsen ?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70




Ja, vad kul det var att prova på bana. Synd bara att man var så rädd för att skrota bilen så man körde som en .

Nu får vi se bara om jag köper den där Mantan så man vågar pressa lite nästa gång.
Bra gäng ute på banan var det också .

_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Bistec skrev:
... tror jag ska göra så att jag byter till racebelägg de gånger man kör bana, för att sedan byta till orginal igen när man kör gata och inte vill ha stadens skitigaste fälgar !!


Det är coolt med skitiga fälgar! Då syns det att man använder bilen..

EDIT: och förresten så är finns ingen risk. Jag bor ju i samma stad..

Bistec skrev:

William: ska du till Gelleråsen ?


Vad händer där? (och när är det?)

_________________
William Ekström
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hmm

Verkar som om underlaget för ett nytt långloppsteam i Linköping har ökat dramtiskt de senaste dygnen
Vet att det tänks en hel del om detta i vissa kretsar, någon som är sugen?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Hmm

Verkar som om underlaget för ett nytt långloppsteam i Linköping har ökat dramtiskt de senaste dygnen
Vet att det tänks en hel del om detta i vissa kretsar, någon som är sugen?


Jag och stefan snackade lite om det idag.. Skulle vara djäkligt kul och kanske inte så dyrt om man är några stycken. Man lär ju ändå få rätt mycket körning.

_________________
William Ekström
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



William Ekström skrev:
Bistec skrev:

William: ska du till Gelleråsen ?


Vad händer där? (och när är det?)

BMW Sport Club kör BMW Cup åsså är det bankörning för gatbilar ...
http://www.bmwsc.com/docs/inv040711.htm

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Kristian Larsson skrev:
Hmm

Verkar som om underlaget för ett nytt långloppsteam i Linköping har ökat dramtiskt de senaste dygnen
Vet att det tänks en hel del om detta i vissa kretsar, någon som är sugen?



Sugen som bara den är vad jag är, men jag vill dock utrusta mig med en rejäl dos erfarenhet innan det blir dags att tävla, i synnerhet för andras skull !!


Siktar på Gelleråsen nästa söndag, blir om jag kommer dit mitt andra banpass !!

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Bistec skrev:
Siktar på Gelleråsen nästa söndag, blir om jag kommer dit mitt andra banpass !!

dito!

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Folxam skrev:
Bistec skrev:
Siktar på Gelleråsen nästa söndag, blir om jag kommer dit mitt andra banpass !!

dito!


Blir nog inget för mig. Har semester då, så det blir en del flängande.

_________________
William Ekström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Folxam skrev:
Apropå forumbeskrivningen ... Pinsamheter ...

Var det bara jag och MR2 (vem var det?) som "gjorde bort sig" eller?
Jag bromsade bort mig efter rakan följandes chikanen och tog en sväng i motorcykelböjen, dock utan att köra över några koner ...
Så jag har iallafall åkt hela Sviestad ...
Jag undrade vart du tog vägen vid den inbromsningen (jag låg framför och bromade på tok för sent men det blev bara ett lite ineffektivt spår).

Själv blev jag lite övermodig i esset under sista passet. Patrik hade kommenterat det som klockrent när han satt bredvid så horen växte lite för mycket. I utgången mosade jag tre koner när jag hade understyrt färdigt. Torparn var ju hur knepig som helst. Hur gör man om tre kurvor till en 140gradare?

Bromarna tog mycket stryk i inbromsningen till rondellen och det märktes tydligt när man hade en passagerare med.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Har beställt Pagid Blå nu, så på Gälleråsen blir det bättre bromsverkan !!

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70



Man blev iallafall så tänd på det hela så nu köpte jag en banåkabil. Just nu är den inte mycket för världen med 4 växlar, jänkarfjädring och 75 hästar, men det ska det väl bli ändring på ...

Hör gärna av er om ni har en Opel rallymotor på 150-200 hk liggande!

_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
Eftersnack
2004-07-02 Licenskurs Sviestad
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6077 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande