Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2018-07-31 LM Society Knutstorp Open Pitlane
2725 besök totalt
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Hej alla sportbils fans!
Nu är det återigen dags att planera in sommarens trackday

 Tisdagen 31 juli så har vi bokat upp Ring Knutstorp.
 Körningen börjar 09:00 och slutar 12:30
 Som vanligt så ingår vår mycket uppskattade catering:
- Frukost frallor med kaffe och té i samband med förarmötet. Sedan givetvis vår traditionsenliga lunchservering.
 Vi satsar mycket på säkerhet och kommer som vanligt att ha fyra bemannade posteringar runt banan, sjukvårdare och ambulans på plats. Allt för att säkerställa att ni får en fantastisk och säker dag på banan.
 Kostnad 1200 kronor. Svenska Motorsports Alliansen SMA personförsäkring för olycksfall, ingår inte i avgiften. Om du ej har SBF förarlicens, så är detta ett krav.

Anmälan sker genom att du skickar mig ett meddelande till fredrik.reichel@tetrapak.com samt sätter in summan på LMS bankkonto.

Bank: Skurups Sparbank / Swedbank
Clearing: 8295-8
Konto: 30839377
Mottagare: Peter Kaiser, ange med tydlig not ditt eget namn.

Om du vill köpa Svenska Motorsports Alliansen SMA personförsäkring för olycksfall som tillägg, så kan du låta oss veta det i ditt e-mail, och lägg då till 150 kronor, dvs totalt 1350 kronor i din inbetalning.
Om du ska ha fler än dig själv som kör med den anmälda bilen eller passagerare, köp extra individuell försäkring.
Se nederst för mer information om SMA.

Din signerade kopia på Regler och Ansvarsfrihet skall finnas oss tillhanda påskrivet och inskickat via e-mail eller postledes.
Utan den gäller inte din anmälan, bifogat i detta utskick.
(Obs. Om du har fler som kör med samma bil, så är det krav på både Ansvarsfrihet, SMA/licens och deltagande i förarsammanträdet av varje person.)

På Knutstorp:
Samma upplägg som vi haft i många år.
Inga klasser och inga köer.
Du och din bil bestämmer hur mycket du orkar köra.
Detta är mest fördelar för alla och med få nackdelar, men som vi alla vet om och som vi måste hantera.
Samma som 2017 så har vi utbildad sjukvårdare och ambulans på plats.
Ankomst till banan rekommenderas senast 08:00.
Anmäl dig genast vid ankomst uppe vid tornet där vi har ställt upp ett bord.
Du får dina klisterlappar för körning och biljetter för mat/dricka.

Racing är förbjudet under en trackday och skall beivras! Man skall se detta som utbildning med en stor portion glädje!

"Buskig" bil är ej OK och troligen så vet du vad vi menar.
Tveksamt budskap? Kolla med oss, innan du anmäler dig.

Miljökraven har blivit mycket tuffare. Lura dig inte själv och tro att "det går nog". 95db gäller vid bankant.

Konceptet:
 Vårt koncept kräver mycket disciplin av oss alla och om du ibland kör över gränsen för din egen kapacitet och/eller bilen, så är du på fel träff.
 Släpper du inte förbi, så blir du tillsagd.
 Ligger du väldigt nära andra bilar och irriterar dig, fel träff.

Mvh,
Fredrik Reichel

Eftersnackstrådar med bilder från 2015, 2016 och 2017på rejsa.nu:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=109628&postdays=0&postorder=asc&start=0

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=105475

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=100892

SMA

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19760357.htm

Och här är vad förarförsäkringen täcker.

Huvudförsäkring:
Olycksfallsförsäkring Standard - Försäkringsbelopp - Självrisk
Läke-, rese- och tandbehandlingskostnader 25 000 kr 0 kr
Merkostnader 22 300 kr 0 kr
Kristerapi 1) Se nedan 0 kr
Rehabilitering och hjälpmedel 40 000 kr 0 kr
Medicinsk invaliditet på grund av olycksfall 445 000 kr 0 kr
Dödsfall 44 500 kr 0 kr
1) Maximalt 10 behandlingar

Huvudförsäkring:
>Tjänsteresa Självrisk Försäkringen gäller utan självrisk
>Läkekostnader Läkekostnader Nödvändiga och skäliga
>Akut tandvård Nödvändiga och skäliga
>Kiropraktor, naprapat eller sjukgymnast Maximalt 5 behandlingar
>Konvalescentersättning 2 000 kr per månad, upp till 6 månader
>Extrakostnader vid sjukhusvistelse 600 kr per dag, upp till 365 dagar
>Hemtransport Nödvändiga och skäliga
>Ledsagare och tillkalla nära anhöriga Nödvändiga och skäliga
>Återresa Nödvändiga och skäliga
>Ersättares resa Nödvändiga och skäliga

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Villkor och regler för LM Society event på Knutstorp tisdagen 31 juli 2018
Motorsport kan vara farligt. För att undvika olyckor och andra problem har vi satt upp ett antal regler och villkor som du måste godkänna för att vara med och köra på LM Society event.
Innan vi släpper ut dig på racingbanan måste du även skriva under ett dokument som vi kallar Ansvarsfrihet, där du intygar att du läst och förstått dessa regler, samt att du godkänner att du själv är ansvarig för alla eventuella skador som uppkommer i samband med bankörningen.

Detta dokument om regler och ansvarsfrihet skall vara LMS tillhanda i samband med att du anmäler dig.
Antingen som hårdkopia på posten till Fredrik Reichel eller signerad och skannad fredrik.reichel@tetrapak.com
(N.B. Jag använder Tetra Pak e-mail adress men det finns ingen koppling av något slag till företaget Tetra Pak mer än min anställning.)
Du kan även skicka mig dokumentet som foto på 0733-361924

LMS tecknar en arrangörsförsäkring via SMA, som bl.a. täcker skador på tredje person d.v.s. åskådare, funktionärer och andra som vistas på banområdet.
Om du inte har SBF förarlicens så måste du även teckna en dagslicens som täcker eventuella egna skador om olyckan skulle vara framme. Tillägg vid köp av SMA är 150 kronor.
När det gäller materiella skador på bilarna är det upp till var och en att se till så att man är skyddad.

- För att garantera en bokad plats måste betalning ske till:
LMS bankkonto clearing 8295-8
Konto 30839377 Skurups sparbank / Swedbank
Ditt påskrivna dokument Ansvarsfrihet skall även ha inkommit för att din anmälan ska gälla.
- I mån av lediga platser, finns även möjlighet att betala kontant på plats och endast efter personlig överenskommelse på telefon/e-mail/SMS från och med 27 juli och framåt. 0733-361924

- Om du har bokat plats till eventet men fått förhinder, måste detta meddelas LMS snarast möjligt.
Inbetalade deltagaravgifter betalas inte tillbaka om du får förhinder och inte kan komma. Vi gör vissa undantag om information kommit oss i god tid och ersättning kunnat ske.

- LMS har rätt att vägra eller ta bort anmälningar som anses olämpliga.

- I händelse av att LMS blir tvungna att ändra eller ställa in ett event, skall LMS meddela anmälda deltagare via e-mail och via rejsa.nu hemsidan snarast möjligt. Inbetalade pengar betalas då tillbaka

- Alla som ska vara med och köra på ett event måste vara med på det obligatoriska förarmötet innan körningen. Detta gäller även eventuella passagerare och övriga gäster som åker med. Tid 08:45.

- Som deltagare accepterar du fullt ansvar för alla eventuella materiella och personskador som du orsakar.
Du har ingen rätt att ställa LMS till svars i någon form för eventuella olyckor eller andra problem.

- LMS tar inte ansvar för någon typ av skada som uppkommer på bilarna under bankörningen.

- Alla bilar måste vara i gott tekniskt skick. LMS gör ingen formell besiktning av bilarna, men har rätt att vägra bil inträde på banan som är defekt eller inte anses uppfylla rimliga tekniska krav.

Banchef
Fredrik Reichel är banchef.
Vi har rättigheten att säga till och enhälligt bestämma om beteende och stil på körning.
Kompisbuskörning finns det inte marginal för eller någon egen tolkning. Banchef avgör omedelbart. Varning utfärdas inte. Det blir svartflagg.

Ban/kurv vakter
Vi har 4 kurvvakter med CB radio som ska kunna flagga och kommunicera vidare i form av bärgning/sopning eller flagga dig av någon anledning.
Snabbare service och ökad säkerhet.

Signalsystemet är enkelt.
 Inget ljus: OK att köra
Rött ljus: Sakta genast ner. Om du inte ser några förhinder så kan du sakta ta dig tillbaka till depån.
När ljuset slocknar igen så är det fritt fram att fortsätta köra på banan
 Observera att grönt blinkande ljus inte används
Ambulans och läkare
Första hjälpen och utbildad vårdare finns på banan samt en Ambulans.
Hjälm och bälte är ett krav och det gäller även om du tar passagerare med dig. Maximum 1 passagerare är tillåtet
Ankomst 08:00.
Anmäl dig hos oss vid tornet snarast när du kommer.
Vi får inte köra förrän 09:00 men vi ska hinna en del saker innan. Förarmöte 08:45 skarpt.
Om du inte anmält dig, och inte fått dina klisterlappar, så får du inte köra förrän det är klart.
Brandsläckare till hands och helst inne i bilen
Lika självklart som hjälm.
Om du använder din egen brandsläckare till att släcka annan bil, så vi fyller åt dig utan kostnad. Med andra ord, tveka inte att hjälpa till att släcka om så behövs.
Sopor
Snälla håll rent och utnyttja de tunnor och oljesanerings platser som finns. Miljöansvar är mycket viktigt i Motorsport.
Om du skall meka så måste presenning /matta finnas under bilen. Detta är ett miljökrav.
Din Bil, andra förare och passagerare
Din bil måste inte vara registrerad eller trafik besiktigad, om den fyller kraven på säkerhet och ljud.
Du kan ha maximalt en (1st) passagerare med dig. Samma krav på hjälm och bälte.
Du kan dela din bil med andra förare. Dock kräver vi att alla som kör har läst och skrivit på detta dokument samt deltagit i förarsammanträdet.
Bromsar
Konstigt men det är ofta någon bil som tappar bromseffekt och ofta är det usel bromsvätska.
Ska man ha kul så måste beläggen vara bra och bromsvätska helst ny för året.
Däck
Relativt ny på bana? Vanliga gatdäck? Börja med att köra däckstryck på 3 kg.
Körning, inte tävling
No dogfights! Ligga nära är en sak men inte i folkrace stil.
Tappa inte omdömet bara för att du är på bana och adrenalinet rusar. Adrenalin har vi alla, så det är ingen ursäkt.
Blockera inte någon. Släpp förbi och försök haka på. Det är bästa sättet att lära sig och hitta nya spår.
Rapporteringskyldighet.
Ser du misstänkt läcka, något som sitter löst eller helt enkelt ett beteende som du tycker är obehagligt, kom bara in och rapportera direkt.
Vi tar det på allvar.
Buller
I vårt skrivna kontrakt så står det max 95dba vid bankant och 55 i närmsta bostadshus. Körförbud kan utfärdas.
Vi kan inte ta ansvar för om du bullrar för mycket. Ta detta på allvar. Så gott som varje år blir någon ledsen då detta skett.
Din trafikförsäkring
Kolla själv och kolla inledande text.
Dricka och huvudvärkstabletter
Ta med dig dricka och tabletter.
Drick mycket för på något vis så behövs det. Många får ont i skallen också och det finns en koppling till vätskebrist och stress.
Adrenalin pumpen och körning bidrar definitivt också.
Besökare
Vi har fått någon förfrågan på om det går bra att komma och titta? NATURLIGTVIS! Det kostar inget och är bara trevligt och socialt
Mat
För varje anmälan så tillhandahåller vi 2 stycken hamburgarbiljetter och 2 stycken dryckesbiljetter.
Vi säljer dock ingen annan mat eller dryck.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Överenskommelse om ansvarsfrihet

Open pitlane på Knutstorp
Provkörning bullerfri dag tisdagen 31 juli 2018

Jag känner till avtalet, regler och villkoren för provkörning av mitt fordon på Knutstorp.
Jag frånsäger mig alla eventuella krav på banägaren Knutstorp, samt på Fredrik Reichel / Peter Kaiser under arrangörsnamnet LMS som andrahandsuthyrare och på de eventuella tredje parter som kan komma i fråga i händelse av skada på material eller person.
Jag känner även till att jag kan bli personligt (eller via eget försäkringsbolag) ersättningsskyldig om jag orsakar skada på banan.
Jag är ansvarig för mitt anmälda fordon och de förare som kör.
I de fall där jag överlåter min anmälda bil till annan förare, så är jag ansvarig för att en personlig kopia av detta dokuments fylls i och överlåts till Fredrik Reichel, innan någon körning utförs.
Detsamma gäller om du ska ha passagerare och köper till SMA försäkringen. Då vill vi ha in detta dokument för denna person/personer.
Passagerare utan SMA tillägget behöver vi inte underskrift och personnummer på.

Denna överenskommelse om ansvarsfrihet för de tre ovan nämnda parterna, gäller av vad det än vara, i samband med körningen.


Datum:____________

Bil regnummer _____________ Bilmodell ______________

Namnunderskrift ________________________________

Namnförtydligande _______________________________

Ditt eller din passagerares personnummer _______________________________

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Med min BMW skulle jag kunna göra en tredagars i rad på Knutan

https://rejsa.nu/bankalender.asp#8

_________________
Magnus Thomé
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Vore kul att träffa dig och jag tror du skulle gilla vårt upplägg.
Vi får mycket trevlig feedback. Så varför inte?

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Hej!
Påminner om denna dag i slutet av Juli.
Återkopplingen är många stjärnor av antal möjliga från de som har varit med tidigare.
Hög säkerhet med fyra poster på banan plus både insläpp och avfarts bemanning.
Sjukvårdare och egen ambulans med första hjälp utrustning.

Med vänlig hälsning, Fredrik

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Påminner om att vi finns med detta event och har platser kvar.
:-)

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Hej!
Det var "segare" i år mot tidigare.
Nu kommer anmälningarna som vanligt. Det finns nu några platser kvar.
Vill återigen uppmärksamma er på att vi har flaggvakter, insläpp och utsläpps funktionärer.
Egen ambulans och sjukvårdare på plats.
Med vänlig hälsning, Fredrik

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83



Hej! Kan jag vara med, med en ganska nybyggd Super Seven som inte är gatbesiktigad ännu?
(det finns vagnbok)

Med vänlig hälsning Andreas Johansson

_________________
Andreas Johansson
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Hej Andreas,

Ja det kan du. Bara tänk på ljudkravet.
Ring mig på 0733-361924
Eller skriv på fredrik.reichel@tetrapak.com

Med vänlig hälsning,
Fredrik

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Nu har vi bara ett par platser kvar om bara alla ni som anmält er sista dagarna betalar in.
För er som vill anmäla er, vi kommer prioritera på inkomna betalningar.
Med vänlig hälsning, Fredrik

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83



Hej Fredrik.
Jag åkte tyvärr på jobb..
Synd, det verkar vara ett trevligt upplägg!

_________________
Andreas Johansson
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Tråkigt Andreas Kasten!

Ja, vi har en mycket uppskattat modell och det gäller även frukost, mat och säkerhet.
Du är välkommen nästa år!

Vi är fulla nu på listan under förutsättning att de som anmält sig sätter in pengar.
Därefter så måste det prioriteras via insättningarna.

Med vänlig hälsning,
Fredrik

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Inför träffar
2018-07-31 LM Society Knutstorp Open Pitlane
2725 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande