Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Större kolvarea i bakoken än fram, kompensera på bästa sätt.
1, 2   >>
4341 besök totalt
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
Jag har försatt mig i en lite dum situation, jag håller på med en jaguar s-type från 1966. Bilen har varit i familjen sen 77-78 och jag ska fixade den för en längre europatur i sommar och sen ha den som hobbybil. Kommer säkert se bana nån gång och jag tänkte lägga upp en projekttråd i "andra projekt".

Det dumma i situationen är inte att et är en jaguar utan att jag har råkat köpa feldimensionerade bromsar.

Bilen har stått sen 1982 mer eller mindre så den behövde nya bromsok. Fram passar volvo 240 fyrkolvsok med mindre moddar, bak gick jag till ventilerade skivor då de sitter inne vid diffen och jag ville få ner värmen lite.

För att kunna köra med tjockare skivor köpte jag bromsok till en annan jagga som har ok jag kunde bredda.

Har senare insett att bakoken har 2 x 55 mm kolvar mot volvons 4 x 38 mm vilket ger 5 % mer kolvarea bak och på en frontmotorbil med bakhjulsdrift blir det inte så bra vid hår inbromsning.

Jag vill helst göra en så enkel lösning som möjligt, flera huvudcylindrar är det lite trångt för och bromsvåg känns som mer jobb än jag tänkt. Går det att få till det här med bromsreduceringsventil eller måste jag ha en huvudcylinder med två olika dimensioner? Hur bör jag dimensionera huvudbromscylindern?

Köpa bättre dimensionerade ok vore ju bra men det är inte så lätt att hitta som har rätt upphängning att skruva i diffen.

Tacksam för ideer.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



"Friktionsfria" belägg i bakoken borde ju kunna kompensera, iaf så du inte får för mycket bak, bra blir det inte.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag har fått det att fungera helt ok med olika belägg och bromsreducering till bak så det kommer du nog lösa utan stora bekymmer på så vis även i detta fall thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
knotan skrev:
Jag har fått det att fungera helt ok med olika belägg och bromsreducering till bak så det kommer du nog lösa utan stora bekymmer på så vis även i detta fall thumbs up


Hur mycket går det att reducera och hur fungerar en reduceringsventil, några nackdelar finns de säkert?

Var hittar man friktionstal till olika bromsbelägg?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Oj bra fråga. Det finns ju olika jag satte en med ratt, tror man kan justera med till 50% eller nått sånt.

I mitt fall på Micran jag hade tex hade jag största golf 1kolvsok fram och volvo 2kolvsok på 240 bakaxeln.. Dvs lite mer kolvarea bak än fram sammanlagt.
Huvudcylinden hade samma area för fram och bakre krets

Körde med ratten på "lägsta broms" bak dvs typ 50% tryck bak mot fram.
Vanliga typ ferrodo eller textar "taxibelägg" bak och nascar racebelägg (regn belägg)

Frikrionstal osv har jag ingen aning om. Jag bara testade mig fram tills jag tyckte det funkade bra. Så länge den låste bak först så ville jag ha mindre broms bak.

Började med original Micra broms cylinder och servo. Det var jättelätt att bromsa men gick i botten varmt, och nöp alldeles för lätt. Tog bort servo och flyttade infästning till cylinder längre ned på pedalen, fick bättre känsla, men bottnade ändå när det blev lite varmare.
Bytte då till något större cylinder. Då blev det bra men bromsade för hårt bak med kalla bromsar (hade först std Mekonomen belägg bak och några hårda racebelägg fram)
Med regnbelägg fram funkade det helt ok med max strypt bak, bytte sen till taxiplattor bak så funderade det klockrent. Nästan mer lättbromsat än vissa standard bilar som ofta är svampiga eller tvärt om alldeles för mycket servoverkan

Att räkna och forska massor är inte min grej jag testar mig vanligen fram tills det känns bra.

Det är ju fördelen med att använda "billigt skit" som många uttrycker sig. Bara prova, Funkar det inte rotar man lite i gömmorna efter mindre större bredare eller högre delar (vad det nu gäller)
oftast fungerar mina bilar ändå bättre än många "dyra projekt" ändå eftersom jag inte behöver fundera så mycket över sånt som andra forskar på länge å sedan måste spara pengar till länge för att sedan kanske aldrig ens komma ut på gatan innan hösten kommer

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



En liten kommentar om justerbara reducerventiler.
De som justerar "knät" för trycket (och då balansen vid fullt tryck) kan inte lösa balansproblem vid lättare broms.

Som vanligt blandar jag begrepp och okunskap, men reducera trycket sker inte linjärt, så fundera en gång extra innan du väljer lösning.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja men man vet ju inte heller säkert att det inte fungerat om man inte först provat

Skulle jag haft en krona varje gång någon sagt till mig att det där går inte, kommer inte funka, blir inte bra osv, för att sedan motbevisa det påståendet

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Sådan har jag använt de ggr jag har behövt och det har funkat för mig med tidigare nämnda trialanderrormetod

https://dalhems.com/sv/p/a3ca0fb9000047ee9ae64d4bdd9eb00b/bromsreducer . . . .

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vad är det för huvudcylinder på S-Type ?

XJ6 Serie I har en cylinder med skillnad på diametern på fram och bakkretsen.

XJ6 SERIE II minder eller samma diameter fram/bak.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
Tack!

Jag uppskattar inputen jättemycket Knotan, du har varit i samma sits och provat fram en lösningen så det känns bra. Jag kommer aldrig köra Jaggan lika hårt som du körde Micran

Ska kolla runt lite på olika belag och se hur om jag kan hitta lite friktionstal.

Om jag visste vilken bromsbalans det borde vara så kunde jag kolla på friktionstal, kolvareor och se om jag kan komma tillräckligt nära för att använda bromsreduceringsventil.

Bilens viktfördelning borde vara i närheten av en xj6 så typ 53 % fram och 47 bak. Samma motor och typ av bakvagn.

Nån som har en bra räknare för att dimensionera huvudbromscylinder?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Det är kanske inte nödvändigt att laborera så mycket med reduceringar, vågar, huvudcylindrar mm ännu?
Det finns fler saker att överväga, som är lättare att utföra? Antar att du inte ska ha så mycket effekt när du väljer små ok fram?
En variant är att välja mindre diameter på skivorna bak?
Annars tror jag att vanliga enkolvsok fram är en bra lösning, om de ryms i fälgarna. Om du inte får tag i Jaguar-ok, så finns det många andra med runt 60mm?

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
SRyLul skrev:
Det är kanske inte nödvändigt att laborera så mycket med reduceringar, vågar, huvudcylindrar mm ännu?
Det finns fler saker att överväga, som är lättare att utföra? Antar att du inte ska ha så mycket effekt när du väljer små ok fram?
En variant är att välja mindre diameter på skivorna bak?
Annars tror jag att vanliga enkolvsok fram är en bra lösning, om de ryms i fälgarna. Om du inte får tag i Jaguar-ok, så finns det många andra med runt 60mm?


Nej det blir nog inte så mycket effekt, är nog runt 160-170 fast fabriken uppger 220. Blir kanske lite mer senare.
Anledningen till att det blev volvo 240 är att det är en uppgradering jämfört med original jaguar s-type och att de passar bolt-on med endast några shims. Skivorna är svåra att hitta då de sitter med ganska stort offset och det är special eftermarknadsgrejer till jaguark mk2 som är ventilerade. Skivorna är inte så stora för att få plats i fälgar. Jag provade med porsche 928 och några alfa-ok men de tar snabbt i länkarmar så det är svårt att få dit större ok.
Har också bra erfarenhet av 240 bromsarna från vår långlopps 245 där vi aldrig haft bromsfadningen eller andra problem.
Bakbromsarna valdes för att oken passar och de är delbara för att få in mina nya ventilerade skivor bak. (Bak vill man tydligen ha ventilerade för att inte elda upp tätningen till utgående axel då bromsarna sitter inne vid diffen.. Det är också knepigt att ändra storlek på skivan och flytta oket då allt är ihopbyggt).

Tittar på typ EBC redstuff eller liknande för att ha högre friktion fram men det verkar svårare att hitta info om jaguar xj6 bakklossar med låg friktion.

Även om jag väljer att laborera med bromsbeläggen för att ställa bromsbalansen så måste jag se till att jag får rätt diameter på huvudbromscylindern. Jämfört med volvos original uppsättning på ok bak och fram så har jag ökat kolvarean med 36% (och då endast bak) vilket gör att jag behöver ha större diameter på huvudbromscylindern för att flytta mer vätska så jag inte riskerar att trampa i botten på cylindern men ökar jag diametern minskar kraften till framoken.

En tvåstegs huvudbromscylinder skulle hjälpa men då måste jag räkna ut vilka dimensioner den behöver.


En annan dum ide som slagit mig är att jag kunde sleava om bakoken till mindre kolvar....

_________________
Karl Vestgöte
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Kolla hur mycket reserv i slaglängd du har nu, Och hur mycket du kan justera genom att flytta upp /ned fästen mot cylindern på pedalen.

Brukar gå att relativt enkelt förändra och dessutom finnas en del reserv redan orginal. På vissa japanska bilar finns Det justering för ändlägena, som då Går att ändra om man byter ok

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Karl V skrev:



En annan dum ide som slagit mig är att jag kunde sleava om bakoken till mindre kolvar....


Jag har ju för mej att tidiga Xj har samma ok som Volvo 240.

Jag har en massa gammalt Jag-skrot ligger i hyllorna..... och troligtvis även rep-satser till det mesta.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Karl V skrev:



En annan dum ide som slagit mig är att jag kunde sleava om bakoken till mindre kolvar....


Jag har ju för mej att tidiga Xj har samma ok som Volvo 240.

Jag har en massa gammalt Jag-skrot ligger i hyllorna..... och troligtvis även rep-satser till det mesta.


Hmmm det vore ju väldigt intressant om det var ungefär samma bromsok som volvo 240 fram för då borde en huvudbromscylinder från en xj6 passa bra med min setup och lösa mina funderingar.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Karl V skrev:
ButterflyRacing skrev:
Karl V skrev:



En annan dum ide som slagit mig är att jag kunde sleava om bakoken till mindre kolvar....


Jag har ju för mej att tidiga Xj har samma ok som Volvo 240.

Jag har en massa gammalt Jag-skrot ligger i hyllorna..... och troligtvis även rep-satser till det mesta.


Hmmm det vore ju väldigt intressant om det var ungefär samma bromsok som volvo 240 fram för då borde en huvudbromscylinder från en xj6 passa bra med min setup och lösa mina funderingar.


Det var länge sedan jag skruvade bromsar på tidiga Jaguarer. Så jag minns inte om den lilla delen av h-cylinder var till fram eller bak. Men jag har en -70a på gården.
Xj serie ll har samma eller mindre skilnad i diameter mellan fram och bak. Så det kan ju gå att pussla ihop den vägen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Sedan var det väl så att det satt några konstiga högtrycksok bak på S och tidiga XJ.

Så det går inte att översätta cyl-storlek rakt av.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



På min 911a så har jag samma ok bak som fram (av misstag). Då har jag satt dit en Willwood reduceringsventil, den reducerar ned till 70% tror jag, i mitt fall var drygt 70% vad jag behövde. Det har fungerat bra både på gatan och banan, kör med samma belägg fram och bak.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
Tack Safe det ger ju hopp även om du nog har bättre viktfördelning kan jag nog kompensera det med bromsklossar.

Butterfly vet du var jag kan hitta mer info om högtrycksgrejer, om skillnaden sitter i oken i eller hbc?

Tack för alla svar!

_________________
Karl Vestgöte
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Karl V skrev:
Tack Safe det ger ju hopp även om du nog har bättre viktfördelning kan jag nog kompensera det med bromsklossar.

Butterfly vet du var jag kan hitta mer info om högtrycksgrejer, om skillnaden sitter i oken i eller hbc?

Tack för alla svar!


Det är i oken. Dom oken har en pinne som går in i kolven... från baksidan.
Dom är inget att hålla på med.

H-cylindern är bara att använda som den är.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag kollade lite bland mina grejor... i en gammal bok.

Och minnet sviker tydligen.

Det är .875" borr på h-cyl på tidiga xj.
och ingen skilnad på fram och bak.

Dim för senara bilar hittar jag inte.

Så.... frågan är om det är någon volvo cylinder jag har blandat ihop med. Som har olika dim på fram/bak.

Jag får kolla lite närmare på detta.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
Större kolvarea i bakoken än fram, kompensera på bästa sätt.
1, 2   >>
4341 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande