Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Större kolvarea i bakoken än fram, kompensera på bästa sätt.
<<   1, 2
4341 besök totalt
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag är tämligen säker på att både 240 och 7/940 har olika fram /bak.
Jag vet med 100%säkerhet att jag har packat om 2st 740 turbo cylindrar och båda dem hade olika dimension jag tror bägge bilarna var utan abs, OM det kan vara avgörande, vilket jag iofs inte tror.

Man borde kunna kolla på tex Mekonomens hemsida eller annan reservselssite hur det ser ut.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Jag har kört en del med Volvos stegborrade cylinder och det är inte alldeles enkelt att få bra funktion när man delar den fram/bak. Det finns en risk att kretsen med största cylindern aktiveras först, även om trycket blir lägre, det kan göra att balansen varierar mellan lätt-medel-högt pedaltryck.

Men det är bara att prova. Bygger man för Volvos cylinder så passar också Nissans raka cylindrar och de finns i massor av borrningar så man kan alltid gå tillbaka till en sådan om det behövs.

När du provar, tänk på att testa olika pedaltryck och underlag.

Personligen är jag inte så förtjust i att fixa stora "fel" i bromsbalans med olika friktion i beläggen, det finns lite risker med det. Man kan få olika balans varmt/kallt, och så kan man ju fundera på vad som händer om någon byter till "fel" belägg i framtiden.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
Jag är en imbecill!

Anledningen till att jag fick för mig att det var 55 mm kolvar på oken var att jag kollade på mecas hemsida och där står det 55 mm. Har kollar snabbt på oken och tyckt kolvarna ser stora ut.
Först idag plockade jag isär dem för att kolla hur kolvarna såg ut för Butterfly pratade om högtryckok, när jag mätte kolvarna är de 43 mm.

Skit, jag känner mig som en åsna.

Som Knotan skrev, sitt inte framför datorn.. ut i garaget och kolla.

Tänkte hitta en rak huvudcylinder som ligger nära volvo 240, som passar ned framoken och sen köra reduceringsventil till baken om det behövs.

Jaja det ledde ju till en ganska bra tråd om bromsbalans iallafall.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Haha, jaha, klassiker.


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



:-)

Jag körde Nissan King Cab, 23.8 mm, med Volvo 240-ok på Caprin innan jag byggde om till annat, det funkade bra på den i alla fall.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



therealpinto skrev:
Jag har kört en del med Volvos stegborrade cylinder och det är inte alldeles enkelt att få bra funktion när man delar den fram/bak. Det finns en risk att kretsen med största cylindern aktiveras först, även om trycket blir lägre, det kan göra att balansen varierar mellan lätt-medel-högt pedaltryck.

Men det är bara att prova. Bygger man för Volvos cylinder så passar också Nissans raka cylindrar och de finns i massor av borrningar så man kan alltid gå tillbaka till en sådan om det behövs.

När du provar, tänk på att testa olika pedaltryck och underlag.

Personligen är jag inte så förtjust i att fixa stora "fel" i bromsbalans med olika friktion i beläggen, det finns lite risker med det. Man kan få olika balans varmt/kallt, och så kan man ju fundera på vad som händer om någon byter till "fel" belägg i framtiden.

Gustaf


Volvo 240 utan ABS med stegborrad cylinder kan inte ha olika tryck i de två kretsarna. Med triangeldelat system skulle det bli obalans höger/vänster (på bakaxeln).

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
therealpinto skrev:
:-)

Jag körde Nissan King Cab, 23.8 mm, med Volvo 240-ok på Caprin innan jag byggde om till annat, det funkade bra på den i alla fall.

Gustaf


Bra tips, vet du vad du har för pedalutväxling i Caprin? Jaggan har 3,85:1 tror jag.

Karl

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Om du vill köra med tyska delar på din engelska bil så finns det en 23,81 mm Ate huvudcylinder till diverse gamla Oplar.
Rak borrning, men av nån anledning sitter bakre kretsen närmast bromsservot. Brukar vara tvärtom har jag för mig?

https://www.reservdelar24.se/ate-954446.html

Jag kör med en fast och en justerbar reduceringsventil i serie på bakkretsen och tycker mig väl ha hittat en bromsbalans jag trivs med.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
Tja, jag är inte inskränkt på så sätt. Just nu kikar jag på vw mk3 huvudbromscyl, finns både 22 och 23,x mm. Kostar 375 kr ny på nätet

Men jag kikar också servo då den lösningen som sitter på bilen är komplicerad..

_________________
Karl Vestgöte
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Karl V skrev:
therealpinto skrev:
:-)

Jag körde Nissan King Cab, 23.8 mm, med Volvo 240-ok på Caprin innan jag byggde om till annat, det funkade bra på den i alla fall.

Gustaf


Bra tips, vet du vad du har för pedalutväxling i Caprin? Jaggan har 3,85:1 tror jag.

Karl


Inte exakt men jag fick till runt 5:1 när jag byggde bromsvåg så jag skulle säga att med servo hade jag runt 4:1 eller där i närheten.

Jag vet att det inte ska bli olika tryck i kretsarna men likafullt har flera kunder (och jag själv) haft lite utmaningar med att köra åtminstone 240-cylindern delat fram/bak. Jag fick det att funka till slut men det krävdes en hel del trix med reduceringsventil.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
Större kolvarea i bakoken än fram, kompensera på bästa sätt.
<<   1, 2
4341 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande