Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 92 med Grex - ELMIA nästa
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
100 besök senaste veckan (59184 totalt)
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
betämde mig för att göra en ny projekttråd om bilen då den gamla var tagen ut luften utan någon egentlig bakgrund av varesig mig eller bilen.'
så nu får ni en snabb genomgång av vad som hänt med bilen från att jag köpte den tills att vi är framme där vi är idag-

Den härbilen skulle bara va en kul bil som man kunde köra trackdays med när motivationen till mitt riktigiga bygge skulle va klart: en 850 RWD. De rwd projektet hamnade så småningom i STENA containern...

2011
En volvo 850GLT köptes för 3000:- och då hade jag redan lite gula koni samt plastbussningar liggandes så åkte de på direkt och även delrinmotorfästen. då körde jag 17" gatdäck helt standard motor o låda.
bilen såg ut som fan!

senares samma år gjorde en halvseriös garagelack på den och lyckades efter många års slit hitta en -btcc front so gjordes form på och sen gjöts av. fick även tagi ett set breddade 17" thetys fälgar. Krängde på yokohama 210/610-17 stcc slicks på. körde sista och enda Mantorpskörningen de året med svart bil och slicks.
Slicks va fränt som fan. sjukt mycket grepp för 300:- styck. nu fick de bli slicks på heltid!
Tid på Mantorp 1:40..





2012:
DEblev coilovers på bilen samt jag försökte lätta ändå mer med helt ursågade orginaldörrar mm.
jag och 2 polare körde en 2h serie på anderstorp med bilen. köpte även en 4:45 låda ist för orginal 4:00. detta gjorde en otrolig skillnad acc.



2013:
jag och J.olofsson bestämde oss för att vi skulle bygga bur i bilen. men de blev inte bara bur utan storstinta tänkte vi att vi stoppar i ett stående pedalställ. ett OBP ställ blev det. jag jobbade som blästrare då så när allr va klart, orginal rattstång tillbakaflyttad med stolen, så kördes hela bilen i blästern på jobbet. samt grundades där.
Sen fick kristian på Vikens i borås lägga topplacken. En egenkomponerad mörkgrå med 2 vändor matt klarlack samt mattguld på vinge och kjolar. Den kallades för "Fulgrå" mest efterssom jag alltid kallat bilen för "Den fule" då den såg ut som kriget när vi hämtade den i kinna utanför borås.
Nu stoppades de även i en T5 motor alu ic samt chip filter och 3" avgas med pipan ut framför höger bakhjul.

Tyvärr så räckte inte orginal skvalpplåtar till i tråget när sen körde bilen på mantorp så de året sluatde i september.
bilen gjorde ändå på dom få varven 1:40.63 i spöregn på slicks. (hade inga regndäck)








2014:

jag hade vart och handlat ett riktigt 850 btcc grenrör eller ja ett helt avgas, detta va jag jättesugen på att få se om de passade. en GLT 170hk motor handlades. Grenröret passade på motor men inte i bilen.. allt va ivägen. så golvet sågades upp, även orginaltanken fick stryka på foten då detta system var helt rakt från motorn och bakåt. de blev fuelcell samt extra pumpar för att få de att funka. när den väl startades sen så lät den ju helt annorlunda mot andra 850glt. gjorde även en första rollcenter sänkning med nedflyttad spindelled samt styrstag.
Dehär va nog de varianten på bilen där allt funkade som bäst. jag kunde köra hur länge som helst aldrig några bekymmer och den lätt gött.






2015:

nu borjade 17" slicksen ta slut såjag tänkte mer att jag bygger om för 18" ist. frågade runt vad som fanns på beg marknaden och förstod att michelin 24/64-18 fanns massor av. detta va framdäck till Carreracup porscharna. sålde mina 17" hjul och köpte 18.
Fasen va stora 24/64-18 va konta dom gamla stcc yokohama 240/610-17 de tog ju överallt! nya hjulhus bak för ville ha bilen i samma höjd. valsade skärmarna lite extra för att få in dom stora slicksen innanför skärmarna. byggde även om bakvagnen med en uppflyttat nav då orginal bakvagn fjädrar frammåt när bilen när sänkt så mycket. första konstruktionen blev inge bra, jätte vek. variant 2 blev galet mycket svets på. flera kilo i onödan men den blev stum och sviktade inte iaf.

Tyvärr så hade jag inte tänkt på en sak: Rullomkretsen. dom stora hjulen gjorde att utväxlingen blev hemsk... den gjorde 160 på 3an och med 170 hk så gick de inte svinfort upp dit.
blev ett par körningar på kullen de året med en nyttPB på1:02.38 samt även på TIMEATTACK FESTIVAL påMantorp Park. TA fest tiden.. 1:40 ... ingenting funkade som de skulle, fick inte upp temp i dom stora slicksen så de tog flera varv innan de slutade understyra och sladda. de gick helt enkelt för långsamt.
så efter många funderingar så beslutades det att jag ville göra något åt att de rådande omständigherna med den katastrofala väghållningen.







jag ville göra en radikalförändring på hela bilen med nytt stuk. träffade Winberg första ggn samma år och kände att fwd ligan va sköna snubbar, Andreas Wetterström kände jag sen innan samt att Timeattack va en ball gren.

så här någonstans börjar tankarna om att ta upp kampen om top fwd med Carl Winberg och Andreas Weterström. på hösten 2015 så stämmer Andreas träff med John-erik som bla har gjort hjulupphängningen till börje hanssons audi som går Gatebil extreme serien. i korta drag så bestod kvällen av att sätta hjulet längre fram för mer caster och även mer krängare runt om, framförallt bak. Knivkrängare handlades och samtidigt så ville jag göra plats för en annan bakvagn. köpte en C30 bakvagn för dom hade ju funkat i stcc.
sågade bort allt som va i vägen för bakvagnen och började bygga en ny ramkonstruktion i 60x40 profiler.


2016:
Håller på med bakvagnen. vilket tar otroligt mycket mer tid än jag har trott.
framvagn börjar ta form sakta också.
Stora slicks och stora fälgar på 10.5 18 och 270/650-18 inhandlas för nu ska vi ju åka UNLIMITED i TA.NU serien



jag börjar fundera på hur jag ska göra med växellåda då jag inte kan köra orginallåda för utväxlingen blir åt helvete. hittade ett företag somm heter FLD motor ( firma Lars Davidsson) dom gör drevsatser till rallybilar bla. ringer och kollar om han kan göra en drevsats åt mig. rakskuren dogringad i orginal hus, inga problem säger han. han säger även att han har en halv drevsats till 850 liggandes vilket låter kanon. han ska kolla vad han har att göra för att få min drevsats att bli komplett. tiden går och jag bygger på allt annant men när de hjar gått flera månader så ringer jag och frågar vad som händer. Antingen svarar han inte eller så har han inte tid. men i typ maj så får jag äntligen ett svar att jag ska skicka upp en stock till han så han ska pressa av dreven och fräsa av den så att de passar. skickar upp den och väntar på att han ska ringa att de är klart. ringer han innan semestern. då säger han att jag inte kan skicka upp en komplett stock till han för han har inte verktyg för att pressa av dreven. WHAT! du driver en firma som gör växellådor men kan inte pressa av mina orginaldrev från stocken? varför ringde du inte och sa detta då?!.... ber han skicka tillbaka stocken så jag kan lösa det.

nu gick luften ur mig. tappade sugen på bilen helt, bara kräktes över den. pluss att jag redan hade betalt en hel säsong i TA.NU serien i Unlimitied.
La min bil åt sidan och hjälpte Jesper olofsson skruva ihop sin RX-7FC till TA ist.
när den va ihop så va de semester och passade på att åka med jobbarkompisarna till Nurburgring ett par dagar. jävligt häftig upplevelse och kul att få komma dit och bort från garaget.

hemma igen så får man lite ny energi i bilen fortsätter med bak o framvagn, mycket svetsjobb kvar.
Hittar även ett komplett motorpaket med 460hk T5 med sprut och turbo för en billig slant på blocket.

tar tag i växellådan igen då detta är en stor prio för att få ett fungerande koncept. samma mängd telefonsamtal igen tills han vill ha upp sakerna igen i slutet på året då jag själv har fått hjälp och pressa av alla dreven-

2017:

bilen står lite stilla motivatinen är svår att hitta. är nere i garaget då och då får gjort lite små saker. nytt ramverk till ett plangolv svetsas ihop av 10*10mm fyrkants profil.

bytte garage i aprill. bara 2 portar bort men in till Jespers, fick rensat ut gammal skit och fick nya större utrymmen. sa till mig själv att inte lägga all tid jag hade på min bil utan skruva när de va roligt.




Plötsligt i maj så har Daniel Reinhard sålt sin M3E90 och handlat en E46 M3 kompressor. Daniel hinner göra i ordning bilen inför kinnullekörningnen i maj så jag och jesper får lösa det. med ording och reda på bilen så kör han en 55 tid och vi hjälper han hela säsongen
I maj blir de även ett nytt pedalställ: Ett Tilton 600 stående då de andra OBP stället aldrig fungerade som de skulle.

ringde även min växellådstillverkare igen. han sa att skulle ta de så snart han kunde och skulle ringa tillbaka så fort han va klar med lite saker. tror jag ringde han 10ggr efter det tills jag sa till mig själv att nu får de va nog. skiter i detta, får hitta något annat



Ni som va med på kinnekulle vet att Gustav Burström körde av en upright då och de är där som gnistan kom tillbaka igen. eller typ iaf.

G-Rex sweden ligger 10 min från där jag bor så jag åkte dit och pratade med Roland "gäddhultarn" och Kjell Frykås. Många turer senare så kommer vi överens att dom ska göra ett par spindlar åt mig. .

och så här är dom tillslut:

Här är även vinkeln på fjäderbenet. Detta är vänster spindel och fjäderbenet kommer luta åt fel håll.


[/i]

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
ska skicks in lite mer bilder i slutet samt fortsätta med lite film.

_________________
Björn hall
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Mina gamla breddade Thetys?

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Kul med lite historia. thumbs up

Gällande växellådan. Fy fasen. Inte lätt med fwd inser man. Inte som till rwd då det finns uppsjö lådor att bara bygga dit.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Majs
Göteborg
Här sen Jun 2007
Inlägg: 21



Coolt Vad är tanken med att luta fjäderbenen åt "fel" håll?

Edit: Att dom står rakt när du har den castern du vill ha?

_________________
Niklas Maisaari
Citera
calle kromnow
Nacka
Här sen Jan 2011
Inlägg: 35



Hej björn jag gillar ditt bygge, jag har åxo en 855 men jag vill åxo skaffa en bra låda till den, har du pratat med Quaife , tror dom har en m66 till ford på gång. Kolla annars kan jag göra det

Mvh calle

_________________
Carl-Johan Kromnow
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Citat:
Dehär va nog de varianten på bilen där allt funkade som bäst. jag kunde köra hur länge som helst aldrig några bekymmer och den lätt gött.


Väldigt lätt att man bygger bort sig, även fast man har ett väl fungerande koncept, man vill ju alltid ha mer tyvärr.

Grym bil, hoppas man får se den på banorna i sommar, eller någon annan sommar.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418



Kul att läsa utvecklingen med både upp och nedgångar. Spindlarna såg fina ut!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
jag åkte till Roland på G-rex på en ren chansning faktiskt visste inte vad jag skulle få för svar eller om jag ens skulle få komma innanför dörrarna.

anledningnen till det överhuvudtaget va ju att Gustav burström körde sönder sin spindel och kom jag på att fan dom ligger ju här bredvid OCH att Andreas Wetterström som kör sin vita 850 i TA.NU serien hade haft problem med att orginal 850 lager sviktar när man svänger och trycker ut kolvarna i oken, resultatet blir att de inte finns några bromsar i nästa kurva.

Jag förkarar problemet för Roland och säger även att de finns ett annat lager från tex V70N som är självbärande men den idén sågas ganska fort när jag säger att jag ska åka 270/650-18 slicks.

Han visar gustavs gamla lager och säger att detta är nött i ena kant, på R-Däck, iof 295 hankook men ett 270 slicks kommer pajja orginallagerna ganska fort.

så efter mycket funderande och många möten så kommer Roland upp till garaget och tittar på bilen och jag förklara hur min lilla vision ser ut: Snabbaste FWD i sverige!? samt att ett par spindlar fram på bilen gör ingen nytta om inte resten av paketet inte är med. Roland håller med, vi kommer överens om att G-REX ska rita och bygga hela framvagnen. fjäderbenstorn och infästningspunket för lankarmar , länkarmar samt hela geometrin.

samtidigt är Roland mitt personliga bollplank och jag gör allt för att fråga och klämma fram så mycket kunskap jag kan.

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
eftersom jag ska åka med mängder med KPI på benet så flyttas fjäderbenstornet in och vinklas så de är 90grader mot fjäderbenet.

Roland mäter in nya tornen! (får se hur dom reagerar när som ser detta då jag tog bilden lite i smyg )



Blir lite skillnad mot original gammal volvo torn






_________________
Björn hall
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



thumbs up thumbs up

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Nu har jag ju tänkt att få köra lite tävlingar med bilen med så buren behöver uppdateras lite också.
De satt ett gammalt kryss mellan A-stolparna och dom gamla fjäderbenstornen. de fick stryka på foten. nu sitter ett tvärstag rakt över till andra sidan, A-stolpe till A-stolpe. Sen går de 2 stag från A-stolpen fjäderbenstorn rakt fram samt stag i 45grader från mitten av diagonalstaget. de ska komma ett från A-stolproten till tornet med men de får jag sätta dit efter vi har fått dit hjul med länkarm så de inte tar i hjulet när man svänger och de fjädrar in.










och sen skulle de ju i Gussets typ överallt...... fan va jag har svurit över dom där förbannade gussetsen.
snål (eller envis) som man är så ska man ju göra dom själv. sagt o gjort så skar jag ut en hög med trianglar o olika storleka för att va enligt SBFs storlekar och bockade dom över ett 38mm rör.
sen i med dom i karossen.




Även kryss i huvudbågen samt i taket va ju ett måste så i med det och gussets...



_________________
Björn hall
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241



Tjusigt! Har man kunskapen runt hörnet så är det lika bra att dra nytta av det!
Har själv G-rex i bakhuvdet när det är dags för nästa större modd av min bil.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Ricke W skrev:
Tjusigt! Har man kunskapen runt hörnet så är det lika bra att dra nytta av det!
Har själv G-rex i bakhuvdet när det är dags för nästa större modd av min bil.


bara att åka dit och banka på dörren.

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Ny avgastunnel

sågade bort allt som va den gamla avgastunneln till btccröret





sen gjorde jag nytt och passade in de efter en 850 btcc mittkonsoll i kolfiber och efter apples största ljuddämpare i 3.5.









_________________
Björn hall
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



Kämpa på, ser bra ut!

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



Grymt jobbat Björn med fler, roligt och se lite uppdateringar igen.

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Kämpa på Björn!

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Gjort klart allt plåtjobb inne i bilen och även svetsat klart alla hål i torpeden.










och "låda" till Tanken










_________________
Björn hall
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Jag läste tråden från början. Vilken resa! Från sur bil för en struntsumma till det här! Wow thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Jag instämmer, riktigt ballt bygge, kul att se riktigt plåtarbete

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 92 med Grex - ELMIA nästa
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
100 besök senaste veckan (59184 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande