Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 92 med Grex - ELMIA nästa
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11   >>
100 besök senaste veckan (59184 totalt)
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
nu så! Efter att ha pratat med lite vänner och bekanta som har riktiga tävlingsbilar med seqlåda så har vi lite mer kött på benen. här är några utväxläxlingar från olika varianter på tävlingsbilar.



_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
fick låna ett svänghjul som koppling passsa på av Fyrken. inte mycket tillsvänghjul. roterande massa med 2skivig kolfiber koppling och detta svänghjulet kommer bli väldigt liten.


men ganska snabbt fick vi lite problem..

svepet som är på lådan är till för en enskivig koppling så nu tar koppling imot innuti i lådan... fasen!

efter att ha brötet ihop och funderat högt med jesper en stund i garaget så kommer vi fram till att jag har ju fler svep. Om man bara tar den biten på svepet som är platt så kanske de räcker? bonnar till en lösning med brickor för att se att se vad som behövs för att de ska gå fritt: 7mm.


mäter svepet, de ser ut att va ca 9mm på svepet.

kapar av svepet och tar meed det till jobbet. får hjälp av jesper att fräsa av det. när de är avfräst mäter vi: 9mm. perfa!




nu går de fritt. bara i med längre stödhyllsor där de sitter orginal och lite nya längre bult.



_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
tyvärr så är de ju så att lådan då kommer 9mm längre åt vänster så roland från G-Rex ska komma till mig igen i nästa vecka för att dubbelkolla allt så är 100% innan dom gör sista ändringen på främre länkarms fästet.

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
fick äntligen tag i bakdämpare.

såg att MAdskillz chrille sålde sina dämpare som kommer från Gustav burströms 944a.
slängde mig i bilen efter jobbet körde ner till christian 21mil enkel väg.

en korg bokstavligen med 3vägs Öhlinsdämpare och en hel hög med fjädrar blev det.

tanken är att bara använda bakdämparna och dom fjädrarna som passar till dom sen sälja av fram dämparna så någon sugen på fram dämparna så får ni höra va er.

Dämparn hamnar tyvärr lite i vägen för camberlänken på bilen så får tillverka ett nytt bultförband till dämparn på spindel.
övre lagring får bli en annan lösning med men de är hyfsat lätta saker att tillverka



_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
har hållt på med bumpsteer i bakvagnen dom sista månaderna. otroligt tidskrävande då jag gör allt analogt med toestrings och stålskala. men ska de va rätt så ska de va rätt! jag är gladeligen påhejad av ingenjörerna på jobbet.

gjorde en plåt "mall" med olika hålbilder för att prova olika ställen på toe länkarmen. mätte, justerade, gjorde nya dumma länkarmar i olika längder. bumpsteer va åt helvete......


efter många veckors mätande så kom jag på att jag gjort en justering på rollcenter bak på camberlänken, tankevurpa att inte tänka på detta.

mätte en original länkarm på bruks V50in och gjorde en böjd mock up med uniballs i ändarna. ner på backen igen och mätte. nu va toe kurvan linjär igen.

nu ska jag göra ett nytt fäse för toestaget och vända på ledlagret platt och sen shimsa mm för mm för att få rätt bumpsteer.


utgår i från ridehight och sen upp och ner 50mm, sen mäter man toe förändringen och noterar i en tabell...

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
motorn har äntligen lyckast vridas och vändas rätt så nu blev de motorfäste.

jesper hjälpte mig att svarva en "kudde" som passar i orginal urgröpning i subframen.
eftersom hela motorn är flyttad nästan 2cm åt vänster så linar inte orginal motorfäste på motorn med hålet så då valde jag att göra allt nytt.

främre fäste

svets på det


sen så köpte jag "dimple dice" verktyg på biltema så provade att göra ett övre fäste.
fick hjälp av jesper att svarva en bussnig till övre motorfästet


sen bockade jag till "hållare" i 2mm plåt


sen va de bara att börja göra "sidor" i 0.9mm plåt



sen tänkte jag att detta borde la jag kunna Tig svetsa ihop.. de blev inte så bra, så jag fick slipa den snygg
men med lite färg på så blev de ju bra till slut.


_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Hitta en gammal film när jag och Daniel reinhard körde på kullen. Om ni undrar varför btcc stöten är borta så är de för att jag körde av efter Tv krönet på andra passet och bröt sönder ett oljekyl. Vi fick sanera fram till sista kurva ut på start och mål. Jag skämdes ihjäl

Men efter de va klart så kunde vi köra igen. Tänk va skillnad ett grenrör kan göra i ljud. Min bil med Btcc grenrör och avgas. Daniels med original grenrör och 3" rostfritt. Båda med Likadana Btcc ljuddämpare.



_________________
Björn hall
Citera
Tommy Junggren
Matfors
Här sen Aug 2018
Inlägg: 24



Hej angående val av utväxling. Och stegning på lådan. ,du har inge bromspapper så du vet vart mororn pikar
Så inte motorn är hel död efter 7200 och du tänkt varva 8000 som du skrev ?

_________________
Tommy junggren
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Tommy Junggren skrev:
Hej angående val av utväxling. Och stegning på lådan. ,du har inge bromspapper så du vet vart mororn pikar
Så inte motorn är hel död efter 7200 och du tänkt varva 8000 som du skrev ?


Motorn byggs efter att varva så mycket. Så vi försöker räkna på rätt kammar och rejält avgashus på turbon.

Enligt Fyrken här på rejsa (som även ska mappa) så har han kolla på spec på kam och vad som behövs för grejer i femman för att varva till 8500. Hela varv delen är för att skona lådan så mycket som möjligt. Mer varv ger mindre vrid vilket inte dödar drev i lådan.

_________________
Björn hall
Citera
Tommy Junggren
Matfors
Här sen Aug 2018
Inlägg: 24



Japp förstår din tanke men bromsa först, inte bara att få den och ge effekt till 8000
Kolla vad det blir för kolvhastigheter om det är 90 slagare så det inte blir för mycket

_________________
Tommy junggren
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Tommy Junggren skrev:
Japp förstår din tanke men bromsa först, inte bara att få den och ge effekt till 8000
Kolla vad det blir för kolvhastigheter om det är 90 slagare så det inte blir för mycket


Dom motorerna som Fyrken bromsat innan har inte vart några problem så vi får gå på samma recept som dom. Har massa exempel på maskiner som går som ett spett till 8000rpm. Där kör dom s60t5kolv och Kina stake i många år.

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
nu ska vi se var man börjar........... de har vart många om och men.

bilen står på egna hjul med dämpare och fjädring som är där det ska vara.


nya fästen för topplagringen.



dock så var dämparn lite längre än dom gamla 850 dämparna jag tänkt använda så lyfte upp tornet 50mm.
valde en stöddig platta uppe på så inget kan flexa. bättre att öka lite där de inte ska röra på sig.


dämpare på plats, fick såga lite i subframen




_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Jag måste Recapa lite från 2020 som ganska så tungt, ni förstår varför de vart tyst här när ni läser hela inlägget.



I januri 2020 bestälde jag en växellåda från Hewland via Alex thornton på Pitlanespares som bytt in alla delar som jag hade från dom gamla hewland lådorna.

lådan som jag bestälde va en CFT med billet fräst hus, denna lådan sitter i vanliga fall i CUPRA WTCR, den är specad till ca 600nm, 6 växlad och endast möjlig att växla med trycklyft via paddlar på ratten.

samtidigt som jag beställer så har vw motorsport som är chef över CUPRA TCR beställt massor med likadana lådor så jag som privatperson får vänta på att dom ska fräsa mina delar, dock är standard TRC lådan gjuten.

i mars är de dax att fräsa fram mina delar samtidigt som england börjar gå långsamt pga corona pandemin.
Får 2st goa bilder från Alex när han vart och kollat status hos hewland då dom bara jobbar 3 dagar i veckan.





Sen i aprill händer det som man inte vill skulle hända England går in i lockdown, dvs allt stannar upp.

så jag väntar och väntar, grejarlite med att snygga till saker i bilen som jag kanske inte vart nöjd med.


den stora grejen med timeattack är ju att man kan köra vad man vill i däcksväg. Så efter lite research så har jag kommit fram till att köra ett reversed staggerd set.
de kommer bli 300/650-18 fram och 250/650-18 bak.
vilket då gör att mina 10,5" fälgar kommer va för smala fram.
Via stefan mattson så får jag tag på Andreas "Skruffse" karlsson (@plasmapolarn på insta) han gjorde ett super najs jobb med att bredda 2st fälgar till 12"




Blir lagom brett fram på volvon med. orginal 850in i bakgrunden är lite tam i jämförelse :P


vi är nu i augusti och Englands lockdown har släppts. Så Hewland börjar så klart med alla lådor för gt3 bilarna i VLN, IMSA mm, men sen i böjan av augusti så finns de en tid över för att bygga ihop min låda.

8 augusti får jag ett medelande från Alex att lådan är klar och att han hämtar den under eftermiddagen.
sagt ochgjort han hämtar den och vi diskuterar vilka delar som ska meed för att få all Semi-auto (paddleshift) att funka, allt läggs i låda som ska med, ventilblock, kompressor, paddlar från billet paddlar från worldseries mm.

den 19 augusti skickas den iväg med FedEx jag har valt 2 dagar expressfrakt för jag vill ha den på fredagen så jag kan gulla lite med den innan jag åker upp och hjälper Niklas Maisaari på timeattacken under lördagen på timeattacken på gelleråsen.

I samma veva som Alex ska skicka den så frågar han om jag vill försäkra hela paketet, han säger att de kostar 1% av värdet, jag slår lite huvudräkning snabbt i min trötta hjärna och tänker att de blir ju blir ju ca 20000 sek.. hmm 20K är fan mycket för att försäkra för att skeppa det 2 dagar från carlisle till borås. så jag säger nej till den. (I efterhand så blir det ju bara 2000SEk, men att räkna det mot pundet gjorde att jag missa en nolla)

fredagen så stämplar jag ut tidigt åker hem ovh sätter mig och väntar på att den ska dyka upp. Men klockan blir 1800 och de kommer inget paket, pratar med Alex igen samma kväll och han säger att ha lite is i magen och att de är nog bara fast i flygplatsen och att de dyker upp på måndag ist.

åker till gelleråsen på lördag och säger till filip niklas o Tim i volvo-ligan att dom har la tappat bort den på skoj, vi garvar och kollar när Majsan smiskar upp unlimitied klassen och tar första pris, episkt Niklas episkt.


Hemma efter helgen så börjar jag dra i detta med mitt paket som inte kommit fram, ringer Fedex den 21 augusti, pratar med deras kundservice och dom säger att dom gör ett ärende och ska leta upp det och höra av sig inom 24H
Dagen efter när jag sitter och äter på jobbet får jag bara ett mail som säger: "Ditt paket är borta och du får höra av dig till din återförsäljare för att dom ska skicka ett nytt till dig".

jag åt inte upp min lunch, ville inte, kunde inte..... Tanke som är i mitt huvud nu är att min låda är borta. den är borta! borttappad nånstans i England.

hör av mig till Alex igen, berättar vad som skett och han har redan gjort ett ärende hos dom på fedex i UK.

dom kommande veckorna är jobbiga, vi frågar Fedex i UK om dom kan leta på sina sorteringsställen då vi vet att den gått från cumbria till Carlisle och sen ska ha den ha lämnat sorteringsterminalen och inte checkat in någon annanstans.

Alex säger att han vill hjälpa mig att få rätt på lådan, han tar på sig och kollar med fedex uk, första veckan inget svar från någon av dom alls.

sen kommer de in svar från några ställen att dom kollat på deras sorteringställen men ingen som hittat något. De är ju en låda på dryga metern och 60KG den kan ju inte bara va putsväck?!


varje gång som Alex pratar med dom fedex så gör dom en "bumpnig" av mitt ärende och då syns de på de tracking numret som va angivet, här är några av mailen jag fick bara från uppdateringar va i ärendet, varjgång tänker man att nu är de någon som hittat något.


Veckorna går, samma svar varje måndag som jag frågar Alex om de hänt något. samtidigt vi får många konstiga svar från Fedex som att CCTV som vi vill se för att kunna följa lådan på bild är borttagna efter 2 månader för de är policy, problemet är att de bara gått 1,5 månad sen den försvan.
de går vecka efter vecka, jag börjar tappa hoppat. även fast jag är en possitiv person somalltid ser ett ljus i även dom mörkaste tunderna så börjar jag mer och mer tveka på att vi kommer hitta paketet igen.

börjar prata med Alex om vad vi ska göra för att försöka få någon ersättnig för lådan, vi tror att de snart börjar bli dax att forska göra något på de planet. Alex ska prata med sina advokater för att se hur vi ska gå vidare, vi tro att Fedex faktiskt ha stulit paketet för vi inte få några konkreta svar från någon även fast detta ärande gått så högt upp i prioeritering hos dom att Alex inte själv längre får prata med dom utan hans shipping Agent på worldshipping är den som för ärendet mot Fedex högre chefer i UK.
de är nu 2 månader sen vi skulle fått paketet och Alex har sagt till Worldshipping att börja förhandla med Fedex ang den kompensation vi vill ha.


Onsdagen den 27 oktober när jag äter lunch så får jag detta på whatsapp



Jag hade gett upp, hade börjat efter andra alternativ.
Men dom hitta den. Av alla ställen så hittades den i Memphis,Tennessee USA
fråga mig inte hur den hamna där men där är den.


Alex ber dom skicka tillbaka lådan till han i Cumbria så han får kolla så allt är som de ska och för mig att slippa tull o moms mm.
En vecka senare så är lådan på flyg tillbaka till UK alex kollar allt ser pra ut. byter ut den nu ganska slitna dubbelarmerade kartongen som den legat i och ger den en schyst trälåda. skickar den i slutet på kommande vecka.
denna gången är de inget snack om försäkring och Alex står tom för all frakt och försäkring till Sverige. Väljer att skicka det till Jobbet på volvo Hällered istället för hem. då kan jag slippa tänka på att va hemma utan då kommer det direkt till mig, följer det till sverige via tracking nr och när de är i göteborg så står de att de är leverat, men jag har ju inte fått något? Va är de som händer igentligen, ringer DHL som nu kör paketet och undrar vad dom sysslar med? dom säger att dom leverat paketet till vakten. jag kollar med våran vakt på hällered och där har dom inte fått ngt. jag sover dåligt den natten med, vet inte om de är borta igen eller vad som sker.

dagen efter kommer Jesper som också jobbar på hällered in till senskiftet, ringer mig när han står i vid vakten och i våran godskur står ett paket till mig.
-"du skojar" säger jag.
-"nej det står ett stor trä låda här till dig, ska du ha en bild eller?"
- "ja skicka en bild!"



Tror aldrig att jag kört trucken från verkstan ut till grinden för att hämta något, in med lådan innan för portarna och leta upp en kofot fort som satan och bryter upp den.
dehär är de gladaste jag vart på länge. så när som dagen 3 månader efter den skulle va här så är den här hos mig.


lastar lådan i bilen och åker hem och packar upp den på riktigt. Att en klump av fräst Alumunium kan bli något så vackert och kosta en sån sjuk smärta samtidigt. Men äntligen, ÄNTLIGEN!!!


Att skriva denna uppdatering och läsa igenom alla meddelande som jag skickat till Alex på pitlane spares gjorde att jag fick tillbaka alla känslor från dom månaderna, tror nog att de tog mig hårdare än jag ville tro själv.
så vad lär man sig av detta, transportbolag är luriga och de viktigaste: försäkra alltid godset.
Här är några godis bilder på lådan, ett mästerverk i mina ögon.









Detta va ett långt inlägg men nu är vi snart framme i dags tid iaf.

_________________
Björn hall
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630



Herregud vilken mardröm!

Och den fina ska du bygga in, i en bil, så man knappt ser den? Vilka stolleprov vi håller på med i denna hobby.😀👍

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Vilken resa Lådan ser riktigt fin ut!

Den stora nackdelen med den här hobbyn är att större delen av tiden har man ångest och är stressad över leverantörer som inte levererar, alternativt att man väntar på leverans som drar ut på tiden.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Vilken nagelbitande läsning

En sak jag själv har reagerat på tidigare, hur kommer det sig att de billigaste skitgrejorna man beställer, med snigelfrakt från andra sidan jordklotet, vissa ggr ligger i brevlådan efter ett par dagar.
Medans dem här dyra större prylarna man betalar extra för snabb (förhoppningsvis säkrare leverans) händer de mest underliga saker med.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Fy fan vilken soppig saga, kan knappt föreställa mig isklumpen i magen efter första "det är borta".

Lite relaterad sidoanekdot, och varför jag också är lite skeptisk till fraktbolag...
Jobbade på IT på en internationell liten koncern och vi hade vansinnigt många småfilialer som vi skickade ut laptops till när det behövdes. All frakt gick via en stor och välkänd firma, och någon enstaka gång försvann något på vägen, sen försvann mer och mer, till sist ett varje vecka. Självklart var det inte fraktfirmans fel, nej nej, paketen kanske var för små så de ramlade ut mellan gallren? (tyvärr ett citat).
Vi försäkrade inte eftersom det var omotiverat dyrt i kombinationen pengar och tidsåtgång, men jag blev nånstans gubbsur och började ringa och gnälla på dem. Första samtalet tyckte han det var knepigt och han "lade upp en sökning", fan vad nice tänkte jag, tills jag ringde tillbaka några timmar senare och insåg att "lägga upp en sökning" innebar att man skickade ut någon på lagret som gick och kollade så inte nån låda låg i en av gångarna.

Jag tog då på mig datorfraktandet och bosatte mig på lagret bredvid kartongåtervinningen ett tag.
Jag gjorde nya kartonger till allt gods, nya som i att de var hopplock av gamla skrivarlådor ut-å-in, slitna och avrivna etiketter med spritpennekryss på, fult tejpade och de såg ut som skit med handskrivna etiketter bredvid fraktsedlarna... efter det försvann noll paket.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Axly skrev:
Jag gjorde nya kartonger till allt gods, nya som i att de var hopplock av gamla skrivarlådor ut-å-in, slitna och avrivna etiketter med spritpennekryss på, fult tejpade och de såg ut som skit med handskrivna etiketter bredvid fraktsedlarna... efter det försvann noll paket.
Vill du påstå att kartonger som skriker "nytt och lättsålt" blir "borttappat" lättare ...

Detsamma gällde saker i incheckat bagage på östkusten i USA, kan kallas ulandsbistånd.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Vilken historia , Vilken låda. och vilken support från Alex. thumbs up

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Niklas Falk skrev:
Vill du påstå att kartonger som skriker "nytt och lättsålt" blir "borttappat" lättare ...
Detsamma gällde saker i incheckat bagage på östkusten i USA, kan kallas ulandsbistånd.


Tänker att jag inte ägnar mig åt anekdotisk bevisföring, men just i detta fallet blev det 50-0 i försvinnanden över ett år, med enda skillnaden: paketering.
(Till fraktarens försvar, de konfronterades med siffrorna, tog det på allvar och hittade en förövare genom att spåra var saker försvann). Nog nersölat i den här sjukt coola tråden

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
när lådan sen kom till alex från usa så fanns de en massa lurig lappar i låda med att dom försökt lämna lådan på ett ställe i irland som de inte fanns någon adress till. vi tror att dom försökt scama mitt paket och sen inte lyckats, då har de gått till lost and found typ som ligger i USA och sen har dom kollat vad de var för paket och sen kontaktat oss.

_________________
Björn hall
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 92 med Grex - ELMIA nästa
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11   >>
100 besök senaste veckan (59184 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande