Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 92 med Grex - ELMIA nästa
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11   >>
12 besök idag (59187 totalt)
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Skönt den där sexiga saken kom till rätta händer

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Fick ju köpa hem en ballare ratt med när nu lådan hade trillat fram till slut. Corona leveranstid på den och navet från SPA men till slut så va dom med framme.

Får man paket öppnar man de direkt i bilen, de är sen gammelt




De är förborrade pilothål i centrum på ratten i 2 olika bultdelningar till 2 olika nav. smidigt sätt att få de kanon bra centrerat.
SPA navet monterat och provade även att montera AIM dashen på ratten. smidigt med allt på samma ställe men kommer nog ändå sätta den i en "panel" då den skäl plats för div kommande knappar o ev vred.






vi (mest jesper ) har svarvat och fräst fram en ny rattstång med till bilen. rören och knutkors från C-parts och ska kompletteras med en kollapsbar del med.


_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Lådan från Hewland är endast möjlig att växla via paddel på ratten och med ett pneumatiskt system. de mesta sitter redan i lådan. de som kommer va utan för låda ett ventilblock samt tank och kompressor. pneuamtisk aktuator sitter inbyggt i lådan, bra på de viset fr då kan de som sköter växlingen på lådan från fabrik och då troligvis har mindre tendes att krångla då man alla hewlands egna grejer. funkkar de kanon i stcc och WTCR så ska de funka här med.

kompressor och ventilblock



men då behöver man ju balla paddlar,, så jag bad Alex leta upp ngt som kan passa bra. Han hade ett par Worldseries paddlar som jag handla, billetfrästa så klart och klicket är med magnet och sen sitter de en microbrytare i paddeln. men dom är ju inga tv spels paddlar (ville bara säga det )





_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare



hur bäddar man in videon ?

_________________
Björn hall
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Ser riktigt bra ut! Paddlar med starka magneter är det enda rätta för skön känsla.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



Björn H skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=yKKxi6ZCc_0

hur bäddar man in videon ?


Det klickar gött mysigt 😍

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



GustafB skrev:
Ser riktigt bra ut! Paddlar med starka magneter är det enda rätta för skön känsla.


Det har jag också konstaterat. Mazda 6 paddlar gör ingen glad.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



köpte MME paddlar till mitt. bara torkört än men känns känns helt klart värt med lite dyrare grejor

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Björn H skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=yKKxi6ZCc_0

hur bäddar man in videon ?
Kolla här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=76429

_________________
Johan Lekås
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Johan Lekås skrev:
Björn H skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=yKKxi6ZCc_0

hur bäddar man in videon ?
Kolla här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=76429


kanon, gjorde så men den kanske inte gillar det när man "förhandsgranskar"

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
dax att få dit lådan på motorn, detta passar ju inte så Daniel på DomiWorks fick uppgiften att cad:a och ta fram en adapterplatta, helt sjukt bra jobb har han gjort.
tanken var att få dit orginal volvo startmotor, så de gjordes ett öra till den och ett fäste för hallgivare till vevaxel givaren på orginal size svänghjul.
tycker detaljerna va kanon





men snabbt så såg jag att de va saker i vägen för lådan, typ en subframe........
så fram med der grose rondellen.


grovkapat för att få dit lådan.


så nu kom problem nr 2 upp. den är aningens större än vi räknat med... de är ett as!
så länkarmen på vänstersidan tog i lådan.

här kan man se var länkarmsinfästningnen sitter i framkant


här är de lite mer klart att blåtands länkarm hade vart ett bättre val


så en lösning då, G-rex hade gjort en längre länkarm åt mig och jag gjorde en jigg på högersidan som jag kunde vända upp och använda på vänstersida för att få exakt samma position spindelleden.

jiggen är en 40x40x2 mm profil som jag borrat hål i så den går att sätta i orginal infästning för krängaren på subframen. sen sitter de en axel rakt igenom så man kan ha den till andrasidan bara genom att vänd den upp och ner.


med lådan på plats och med den 30mm längre länkarmen och jiggen så man loda in var den ska hamna, då jag använder en 60x40 profil för att få den linjen som orginal länkarmsinfästning har och sen fortsätta tills jag på samma linje når centrum på uniballen och där slå ett könsslag och borra hål.
de är ett extra hål för att jag gjorde bort mig första gången jag flytta länkarmen, tur de finns en svets.







efter att satt länkarmen så provmonteras hele paketet i bilen för typ första gången.


de går fritt från lådan och från rambenet/subframesinfästnigen precis.

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Efter att ha fått hem lådan och insett att den är avsevärt större än väntat så fick även motorplaceringen ändras. Så med lådan på plats i bilen så knuffades den runt dom få mm jag hade att spela på och rätades upp från dom 11 graderna den lutar från fabrik. jag fick även rekommendationen att sätta bussningar till motorkuddar istället för ha allt stumt, då lådan kommer ta stor påfrestning nu när de blir de mos i maskinen. med orginallåda i bilen så va de ju skitsamma då dom är stöddiga och typ gratis.

svarvade fram lite hylsor på jobbet, jepp har äntligen lärt mig att svarva
och bestälde hem camberlänksbussning till V40, hårda men inte stumt.



sågade till och slipade bort de gamla fästet som va gjort i framkant. kunde använda själva basen men sen gjorde jag resten nytt.



även kortat övre fästet, vinkeljärnet jag har bakom är för att kunna mäta in motorn så den är rak, (fast den är ju tvärställd )


Fick hjälp av Jesper att i fräsen borra och göra en schyst platta för motorfästet på lådan. detta hänger ju i vänster ramben likt senare volvos.

en platta i fräsen


klart, bara loppa dit hylsa


bussningen i hyllsan och i bilen



sned till en plåt för extra stöd och även öron till bussningen



svetsat o klart


höger fästet passar ju inte heller längre, använder ett orginal som vi fyller med rutlim sen.


en platta senare


de va de hela denna vändan

_________________
Björn hall
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Ser riktigt grymt ut thumbs up .

Men att du inte skrotar orginal Subframe, kan inte vara mycket kvar av den snart

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Babbe skrev:
Men att du inte skrotar orginal Subframe, kan inte vara mycket kvar av den snart


Hur många gånger har jag inte sagt detta

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Babbe skrev:
Ser riktigt grymt ut thumbs up .

Men att du inte skrotar orginal Subframe, kan inte vara mycket kvar av den snart


tanken har slagit mig men... jag har inte stenkoll på hur jag ska jigga upp allt, och min bänk där jagkna jigga upp det är inte rak nog. skulle haft ett sånt svetsbord men de är sjuka pengar. kanske kan köpa en plåt som är 5mm somm är 1200x1200 eller nått som man vet är helt rak.

tanken nu när jag gör de är att få all på plats och sen i fram tiden göra en ny typ dukol R8 likt wiborg.
då hade jag nog sparat 10kg minst.

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Christian Hedblom skrev:
Babbe skrev:
Men att du inte skrotar orginal Subframe, kan inte vara mycket kvar av den snart


Hur många gånger har jag inte sagt detta


jaja tjötröv

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Ihop med Magnus på Mag_Works så fick jag hjälp med att jag ett par 3d renderingar som ska agera motivations booster. vi höll på fram och tillbaka i ca 3 veckor för att få den precis som den ska bli när den är klar. utgått från typ en cad modell på en 850 och sen lagt in mina mått på däck, fälg, breddning, spårviddvinge, stöt, you name it!

allt på bilderna är precis som de kommer bli med reservation för framsplittern, den utskjutande biten kna bli annorlunda beroende på hur den kan se för lite bättre aero.










_________________
Björn hall
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 446



Sinnessjukt läckert!

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Riktigt snygga renderingar!
Lite mer aero bara så är den färdig

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
GustafB skrev:
Riktigt snygga renderingar!
Lite mer aero bara så är den färdig


haha mina pengar är fett slut när de gäller stora inköp, men klart att de går säkert att lägga en CFD över denna.

tanken ang aero har vart att inte göra de mer krångligt än de behöver. Splitter med frondiffusers. platt golv. och en bakre diffusor som börja mitt under bilen och går under bakvagnen och efter bakhjulen blir brantare o brantare.

men har du/Ni tips på saker som ni vet gör skillnad så bara att ösa på med förslag.

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Pontus81 skrev:
Sinnessjukt läckert!


tack så mycket

_________________
Björn hall
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 92 med Grex - ELMIA nästa
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11   >>
12 besök idag (59187 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande