Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 92 med Grex - ELMIA nästa
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
33 besök senaste veckan (59407 totalt)
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Nu nu är de dax att ställa den på hjulen igen. Sjukt najs att få montera på dom nya länkarmarna dock har jag bara rör som stötdämparmockups men de simulerar höjde hyffsat så de finns lite att bygga skärmar runt





Sen så va de bara att skruva dit uprightsen och OK och skivor
De första som slog mig va hur galet stort allt blev på bilen. Men de ser ju fränt ut iaf
A just de ja. Lite bredare än när den rullar ut ur portarna på hissingen 1992









_________________
Björn hall
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Riktigt kul att se ett så pass seriöst chassibygge. Väldigt sällan man ser det och särskilt på FWD!
De flesta slänger dit coilovers och lägger allt krut på motorn. Men det här blir en helt annan liga. G-Rex vet vad de gör och här har vi utan tvekan potential till den snabbaste FWD-bilen vi sett i Sverige

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Har du ett extra brett släp oxå?vad blir totalbredden på bilen?
Snyggt jobbat!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Michael Th skrev:
Har du ett extra brett släp oxå?vad blir totalbredden på bilen?
Snyggt jobbat!!


De ligger en tumstock bakom framhjulen här
Men ja precis som du säger så är släp frågan ett problemm men ett maskinsläp brular va 210cm så då funkar det


Detta sticker ut per sida från orginal


_________________
Björn hall
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



En liten estetisk fråga på denna racepulka:

Är det möjligt att flytta ut orginalskärmarna lika mycket som bilen är breddad i hjulbasen? (i stället för att ha skärmbreddare som blir stora som oljefat?).
Kanske t om flytta ut lysena lika mycket som skärmarna blir utflyttade, så lysena hamnar rätt i förhållande till skärmarnas utflyttade positioner.

De utflyttade skärmarna skulle få vara öppna bakåt...

Bara mina två cent...

_________________
Magnus Falk
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
stilldouble skrev:
En liten estetisk fråga på denna racepulka:

Är det möjligt att flytta ut orginalskärmarna lika mycket som bilen är breddad i hjulbasen? (i stället för att ha skärmbreddare som blir stora som oljefat?).
Kanske t om flytta ut lysena lika mycket som skärmarna blir utflyttade, så lysena hamnar rätt i förhållande till skärmarnas utflyttade positioner.

De utflyttade skärmarna skulle få vara öppna bakåt...

Bara mina två cent...


Jag förstår vad du menar. Precis som "Rasmusspeed" R35/R32 GTR GTR. Dom har ju bara sågat den på mitten och breddat den. Men nej de kommer bli breddare dock så räcker inte mina cliched breddare till så de blir att göra egna..

Och eftersom jag är en Touringcar nörd av största rang så blir det breddare somma stuk som en DTM bil, runda former runt hjulet och sedan gör man splitter i samma bredd som skärmarna. Typ samma stuk som wiborg och pentells Lasupra och en massa balla canards och grejjer.

Aeron kommer bli svin simpel: En splitter med lite expansioner framför hjulen, Ett slätt golv med en diffuser i lagom storlek och en vingeblad A la Gt3Cup.

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Efter att jag funderat som fan på hur mycket jag svetsat in i bilen så tänkte jag att jag vill väga bilen som den står nu. Dvs typ ett rullande chassie med motor och låda i.
De är igentligen sjukt meningslöst men alltid kul med lite referenser.

Så med bara drivlinann i bilen så ser de ut så här

Och vikten då?



Sen så konstaterade jag och Jesper att vi måste ha i lite prylar för att få någon form uppfattning på hur fort de plockar på med vikt
Så på med Dörrar, Ic, kyl, soppatank framstöt hela avgassystemet stol pedalställ halva instrument brädan mm.
Vi bara la de på för att simulera lite vikt.

Och bara av saker som måste sitta på snabbt så springer bilen iväg fort i vikt.


Detta ger ju igentligen ingen relevans alls för de är massa massa andra småsaker som ska på men kul att se utgångsvikten iaf.

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
GustafB skrev:
Riktigt kul att se ett så pass seriöst chassibygge. Väldigt sällan man ser det och särskilt på FWD!
De flesta slänger dit coilovers och lägger allt krut på motorn. Men det här blir en helt annan liga. G-Rex vet vad de gör och här har vi utan tvekan potential till den snabbaste FWD-bilen vi sett i Sverige


Vi har bollat många ideer jag och Roland fram och tillbaka. Och ganska tidigt sa jag vi ska göra den så snabb vi kan. Så Roland fick typ fria händer vad de gäller hjulupphägningen fram. Va har lagt mest energi i att kunna använda greppet så tidigt som möjligt dvs att alltid ha så mycket gummi i backen som de går.

_________________
Björn hall
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Kommer bli riktigt bra de där

Om du skall sälja dina breddare har jag ev en polare som är intresserad thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
ripper skrev:
Kommer bli riktigt bra de där

Om du skall sälja dina breddare har jag ev en polare som är intresserad thumbs up


Skicka pm så fixar vi ngt

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Fick dit dom sista främre rören i buren nu med. Biten på A- stolpsroten upp till fjäderbenstornet. Viktigt detta tydligen då den låser tornet så att de inte kan vrida sig runt sigsjälv. Kommer att komma ett rör iframkant på tornet också som ska möta upp subframe:en är tanken.




_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Funderade lite på hur jag ville gör med det främre röret från tornet. Går ju att göra typ 2 varianter. De ena är att bara dra det från tornet snett fram till ovankant ramben. Men sen såg jag den videon på civicen som bryts av i A stolpen och tänkte: nej fan heller, du att snåla nu.

Så då fick jag såga ur en bit ur rambenet för kunna dra een hela vägen ner till botten så att de möter subframes fästet. Självklart svetsat på alla ställe längs med röret.








_________________
Björn hall
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



Grymt thumbs up thumbs up

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Konceptet har provats förr - bara att bredda hela sidorna! thumbs up


_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Halvordsson skrev:
Konceptet har provats förr - bara att bredda hela sidorna! thumbs up



Asså tanken är god. Men detta är så mycket ballare:


_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
De känns som att bygget står stilla och ja de gör det. Rent fysiskt iaf.
Jag har inventerat alla växlelådsdelar. Skrivit upp alla nummer på alla drev  dogringar layshafts slutväxlar, you name it. Jag traffade Alex när jag och Daniel va och skruvade åt Rickard rydell på silverstone classics i sommras.  Alex hade jobbat på Hewland och hade nu ett eget företag som hjälper folk med att leta fram delar till lite äldre lådor, typ som min.
Vi bestämde oss för att hålla kontakten och vi diskuterade om inte jag behövde en lite tuffare låda än de jag hade.

Hewland wgt klarar 480nm och de är en sån jag har nu men alex tyckte om du ändå ska kunna använda grejjerna till max så är det en EGTW som klarar 610nm som du ska ha. Den gör jag inte sönder och då kan du köra massa mos.

Så varför inventera alla nuvarnde delar då? Jo Alex har fått i uppgift att sälja alla mina nuvarnde delar som inte går att använda i den nya låda.
Detta kommer då i sin tur att finnansiera den nya ballare lådan.
Och om pengarna räcker så långt och om vi har lite tur att Hewland ger oss en schyst deal så kan de bli ett av deras padellsystem.


_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
lite mer WTCC TC1 prylar

_________________
Björn hall
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



Detta är alltså i förberedelse för att det kommer gå så jädra fort att det är lika bra att blöja på så man inte behöver byta fillingar så ofta?

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Matso skrev:
Detta är alltså i förberedelse för att det kommer gå så jädra fort att det är lika bra att blöja på så man inte behöver byta fillingar så ofta?


De e så man vågar hålla ner under bron på kullen. Allt handlar om förberedelser

_________________
Björn hall
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Längesedan jag var på rejsa och läste nu, men riktigt kul att det går framåt thumbs up

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Ny framdämpare.

Öhlins TTX46 5vägare. Dvs hög och lågfarts justering på komp och retur samt justerbar Blowout ventil. Dom kommer i från Lada TC1 WTCC 2016.
Dvs de är från en bil med typ samma vikt och grepp som min så dom borde funka ypperligt.

Så nu har jag fräna dämpare fram, är jag hälften så från som SMR då




_________________
Björn hall
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 92 med Grex - ELMIA nästa
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
33 besök senaste veckan (59407 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande