Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 92 med Grex - ELMIA nästa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11   >>
78 besök senaste veckan (59370 totalt)
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



till o med den första svarta s40 prototypen är det väl? thumbs up

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Titta va bra detta register är: http://www.supertouringregister.com/register/vehicle/23/

thumbs up thumbs up thumbs up

Står den fortfarande som tomt skal då?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Newberg skrev:
Titta va bra detta register är: http://www.supertouringregister.com/register/vehicle/23/

thumbs up thumbs up thumbs up

Står den fortfarande som tomt skal då?


Den är såld 1997 bilen.

Tog hem Den svarta S40protypen från Guatemala (av alla ställen i världen) ska i framtiden återställa den till sitt orginal skick. Men de är en annan tråd. Har allt utom motor just nu. Men har en polare som har en ståendes så de ska lösa sig senare $$$$. Jag har lånat airjacksen från den så länge medans den renoveras. Sen får jag kompletera upp så jag har till båda.

_________________
Björn hall
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Satan va coolt En tråd på den vore inte dumt thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Ja, det där är allvarligt fränt! Ser fram emot den byggtråden också!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Ja, det där är allvarligt fränt! Ser fram emot den byggtråden också!


Den kommer.. men de får bli efter 850in är helt klar

_________________
Björn hall
Citera
Majs
Göteborg
Här sen Jun 2007
Inlägg: 21



Den där S40n är så jävla fräck va =)

_________________
Niklas Maisaari
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Fick ritningar på den nya lådan för ett tag sen. Den är aningens större än den jag hade innan.... ca 70mm längre åt vänster.

Så jag får tänka om lite. Motorn måate bak en hel del och och upp ngn cm från orginal plats. Så igår fick jag sågat bort lite mer i torpeden och massor i vänster ramben.





_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Snabb visit i garaget idag. Sned till en mock up lösning på den nya större lådan. Ska hänga i hela paketet i morgon och se om jag kan få till en plats som funkar.

_________________
Björn hall
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Björn H skrev:
................. Ska hänga i hela paketet i morgon och se om jag kan få till en plats som funkar.


Apropå det. Hur mycket kan man vinkla drivaxlar när man flyttar en motor ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Björn H skrev:
................. Ska hänga i hela paketet i morgon och se om jag kan få till en plats som funkar.


Apropå det. Hur mycket kan man vinkla drivaxlar när man flyttar en motor ?


Kolla hur.mycket fjädringsväg en orginalbil har.. jag ha nog typ 10% av det. Resten som inte används i knuten kan man nog köra med i vinkel frammåt ist för upp/ner.

_________________
Björn hall
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



ButterflyRacing skrev:
Björn H skrev:
................. Ska hänga i hela paketet i morgon och se om jag kan få till en plats som funkar.


Apropå det. Hur mycket kan man vinkla drivaxlar när man flyttar en motor ?


Läser man om Quattros som motorerna flyttas bakåt på brukar de ofta pratas om 7 och 11 grader. 7 grader för vettig hållbarhet, 11 grader för sämre hållbarhet utan att överstressa knutarna.

Då är de fortfarande fjädringsväg kvar som påverkar vinklarna med, 7 och 11 grader är bara vinkeln i rideheight. Sen beror de väl lite på vilken typ av knut man har också, men just dessa två vinklar har jag sett många gånger på olika ställen så det är säkert ganska vettiga riktmedel.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Fy fan.... stoppade i hela paketet och satte ett spännband i grenröret så man kunde tilta motorn framåt.

Vet inte hur många grader en femma var i orginal lut men nu är min motor helt rak. Med ett vattenpass på ventilkåpan så är den i våg. Nu finns de plats för styrväxel att flyttas lite och och även lite (jävligt lite) plats för länkarmar och driv axeltror jag.

Vinkeln på drivaxlarna är dock ganska brant.










_________________
Björn hall
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954



Jag vet inte om det hjälper eller spelar någon roll, men std installationsvinkel på Volvo är elva grader.

Kul projekt thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Ragnar skrev:
Jag vet inte om det hjälper eller spelar någon roll, men std installationsvinkel på Volvo är elva grader.

Kul projekt thumbs up


Har ju iof noll volvo delar kvar i drivlinan men tack för infon. Ska ner och se om jag kan mäta fram vinklarna.

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
1 steg fram blev 2 steg bak.
Efter mycket tänkade och vändande och vridande så sattes motorn på orginalplacering igen, dock fortfarande lite upplyft i bakkant.

Nu finns det plats bakom slutväxeln att flytta fram och upp styrväxeln. Detta va en del som Roland på G-Rex sa är en vital del för att få allt att fungare med geometri och kännsla i ratten.

De som är 2 steg bak är att vi får bygga ett nytt fäste för främre länkarmen. Vi kommer rotera lagret så de blir liggandes platt ist. Och flytta fästpunkten ca 70mm längre frammåt på subframen.

På så vis så kan man få plats för att ta loss yttre huset på låda och då kunna byta utväxling utan att plocka ur drivpaketet. De är ju en motorsportlåda så ska man ju bygga så allt går att använda.

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
har suttit och försökt klura ut vad för utväxling jag ska ha i lådan. Här är ett första utkast någon som har något tips på hur man bör dreva ner steg för steg och hur mycket man ska ha i rev drop.

Varvstoppet kommer ligga på 8500rpm men tanken är att ha röd växlingslampa vid 8000rpm.
Toppfarten är vad jag TROR kan va lagom på Mantorp. Effekten kommer landa runt 600hk och strax över 1000Kg bil.
om ni undrar så är tire diameter i tum.



_________________
Björn hall
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



260 borde vara rimligt. Att börja med. När bilen och du är inkörda och allt lirar, så går det säkert att dreva högre. Inte för Att du kanske kommer åka så mycket fortare, men för att det kanske inte är lämpligt Att ligga å dra den på 7000 plus någon längre stund.


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



enligt mig är det helt fel med mindre en 1000rpm i drop på en turbomotor, bättre att öka toppfarten lite till isf.

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Svårt det där, men jag hade satsat på lite mer toppfart, 280 vid varvstopp typ.
Speciellt med en turbomaskin!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
De vore roligt att veta hur lådan är drevad i tex SMR porchen och Gustavs låda. Olika lådor och olika bilar så man fått en referens

_________________
Björn hall
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 92 med Grex - ELMIA nästa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11   >>
78 besök senaste veckan (59370 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande