Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 92 med Grex - ELMIA nästa | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11 >> 22 besök idag (59434 totalt) |
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||
Titta va bra detta register är: http://www.supertouringregister.com/
Står den fortfarande som tomt skal då? _________________ Torbjörn Nyberg |
||||
Den är såld 1997 bilen. Tog hem Den svarta S40protypen från Guatemala (av alla ställen i världen) ska i framtiden återställa den till sitt orginal skick. Men de är en annan tråd. Har allt utom motor just nu. Men har en polare som har en ståendes så de ska lösa sig senare $$$$. Jag har lånat airjacksen från den så länge medans den renoveras. Sen får jag kompletera upp så jag har till båda. _________________ Björn hall |
||||
Den kommer.. men de får bli efter 850in är helt klar _________________ Björn hall |
||||
Fick ritningar på den nya lådan för ett tag sen. Den är aningens större än den jag hade innan.... ca 70mm längre åt vänster.
Så jag får tänka om lite. Motorn måate bak en hel del och och upp ngn cm från orginal plats. Så igår fick jag sågat bort lite mer i torpeden och massor i vänster ramben. _________________ Björn hall |
||||
Apropå det. Hur mycket kan man vinkla drivaxlar när man flyttar en motor ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Kolla hur.mycket fjädringsväg en orginalbil har.. jag ha nog typ 10% av det. Resten som inte används i knuten kan man nog köra med i vinkel frammåt ist för upp/ner. _________________ Björn hall |
||||
Läser man om Quattros som motorerna flyttas bakåt på brukar de ofta pratas om 7 och 11 grader. 7 grader för vettig hållbarhet, 11 grader för sämre hållbarhet utan att överstressa knutarna. Då är de fortfarande fjädringsväg kvar som påverkar vinklarna med, 7 och 11 grader är bara vinkeln i rideheight. Sen beror de väl lite på vilken typ av knut man har också, men just dessa två vinklar har jag sett många gånger på olika ställen så det är säkert ganska vettiga riktmedel. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Fy fan.... stoppade i hela paketet och satte ett spännband i grenröret så man kunde tilta motorn framåt.
Vet inte hur många grader en femma var i orginal lut men nu är min motor helt rak. Med ett vattenpass på ventilkåpan så är den i våg. Nu finns de plats för styrväxel att flyttas lite och och även lite (jävligt lite) plats för länkarmar och driv axeltror jag. Vinkeln på drivaxlarna är dock ganska brant. _________________ Björn hall |
||||
Har ju iof noll volvo delar kvar i drivlinan men tack för infon. Ska ner och se om jag kan mäta fram vinklarna. _________________ Björn hall |
||||
1 steg fram blev 2 steg bak.
Efter mycket tänkade och vändande och vridande så sattes motorn på orginalplacering igen, dock fortfarande lite upplyft i bakkant. Nu finns det plats bakom slutväxeln att flytta fram och upp styrväxeln. Detta va en del som Roland på G-Rex sa är en vital del för att få allt att fungare med geometri och kännsla i ratten. De som är 2 steg bak är att vi får bygga ett nytt fäste för främre länkarmen. Vi kommer rotera lagret så de blir liggandes platt ist. Och flytta fästpunkten ca 70mm längre frammåt på subframen. På så vis så kan man få plats för att ta loss yttre huset på låda och då kunna byta utväxling utan att plocka ur drivpaketet. De är ju en motorsportlåda så ska man ju bygga så allt går att använda. _________________ Björn hall |
||||
har suttit och försökt klura ut vad för utväxling jag ska ha i lådan. Här är ett första utkast någon som har något tips på hur man bör dreva ner steg för steg och hur mycket man ska ha i rev drop.
Varvstoppet kommer ligga på 8500rpm men tanken är att ha röd växlingslampa vid 8000rpm. Toppfarten är vad jag TROR kan va lagom på Mantorp. Effekten kommer landa runt 600hk och strax över 1000Kg bil. om ni undrar så är tire diameter i tum. _________________ Björn hall |
||||
260 borde vara rimligt. Att börja med. När bilen och du är inkörda och allt lirar, så går det säkert att dreva högre. Inte för Att du kanske kommer åka så mycket fortare, men för att det kanske inte är lämpligt Att ligga å dra den på 7000 plus någon längre stund.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
enligt mig är det helt fel med mindre en 1000rpm i drop på en turbomotor, bättre att öka toppfarten lite till isf.
_________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
Svårt det där, men jag hade satsat på lite mer toppfart, 280 vid varvstopp typ.
Speciellt med en turbomaskin! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 92 med Grex - ELMIA nästa | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11 >> 22 besök idag (59434 totalt) |