Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
how to, bygg ett engelskt hjul (litet)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7553 totalt)

var det en vettig tråd
ja
93%
 93%  [ 15 ]
nej
0%
 0%  [ 0 ]
det va svårt med språket
6%
 6%  [ 1 ]
Totalt antal röster : 16

jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532


Trådstartare
tjo, då jag inte kommer göra nåra fler små engelska hjul så tänkte jag visa lite hur mina va gjorda,texten är på engelska då jag postat detta på ett amerikanskt forum innan å orkar inte översätta

posta gärna bilder å text om era egna verktyg hur enkla eller simpla dom än må va

ok this is a WERY simple english wheel that i have made a bunch of now,there are no interchangeble dies,instead the dies are standard bearings (SKF) and the frame are standard box tubing,i'm a simple man with simple tools so have some tolerance
all measurments are in millimeter (1inch=25,4mm) so you'll have to get your calculators to change the numbers

frame base,100X50X3-4mm
1= 490mm cut 45'
1= 530mm cut 45'
1= 400mm 90' both ends
weld the 45' bits together to form an L at 90',then weld the 400mm pice on the 530mm at 260mm from underneath the 490mm piece,now you have the base frame

cut a piece of 40X40X4 tubing to 250mm, i choose to do the ends in my lathe to make sure they are perfect,
,drill a 5mm hole 80mm from one end to tap 6mm tread and one 12mm hole 30mm from the other end countersink the edge on the 12mm

cut a piece of 32X32 solid bar to 170mm,

again do the ends on the lathe,

as you can see i have rounded the edges of the solid bar,this in tha lathe to make it fit inside the 40X40,drill one end with a 6mm drill 10mm rom the end and 7mm from the edge,after that drill one 18mm hole in the end of the bar,this for the up and down control of the lower die,

cut a treaded 20mm bar to 230mm and do one end like shown in the pic,outer diameter 18mm ,match the groove to the 6mm hole in the solid 32X32,


from a 90mm long M20 nut cut a a 30mm bit of then drill 3 holes to tread 8mm,

cut 3 pieces of 8mm bar and tread both ends to 8mm,10mm and 15mm long,

fit a 8mm nut to the 15mm end and a plastic knob to the 10mm,you now have 3 of these,

mount them to the 30mm M20 nut to create this,it's the handle for adjusting the lower die

drill and tap a 6mm hole in a 90mm M20 nut 40mm from one end

match these peices and put them together like this,32X32,treaded bar and M20 nut and slide it in to the 40X40mm

make sure to cut a groove in the end of the treaded 20mm bar or else you cant dismantle the unit later on

put the pieces togehter and line them up like this and tack weld the 20mm nut make sure you can turn it and it don't bind,

remove the treaded bar and weld the nut firmly and grind your welds down (if wanted),i again used the lathe to make this tidy finish to the bit,and here it's assembled again with treded bar and handle,

now it's time to make a simple jig fo make sure the upper and lower dies align,and for this i cut a bit of the 40X40 tube to 250mm,drill a 12mm hole 170mm from one end and cut an acces hole on the opposite side to gain acces to the hole from inside,

put the adjusting bit inside the jig,

cut a piece of 50X10mm flat bar to 100mm and drill and tap a 12mm hole 20mm from the edge

bolt it to the jig with the grease nipple holes in the adjuster facing you and align it to the frame base


if your happy with the alignment weld the adjuster and the 50X10 piece to the frame and grind down your welds (if needed)

now it's time to machine the bits that holds the bearings,one bit 25mmX35mm (widhtXdia) with 2 grooves 3mm from the edge for the locking rings,drill and tap a 6mm hole trouh it



and one bit 35mmX50mm (widthXdia) with a 12mm hole,NO grooves for locking rings yet!!

cut 2 pieces of 40X5mm 55mm long and drill and countersink a 6mm hole 15mm from one end in booth,
mount the lower bearing to the first bit machined and use 2 M6 by 16mm countersunk hexbolt to secure the unit to the 40X5 flat bar pieces,looking like this


fit the upper bearing to the 50mm bit and bolt it to the frame in the treaded hole using a M12X40 hex bolt

adjust the adjuster so that the lower bearing assembly barely cleares the upper and align it as good as you can,


then spot weld the lower bearing mount to the adjuster

and remowe the bearings,use a scrap piece cut to 25mm to make sure the lower brackets stay in place,weld solid,and grind to desired finnish,now you can measure the upper bearing for the grooves
and machine them

desmantle and paint and refit all components
it shoul look something like this (maybe better)


_________________
janne pettersson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Wow!

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



Tack!

Jag har faktiskt lagt till i garageplanen framöver att fixa mig ett engelskt hjul, samt en krymp- och sträckmaskin.
Bra how-to! thumbs up thumbs up
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532


Trådstartare
på bilden på det röda hjulet syns en plåt med den maximala radien utan att göra ränder i plåten, man kan bocka långa typ tröskel profiler genom lite tryck på ena sidan av plåten när man kör igenom rullarna, fråga gärna om jag kan förtydliga lite

_________________
janne pettersson
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1249



Jag tror jag har koll på det mesta men för tydlighetens skull frågar jag. När du för in den långa muttern i 40x40-röret, visst fasar du av två kanter? Tycker det ser så ut på bilden. Det är väl 30 mm grepp på muttern. Shimsar du den på de platta sidorna för att den skall ligga mitt i röret eller är det inte så noga?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532


Trådstartare
ja 2 kanter, nej ingen shimsning, när man för ihop bitarna med alla delar för helsvetsning så blir det skitbra ändå, , jag kör allt i svarven efter svets för en shysst fininsh, thumbs up

_________________
janne pettersson
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532


Trådstartare
jag översätter det som ser konstigt ut, skäms inte å fråga

_________________
janne pettersson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2154



letade lager när jag skulle göra mitt engelska hjul...
hittade ett med kupad kant med det har ett litet fetthål i ytan.. är det så med ditt underlager? dimmisioner på lager???

_________________
Michael Thulesius
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532


Trådstartare
nej det sfäriska av dom är inte försett med fettkanal, tror skf numren står med i beskrivningen nånstans

_________________
janne pettersson
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 459



Går det att få denna med fungerande bilder?

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Tråden är kass utan bilder.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Tacka vet jag Rejsas bilduppladdning

_________________
Magnus Thomé
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532


Trådstartare
oj, missat att bilderna försvunnit, ska försöka fixa tråden framöver, sorry

_________________
janne pettersson
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1674



Magnus Thomé skrev:
Tacka vet jag Rejsas bilduppladdning


En feature som skulle kunna främja uppladdning vore att kunna automatisk konvertera ett inlägg (eller alla ens inlägg i en tråd) till uppladdade bilder, dvs en funktion på servern som laddar ner bilderna från url i img-taggen och sen byter ut sökvägen. Hjälper ju inte när de väl är borta men skulle minska tröskeln för alla som postar på flera forum.

Men det kanske är halvt omöjligt att pressa in i forummjukvarans struktur.

_________________
Markus Ålind
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Qaz skrev:
Men det kanske är halvt omöjligt att pressa in i forummjukvarans struktur.
Allt är möjligt men det är en lite mer filosofisk fråga om man ska sno bilder från andra siter programmatiskt.

Det har varit uppe för rätt länge sen och valdes att kunna skylla på användarna för varje enskild bild.

Men Magnus har kanske mjuknat i principerna sen dess

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Qaz skrev:
Men det kanske är halvt omöjligt att pressa in i forummjukvarans struktur.
Allt är möjligt men det är en lite mer filosofisk fråga om man ska sno bilder från andra siter programmatiskt.

Det har varit uppe för rätt länge sen och valdes att kunna skylla på användarna för varje enskild bild.

Men Magnus har kanske mjuknat i principerna sen dess



















Jag vill fortfarande kunna skylla på användarna men nya euregler lägger väl ansvaret på mig ändå numera. Jag ska ju ha automatisk bildanalys som detekterar kopiering av uppeståndsrätt eller vad det heter

_________________
Magnus Thomé
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1674



Niklas Falk skrev:
Qaz skrev:
Men det kanske är halvt omöjligt att pressa in i forummjukvarans struktur.
Allt är möjligt men det är en lite mer filosofisk fråga om man ska sno bilder från andra siter programmatiskt.

Det har varit uppe för rätt länge sen och valdes att kunna skylla på användarna för varje enskild bild.

Men Magnus har kanske mjuknat i principerna sen dess


Därav att bara komvertera egna inlägg, går ju att ha en att godkännande per bild. Men det är väl mindre sannolikt att någon laddar upp andras bilder om de måste gå omvägeb till sin egen dator.

Konverterade min gamla kadetttråd till rejsabilder nyligen efter att ha hittat bilderna i ett mörkt hörn av en hårddisk, men det tog ett gäng timmar att fixa endå, så rätt få lär göra det.

_________________
Markus Ålind
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Qaz skrev:
Niklas Falk skrev:
Qaz skrev:
Men det kanske är halvt omöjligt att pressa in i forummjukvarans struktur.
Allt är möjligt men det är en lite mer filosofisk fråga om man ska sno bilder från andra siter programmatiskt.

Det har varit uppe för rätt länge sen och valdes att kunna skylla på användarna för varje enskild bild.

Men Magnus har kanske mjuknat i principerna sen dess


Därav att bara komvertera egna inlägg, går ju att ha en att godkännande per bild. Men det är väl mindre sannolikt att någon laddar upp andras bilder om de måste gå omvägeb till sin egen dator.

Konverterade min gamla kadetttråd till rejsabilder nyligen efter att ha hittat bilderna i ett mörkt hörn av en hårddisk, men det tog ett gäng timmar att fixa endå, så rätt få lär göra det.



Tyvärr är det ju minst sagt jävligt knökigt när det är många bilder och text mellan dom. Där finns det mig veterligen ingen vettig lösning när väl bilderna är försvunna.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1674



Magnus Thomé skrev:
Qaz skrev:
Niklas Falk skrev:
Qaz skrev:
Men det kanske är halvt omöjligt att pressa in i forummjukvarans struktur.
Allt är möjligt men det är en lite mer filosofisk fråga om man ska sno bilder från andra siter programmatiskt.

Det har varit uppe för rätt länge sen och valdes att kunna skylla på användarna för varje enskild bild.

Men Magnus har kanske mjuknat i principerna sen dess


Därav att bara komvertera egna inlägg, går ju att ha en att godkännande per bild. Men det är väl mindre sannolikt att någon laddar upp andras bilder om de måste gå omvägeb till sin egen dator.

Konverterade min gamla kadetttråd till rejsabilder nyligen efter att ha hittat bilderna i ett mörkt hörn av en hårddisk, men det tog ett gäng timmar att fixa endå, så rätt få lär göra det.



Tyvärr är det ju minst sagt jävligt knökigt när det är många bilder och text mellan dom. Där finns det mig veterligen ingen vettig lösning när väl bilderna är försvunna.


Jo, men hade konverting varit enkelt när de bildlänkarna var levande så hade jag fixat det då.

Jaja, jag har bara 924-tråden kvar att konvertera manuellt, bilderna till mantan är nog borta för alltid.

_________________
Markus Ålind
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Vi kanske kan fixa den tråden tillsammans om du skickar bilderna till mig med bibehålla filnamn som i tråden thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1674



Nu fungerar alla bilderna efter lite förstaklassig service from herr Thomé .

_________________
Markus Ålind
Citera
Sparade trådar/FAQ
how to, bygg ett engelskt hjul (litet)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7553 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande