Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på smidigt material för att malla upp grenrör?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2776 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
Söker lite tips på enkelt material att malla upp grenrör med. Så billigt som möjligt, helst ska det hålla formen när man böjt det också, någorlunda i alla fall...

Har tillgång till en rörmockar bock som tar 30mm OD om de skulle behövas.

Tänkte först på installationgsrör för elkablar i mark, men dessa håller ju inte formen...
Tänkte sen på pexrör, men dom tror jag drar iväg kostnadsmässigt :/

Vad kan man annars använda? Nån som har nått smart knep att dela med sig av? (tänken med att malla upp är så jag inte beställer överdrivet med delar när de väl ska byggas)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Flexslang (smal dräneringslang) i rätt diameter borde väl gå att leka med till mindre kostnad, men vet inte om det går att "frysa" formen på nåt vis när man är halvnöjd?

Annars finns det ju apdyra saker
http://www.trick-tools.com/Icengineworks-Exhaust-Header-Modeling-Syste . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Hittade också dom.... Lite dyra men verkar smidiga..

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731




_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 227



Flexibelt aluminiumrör som man sedan låser i önskat läge med tex aluminumtejp kanske går att använda ?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/457040/Alumiiniletku-o40mm--500mm-haita . . . .

_________________
Kai Anttila
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
Flexslang och markslang för el tror jag är samma sak. Där behöver man nog någon form av stomme för att låsa den, skulle väl säkert gå ta typ vattenledningar eller nått och bocka ihop invändigt men kändes krångligt. Hade vart fint om de gick lösa smidigare

Erik: De där såg sanslöst smidigt ut! Men kit'en går på 4-5000 st vilket kändes lite väl mycket :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
PAL rör var de jag tänkte på tidigare och inte PEX.

Nån som har en känsla för om PAL går hitta i raka stycke bitar? Jag behöver eg bara 4st 1m bitar, helst i 25mm så man hamnar någorlunda nära rätt dimension.

Eller något annat vad som helst som sagt VP rör kanske? Men dom går väl inte så bra att bocka utan fjäder?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
Bromsrör med någon form av mjuk isolering på kanske? Nån som kan komma på en vettig isolering som är mjuk, tjock och så liten inner diameter som möjligt?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Det var ju någon som 3-D printade sådana avgas legon här för en tid sen. En printer är ju betydligt billigare än ett sådant kit ju..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
Då ska man modelera upp i 3D med, och jag är inte alls insatt i 3D modellering

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/Rorisoler . . . .

13mm tjocklek, 15mm invändigt. Jag har bromsledningar från buss ca 4m liggandes, den är 8 eller 10 utvändigt. Har också kvar lite bränslerör 10mm utvändigt.

Isoleringen blir 41mm utvändigt vilket är ganska precis vad 1 5/8" rör också blir. Borde väl fungera? Kostar mer eller mindre 0kr med

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Alltså det är bara att malla med stålrören du ska bygga med, det är inte så svårt.

Kika på andras grenrör innan så får du en uppfattning om hur det ser ut.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
t1hero
Linköping
Här sen Maj 2013
Inlägg: 71



Inte provat själv men ventilationsrör (som länkats ovan) sedan fixera med fogskum har jag hört skall vara bra.

_________________
Mattias Hellström
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Cassius skrev:
Söker lite tips på enkelt material att malla upp grenrör med. Så billigt som möjligt, helst ska det hålla formen när man böjt det också, någorlunda i alla fall...

Har tillgång till en rörmockar bock som tar 30mm OD om de skulle behövas.

Tänkte först på installationgsrör för elkablar i mark, men dessa håller ju inte formen...
Tänkte sen på pexrör, men dom tror jag drar iväg kostnadsmässigt :/

Vad kan man annars använda? Nån som har nått smart knep att dela med sig av? (tänken med att malla upp är så jag inte beställer överdrivet med delar när de väl ska byggas)


förvärmningslang...

dvs slangen från grenrörskölden till luftburken på ett stort antal bilar från tidigt sjuttiotal till sent nittotal. Finns i lite olika dimensioner, är hyfsat formstabil efter man böjt till den och kan böjas om, kostar knappt någonting mot vad gas och tråd kostar

_________________
Roland Johansson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
erikjakan skrev:
Alltså det är bara att malla med stålrören du ska bygga med, det är inte så svårt.

Kika på andras grenrör innan så får du en uppfattning om hur det ser ut.

MVH Erik


Klart de går malla så med, men då landar jag i att jag får chansa på antalet böjar och då dom kostar ~150-170kr st vill jag inte köpa alltför många extra böjar pga osäkerhet.. Sen ska jag bygga ett så kort crossover system som möjligt, finns inte så många sådana att kika på för inspiration om de inte handlar om mittmotorbilar och då blir de inte applicerbart :/

Förvärmningsslangarna är ofta bara halvmetern långa, även om dom kostar 50kr st så kommer jag behöva 8st per sida

Ventslang/Markrör med fogskum fungerar säkert. Men man måste ju stabilisera formen medan skummet härdar också. Relativt lite pengar men något bökigare.

PAL rör tror jag hade fungerat fint, men jag har inte fått fram några priser på sådana ännu. PAL är ju ett plaströr med tunn alukärna som gör att det håller formen när man bockat dom, att bocka ett 32mm PAL rör gör man Nästan för hand (om man har lite krut i underarmarna i alla fall) så dom är ganska smidiga att jobba med skulle jag tro. Ser dom ofta på jobbet (nyproduktion av bostäder). Den typen av rör skulle säkerligen fungera bra för avlägset monterade kylare etc med om man hittar kopplingar som fungerar bra, ska dock helst vara presskopplingar på rören så den biten kan ju bli klurigare..

Personligen tyckte jag iden med bromsrör/bränslerör och isolering var riktigt bra, väldigt billigt och lättbockat i alla fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Varför inte bara använda bromsrör utan isolering? Rördiametern har du ju redan bestämt, utan det du vill veta är ju antalet krökar, radie på krökar och att du får samma längd på alla åtta rören. Villa du göra det ännu billigare så kan du ju använda tunna armeringsjärn. De är billiga, lätta att svetsa, hyfsat lätta att kröka samt håller formen.
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Rundjärn..trä på brickor med lämplig ytterdiameter..= det kommande rörets dia. Punkta fast på strategiska ställen så kan du direkt se frigång, mellan piporna Om du gör alla rundjärns bitarna lika långa från början så får du kröka till det blir rätt.. Eller spara så mycket som du kapar bort och genom det se differansen..
Finns ju tunna rundjärn och schassie brickor..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288




_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
claes t skrev:
Varför inte bara använda bromsrör utan isolering? Rördiametern har du ju redan bestämt, utan det du vill veta är ju antalet krökar, radie på krökar och att du får samma längd på alla åtta rören. Villa du göra det ännu billigare så kan du ju använda tunna armeringsjärn. De är billiga, lätta att svetsa, hyfsat lätta att kröka samt håller formen.
Mvh /Claes


Som Michael th är inne på vill jag se frigången med. Klart de går mäta sig till, men bör vara enklare med något i hyffsat rätt dimension från början!

Det är trångt under huven på övermotoriserade Kadetter
En BMW motor är både längre, högre och bredare än en Audi V8. Men med BMW motorn är de inte mycke kvar någonstans: http://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/441751/images/2012/imag0114_207400955.jpg . . . .

Man vill ju inte göra bort sig i onödan

Den flexibla avgasslangen har jag för mig inte går böja hur tight som helst? Sen blir de 6-700kr för 4st. Något jag absolut hade kunnat tänka mig betala då de fort hade blivit 4 krökar för mycket, alternativt 2st för lite så man fått avbryta och fortsätta en annan gång. Men jag håller mig kvar vid den ide jag har ett tag till. Funkar de dåligt har jag ju gott om tips på andra lösningar nu

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Vad ska du ha för superrör som är så dyra?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



"Som Michael th är inne på vill jag se frigången med. Klart de går mäta sig till, men bör vara enklare med något i hyffsat rätt dimension från början!"

Ahh, nä det är ju den stora nackdelen med rundjärn/armeringsjärn men om man kompletterar dem med Michaels briljanta lösning med brickor så borde det vara en både smidig och billig lösning.
/Claes

Men du har ju iallafall fått en del ganska bra förslag. Glöm inte att berätta för oss hur du gör!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



Har ej provat själv men , dammsugarslang + gaffatejp????

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Skruva banåkabil
Tips på smidigt material för att malla upp grenrör?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2776 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande