Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Ställa toe upphissad bil
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (10557 totalt)
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747


Trådstartare
Enligt mig är det helt fel.

Men nu har jag stött på 2 "proffs" team som ställer hjulen med bilen på pallbokar. Om man säger att man har perfekt bumpsteer, blir det rätt då?

Vad mer är det som påverkat. Det är mcpherson fram och bak det handlar om.

Bumpsteeren måste även ändras när man justerar på styrstaget.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Har man bara koll på vad toe är när bilen står på marken samt hur mycket den ändrar på sig
när bil är på pallbock så är det väl inga problem.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



super7 skrev:
Har man bara koll på vad toe är när bilen står på marken samt hur mycket den ändrar på sig
när bil är på pallbock så är det väl inga problem.


+1

Dock funkar det inte om man vill ha ett printat protokoll på en gatbil med mjuka bussningar. Har ibland varit tvungen att printa ut ett protokoll innan allt var klart för att göra en krävande kund nöjd. Många maskiner som används idag diffar på värden om man rullar bilen några meter. Man kan inte känna någon skillnad då skillnaden inte är statisk när bilen är i rörelse..

_________________
Anders Hansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



super7 skrev:
Har man bara koll på vad toe är när bilen står på marken samt hur mycket den ändrar på sig
när bil är på pallbock så är det väl inga problem.


Ja..... precis.

Det är ju inte den faktiska siffran som räknas. Det är den förväntade förändringen, från det du har som är viktig.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Är det den egna bilen så är det ju alltid bra att veta hur mycket ett varv på gängan är i toeförändring thumbs up (*stating the obvious*)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747


Trådstartare
Det är så att ägaren till en bil fick den levererad med 5mm fel toe till en ganska stor tävling som gick i helgen. Därför funderingen kom när jag fick höra hur de gör.

Vad finns det mer som kan påverka toe vid utfjädring på en mcpherson förutom bumpsteer. Spelar spårvidsförändringen in också.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Babbe skrev:
Det är så att ägaren till en bil fick den levererad med 5mm fel toe till en ganska stor tävling som gick i helgen.

Vad är rätt och fel då?
För om man frågar runt lite grann så får man
många olika svar

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



super7 skrev:
Babbe skrev:
Det är så att ägaren till en bil fick den levererad med 5mm fel toe till en ganska stor tävling som gick i helgen.

Vad är rätt och fel då?
För om man frågar runt lite grann så får man
många olika svar


Vill man få helt rätt värden så ska bilen aldrig lyftas utan justeras med bibehållen belastning. Om den lyfts så måste man skall till den över några kilometers körning på dålig väg med sidobelastning.

_________________
Anders Hansson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Verkar helt galet att göra så.

Kan inte vara rätt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



sweanders skrev:
super7 skrev:
Har man bara koll på vad toe är när bilen står på marken samt hur mycket den ändrar på sig
när bil är på pallbock så är det väl inga problem.


+1

Dock funkar det inte om man vill ha ett printat protokoll på en gatbil med mjuka bussningar. Har ibland varit tvungen att printa ut ett protokoll innan allt var klart för att göra en krävande kund nöjd. Många maskiner som används idag diffar på värden om man rullar bilen några meter. Man kan inte känna någon skillnad då skillnaden inte är statisk när bilen är i rörelse..


Räcker med en liten ändring på camber så funkar inte det att gå efter en lista. Om du inte har en lista med alla varianter på camber och caster.
Sen är maskinerna säkert jätte noggranna och skillnaden när du rullar fram ligger säkert i fälgen och alla andra spel i upphängningen, bussningar m.m. 1mm slag i fälgen ger rätt olika hjulinställning. Och allt annat en bil får står ut med efter hopp över kurbs eller pothål på vägen.

Pallbockar kan väl funka om de sitter i naven men justerar man något vill man att allt skall kunna röra sig fritt. Det absolut bästa är att kunna rulla bilen i färdriktningen innan mätning så som de gör på 90% av alla hjulinställnings ställen.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



En domkraft under varje framhjul och avlasta pallbockarna vid mätning.
Sen ska man inte ha fler än en halv värdesiffra, större precision är bara störande.

Toe bak däremot, Örkelljunga va petigt det kan bli...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Det är ju inte så ofta hjulvinklarna har någon betydelse när bilen är i luften.
Har man rätt värden nere, och läser av när man hissar upp så får man väl utgå därifrån, men varför? Man har bilen nere på vridplattorna, gungar några gånger och läser av. Vissa bilar ska ha press utåt på hjulen när man läser av, Mercedes bla, och är inte så dumt att både pressa och dra ihop för att se hur bussningar mår. Självklart kollar man alla ev glapp innan man ens börjar mäta.

_________________
Christer Johansson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747


Trådstartare
Var 5mm fel per sida mot vad de hade testat fram för någon vecka sedan.

Detta är rallybilar med väldigt lång fjädringsväg.

Min undran kvarstår är där något mer som påverkar Toen förutom bumpstern?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Babbe skrev:
Min undran kvarstår är där något mer som påverkar Toen förutom bumpstern?
Är inte bumpsteer per definition toepåverkan under fjädringsrörelse

Att simulera fjädringsväg under last från alla möjliga håll är ju inte enkelt (med några mm bussningsrörelse åt alla håll). Det är ju därför som statiska värden i garaget är en hanterbar approximation (som i bästa fall är reproducerbar).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747


Trådstartare
Jo så är det väll.

Om jag omformulerar mig. Höjden på styrstaget mot bärarmen.


Blev mest chockerad när jag hörde hur det går till

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



När jag läste grundfrågan, så tog jag för givet att man justerade på detta sätt ute i fält.
Där man har en exakt grundinställning innan man åkte hemifrån.
Annars låter det lite sådär.

Jag tvivlar på att man använder särskilt mycket maskiner i proffsteam.
Men om så är fallet nu för tiden..... så finns det maskiner som kompenserar för upphissad bil.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Camber påverkar mycket

_________________
Christer Johansson
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Det är ganska vanligt i racingdepån att man mäter och justerar med bilen upplyft, måste ha koll på vilka vinklar det blir när den sedan står på marken. Men man bör naturligtvis dubbelkolla detta om minsta osäkerhet finns.
Alla justeringar påverkar ju oftast även toe, dvs höjd, camber och caster.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Babbe skrev:
Var 5mm fel per sida mot vad de hade testat fram för någon vecka sedan.

Detta är rallybilar med väldigt lång fjädringsväg.
Det var ju jätte stor skillnad

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Första fråga är, hur mycket guppstyrninga bilen har?
Andra frågan är hur ser guppstyringen ut? (typ infjädring=tå ut eller dylikt)

Ok/bra som jag ser det är ca +-1mm tå ändring från åkhöjd då på +-50mm hjulrörelse.

Sen vid vilket läge man mäter spelar ingen roll. (typ på pallbockar).
Bara man har koll på vad man mäter......

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Niklas Falk skrev:
En domkraft under varje framhjul och avlasta pallbockarna vid mätning.
Sen ska man inte ha fler än en halv värdesiffra, större precision är bara störande.

Toe bak däremot, Örkelljunga va petigt det kan bli...


Rullar du bilen på domkrafterna då så du blir av med inspänningarna?

Ärligt talat så tycker jag det låter galet, på en rallybil (som inte är uppsatt som en asfaltsbil) borde man ju kunna komma åt när bilen står på hjulen.
Har ställt bil på fyra typ 30cm höga och kanske 100cm långa "pallar" som har plats för flytplattor i mitten. Det funkar att inte ha bilen på flytplattor nör man justerar är också knas.

Sen om man har haft samma bil i fem år och vet att "en halv sexkant" motsvarar en halv millimeter så kan man ju göra relativa ändringar med bilen hängande, men att göra absolut inställning med hängande bil ör ju hål k huvet.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Racetech
Ställa toe upphissad bil
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (10557 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande