Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Ställa toe upphissad bil
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (10571 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



MaZ skrev:
Niklas Falk skrev:
En domkraft under varje framhjul och avlasta pallbockarna vid mätning.
Sen ska man inte ha fler än en halv värdesiffra, större precision är bara störande.

Toe bak däremot, Örk va petigt det kan bli...


Rullar du bilen på domkrafterna då så du blir av med inspänningarna?
...
men att göra absolut inställning med hängande bil ör ju hål k huvet.
att avlasta med domkraften som har långt mindre möjlighet att ge horisontella krafter lär påverka mindre än annan simulerad statisk situation.

Men att ha glidande ytor på lecablock eller annan upphöjd platå gör det mycket enklare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Niklas Falk skrev:
MaZ skrev:
Niklas Falk skrev:
En domkraft under varje framhjul och avlasta pallbockarna vid mätning.
Sen ska man inte ha fler än en halv värdesiffra, större precision är bara störande.

Toe bak däremot, Örk va petigt det kan bli...


Rullar du bilen på domkrafterna då så du blir av med inspänningarna?
...
men att göra absolut inställning med hängande bil ör ju hål k huvet.
att avlasta med domkraften som har långt mindre möjlighet att ge horisontella krafter lär påverka mindre än annan simulerad statisk situation.

Men att ha glidande ytor på lecablock eller annan upphöjd platå gör det mycket enklare.


Senast jag använde domkraft på asfalt så rullade det ju inte superbra direkt...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



MaZ skrev:
Senast jag använde domkraft på asfalt så rullade det ju inte superbra direkt...
Numera ska man ju ha plattor under så det går att få till, men det är ju en nära akademisk övning i hur man gör en olämplig procedur mindre olämplig.

Att fippla med bil på avlastade pallbockar är ju inget lämpligt oavsett...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



MaZ skrev:


Sen om man har haft samma bil i fem år och vet att "en halv sexkant" motsvarar en halv millimeter så kan man ju göra relativa ändringar med bilen hängande, men att göra absolut inställning med hängande bil ör ju hål k huvet.


Om jag kört rally så skulle jag vilja utgå från ett absolut mått varje gång och inte lita på att bilen står som den gjorde vid förra inställningen.
Inte bara rally även racing. Har märkt rätt ofta att det kan ändra sig om man gått över en kurb på utgång.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Normalt sett när man gör så i rally och rallycross så har man ställt in hjulvinklar i verkstan med maskin eller snören med bilen på marken. Sedan hissar man upp den och mäter och noterar camber och toe med det mätsätt man ska använda i fält.

Sedan i fält mäter man med bilen upphissad mot dom värden man fick med bilen upphissad i verkstan. Ofta har man några olika inställningar som är mätt fram i förväg.

5mm fel toe per sida ser man ju med ögat vid en visuell kontroll med vana av bilen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751


Trådstartare
Ja har man koll på värden och förändringen så går det såklart vi gör ju såhär själva ute i fällt också.

Men där e inte mycket som förvånar mig om detta företaget längre.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Babbe skrev:
Det är så att ägaren till en bil fick den levererad med 5mm fel toe till en ganska stor tävling som gick i helgen. Därför funderingen kom när jag fick höra hur de gör.

Vad finns det mer som kan påverka toe vid utfjädring på en mcpherson förutom bumpsteer. Spelar spårvidsförändringen in också.


Det kanske inte är proffsteam. Bara för att de har en stor trailer, stort tält och tar mycket betalt blir det inte automatiskt proffs

Metoden i sig går nog att använda om man innan mätt med bilen i körhöjd. Men 5mm felaktig toe låter riktigt amatörmässigt.

_________________
Roland Johansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



safe skrev:
MaZ skrev:


Sen om man har haft samma bil i fem år och vet att "en halv sexkant" motsvarar en halv millimeter så kan man ju göra relativa ändringar med bilen hängande, men att göra absolut inställning med hängande bil ör ju hål k huvet.


Om jag kört rally så skulle jag vilja utgå från ett absolut mått varje gång och inte lita på att bilen står som den gjorde vid förra inställningen.
Inte bara rally även racing. Har märkt rätt ofta att det kan ändra sig om man gått över en kurb på utgång.


För att inte tala om hur mycket det rör sig när man transporterar, om man inte kör dit.
Håller med dig men jag tänkte om man har en setupdag där man kör två varv och ändrar, kör två och ändrar osv. då vet man ju om man dånar på en fet-curb eller ej.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 308



Såg ett avsnitt av Wheeler dealers där han justerade framvagnen med moderna grejer som man hänger på hjulen. Har själv endast använt sådan utrustning på fyrpelar lyft som hjulen står på. Men på TV använde dom två pelar lyft, då hänger ju hjulen i luften. För att få det att funka så måste det ju finnas en kompensering i datorn som räknar ut hur det ska justeras i upplyft läge.

Har själv inte jobbat med sådan utrustning på många år, nöjer mig med snöre och stålskala nu för tiden, det är mer fältmässigt.

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Slutfråga: blev bilen bra?

Om ja, är ju frågan död som politiker brukar säga =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751


Trådstartare
Den biter har löst sig.

Tyvärr har det dykt upp andra brister på bilen.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Racetech
Ställa toe upphissad bil
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (10571 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande