Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
16x9 runt om på bakhjulsdriven bil som ska gå på bana?
3317 besök totalt
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 493


Trådstartare
Hej!

Undrar om det blir några nackdelar eller fördelar om man kör bana med 16x9" hjul
runt om på en bakhjulsdriven bil?

Eller är det bättre att köra t.ex. 8" fram och 9" bak?

Behöver lite tips och åsikter!

Mvh

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13253



Smart med samma dimension fram och bak så man kan rotera hjulen... sen verkar 17" vara mer gångbar dimension för r-däck i min erfarenhet

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Ska man bara ha 225 finns massor i 16tum, 245 16 är betydligt smalare utbud.

Vilken vikt/ effekt gäller det? Är det inte extremt map viktfördelning eller effekt är ju samma runt om oerhört praktiskt. Mycket gummi fram är också trevligt om man ska pressa hårt med rapp turn in och mycket trail braking.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Beroende på vems teorier man läser kan det ibland låta som att däckdimensionen ska matcha viktfördelningen. Med andra ord om bilen är framtung t ex 60/40 så ska man ha bredare däck fram än bak för att få balans i greppet som däcken genererar.

Nu kör ju ingen runt så, det är väl i regel tvärtom och då får man istället justera upp greppet fram på annat sätt, eller justera ner greppet bak vilket också känns bakvänt..

Så som Cedric säger bör de funka bra med samma dimensioner runt om förutsatt att det inte pratas om rejält med effekt så bredare bak behövs för att tygla greppet ut ur kurvorna, eller om vi pratar bakmonterad eller mittmonterad bakom föraren så viktfördelningen blir högre bak

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 493


Trådstartare
Bilen ifråga är en BMW E28 med M52B28 på cirka 200hk.

Vikten kommer nog ligga runt 1100kg.

Mvh

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Min bil väger typ 1180 utan chaufför, kommer ha ca 200-240hk å köra 16*8 med 225/45 16 runt om. Har kört med 205/50,15 på 7'' hittills och det har hållit ihop med dom mest tåliga R-däcken(ca 180hk), inte r888.

Ska du inte tävla tror jag 225/16 på 8 fälgar kommer funka utmärkt med ett bra R-däck typ kumho, diffbroms såklart rekommenderat. Har du redan hjulen?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Cassius skrev:
.................. framtung t ex 60/40 så ska man ha bredare däck fram än bak för att få balans i greppet som däcken genererar.

Nu kör ju ingen runt så, ..........................................


Klart man kört med bredare fram än bak.




10,5 x16 fram och 9,5 x 16 bak.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Cassius skrev:
Beroende på vems teorier man läser kan det ibland låta som att däckdimensionen ska matcha viktfördelningen. Med andra ord om bilen är framtung t ex 60/40 så ska man ha bredare däck fram än bak för att få balans i greppet som däcken genererar.

Nu kör ju ingen runt så, det är väl i regel tvärtom och då får man istället justera upp greppet fram på annat sätt, eller justera ner greppet bak vilket också känns bakvänt..

Så som Cedric säger bör de funka bra med samma dimensioner runt om förutsatt att det inte pratas om rejält med effekt så bredare bak behövs för att tygla greppet ut ur kurvorna, eller om vi pratar bakmonterad eller mittmonterad bakom föraren så viktfördelningen blir högre bak


Fast i praktiken gör man ju ändå den balanseringen fram och bak genom att man väljer mer negativ camber fram än bak då man vill vinna lite grepp vid acceleration bak. Resten kan man ta med kränghämmare.

16*9" fälgar och 225 kommer att fungera på en lätt bil med relativt blygsamt med effekt. Får du för dig att öka effekten så får du nog byta till 17" och mer däcksbredd.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



16x9 runtom funkar kalas, brukar bil väldigt nice med squared setup på BMW har jag märkt.

Men på en e28 hade jag försökt köra 17x9 och 235/245/40 17 istället.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Racetech
16x9 runt om på bakhjulsdriven bil som ska gå på bana?
3317 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande