Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -03 Nurburgring trip!
2 besök senaste veckan (5285 totalt)
csollerbrant
Täby
Här sen Feb 2018
Inlägg: 38


Trådstartare


Halloj gott folk!

Snabba fakta:
BMW M3 E46, tillverkad 2003/08.
Levererad hos BMW Danderyd 2003-09-01.
10 ägare inkluderat handlare.
Titanium Silver med Laguna Seca blå nappa klädsel.
SMGII, fullutrustad bortsett från solskyddsgardin.
Nuvarande mätarställning: 13610 mil

Den här bilen har funnits i min familjs ägo sedan december 2013 då den var helt original och hade gått strax under 10000 mil. I sitt original utförande så körde vi cirka 2500-3000 mil, bland annat ner till ringen tre gånger! Efter tre år så köpte jag bilen av min farsa, då var jag 20 så det var ingen ide att flytta ägarskapet då jag inte ville spendera bilens värde i försäkringskostnader.

Under min ägo så har jag bytt ut original fjädringen till ST XTA, bytt ut slutburken till en Scorpion variant, uppgraderat bromsbeläggen på alla hörn samt monterat 219M fälgar från en E92 M3 skodda med 235/265 Pilot Sport Cup 2. Jag är nu i processen av att montera skalstolar och bälten för årets aktiviteter. Tanken är att köra trackdays hemma i Sverige istället för att bara åka till ringen, även om jag ska försöka klämma in en Tysklands resa i denna ändå.

Efter att jag köpte bilen och fick mina gosaker monterade så stack jag och farsan ner genom Tyskland och besökte München och åkte vidare genom alperna för att sedan komma fram till ringen för lite skoj.

Ska försöka uppdatera när något skoj händer och så kanske vi möts på någon bana i sommar!

Här har ni lite bilder på mitt åk!




























Bonus bilder på bruksbilen, även den får se lite åkande!



_________________
Christopher Sollerbrant
@csollerbant
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Den är verkligen en klassiker redan nu. En såndär bil man gärna kör en lång omväg med.

_________________
Magnus Thomé
Citera
csollerbrant
Täby
Här sen Feb 2018
Inlägg: 38


Trådstartare
Sången är ju helt underbar i dom

_________________
Christopher Sollerbrant
@csollerbant
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



Trevlig bil thumbs up

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
salis
Sverige
Här sen Okt 2005
Inlägg: 312



Snygg bil!
Såg den på brostugan i somras eller sommarn innan tror jag, trodde det var min gamla först då den också var silver med laguna seca blå inredning, men det skiljer på sista siffran i reg nr

_________________
J0 han Sahlgr 3n
Citera
csollerbrant
Täby
Här sen Feb 2018
Inlägg: 38


Trådstartare
Jasså haha, brukar vara på brostugan nästan varje onsdag under sommaren!

_________________
Christopher Sollerbrant
@csollerbant
Citera
csollerbrant
Täby
Här sen Feb 2018
Inlägg: 38


Trådstartare
Fråga angående bromsbelägg. Jag har haft Dixcel RA belägg på som nu är dags att byta och jag är ute efter det mest prestanda orienterade belägget som funkar från kallt. De beläggen som sitter på nu är tydligen långlopps belägg och jag har ingen lust att nedgradera, uppenbarligen. Rekommendationer är starkt välkomna! Ska iväg till ringen och behöver få det avklarat innan avfärd om cirka en månad!

Bavaria Racings trackday på Kinnekulle Ring var en helt klockren dag, träffade mycket nytt folk och jagade många bilar, är jäkligt skoj att jaga trimmad M4a med sjysst chassi och klibbiga däck Kan även konstatera att riktiga stolar gör en extremt stor skillnad för körningen, man slipper få ont i ryggen och man kan köra mycket snabbare. Jag är även väldigt nöjd med balansen av bilen och hjulinställningen, en fröjd att köra thumbs up
Två bilder av Addes Foto:



_________________
Christopher Sollerbrant
@csollerbant
Citera
csollerbrant
Täby
Här sen Feb 2018
Inlägg: 38


Trådstartare
Blev en spontan trip till Gelleråsen då jag fick över ta en plats. Blev en varvtid på 1:18,32!
Grymt event av NTA!




_________________
Christopher Sollerbrant
@csollerbant
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Hur gjorde du med bromsbeläggen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
csollerbrant
Täby
Här sen Feb 2018
Inlägg: 38


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Hur gjorde du med bromsbeläggen?


Testade DS3000, grymt slitna redan så behöver typ köpa nytt igen om man vill vara på säkra sidan

_________________
Christopher Sollerbrant
@csollerbant
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602



PFC08 är ju ett säkert kort, har kört det med bra resultat på m3E46. Gnisslar dock en del vid vanlig körning.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
csollerbrant
Täby
Här sen Feb 2018
Inlägg: 38


Trådstartare
iqbad skrev:
PFC08 är ju ett säkert kort, har kört det med bra resultat på m3E46. Gnisslar dock en del vid vanlig körning.


Hur länge höll de?

_________________
Christopher Sollerbrant
@csollerbant
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



csollerbrant skrev:



Zolder?

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

csollerbrant skrev:
iqbad skrev:
PFC08 är ju ett säkert kort, har kört det med bra resultat på m3E46. Gnisslar dock en del vid vanlig körning.


Hur länge höll de?


De håller länge. Nu höftar jag lite men i full attack på trackday 50-100 mil. Gata håller de länge på.

_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602



csollerbrant skrev:
iqbad skrev:
PFC08 är ju ett säkert kort, har kört det med bra resultat på m3E46. Gnisslar dock en del vid vanlig körning.


Hur länge höll de?


Jag har haft det både på originalok och senare med Cayman S ok, jag körde nog 5-6 trackdays (halvdagar) med båda uppsättningarna och det var nog 50% kvar i vart fall. Så jag skulle säga att de håller säkert 150 mil på bana.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
csollerbrant
Täby
Här sen Feb 2018
Inlägg: 38


Trådstartare
iqbad skrev:
csollerbrant skrev:
iqbad skrev:
PFC08 är ju ett säkert kort, har kört det med bra resultat på m3E46. Gnisslar dock en del vid vanlig körning.


Hur länge höll de?


Jag har haft det både på originalok och senare med Cayman S ok, jag körde nog 5-6 trackdays (halvdagar) med båda uppsättningarna och det var nog 50% kvar i vart fall. Så jag skulle säga att de håller säkert 150 mil på bana.


Låter ju lite bättre! Pean skickade mina idag, montera i helgen förhoppningsvis!

_________________
Christopher Sollerbrant
@csollerbant
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2152



Meantek skrev:
csollerbrant skrev:


Zolder?

Südschleife tror jag?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
csollerbrant
Täby
Här sen Feb 2018
Inlägg: 38


Trådstartare
Eldh skrev:
Meantek skrev:
csollerbrant skrev:


Zolder?

Südschleife tror jag?


Stämmer bra!

_________________
Christopher Sollerbrant
@csollerbant
Citera
csollerbrant
Täby
Här sen Feb 2018
Inlägg: 38


Trådstartare
Har varit riktigt dålig på att uppdatera här... oops!

Sedan sist så har jag kört ner till Nürburgring där det tyvärr inte blev så många varv, tror bara att det blev runt 10st. Under tiden i Tyskland så lyckades jag sänka mitt bästa med ungefär en minut till 8:35 BtG. Det blev även ett besök till Atomic Shop nere i industripoolen för nya bromsbelägg, denna gången bak, även där sitter det nu PFC08. Med nya belägg var det ut och åka igen men efter några få varv så kändes bakvagnen skum. Jag har sedan kommit fram till att det är på grund av dåliga bussningar. Som tur var så gick bilen fortfarande att köra gata och även lite sportigare på landsväg utan problem. En renovering av bakvagnen med byte av bussningar och förstärkning av infästningarna ligger nu längst upp på min ToDo-list! Hjälp med det eller rekommendationer i Stockholms området är starkt välkomna! Passade även på att köpa mig ett par stekiga handskar på Racewear24 Här kommer lite bilder.








_________________
Christopher Sollerbrant
@csollerbant
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -03 Nurburgring trip!
2 besök senaste veckan (5285 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande