Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Tips vid montering av skalstol
2 besök senaste veckan (5789 totalt)
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Med risk för att bli idiotförklarad så skulle jag behöva lite tips på tillvägagångssätt för att montera en skalstol i bil.
Bilen den ska monteras i är en VW Jetta -11.
Jag har kontaktat en firma som säljer stolar/monteringskit och de föreslog att man skulle svetsa in vinkeljärn och sen fästa stolens monteringskit i dem.
Men det måste väl finnas smidigare sätt att fästa stolen i bilen på, som inte kräver svetsning?

Likaså skulle jag vilja använda bilens originalbälte till en början, innan det sitter bur i bilen.
Problemet är att bältets lås sitter ihop med originalstolen, så jag behöver skruva loss det och sen vore det perfekt om det gick att bulta i den nya stolens botten/ram på något vis.
Har ni några tips där på hur man bör göra så det blir trafiksäkert?

Tanken är att hålla bilen så besiktningsbar som möjligt, vilket blir lite tråkigt ifall man börjar kapa och svetsa i bilens kaross.

_________________
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Snömannen skrev:
Med risk för att bli idiotförklarad så skulle jag behöva lite tips på tillvägagångssätt för att montera en skalstol i bil.
Bilen den ska monteras i är en VW Jetta -11.
Jag har kontaktat en firma som säljer stolar/monteringskit och de föreslog att man skulle svetsa in vinkeljärn och sen fästa stolens monteringskit i dem.
Men det måste väl finnas smidigare sätt att fästa stolen i bilen på, som inte kräver svetsning?

Likaså skulle jag vilja använda bilens originalbälte till en början, innan det sitter bur i bilen.
Problemet är att bältets lås sitter ihop med originalstolen, så jag behöver skruva loss det och sen vore det perfekt om det gick att bulta i den nya stolens botten/ram på något vis.
Har ni några tips där på hur man bör göra så det blir trafiksäkert?

Tanken är att hålla bilen så besiktningsbar som möjligt, vilket blir lite tråkigt ifall man börjar kapa och svetsa i bilens kaross.


En möjlig väg är att köpa en begagnad stol från skroten, och slakta bort stoppning, ryggstöd etc så du har 'infästningspunkterna' mot bilen kvar. I denna ram svetsar du eller skruvar dit vinkeljärn som matchar bra mot din stol. Problemet kan ibland vara höjd, så du kanske måste kapa och bygga om ramen lite...

Givetvis kan du ju köpa ett 'standard' monteringskit, och sedan bygga någonting som passar i original infästningspunkter för stolen.

På båda dessa punkter om du gör rätt kan du ju ha kvar längdjusteringen.

Och skruva fast original bälteslås i din ram.

_________________
Roland Johansson
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Snömannen skrev:
Med risk för att bli idiotförklarad så skulle jag behöva lite tips på tillvägagångssätt för att montera en skalstol i bil.
Bilen den ska monteras i är en VW Jetta -11.
Jag har kontaktat en firma som säljer stolar/monteringskit och de föreslog att man skulle svetsa in vinkeljärn och sen fästa stolens monteringskit i dem.
Men det måste väl finnas smidigare sätt att fästa stolen i bilen på, som inte kräver svetsning?

Likaså skulle jag vilja använda bilens originalbälte till en början, innan det sitter bur i bilen.
Problemet är att bältets lås sitter ihop med originalstolen, så jag behöver skruva loss det och sen vore det perfekt om det gick att bulta i den nya stolens botten/ram på något vis.
Har ni några tips där på hur man bör göra så det blir trafiksäkert?

Tanken är att hålla bilen så besiktningsbar som möjligt, vilket blir lite tråkigt ifall man börjar kapa och svetsa i bilens kaross.


En möjlig väg är att köpa en begagnad stol från skroten, och slakta bort stoppning, ryggstöd etc så du har 'infästningspunkterna' mot bilen kvar. I denna ram svetsar du eller skruvar dit vinkeljärn som matchar bra mot din stol. Problemet kan ibland vara höjd, så du kanske måste kapa och bygga om ramen lite...

Givetvis kan du ju köpa ett 'standard' monteringskit, och sedan bygga någonting som passar i original infästningspunkter för stolen.

På båda dessa punkter om du gör rätt kan du ju ha kvar längdjusteringen.

Och skruva fast original bälteslås i din ram.


Tack för svaret!

Här kommer ytterligare en dum fråga..
Viss utrustning verkar komma med ett FIA-godkännande, gäller det även monteringen till stolen?
Det känns som att det är minst lika viktigt att den är ordentlig vid en ev olycka..

Annars har jag hittat några olika alternativ som verkar funka för min bil, tex dessa:
http://www.plantedtechnology.com/products/seat-brackets/volkswagen/pla . . . .
https://corbeau.com/volkswagen-jetta-06-15-seat-brackets.html
https://www.sportseats4u.co.uk/endurance-volkswagen-golf-mk6-seat-brac . . . .

Första är inte justerbar i längdled, men den verkar ändå "stadigast", men alla 3 kanske är bra alternativ?

_________________
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Tips vid montering av skalstol
2 besök senaste veckan (5789 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande