Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-07-03/04 Tvådagars på Kinnekulle
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (11210 totalt)
skruffse racing
I dom djupa skogarna i Ljungskile
Här sen Dec 2002
Inlägg: 81



Jani Hast skrev:
Daniel Ekström skrev:
Hur gick det för den här stackaren? Klarade han sig från staketet?



Volvon klara sig från staketet.
Han viste var han hade den bilen föruton vid just det tillfälllet.


Stackarn och stackarn Peter han klarar sig

Kan upplysa att det gick lika brett dit och hem som på banan

Man får en rätt rolig lekbil på 170h och en liten slant thumbs up

_________________
/Andreas Karlsson
www.skruffse.se
Citera
polo
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 21



Citat:
Kan upplysa att det gick lika brett dit och hem som på banan


Jag och Jani pratade om att det var bra kontroll av bilen (större delen av tiden ) men synd att körpassen inte var längre så du slapp drifta på vägen hem...

_________________
Patrik Jonasson
VW Bora Trendline -04 & Golf GL -83

www.p-plats.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



skruffse racing skrev:
Jani Hast skrev:
Daniel Ekström skrev:
Hur gick det för den här stackaren? Klarade han sig från staketet?

http://sleepy.matrixen.net/bilder/97/images/P7042105.jpg


Volvon klara sig från staketet.
Han viste var han hade den bilen föruton vid just det tillfälllet.


Stackarn och stackarn Peter han klarar sig

Kan upplysa att det gick lika brett dit och hem som på banan

Man får en rätt rolig lekbil på 170h och en liten slant thumbs up


hehe okej!

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Figgz skrev:

Barbapappa skrev:

Det kan jag hålla med om, riktigt bra fart nu i slutet av dagen när jag kollade från depån 152 varv, godkänt


152? Inte illa! Jag nöjde mig med dryga 100 varv som sagt... men den lilla lupon går bra faktiskt!

Nu snurrade du nog till det lite, jag körde inga 152 varv, utan det var Calle med gsi:n som gjorde detta (jag tyckte bara att det var bra kört av honom ), jag nöjde mig med nånstans runt max 50 varv.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Figgz skrev:

Barbapappa skrev:

Det kan jag hålla med om, riktigt bra fart nu i slutet av dagen när jag kollade från depån 152 varv, godkänt


152? Inte illa! Jag nöjde mig med dryga 100 varv som sagt... men den lilla lupon går bra faktiskt!

Nu snurrade du nog till det lite, jag körde inga 152 varv, utan det var Calle med gsi:n som gjorde detta (jag tyckte bara att det var bra kört av honom ), jag nöjde mig med nånstans runt max 50 varv.


Uhm... kom på det faktiskt när jag läste igenom det en andra gång...
Du får se till att jag har rätt i augusti, mao då är det din tur att klämma 152 varv på Kinnekulle när ni har er träff...

Utförde precis materielvård på den gröne... den var ju inte precis ren nånstans efter helgen... men kom ihåg... bromsdamm är rejsigt! thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
SkodaRS
Trollhättan
Här sen Mar 2004
Inlägg: 14



Bägge dagarna var helt okej tyckte jag, det var kul att prova och köra på blöt underlag.
Jag fick bästa varvtid till 1,10 med skodan vilket jag tyckte va helt okej.
Det var möjligtvis ingen som fick en bild på skodan när jag vinglade runt banan.

_________________
Andreas Ivarsson
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
SkodaRS skrev:

Det var möjligtvis ingen som fick en bild på skodan när jag vinglade runt banan.


Självklart har man det... Eller iaf när du vinglar runt i depån...


Hade dock bara den... du måste kört för få varv för att fastna på bild...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
skruffse racing
I dom djupa skogarna i Ljungskile
Här sen Dec 2002
Inlägg: 81



polo skrev:
Citat:
Kan upplysa att det gick lika brett dit och hem som på banan


Jag och Jani pratade om att det var bra kontroll av bilen (större delen av tiden ) men synd att körpassen inte var längre så du slapp drifta på vägen hem...


Du kan var lugn jag driftade inte på vägen hem det var inte ens jag som körde på banan.
Mycket kan jag men köra det överlåter jag åt andra

Jag äger inte ens bilen men maskinen, sprutet och ic har jag i mina ägor och kompisen äger bilen.

_________________
/Andreas Karlsson
www.skruffse.se
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Du hann först Jovani, tänkte jag skulle få äran att kommentera din avkörning före. Fast egentligen borde jag vara tyst eftersom själv inte körde, utan bara tittade på...

Fick filmat men det blev inte så bra. Har dragit över det i datorn, lägger upp det inom kort.

Annars var det trevligt, några bilar kännde man igen från Rejsa.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Gran Tourismo
Danderyd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 90



Då var äntligen debuten på Kinnekulle avklarad. Men upptakten kunde har varit gynnsammare, då fredagskvällen tog sitt slut först framåt 01:30 efter ett trilskande fjäderbensbyte framtill på Saab:en. Närkontakten med curbs:en på finska Alastaro-banan två månader tidigare hade så när skickat hela fjäderbenet upp i motorrummet, och det var nog säkrast att åtgärda skadorna innan en intensiv Kinnekullekörning. Fjäderbenslagringen såg "intressant" ut och fjäderbenstuben hade expanderat så att det inte längre gick att dra åt tubmuttern. Chocken hade dessutom förmodligen tvingat spindelledens kona längre in i bärarmen än någon av killarna i Trollhätten hade designat den för.

Den sena kvällen gav en sen morgon i Mälardalen och med startnummer 129 torde jag ha varit en av de tio sist ankomna deltagarna (eller så) på lördagens bankörning. Jag missade därmed all konkörning och ev. banvisning. Frånvaron av någon som helst banvisning kändes som en tuff utmaning när man något senare tog sina första stapplande varv. Hade gjort ett försök precis innan jag gick och la mig kvällen innan att gå igenom Banguiden för Kinnekulle här på rejsa.nu, men hur mycket av det fastnade på hjärnbarken tror ni?

Första varvet hade jag två vad jag trodde var färgglada BMW 2002:or i klarblått resp. rött framför mig. Trodde i min enfald att jag enkelt skulle kunna hänga på dessa för att få mig en första visning av spåret, men ack vad jag bedrog mig. De försvann snabbt i från mig på ett nästan retsamt lätt sätt och jag insåg att det skulle ta tid att lära mig den optimala linjen på denna bana. Det visade sig senare att åtminstone den ena BMW:n var konverterad till en (BMW) 745 motor thumbs up . Moloken fortsatte jag den första stint:en ut, men det blev mest gulflagg innan den var över. Tidtagaren noterade här varvtider i 1m:15s - 1m:16s området.

Då Fulda ställde upp för alla som behagade och lånade ut däck på ett föredömligt vis, körde jag in till deras depå och fick låna en uppsättning nya däck på fälg. Detta var i mitt fall en nödvändighet för att jag skulle kunna köra tillbaka till Stockholm då mina egna däck var farligt nära 1,6mm gränsen redan innan lördagens körningar. Fulda lånade ut gatdäcket Extremo på 215/45-17 dimension, vilket visade sig vara riktigt hyfsat och hävdade sig mer än väl mot mina egna Bridgestone Potenza S-03, inte minst vid den regnskur som kom senare på eftermiddagen.

Efter en något lång väntan på att komma ut igen på banan efter däcksbytet (det saknades flaggvakter!) blev det så äntligen min tur. Fick en gul Audi (S4?) Avant framför mig ut på banan och vi hade ett par avslappnade varv tillsammans för att få upp däckstemperaturen, då mina var iskalla. Efter tre varv hade vi kommit ifatt en tredje bil som körde märkbart långsammare än undertecknad och den gula Audin. Mitt beslut att köra om på start- och målrakan togs förmodligen något tidigare än Audi-förarens, varpå jag körde om bägge bilarna lagom till målportalen. Det som hände sen kan förklaras (bort ) på flera sätt. Omkörningen hade förmodligen senarelagt min bromspunkt innan Bron någon meter, men detta var endast marginellt och hade under normala fall förmodligen bara lett till fartförlust (försenad acceleration) under en troligt påföljande oplanerad drift långt ut till höger på rakan bort mot Kvarnkurvan då bilen är av grävlingstyp och understyr tämligen markerat. Nu var det dock en sak som skiljde från det vanliga, och det var de i princip nya Fulda Extremo-däcken som nu fått upp temperaturen. Med fullt mönsterdjup kändes plötsligt greppet som en klick smör i en het stekpanna trots att det var helt torrt underlag, och till min stora förvåning började bilen överstyra - våldsamt Jag hade ju tyvärr förträngt Magnus Thomés stränga förmaning från banguiden att inte släppa efter på gasen under Bron och snurren var ett faktum Det var en intressant upplevelse att åka baklänges i ca 100 km/h och betrakta mina medförare från fel håll. Det hela slutade lyckligt på gräsmattan till vänster om rakan och efter en omstart av motorn bar det iväg igen. Ber om ursäkt för gulflaggan jag genererade.

Arrangörerna hade lagt in en timmes familjekörning på den tidiga eftermiddagen och detta var perfekt för den som suktade efter att i makligt tempo få öva sig på den optimala linjen. Det blev ju inte sämre av att hard core racing-förarna undvek att slita på materialet under detta mellanspel, och det gick att få mycket bantid här. Nu kom också det första regnet och även nu kändes det något dämpade "familjetempot" som en fördel för att under kontrollerade former lära sig gränserna för de lånade däcken.

När racingen kom igång igen efter familjekörningen hade det tunnats ut kraftigt i leden och det gick att få hyfsat med fullfartsträning under återstoden av dagen. Sökandet efter en bättre linje gav frukt och en helt annan känsla infann sig hos undertecknad. Den upplevda säkerheten i spårvalen smittade också av sig på tempot och varvtiderna stabiliserades, enligt tidtagaren, runt 1:08.50-1:09.50 på den sista stint:en.

För er som var där skickar jag med följande två bilder som visar "den gröna faran" med undertecknad bakom ratten. Tack Jani Hast och Stefan N (a.k.a Don S) för att ni tog bilderna!




_________________
//Jens Hansson

BMW 335i -07
Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99
Citera
SkodaRS
Trollhättan
Här sen Mar 2004
Inlägg: 14



Figgz skrev:
SkodaRS skrev:

Det var möjligtvis ingen som fick en bild på skodan när jag vinglade runt banan.


Självklart har man det... Eller iaf när du vinglar runt i depån...


Hade dock bara den... du måste kört för få varv för att fastna på bild...


Det var nog så att jag körde för lite, får jobba på det till nästa gång

_________________
Andreas Ivarsson
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Gran Tourismo skrev:
*klipp, klipp*

oj! Skoj att läsa! Verkar som ni haft kul!

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:

oj! Skoj att läsa! Verkar som ni haft kul!

/Mangan


Det hade vi allt...

Får bjuda på en bild som visar iaf hur populär RS-banan var på lördagförmiddagen...
(sen måste jag säga att jag är lite glad över att det är så bra puts på rejsbilen också...


Foto: Alexander Nilsson

Mvh
Fredrik

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Gran Tourismo
Danderyd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 90



Magnus Karlsson skrev:
oj! Skoj att läsa! Verkar som ni haft kul!


Det var mycket roligt att lära känna en bana som Kinnekulle Ring, då det var långt ifrån självklart hur det optimala spårvalet för en 9-3:a såg ut. Bromspunkter och kurvtagningsbanor kändes bitvis lätt ologiska initialt när jag började öka takten, (eller bara rent läskiga, typ efter Mohlins knäpp på väg nerför backen mot räcket ) men verkade trots allt fungera bra för min bilkonfiguration.

Slitagemässigt kunde konstateras att däckslitaget var något värre än på andra banor jag kört på, pga av de långa svepande kurvorna. Fulda fick slänga det ena framdäcket efter körningen trots att det i princip var nytt när jag började dagen. Å andra sidan tyckte jag inte att bromsarna blev särskilt heta eller slitna.

Jag gillade verkligen Kinnekulle.

_________________
//Jens Hansson

BMW 335i -07
Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973




vad står det bak på den? astra ser jag...står det v8 under den?

_________________
Björn Hansson
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973




denna bilden tolkar man som att saaben tar in på volvon...blir du glad då Daniel?

_________________
Björn Hansson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Blir ju nyfiken på det där med Fulda..?

Hade dom utlåningsverksamhet och en massa reklam i högtalarna eller?

_________________
Pär Hylander
Citera
Gran Tourismo
Danderyd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 90



Pär Hylander skrev:
Blir ju nyfiken på det där med Fulda..?

Hade dom utlåningsverksamhet och en massa reklam i högtalarna eller?

Utlåningsverksamhet = JA
Reklam i högtalarna = VET INTE, hade mest Peltorhjälmen på

_________________
//Jens Hansson

BMW 335i -07
Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Figgz skrev:
Uhm... kom på det faktiskt när jag läste igenom det en andra gång...
Du får se till att jag har rätt i augusti, mao då är det din tur att klämma 152 varv på Kinnekulle när ni har er träff...

Utförde precis materielvård på den gröne... den var ju inte precis ren nånstans efter helgen... men kom ihåg... bromsdamm är rejsigt! thumbs up

Jag ska försöka med detta, nu har jag köpt och monterat nya torkarblad också eftersom det inte gick att frambringa detta i Götene tydligen, tror att det säkert kan göra bortåt 2 sekunder på varvet med bättre framåtsikt, eller inte Jo jag hoppas på större antal varv från min sida på höstträffen också...

Granturismo skrev:
Jag hade ju tyvärr förträngt Magnus Thomés stränga förmaning från banguiden att inte släppa efter på gasen under Bron och snurren var ett faktum Det var en intressant upplevelse att åka baklänges i ca 100 km/h och betrakta mina medförare från fel håll.
Jag var nog lika nervös som dig under snurrningen (låg två bilar bakom)

_________________
Peter Karlsson
Citera
Gran Tourismo
Danderyd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 90



Barbapappa skrev:
Jag var nog lika nervös som dig under snurrningen (låg två bilar bakom)

Ja, nog var det lite flyt att jag inte stannade kvar på asfalten utan landade mjukt i gräset i stället.

_________________
//Jens Hansson

BMW 335i -07
Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Zolektric skrev:
*bild*
vad står det bak på den? astra ser jag...står det v8 under den?


Njae, inte riktigt. Till vänster står det Irmscher och till höger står det Vectra 2.5 V6.
V6:an är en riktigt mysig motor, men inte det vanligaste som man plockar ut på banan...

Barbapappa skrev:

Jag ska försöka med detta, nu har jag köpt och monterat nya torkarblad också eftersom det inte gick att frambringa detta i Götene tydligen, tror att det säkert kan göra bortåt 2 sekunder på varvet med bättre framåtsikt, eller inte Jo jag hoppas på större antal varv från min sida på höstträffen också...


Hehe... synd att du inte fick fram torkarblad, hade varit kul att se Lupon gå som skjuten ur en kanon sen... Fast jag tyckte att du höll bra fart på den trots dåliga torkarblad faktiskt!
Mina torkarblad var det inget fel på, men man ska kanske koppla in värmepaketet ... blir lite trevligare att köra i regn då...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Eftersnack
2004-07-03/04 Tvådagars på Kinnekulle
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (11210 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande