Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 DKG 2011 (Ringtool)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
9 besök senaste veckan (37380 totalt)
Simonjanne
Göteborg
Här sen Jul 2017
Inlägg: 131


Trådstartare
Hej!

Nu var dags för ett nytt bygge. Jag lovade mig själv efter förra projektet (som jag sålde i december) att jag inte skulle ha någon ny busbil på ett tag. Men här står jag tre månader senare och har köpt min drömbil.

Bilen i fråga är en fullsmetad M3 e92 med DKG. Svart helskinn, stora navigatorn, harman/kardon ljudsystem, Taklucka(TYVÄRR), etc. Bilen skall byggas om till en Ringtool/Trackday bil. Kommer även att användas på gatan.
Det är en USA-import med 100% dokumentation på allt, tokfint skick. Från början var bilen bmw interlagos blue men nu folierad till "frozen Blue" av förra ägaren. Tänkte behålla folien för i år. Det skyddar lite mot stenskott. Nästa år skall den av.
Förra ägaren fick motorhaveri på bilen förra året så BMW mölndal har satt i en fabriksny maskin och allt runt omkring. Bilen har nu rullat 6900mil.

Lite planer:

KW Clubsport 2-way (Beställt)
Recaro Pole Position stolar (Beställt)
Gt4 Splitter(Beställt)
Bromskyl(Beställt)
Pagid gula(Beställt)
Stålomspunna bromsslangar(Beställt)
Gts map på låda
Bort med alla kattar, ersättas med 200cell racekattar
M-performance ratt
SCHROTH 6-punkts bälten.(Beställt)
2Forge 18x10"(Beställt)
Nankang AR-1 265/35-R18 R-däck(Beställt)
Pinnbult(Beställt)

Detta är det som är beställt än så länge. Vi får se hur mycket jag hinner med. Första trackdayen 9e april på rudskogen. Sen är det en vecka på ringen i april.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Den blir ju galet najs med det du planerat thumbs up Men ingen båge?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Simonjanne
Göteborg
Här sen Jul 2017
Inlägg: 131


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Den blir ju galet najs med det du planerat thumbs up


Ja vi får väl hoppas det, vad jag har hört borde detta bli ett vinnande koncept
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Grattis till ett bra bilval! Saknar min varje dag:-)
Kommer du på att du behöver en GT4 Vinge o ett set ATS GTR vet jag en som har🤪

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Simonjanne
Göteborg
Här sen Jul 2017
Inlägg: 131


Trådstartare
Peo.K skrev:
Grattis till ett bra bilval! Saknar min varje dag:-)
Kommer du på att du behöver en GT4 Vinge o ett set ATS GTR vet jag en som har🤪


Tackar! Det förstår jag, mycket trevlig kärra.
Hmmm, vad skall du ha för vingen?
Citera
Simonjanne
Göteborg
Här sen Jul 2017
Inlägg: 131


Trådstartare
Igår beställdes även fälgar och däck!

Det blev Nankang AR-1 265/35 R18 och 2Forge ZF1 18X10" runt om



Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Pris och var du köpte fälgarna?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Simonjanne
Göteborg
Här sen Jul 2017
Inlägg: 131


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Pris och var du köpte fälgarna?


Håll i hatten, dom är extremt prisvärda. 10500kr för 4st ! Dom väger 8,95kg i 18x10". Min far åkte exakt likadana på sin M2 förra säsongen och är jättenöjd så jag tog likadana

https://www.demon-tweeks.co.uk/performance/2forge-alloy-wheels/2forge- . . . .

Såhär såg dom ut på hans bil,





Kolla in den förövrigt. Den är hyffsat ombyggd nu
https://www.instagram.com/rennsportsverige/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Tackar för tipset, det var prisvärt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



Kommer bli grym denhär

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
Samwest
Tullinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 78



Trevligt projekt! detta ska följas [/u]

_________________
Saman Mottaghy - Honda Accord Type S - Cl9
Citera
Muccen

Här sen Dec 2016
Inlägg: 93



Trevligt! Vad gör Gts mappen med lådan?

_________________
Erik Johansson
Citera
Simonjanne
Göteborg
Här sen Jul 2017
Inlägg: 131


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Tackar för tipset, det var prisvärt thumbs up

Ingen fara, ja det tyckte jag med

henrikm skrev:
Kommer bli grym denhär

Tack Vi får hoppas på det

samwest skrev:
Trevligt projekt! detta ska följas [/u]

Kul, tack

muccen skrev:
Trevligt! Vad gör Gts mappen med lådan?


Vad jag har lyckats läsa mig till skall den inte slira lika mycket på höga rpm, bli rappare i växlingarna och vara lite mer utarbetad. Detta är ifrån M3post.com. Jag har också läst på andra ställen at den slirar mindre när man skall iväg och funkar lite mer som dom nya "DCT" lådorna.

My first impressions are that the software update fixed the issues that the stock software suffered from. Perhaps others may or may not have found these issues annoying, but the original software was slightly jerky/clunky when downshifting coming to a stop. The GTS software has smoothed this issue out. Additionally, the gear engagement after selection occurs quicker than before i.e. selecting reverse there is no lag.

Pushing over once on the shifter now engages D2 instead of S3. So two nudges will engage manual mode, and yes, it does remember your S setting from the previous time. So if you like to always have it in S5 like I do, it will keep that setting instead of defaulting to S3 like before. D mode seems to always default to D2 when restarting the car however. There might be an option to change this in the iDrive, but I haven't looked yet.

The biggest difference is certainly the clutch speed at high RPMs. Stock software always seemed to slip the clutch a bit the higher up in the RPMs you were. It almost seemed like the DCT would shift/engage faster when short shifting at 5500RPMs rather than when winding it out to redline. Now with the GTS software, it shifts faster than before. No more noticeable clutch slip up top, it just grabs and goes.
Citera
Simonjanne
Göteborg
Här sen Jul 2017
Inlägg: 131


Trådstartare
Här står den i värmen och inväntar delar.
Än så länge har belägg, bromsslangar, stolsundereden och lite andra gjerer kommit. Splittern skall komma första veckan i april så den är jag lite nervös om den hinner dyka upp innan Rudskogen Resten bör komma i nästa vecka eller veckan därpå
Citera
Simonjanne
Göteborg
Här sen Jul 2017
Inlägg: 131


Trådstartare
Hej!

Igår kom mina nya stolar, självklart monterades dessa direkt

Det var lite småpill med att borra om skenor och allt men resultatet blev svinbra.

Jag slapp göra plattjärn och sådant och fick stolen monterat väldigt lågt, vilket är najs.

En fråga! Nu lyser ju airbag lampan i och med att originalstolarna är utplockade. Man kan ju sätta ett motstånd rätt i kontakten i bilen för att lura den att allt är ok. Men har inte lyckats att läsa mig till vad det skall vara? Har läst både 2,2 ohm och 3,3.. Om någon vet så hojta till!



















Citera
Simonjanne
Göteborg
Här sen Jul 2017
Inlägg: 131


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Den blir ju galet najs med det du planerat thumbs up Men ingen båge?


Missat att du frågat om båge Nej blir ingen bur i år. Skall även rulla en del på gatan så blir lite osmidigt Även om man kanske skall ha det egentligen
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Segmonsson skrev:
Hej!
En fråga! Nu lyser ju airbag lampan i och med att originalstolarna är utplockade. Man kan ju sätta ett motstånd rätt i kontakten i bilen för att lura den att allt är ok. Men har inte lyckats att läsa mig till vad det skall vara? Har läst både 2,2 ohm och 3,3.. Om någon vet så hojta till!


Det finns två sätt att hantera detta:
-Det riktiga sättet är att programmera bort airbags i stolarna (med INPA?)
-Andra sättet är motstånd/jumpers. Det borde finns färdiga att köpa, eller sök på amerikanska forum.

MEN, om lampan redan lyser tror jag ändå att du måste nolla den med dator efter att du monterat dit motståndet. Även om du skulle sätta dit original-stolarna nu så tror jag inte lampan skulle slockna.

En annan sak att tänka på: Bältessträckaren behöver vara inkopplad (det har du säkert redan fixat) och passagerarstolen har en sensormatta som också kan programmeras bort/simuleras.


Jag har själv gjort ett lite försök med programmering förra året men lyckades inte riktigt då. Tänker väl att ge mig på det igen på något sätt om tiden räcker till.
Rapportera gärna din lösning i tråden, alltid bra att dela info om sådant här.


I övrigt, härlig bil! Börjar följa nu thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Härligt projekt och tjusig bil! Snygg färg! Är der en Bmw färg eller har man moddat i efterhand?

På E46an har jag 2.2ohms motstånd. Men det finns cancellors med färdiga kontakter att köpa på t ex eBay. Lite smidigare. På min bil är det egentligen bara sensormattan på passagerarsidan som behöver nollas. Har flyttat med bältessträckarna till recaro stolarna.
Har lampan väl tänts måste den nollas genom t ex DIS.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Hej!

Jag kodar airbaglampor. PMa om du vill ha mer info.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Simonjanne
Göteborg
Här sen Jul 2017
Inlägg: 131


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Segmonsson skrev:
Hej!
En fråga! Nu lyser ju airbag lampan i och med att originalstolarna är utplockade. Man kan ju sätta ett motstånd rätt i kontakten i bilen för att lura den att allt är ok. Men har inte lyckats att läsa mig till vad det skall vara? Har läst både 2,2 ohm och 3,3.. Om någon vet så hojta till!


Det finns två sätt att hantera detta:
-Det riktiga sättet är att programmera bort airbags i stolarna (med INPA?)
-Andra sättet är motstånd/jumpers. Det borde finns färdiga att köpa, eller sök på amerikanska forum.

MEN, om lampan redan lyser tror jag ändå att du måste nolla den med dator efter att du monterat dit motståndet. Även om du skulle sätta dit original-stolarna nu så tror jag inte lampan skulle slockna.

En annan sak att tänka på: Bältessträckaren behöver vara inkopplad (det har du säkert redan fixat) och passagerarstolen har en sensormatta som också kan programmeras bort/simuleras.


Jag har själv gjort ett lite försök med programmering förra året men lyckades inte riktigt då. Tänker väl att ge mig på det igen på något sätt om tiden räcker till.
Rapportera gärna din lösning i tråden, alltid bra att dela info om sådant här.


I övrigt, härlig bil! Börjar följa nu thumbs up


Jag läste även mig till att man inte har sensormattan i stolen så löser inte airbag på passagerarsidan
Det är ju inte bra,

Det låter nästan som att hitta någon som kan koda borde vara det bästa. Bältesträckare är på plats
Då kanske man kan koda så att passagerarairbag alltid löser eller så att sensormattan alltid tror att det sitter någon där.

Det skall jag göra, tack för info
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Segmonsson skrev:

Jag läste även mig till att man inte har sensormattan i stolen så löser inte airbag på passagerarsidan
Det är ju inte bra,

Det låter nästan som att hitta någon som kan koda borde vara det bästa. Bältesträckare är på plats
Då kanske man kan koda så att passagerarairbag alltid löser eller så att sensormattan alltid tror att det sitter någon där.


Precis, man vill ju ändå att airbags ska fungera så det är lite lurigt med sensormattan.
Jag vet inte exakt hur man bör ställa in det, men om du simulerar att det alltid sitter någon där så kommer du vara tvungen att sätta fast säkerhetsbältet på passagerarstolen även om ingen sitter där, annars börjar den jäveln att plinga istället... Men det kanske man kodar bort

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 DKG 2011 (Ringtool)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
9 besök senaste veckan (37380 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande