Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24
155 besök senaste veckan (104838 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa>>
   
Aerodynamic
Alingsås



Här sen Sep 2005
Inlägg: 573


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Mar 2013 11:19     Opel Speedster -03 Honda K24 Citera

Hej
Här kommer min första project tråd.
Mitt förra projekt, fick föras till skroten efter att jag fick tänka om då jag köpte hus och lite senare blev
min sambo gravid. Projectet skulle bli en civic MR med K24 och ordentlig skärmbreddning gjord för att piskas på bana.
Nu efter att sonen är dryga 2 år och jag är klar efter 3år med den invändiga renoveringen på huset
börjar det finnas tid till min min bil igen.

Bilen köpte jag importerades våren 2011 men pga av tidbrist 2011 blev nästan inget kört.
I somras har bilen gått några hundra mil. Bilen var helt orginal när jag köpte den.

Klipper ur min tråd på Hondaklubben

Bilen


Innan jag tog in henne så behövde garaget målas om.



Gammla motorn såldes.

147hk eco tech motor, tråkigaste jag kört.

Så nu ser det ut så här


För att denna ska ner i bilen.


För att slippa att motorn ska bli förstoppad så tänkte jag få hjälp av detta.

Tyvärr måste det bli kortare, det skulle sticka ut bakom karossen om det inte kortades. Någon som har någon ide? Min tanke är att sätta en 90grader 2.5" böj mellan kollektorn och megaphonen. Eller ska även böjjen vara konsik?.

Har även köpt en ny ratt, ca 10mm större än orginal.


Nya backspeglar


Banfälgarna
inte så vackra ännu men dom ska få en behandling.


Gatfälgarna, ska med få en behandling


Eftersom mitt garage är så trångt så får jag ta hjälp av mitt hobby rum, tyvärr är det lika trångt.


En planerad utbyggnad av garaget kommer inte för ens 2014.
Motorn är en K24a4 med ERL foder.
Fodrerna är anpassade efter Wiseco kolvar som jag köpt som jag tror ska ge komp 10.5.
Nya stakar, Ny oljepump, EP3 kammar.
EP3 insug till en början och K24a2 topp.
Jag har även köpt en RSX kabel härva så jag kan köra bredbands lamda direkt.

Planerna för denna bilen är att få en trevlig banbil, att få köra bakhjulsdrift.
Självklart ska den gatreggas och vara möjlig att ta ner till glass kiosken.

Mera planer för sommaren är övergång av hjulupphängningen. Ta bort rost, lackas och
byte av bussningar samt nya stötdämpare.

Saab 9-5 aero broms skivor fram med nya broms belägg.
Och en del andra saker.

Mvh, Per


_________________
Per Axblom
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Aerodynamic
Alingsås



Här sen Sep 2005
Inlägg: 573


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Mar 2013 11:19     Citera

Lite saker har hänt det senaste.
Började sätta ihop motorn lite grann och såg att det sitter en skruv här i blocket (se bilden)

Har läst något om att man måste plugga detta hålet om man kör EP3 oljepump,
kommer inte riktigt ihåg varför, men det är detta hålet som ska pluggas väll?

Innan jag började sätta ihop motorn så byggde jag denna lilla pallen.


Prov ställde dit motorn.
Motorn passar perfekt (vad det verkar nu) har 2-3cm marginal lite här å var.

Bonus plats även för RRC insug.

Nu ska det byggas motorfästen, fick hem lite delar idag.
Och min stora investering 2st hockypuckar.


Eftersom motorn sitter bak på denna bilen så är det lite problematiskt.
Om man lyfterbilen på den bakre lyftpunkterna (framför bakhjulen) så tippar bilen bakåt
Och de bakersta lyftpunkterna måste man plocka ned bakre diffusorn för att kunna använda, om man inte har lust att skada den. så då sätter man 2stdistanser som sitter innanför en underreds plåt och längre bak än OEM lyftpunkterna som går att komma åt utan att lossa plåtarna.


Allt för denna gången.
Mvh, Per


_________________
Per Axblom
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Aerodynamic
Alingsås



Här sen Sep 2005
Inlägg: 573


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Mar 2013 11:20     Citera

Har varit i garaget idag och fått lite gjort.

Grenröret omsvetsat. bara punktat än så länge.
Men kröken var inte helt rund så det blev en del filande å bankande.




efan.Mina nya lyftpunkter, tiden det kommer att ta för att lyfta upp bilen på pallbockar i framtiden kommer bli 1/4 av vad den är idag.

NHL edition


Komm ett paket med lite saker häromdagen.



Ska försöka få ut motorn till helgen och fixa i ordning Oljetråget och den nya Oljepumpen.

Mer uppdateringar inom kort.

Mvh, Per


_________________
Per Axblom
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
chrix74
Alingsås



Här sen Okt 2006
Inlägg: 938



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Mar 2013 13:15     Citera

Ser bra ut.
Kommer bli mycket roligare att både köra och höra.


_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33549

Forumägare
Forumägare

Tipsa Facebook   Inlägg  29 Mar 2013 15:52     Citera

K24, är det den väldigt trevliga varviga motorn från Civic Type-R från cirka tio år sen? Mums isf thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Aerodynamic
Alingsås



Här sen Sep 2005
Inlägg: 573


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Mar 2013 16:24     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
K24, är det den väldigt trevliga varviga motorn från Civic Type-R från cirka tio år sen? Mums isf thumbs up


K24 är den lite större men nästan lika varvilliga brodern från Accord.
Varvstopp kommer blir ca 8000.'

Mvh, Per


_________________
Per Axblom
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33549

Forumägare
Forumägare

Tipsa Facebook   Inlägg  29 Mar 2013 16:33     Citera

Låter som ett väldigt trevligt recept thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Struve
Öckerö



Här sen Nov 2003
Inlägg: 631



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Mar 2013 14:20     Citera

Så jäkla grymmt bygge det kommer att bli


_________________
Per Erik Struve
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Aerodynamic
Alingsås



Här sen Sep 2005
Inlägg: 573


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Apr 2013 20:37     Citera

Jobbar på, men detär väldigt mycketsaker bara för att byta motor.

Lite saker händer det allt här, fick denna lilla test axeln idag, så vackert så man blir tårögd.


Ett motor fäste färdig med, ska sitt mellan vxl lådan och orginal växellåds fäste.
Lite beställda saker trillade in med, magnetiska oljepluggar.



Mvh, Per


_________________
Per Axblom
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Aerodynamic
Alingsås



Här sen Sep 2005
Inlägg: 573


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Apr 2013 19:31     Citera

Hej håller på och ska försöka fixa min splines i veckan och funderar hur splines
ska "möta upp" resterande axeln. Första varianten var så det blev, Efter funderingar så tänkte jag att när knuten stoppar mot själva radien så kan det bli anvisningar i radien som knäcker axeln. Fördelen är ju att
splinen får mer samma diameter som axeln den möter upp.

Variant 2 är så som Honda Splinesen ser ut, är detta det bästa eller är det någon tillverknings orsak till
att det ser ut så här?

Variant 3 är något mittemellan.

Några ideer här?



Tackar på förhand
Mvh, Per


_________________
Per Axblom
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikel
Uddevalla



Här sen Aug 2005
Inlägg: 12375



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Apr 2013 19:42     Citera

Jag har nog bara sett variant två om jag inte missminner mig.


_________________
Niklas H S
ZX6R BTG 8.47.3
www.Voxtonus.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Ter
Täby



Här sen Feb 2012
Inlägg: 22



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Apr 2013 11:24     Citera

Tjena, jag har precis gjort samma sak på min Elise S2 med en K20A2. Pma gärna om du har några frågor, byggde alla fästen från scratch osv


_________________
Tobias Ericson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Dignell
Västerås



Här sen Mar 2006
Inlägg: 3812

Moderator i ett av underforumen

Tipsa Facebook   Inlägg  30 Apr 2013 11:36     Re: Citera

Aerodynamic skrev:
Hej håller på och ska försöka fixa min splines i veckan och funderar hur splines
ska "möta upp" resterande axeln. Första varianten var så det blev, Efter funderingar så tänkte jag att när knuten stoppar mot själva radien så kan det bli anvisningar i radien som knäcker axeln. Fördelen är ju att
splinen får mer samma diameter som axeln den möter upp.

Variant 2 är så som Honda Splinesen ser ut, är detta det bästa eller är det någon tillverknings orsak till
att det ser ut så här?

Variant 3 är något mittemellan.

Några ideer här?



Tackar på förhand
Mvh, Per


Facit på sidan 107

http://www.kirkhammotorsports.com/book_aoe/aoe_11.pdf


_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Aerodynamic
Alingsås



Här sen Sep 2005
Inlägg: 573


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Maj 2013 07:41     Re: Citera

Dignell skrev:
Aerodynamic skrev:
Hej håller på och ska försöka fixa min splines i veckan och funderar hur splines
ska "möta upp" resterande axeln. Första varianten var så det blev, Efter funderingar så tänkte jag att när knuten stoppar mot själva radien så kan det bli anvisningar i radien som knäcker axeln. Fördelen är ju att
splinen får mer samma diameter som axeln den möter upp.

Variant 2 är så som Honda Splinesen ser ut, är detta det bästa eller är det någon tillverknings orsak till
att det ser ut så här?

Variant 3 är något mittemellan.

Några ideer här?



Tackar på förhand
Mvh, Per


Facit på sidan 107

http://www.kirkhammotorsports.com/book_aoe/aoe_11.pdf


På sida 107 där har dom en spline som går ut i intet, men vad är det som stoppar själva knuten från att glida av inåt?

Så jag gjorde en variant. Med stopp klackar på splinsen, borde inte påverka den vridande diametern.
Diametern efter splinesen är något mindre är yttre splines diametern, den har fåt samma diameter som den smalaste punkten på andra ställen på drivaxeln.
Sen gjorde jag en variant til utan stoppklackar, där knuten stoppar mot splinsen som växer i radien, men är orolig för risk att knuten skär in och ger en anvisning i splinsen.



Mvh, Per


_________________
Per Axblom
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
chrix74
Alingsås



Här sen Okt 2006
Inlägg: 938



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Maj 2013 08:54     Citera

Fått fixat några axlar?


_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Aerodynamic
Alingsås



Här sen Sep 2005
Inlägg: 573


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Maj 2013 05:57     Re: Citera

chrix74 skrev:
Fått fixat några axlar?


Inga axlar ännu Krille, förhoppningsvis denna veckan.

Men det har droppat in lite andra saker.

En skärm så jag slipper ha massor av olika mätare (förhoppningsvis)


Lite delar så jag snart kan bygga ihop min motor.


Hemsnickrade motorfästen, mer eller mindre färdiga.




Snart snart ska jag bygga ihop motorn på riktigt.

Mvh, Per


_________________
Per Axblom
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Aerodynamic
Alingsås



Här sen Sep 2005
Inlägg: 573


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Maj 2013 18:15     Citera

Lite mer saker trillat in. Mina drivaxlar (Opel) som håller på och blir modifierade för att passa
Honda inre drivknutar samt några lager hållare för blivande adapter tillväxellänkage.



Mvh, Per


_________________
Per Axblom
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
chrix74
Alingsås



Här sen Okt 2006
Inlägg: 938



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Maj 2013 20:47     Citera

Börjar kunna knyta ihop säcken snart, bitar trillar in från lite här och där


_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Cammo
Västervik



Här sen Mar 2006
Inlägg: 4334



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Maj 2013 20:59     Citera

Kul med annat än saab motorer i denna. Kämpa på!


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med N54B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxtuning.se www.gikturbo.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Aerodynamic
Alingsås



Här sen Sep 2005
Inlägg: 573


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jun 2013 17:54     Citera

Har meckat hela helgen. En kompis kom ända från Kristiansand i Norge för att hjälpa till.
Tack Linus.
Det tar tid och vi han inte mycket längre än att få ihop botten delen. Men lagerspel mätta och kolvringar inslipade.

Jag kämpar på. och nu börjar det kännas som att man kan se ljuset i slutet av tunneln. Motorfästen klara
Det viktigaste beställningarna är gjorda, nu är det bara resten kvar.

På torsdag kommer en annan kompis, Jean-Pierre, så jag kan få lite mer tid att grejja med bilen.

Så här ser det ut nu.


Med vänlig hälsning, Per


_________________
Per Axblom
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Aerodynamic
Alingsås



Här sen Sep 2005
Inlägg: 573


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jun 2013 21:35     Citera

Hej

Några saker har allt hänt. Hämtade lite delar från Honda idag som saknades, bland annat en kedja till oljepumpen samt en kedjestyrning. fick även köpa en övre kamaxelkedjestyrning som jag inte fått med
till motorn.

Fram spindlar, frästa 2.5mm för att kunna få någorlunda vettig camber vinkel fram på ca -2.2 i camber vinkel.



Och mina drivaxlar har nu äntligen fått sina splines.


Delarna börjar trilla in så det är inte mycket som saknas nu förutom tid att sätta ihop allt.

Med vänlig hälsning, Per


_________________
Per Axblom
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24
155 besök senaste veckan (104838 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.146 sec)
Webbrowser render:
sec