Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Motorbyte 323 ti Compact -98
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5772 totalt)
Erinyl
Arboga
Här sen Aug 2015
Inlägg: 4


Trådstartare
Hej Jag ska byta motorn efter haveri på Mantorp förra året. Jag tror det ska sitta en 6;a med motorbeteckning M52-B25 med Vanos. Är det nån som kan mellan vilka årsmodeller jag kan leta efter en motor, första gången jag skruvar BMW. Reg nr RPM880.
Tacksam för tips och råkar nån ha en motor...??
Erik
Tel 070-200 7332

_________________
Erik Nylund
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Nästan läge att leta efter en M52B28TUB eller en M54B30 med tillhörande ECU istället.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Stoppar du i en vanligt M52-B28 så är det näst intill omöjligt att se någon skillnad. Jag hade inte tvekat en sekund på det valet. Det enda som behövs är att du får med ECU eller om du drar in 328 motorns mjukvara i din befintliga ECU

Detta var vad jag gjorde när min 323ti sköt toppackningen. Sen blev det S50B32 men den gick hårt o länge med 328 motorn.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Med S50B32 grenrör, avgassystem med racekatalysator och en optimering har man dessutom ca 230 hk. Och varför inte ett M54B30 insug när man ändå håller på så hamnar det runt 250 hk.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



235 häst bänkade jag min 328 till och hade mycket skoj ihop jag och gamla Bettan. Motorn lever dessutom kvar i en gul compact som finns här på rejsa eller iallafall ägaren Abbe.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Jag fick ett bromspapper från en av bröderna Skoog där de hade bänkat en M52B28TUB med de saker jag nämnde i mitt inlägg ovan och de fick ut:


_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Sen är skoogarna VÄLDIGT rutinerade på att optimera dessa,maskiner och där är nog lite mer gjort gissar jag. Kanske inga stora saker men lite här och där..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 458



Så här ser min ut efter de modifieringar som Andre hänvisar till på en M52B28TUB.
Det gör stor skillnad!!

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09
Caterham 7 Superlight R400 -05
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Johan Sjöström skrev:
Sen är skoogarna VÄLDIGT rutinerade på att optimera dessa,maskiner och där är nog lite mer gjort gissar jag. Kanske inga stora saker men lite här och där..


Det var Martin jag prata lite med och det var bara det som var gjort med deras maskin enligt honom. Kan ju hända att han glömde nämna något. Men som jag sa, det ger iaf 250 hk så allt över det är en bonus. Om man skulle bemöda sig att konvertera till etanol går det säkert att hämta ännu lite mer.

Jag har bara insug och spridare från en M54B30 kvar att montera på min sen blir det bänkning och hoppas det resulterar i liknande siffror som nämnts.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
P Bergman
Hudiksvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 15



Oj. Har jag missat nåt? Gör M54B30 insuget sån skillnad kontra M52B25 insuget?

_________________
Peter Bergman
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



För att vara sugmotor så måste jag säga att den motorn svarar löjligt bra på lite pengar! Någon form av rekord som jag ser det!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Bergman86 skrev:
Oj. Har jag missat nåt? Gör M54B30 insuget sån skillnad kontra M52B25 insuget?


Om du menar M52B28TUB insuget så gör det så stor skillnad. 28:ans insug ger bättre mellanregister men stryper motorn ganska bra vid högre varv. 30:ans insug gör att den andas mycket lättare högre upp i registret. Sen är 28:ans kammar inte lika håriga som 30:ans men ger väldigt bra vrid vid lägre varv. Kammarna i 28:an gör att den tappar effekt markant vid 6700 varv trots 30:ans insug. Tycker min är löjligt lättkörd, använder bara 3:an och 4:an på Mantorp. Inte lönt att växla ner till 2:an nånstans.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
P Bergman
Hudiksvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 15



Vad är det för skillnad på Sjöströms 235hk motor och din 253hk, förutom insuget och dubbelvanos? 15-20hk mer samt bättre vrid låter ju trevligt om det handlar om istort sett samma peng.
Är det någon skillnad i utseende på B28 och B28TUB?

_________________
Peter Bergman
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Dubbelvanos har en bredare puckel där framme

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Kanske ska nämnas vilka bilmodeller som har dessa motorer med?

E36 328 och E39 528 ANTAR jag? Men jag är inte bevandrad i BMW världen Det var väl trots allt bilmodellerna som TS efterfrågade?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Vänta lite nu, e36an fick väl aldrig TUBen?

_________________
Tim Anle
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Dessa modeller satt motorn i: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M52#M52TUB28

M52B28 som satt i E36 hade enbart singelvanos och inga stålfoder i aluminiumblocket. M52B28TUB är väldigt lik M54B30 men M54B30 har längre slag på veven, andra kolvar (stakarna är likadana), annan insugskam (avgaskammen är likadan) och så har insugsportarna en annan form (som ett liggande D istället för en rektangel med runda hörn som M52B28TUB har) men insuget passar ändå men det skulle säkert bli ännu bättre flöde om man portade toppen på M52B28TUB för rätt form.

En bonus är att M52B28TUB och M54B30 tål överladdning väldigt bra med mindre modifieringar, vilket M52B28 inte gör.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Cassius skrev:
Kanske ska nämnas vilka bilmodeller som har dessa motorer med?

E36 328 och E39 528 ANTAR jag? Men jag är inte bevandrad i BMW världen Det var väl trots allt bilmodellerna som TS efterfrågade?


Om han ska ha en M52B2X ja, men när man kan få en bättre motor för ungefär samma pengar som passar rakt ner i compacten tycker jag inte att det är ett svårt val.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339




_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3640



Johan Sjöström skrev:
235 häst bänkade jag min 328 till och hade mycket skoj ihop jag och gamla Bettan. Motorn lever dessutom kvar i en gul compact som finns här på rejsa eller iallafall ägaren Abbe.


Bilen finns kvar också, vilade sig i form förra året men i år ska det köras igen! Lät bygga en ordentlig rostfritt avgassystem på den förra året och den blev ännu piggare!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Z3 M skrev:
Så här ser min ut efter de modifieringar som Andre hänvisar till på en M52B28TUB.
Det gör stor skillnad!!


hej är det min gamla motor så är det lite extra pillat i toppen på den,
finns nog lite info i någon gammal tråd

_________________
Jan Ekehage
Citera
Skruva banåkabil
Motorbyte 323 ti Compact -98
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5772 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande