Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Turistkörning under Rock-am_ring?
3186 besök totalt
Emil_R
Falun
Här sen Mar 2018
Inlägg: 4


Trådstartare
Jag ska ner på RaR, (månadskiftet maj/juni) Banan är öppen 10-16 både lördag och söndag under festivalen.
Är det någon som har någon aning hur man kan förvänta sig att trafiken är på banan då? Tror ni att det är helt kört att få till någon vettig körning.
Helgerna kan väl vara ganska trafiktäta ändå och med tanke på hur mycket folk det är i området just denna helg kanske det inte är någon idé att försöka ge sig ut på banan?

_________________
Emil Runegård
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Emil_R skrev:
Jag ska ner på RaR, (månadskiftet maj/juni) Banan är öppen 10-16 både lördag och söndag under festivalen.
Är det någon som har någon aning hur man kan förvänta sig att trafiken är på banan då? Tror ni att det är helt kört att få till någon vettig körning.
Helgerna kan väl vara ganska trafiktäta ändå och med tanke på hur mycket folk det är i området just denna helg kanske det inte är någon idé att försöka ge sig ut på banan?

Det kan nog vara en hel del som passar på att ta ett varv på banan, så räkna med en hel del trafik (och ganska långsam, för alla som är där lär inte vara "hardcore trackdayfolk" direkt).

Jag fick liknande känsla när jag var på Ringen i juli 2012, söndagen efter att det hade varit truckracing på GP-slingan fredag-lördag var ganska kaotisk, mycket trafik och två krascher på samma varv (vid 5:14 och 7:37):


Jag körde strax före bilen som filmade detta och när jag kom runt var banan stängd. Sedan öppnade och stängde banan ett par gånger till under dagen (sista gången hann det bara vara öppet i en kvart innan banan stängde igen).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Emil_R
Falun
Här sen Mar 2018
Inlägg: 4


Trådstartare
Det känns som att det är mycket troligt att det kan bli som du skriver ovan. Man får väl ta det lite för va det är en sån här helg kanske?!
För det känns som att man "måste" ut på banan när man ändå är där

_________________
Emil Runegård
Citera
2UR-GSE
Malmö
Här sen Mar 2018
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej!

Måndagen den 5 juni 2017 gjorde jag min Ringendebut.

Detta var alltså RaR-helgen, när festivalen var på väg att avvecklas. Trafiken nerför berget var helt orimligt gräslig, t.o.m. olyckor med festivalbesökare som åkt av. Men uppför gick det fint!

När jag anlände tidig eftermiddag var det full fart. Slog till på fem varv och åkte ut direkt. Då var det mycket trafik, jag tog det lugnt. Folk körde som dårar, men det är väl meningen? Banans skönhet och själva upplevelsen att köra Ringen var mäktig, helt klart värt resan dit. Det luktade brända belägg och vrålade från allsköns förbränningsmotorer, härligt!

Sedan klämde jag varv 2, 3, 4 och 5. Nu gick det bättre. Två sista varven var det glest med trafik. Det var underbart att dra ur V8:an i uppförsbacken efter Breidscheid (Ex-Mühle?). Brünnchen var också kul, ja hela banan så klart.

Så istället för att stå i kö timmavis är det bättre att stanna kvar och dra några repor på Ringen, kolla bilar och insupa atmosfären.

Ser att Kreator ska lira, hade vatt nåt! "Extreme Aggression" var ju en av topplattorna anno 1989!



_________________
Mats Pennander
Citera
Emil_R
Falun
Här sen Mar 2018
Inlägg: 4


Trådstartare
Tack för delade erfarenheter!
Planen är att åka hem på måndag förmiddag, får ta med i planen att det kan ta lång tid att ta sig därifrån...

_________________
Emil Runegård
Citera
Emil_R
Falun
Här sen Mar 2018
Inlägg: 4


Trådstartare
Svarar mig själv nu när jag har facit i hand

Öppettiderna blev av någon anledning kortade till 1030-1430 båda dagarna men det gjorde väl ingen större skillnad för våra planer. Kom till banan runt kl11 på lördagen och då var den stängd pga en mc som hade gått i kull och föraren fick lämna banan i ambulans tyvärr. När banan öppnade igen blev det lite rusning mot påsläppet såklart men ingen direkt trängsel.

Åkte 4 varv utan någon större trängsel eller trafik, fick hålla undan för en del omkörningar men ganska mkt fritt både bakåt och framåt.
Enligt greenhelldriving-sidan var det mellan 35-50 fordon på banan samtidigt och det får man väl säga är ganska få bilar?

Söndagen löpte även den på fint på banan, inga avstängningar så länge vi var där. Något mer trafik än på lördagen men ändå helt ok, 65-75 bilar på banan samtidigt enl. greenhelldriving.

Verkade inte vara några RaR-besökare alls ute på banan (mer än mig själv och min kompis) då de flesta fordon vi såg var av modell snabbare, typ GT3, M3, Ringtool etc.

Så sammanfattningsvis en mycket bra helg med lite öl, mycket musik och lagom med bilåka

_________________
Emil Runegård
Citera
2UR-GSE
Malmö
Här sen Mar 2018
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Perfekt! thumbs up

_________________
Mats Pennander
Citera
Nürburgring
Turistkörning under Rock-am_ring?
3186 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande