Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
15 besök senaste veckan (42853 totalt)
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
gasekke skrev:
Skulle du se apexi "joxet" som en grundupdate om man vill hitta lite mer mos eller är det bara början på ett haveri? Jag har mkt lite erfarenhet av den typen av updates utan mest byggt med annat sprut osv direkt. Men det har alltid spårat ur som fasen..
Min Lill toyota skulle vilja ha kanske 50-80 hk till innan jag ger mig in i att trimma på riktigt.
Om.apexigrejorna duger till ngt så kan jag vara spekulant.
Mvh Erik


Alltså Apexi Power FC är ett fullgott standalone sprut men de har några år på nacken, så det man kan styra är typ tändning, soppa och laddtryck. Så det som behövs för att mappa motorn vettigt. Men det finns inga säkerhetsfunktioner.
Mitt problem är att jag laddade på lite för länge på landsväg och därför dog en kolv av värmen, originalkolvarna gillar inte värme helt klart.

Men är du intresserad så måste du ha en Gen3 3SGTE, alltså 1993 eller nyare annars kommer det inte fungera för den styr mot mapsensor istället för lufmassemätare osv.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804




En sådan alltså?

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare


Har du ett insug som ser ut så här och fördelare så har du en gen3.
Har du annat insug och fördelare har du en äldre, har du ingen fördelare men samma insug har du en nyare eller ombyggd.

Sen skiljer massa annat med men så är det lättast att identifiera dem.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Jag har samma motor på bilden jag postade, dvs gen3 med fördelare. Ryckt ur en MR2 turbo gått ca 10 tusen mil. I stort sett standard för att kunna klara sfro (vilket den gjorde) dvs ca 250 hk maskin parat med celica gt4 awd drivkina och sedan inklämt i en 87 starlet.
Är slutbesiktad hos sfro bara reggning kvar nu.
Skulle vilja ha lite mer effekt sedan ca 3-350 hk max men tror inte jag kommer göra mer eller så.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
gasekke skrev:
Jag har samma motor på bilden jag postade, dvs gen3 med fördelare. Ryckt ur en MR2 turbo gått ca 10 tusen mil. I stort sett standard för att kunna klara sfro (vilket den gjorde) dvs ca 250 hk maskin parat med celica gt4 awd drivkina och sedan inklämt i en 87 starlet.
Är slutbesiktad hos sfro bara reggning kvar nu.
Skulle vilja ha lite mer effekt sedan ca 3-350 hk max men tror inte jag kommer göra mer eller så.


Då är ju prylarna jag har perfekt om du har kabelhärvan från samma bil med. Antar du har värre pump redan som walbro 255, så bara styrsystemet och spridarna som behövs. Med 1,4 bar och E85 som jag körde så hade man väl gissningsvis kring 320hp gick riktigt bra för det lilla som var gjort.

Men vad du än gör med motorn rekommenderar jag inte att pressa dem en längre tid på tex E4an för det dödar kolvar
Men åka bana verkar fungera bra.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



PM skickat

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Original fästet för wastegateklockan passade inte alls så jag fick modifiera det för att få klockan att passa. Men den gick inte att få långt bak nog för att få vacumslangen att passa eftersom original har ett rakt uttag för slangen.
Så efter att söka lite på nätet så hittade jag Turbosmarts klocka som hade 90 graders anslutning så fick bli en sådan. Fördelen med den är att det går att byta fjädrar i den om man önskar.

Problemet med den var att axeln var en halv mm för tjock och den var inte gängad så långt som behövdes för mitt custom fäste och dessutom var hela axeln för lång. Så jag fick kapa av den och slipa ner den för att sen kunna gänga. Saknade verkligen att ha en svarv i dag, så mycket enklare att minska diametern på en pinne med en sådan mot dremmeln som jag använde.

Så här gott om plats blev det och så här fula är mina svetsar

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



ser bra ut, följer med intresse.

Skickat ett nytt PM Ang apexi
Mvh Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Börjar komma in på sluttampen innan motorn ska ner i bilen.
Har grejat på lite med bränsleledningarna, bytt ut all original slang mot sådan som tål E85, är ju tråkigt om en slang spricker och bilen brinner upp så bäst att ta det säkra för det osäkra.
Har kör med PushON slang med AN kopplingar, ska tydligen fungera bra. Var väldigt enkelt att montera i alla fall.
Tyvärr dåligt med bilder och allt sitter bakom en värmeplåt nu i stort sett. Har även en ny Bränsletrycksregulator för original klarar inte pumpens flöde så bra tydligen. Men det blir installerad sen när motorn är på plats.

Kan bjuda på en bild på en liten stump slang som sitter i Bränslefiltret och inte bakom värmeplåt



Sen har jag grejat lite med kylarslangar till turbon och även olja till och från turbon har fått AN slang, till slangen har pressade kopplingar för att det känns bättre.


Har även byggt mig en downpipe och jaa... svetsa är väl inget jag kan skryta med precis, men vet ju i framtiden om jag vill lätta bilen att det finns en del vikt att hämta genom att slipaner svetsar

Rätt besvärligt att kapa rör snyggt med vinkelharrry också men tillslut så blev det dugligt.
Sista biten på downpipen kommer få en V-bands klämma som jag kommer svetsa på det avgassystem jag redan har så sista biten kommer svetsas när motorn är i bilen. Sedan ska jag linda downpipen i avgasbandage eftersom original är att täckt i värmeplåtar och bilen har problem med värme så känns som rätt väg att gå.

Lite bilder på mitt elände





Nästa uppdatering sitter motorn troligtvis på plats i bilen, eller det är vad jag hoppas i alla fall.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Missat det men vad blir det för sprut sedan? När jag sabbat färdigt med apexi prylarna så kanske jag med står där med en 5s..
Isåfall kanske det blir ett link PnP för min del.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Citius Motorsport
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 122



Kul tråd att följa 👍

Behöver du bra kylning till din fina motor så har vi ett PWR vatten kyl som Sellholm har byggt åt oss för MR2

_________________
Clas Fransson

Kör ERCup-långlopp med BMW 320i
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Citius Motorsport skrev:
Kul tråd att följa 👍

Behöver du bra kylning till din fina motor så har vi ett PWR vatten kyl som Sellholm har byggt åt oss för MR2


Kul att du gillar den.
Skulle tro det var er jag köpte MR2an av, stod en 320 med volvo motor i garaget när jag var där, är jag rätt ute?

Hade varit grymt med mer kyl men just nu är budgeten lite väl tunn om jag ska få åka i sommar så kommer inte bli några extra utsvävningar, hade jag tänkt i alla fall.


gasekke skrev:
Missat det men vad blir det för sprut sedan? När jag sabbat färdigt med apexi prylarna så kanske jag med står där med en 5s..
Isåfall kanske det blir ett link PnP för min del.


Det blir nog ett EMU BLACK känns lite lagom för det jag är ute efter i ett sprut och finns folk som är duktiga på det i närheten så det är vad som gör att valet faller på det.
Men ett Link är ju riktigt bra det också.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Citius Motorsport
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 122



Japp det var oss du köpte den av 😁

_________________
Clas Fransson

Kör ERCup-långlopp med BMW 320i
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Jaja lyckades inte med att få ner motorn denna uppdatering som jag hoppats, föll på att jag inte hade locktight hemma som de rekommenderar att man har på bultarna till svänghjulet och där känner jag inte för att chansa och vara utan, kan bli lite små tråkigt.

Men jag roade mig med att fixa Poly bussning till främre motorfästet som inte hade något sedan tidigare utan det var bara bakre. Eftersom jag inte hade någon press hemma utan hade behövt åka till jobbet så valde jag att såga ut bussningen eftersom det bara gällde en enda.
Delar med mig av lite bilder för ett inlägg utan är ju ganska tråkigt.







Sedan har jag köpt en större intercooler som jag hoppas ska få plats "ovanpå" motorn på samma sida som insuget istället för original placeringen precis vid downpipen, inte helt optimalt.

Bara för lite jämförelse för att det är lite roligt så kommer siffror här under.
Intercoolern jag köpt är 217% större än Original intercoolern och 172% större än den eftermarknads intercoolern som de flesta har och som jag har som jämförelse på bilden här under, som sitter på original placering.



Tanken är att den ska vara monterad ungefär som bilden här som inte är på min bil.



Men i nästa uppdatering LOVAR jag att ha motorn i bilen, även om inget är inkopplat.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Citius Motorsport
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 122



Japp det var oss du köpte den av 😁

_________________
Clas Fransson

Kör ERCup-långlopp med BMW 320i
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Allt går ju inte som man planerat... eller det går sällan som man planerat kanske?

Enligt säkra källor(Internet) så skulle alla 3sgte eftermarknads svänghjul passa på 5sfe veven som jag har och smart som jag är hade jag inte ens kollat så den faktiskt gjorde det. Så i går när det var dags att börja montera svänghjul och koppling kom jag inte så långt när jag insåg att det tyvärr inte gick att montera svänghjulet på grund av annat bultmönster.

Så nu har jag beställt ett Clutchmasters Aluminium svänghjul och deras FX400 koppling så får vi se om det lirar med vad jag är ute efter, lite hanterbar på gata men ändå med bra bett.

Tyvärr ingen bild denna uppdatering.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



, bara att ta nya tag

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
gasekke skrev:
, bara att ta nya tag


Bara bryta ihop och komma igen
Det tråkiga är att det var 3 veckors leverans på de nya grejorna så blir inte mycket gjort nu på ett tag.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Är det här verkligen en bra placering av intercoolern? Har du någon slang som blåser på den?
Eller hur ser det ut innanför?
Känns inte som du får något flöde här. För det är en luft luft intercooler?

Med vänlig hälsning, Per

AffeAlien skrev:
Tanken är att den ska vara monterad ungefär som bilden här som inte är på min bil.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2019-01-16-19-59-35_290b0c6d.jpg


Men i nästa uppdatering LOVAR jag att ha motorn i bilen, även om inget är inkopplat.

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Är det här verkligen en bra placering av intercoolern? Har du någon slang som blåser på den?
Eller hur ser det ut innanför?
Känns inte som du får något flöde här. För det är en luft luft intercooler?

Med vänlig hälsning, Per

AffeAlien skrev:
Tanken är att den ska vara monterad ungefär som bilden här som inte är på min bil.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2019-01-16-19-59-35_290b0c6d.jpg


Men i nästa uppdatering LOVAR jag att ha motorn i bilen, även om inget är inkopplat.

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Är det här verkligen en bra placering av intercoolern? Har du någon slang som blåser på den?
Eller hur ser det ut innanför?
Känns inte som du får något flöde här. För det är en luft luft intercooler?

Med vänlig hälsning, Per

AffeAlien skrev:
Tanken är att den ska vara monterad ungefär som bilden här som inte är på min bil.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2019-01-16-19-59-35_290b0c6d.jpg


Men i nästa uppdatering LOVAR jag att ha motorn i bilen, även om inget är inkopplat.

_________________
Per Axblom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
15 besök senaste veckan (42853 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande