Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
13 besök senaste veckan (42837 totalt)
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
I onsdags var jag på GTR-Motorpark (gröndal) utanför Eskilstuna och åkte lite bana på deras onsdags kvällskörning. Riktigt trevligt litet event alltid mycket olika bilar där.
Hade riktigt kul och körde 4st 15minuter pass och allt gick bra tills 5:e körningen, då hade jag stått över ett pass och bara tittat och snackat skit med lite olika typer och tanken var att det skulle bli sista passet.
Så fort jag gick på gasen de 5:e passet skenade laddtrycket iväg och blev boost cut. Hade ingen dator med med så kunde inte testa något i laddtrycksstyrningen. När jag åkte hem så hade jag samma problem, försökte jag görs fullgas omkörning så blev det boostcut. Hemma testade jag att koppla in datorn och stänga av laddtrycksstyrningen så den bara jobbar med fjädern och ger 0,7bar i ladd. Ut och provköra, boost cut. Stoppar in bilen i garaget och går i säng.

I dag nu när det är helg och sambon jobbar börjar jag felsöka. Misstänkte först att någon slang lossnat men så var det inte. Testa blåsa i dem men det verkad vara tätt. Försökte röra Wastegaten med en skruvmejsel men den var helt stum. Började skruva ner klockan för att titta på den.
Den sitter himla bra till, gott om plats....


När jag väl rivit ut den så var felet uppenbart.
Syntes att den gått varm, den var inte ens svart längre och axeln satt fast, man såg direkt att Tätningen runt axeln hade smält och sedan när den stelnat så fastnade axeln.
Därför 5:e passet inte gick så bra gissar jag, efter som jag haft extra lång paus så hade det blivit svalt nog så plasten stelnat och jag hade en konstant stängd wastegate.


Så nu blir det att köpa ny wastegate och försöka skydda den bättre från värmen från turbon denna gång.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Hade beställt en ny wastegate klocka från speeding.nu och även några AN kopplingar så jag kan få ordning på ett oljeläckage jag skapat på grund att jag skadat en koppling.
Tyvärr lyckades de skicka fel wastegate klocka. Hade beställt en med mottryck men fick en lika dan som jag hade. Men de hade skickat med den bussningen som smälte för mig men gjord i mässing med en o-ring i stället, så gissar jag inte är den första med detta bekymmer?



Jag pratade med speeding som bad om ursäkt och genast skickar det jag beställt. Men eftersom jag hade tänkt köra på svista på söndag hinner jag inte få någon ny wastegate klocka. Men speeding var schysta och bjöd på en mässing tätning som de skickat med den felaktiga wastegate klockan så jag kunde laga den wastegate jag hade medan jag skickade tillbaka den de skickat fel så jag kommer kunna köra nu på söndag.



Bjuder på en bonus bild från japdays också

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Efter sista inlägget blev det ingen körning. Något mer som strulade med wastegate klockan, laddtrycket peakade på 1,5-boostcut för att sedan gå ner till 0,7 som den ska göra när boost controller är urkopplad. Så kände att det fick vara så får jag åtgärda det till nästa år i stället.

Vinterns mods blir inget super avancerat. Tanken är att testa lite Aero lösningar och som vanligt så snålar jag först för att sen inse att jag ändå måste köpa riktiga grejor sen.
Men fick tag i en begagnad Big country Labs vinge för 1000kr som jag tänkte testa med. Insåg dock väl hemma att det bara är benen som är Big country Labs och vingbladet är nått hela annat noname förmodligen
De hade limmat vingbladet med typ pl400 så det ska bort och jag ska tillverka ett vettigt fäste och skruva vingen i stället.

Som sagts tidigare finns även plan att bygga nya och bättre fästen till splittern med i vinter.

Bild på när jag ställt vingen på bilen bara för att.


Största modden i vinter, som ger mest tid, blir nog driver mod
Köpte ett playseat, som går att vika ihop som en baden baden stol, så tänkte nöta lite svenska banor i Race Room.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Citius Motorsport
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 122



Du kan köpa vår vinge, den ger väldigt bra downforce

_________________
Clas Fransson

Kör ERCup-långlopp med BMW 320i
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Citius Motorsport skrev:
Du kan köpa vår vinge, den ger väldigt bra downforce


Hade jag gärna gjort!
Men gissar den inte kostar 1000kr

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Citius Motorsport
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 122



Njaä, uppåt 13000kr men den är rätt sargad. Sedan går fästena genom bagage luckan så kanske inte så nice på en gatbil

_________________
Clas Fransson

Kör ERCup-långlopp med BMW 320i
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Citius Motorsport skrev:
Njaä, uppåt 13000kr men den är rätt sargad. Sedan går fästena genom bagage luckan så kanske inte så nice på en gatbil


Jo det är ju lite det där med att begränsa sig och inse att det faktiskt är en gatbil och inte tänkt att gå 100% bana. Men ibland vill jag bara slänga ut allt och bygga en rejsbil.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Har kollat lite noggrannare på vingen jag köpte och måttat lite och det ser ut att vara en glasfiber kopia på APR GTC200.
Tidigare ägare hade limmat några kilar på den sedan limmat den på vingfästet. Antagligen för att få den böjda formen på vingen att passa mot det platta fästet.



Fick ta bort limmet och spackla och måla lite, vilket jag tycker är astråkigt. Men blev väl helt ok ändå, får se om det blir wrap på den sen.


Gjorde nya fästen med lite olika monteringshål så man kan ändra vinkeln på vingen lite. Även form som följer vingen så den sitter i montering hålen och inte limmad.


Sen köpte jag en bagagelucka från skroten med original vinge från de tidigare generationerna av mr2. För jag vill ha kvar den andra i fall jag ångrar mig så vill jag inte ha en med massa hål i. Dock är det massor av hål i den nu utan vingen så finns lite jobb att göra



Gjorde en endplate av lite wellpapp inspirerad av time attack i Japan, rättare sagt &G corporations SW20 mr2 time attack bil. Blir att göra om den lite och sedan tillverka i nått bättre material.
Efter det blev det testmontering på bilen.



Blir att förstärka luckan och fixa lite hål och måla den vit.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Händer inte super mycket hos mig denna vinter, försöker göra lite smått när jag har tid över från husrenoveringen.

Har haft lös turbon och bytt wastegateklocka till en 2 port, alltså en som också har mottryck. Inga bilder på det men är ju rätt basic.

Sen håller jag på och fixar med nån slags värmesköld för att få bort lite stålningsvärme från intercoolern eftersom jag fick lite problem med insugstemp när jag åkte på Mantorp.
Får se hur mycket detta kommer skramla och hur många revisioner jag får göra.


Sen har jag köpt 2 sparco Evo2 stolar av en på rejsa som jag ska försöka bygga några enkla fästen till. Troligtvis kommer jag inte kunna sätta några sliders på dem för då kommer jag inte få plats i bilen med hjälm på. Men ska testa först i alla fall.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Fixat lite med bagage luckan i dag medan de flesta andra förbereder sig för skålande i kväll.

Svetsade igen de 16 hålen för den gamla vingen och punkade fast vinkeljärn på undersidan av luckan för att förstärka där vingen sitter. Kommer skruva den igenom dem så de sitter stilla lite bättre.
Har lagt på grundfärg nu men behöver spackla lite och sedan lacka den i den rätta vita färgen.



Med det hoppas jag ni alla får ett Gott Nytt år!

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Nu är luckan monterad på bilen. Vingen blev riktigt stabil och bra med vinkeljärnen som förstärkningar på undersidan.
Fisnishen däremot är katastrof, jag hade ett svårslipat spackel och alldeles för dåligt tålamod. Kanske får göra om det nån gång när andan faller på. Nu är den inte full med hål så bagaget håller sig torrt och är i alla fall samma färg som bilen.


Har börjat med fästen till stolarna och det visar sig att jag får plats med hjälm och sliders på stolen. Alltid trevligt att kunna ändra lite när det trots allt är en bil som går lite på gatan.
Ska göras lite hål för att fästa stolen sedan måla lite på fästena. Nästa projekt helt enkelt.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Lagom stora projekt nu då. Det blev ju större projekt innan, är du nöjd med motorbygget och blev det som förväntat?

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
gasekke skrev:
Lagom stora projekt nu då. Det blev ju större projekt innan, är du nöjd med motorbygget och blev det som förväntat?


Ja nu försöker jag renovera huset lite så lovade mig själv att inte spendera så mycket pengar på bilen denna vinter

Motorn går riktigt bra, svarar bra på gas med tidigt ladd och bra körbarhet. Men tyvärr fick jag mindre hästar än jag hoppats på, bör kunna klämma ur 100hk till med den turbon jag har. Men Wastegaten ville inte vara med som sagt, nu är den dock bytt så bör kunna kräma på mer ladd.
Men tyvärr kommer nog inte intercoolern orka med om jag laddar mer så nästa vinter hoppas jag på kunna bygga om till en vattenkyld intercooler.

Hade runt 60 grader insugstemp i bänken men på bana har jag sett över 75 grader så ska jag ladda mer behövs bättre IC.

Så nästa vinter kommer det byggas lite för att kunna ladda mer och närma mig de 500hp som varit målet.

Denna sommar ska den bara fungera så jag får åka lite mer bana

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
I dag spenderade jag tid på att bygga fäste för att få fast stolarna i bilen.
Är rätt enkelt i denna bilen, men problemet är att man hamnar ganska högt med skalstolar och det gör att det är svårt att få plats med hjälm.

Så det jag behövde var att få något att montera glidskenorna i. Enklast var att bocka 2 plattjärn och bulta dem i original stolsfästena.
Sagt och gjort.


Sedan var det bara ta i och ur stolen 100 gånger typ för att få hålen på rätt ställe så stolen fick plats.
Fästet är klart nu och ska bara kopieras till passagerarsidan. Jag får precis plats med hjälm på så jag kan använda mina sliders, vill gärna kunna justera lite eftersom man gärna sitter lite mer avslappnat när man åker gata.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Fick hem några canards i dag som jag köpte på vinst och förslut från Ebay.
De skulle vara i kolfiber men visade sig vara i ABS-plast eller något liknande. Men det var bara till fördel för mig eftersom de var universal och inte passade 100% till bilens former så kunde man få dem att passa med milt våld.

Nu lär väl inte dessa göra exakt vad det är tänkt eftersom jag inte har någon vindtunnel att testa i så har jag monterat dem mer estetiskt, men lite måste man ju göra för att få #racecar feel också 😁
Men tror det kommer se trevligt ut när väl splittern kommer på plats med.





_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Jag fortsätter denna vinters tema med lite småfix. Fick inte med några endplates till vingen jag köpte begagnad så hittade några billiga på Ebay i glasfiber som jag köpte. Den ni sett på tidigare bilder har varit en mall i wellpapp.
De jag fick hem var SJUKT STORA men hade den form jag ville ha, så jag kapade bara ner dem på de raka sidorna till den storlek jag ville ha och målade dem samma färg som jag målat vingen med.



Så nu är det bara lite små pyssel med fästena till stolarna kvar och göra ordentliga fästen till splittern så är jag redo för sommaren, så jag bör hinna i tid till de första körningarna i slutet av april hoppas jag.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Det händer inte mycket alls med bilen just nu, hoppas på få en motivations boost snart!

Men har fått för mig att jag ska lära mig filma och redigera filmer så tog med systemkameran och filmade bilen i 5 minuter i garaget för att sedan försöka förstå mig på redigering.
Man insåg snabbt att jag behöver en gimball eller liknande om jag ska fortsätta filma med kameran.


Men min första video blir lite relaterad till tråden så slänger in den här så får ni se nått i alla fall.


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Har ju tänkt förbättra min egen säkerhet lite i år.
Eftersom köra bana är det jag tycker är kul och är i huvudsak vad jag gör med bilen när den används, även om den är gatreggad, så tänkte jag nu när jag har riktiga skalstolar och halvbur kan jag satsa på lite personlig utrustning ändå.

Så det blev en ny hjälm och ett Hans-skydd.
Har även beställt nytt bälte för att passa hans skyddet.


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Vill ha bilen klar nu inför säsongen så har satt lite fart för att fixa alla små grejer jag vill ha gjort.

Nu har jag tillverkat nya fästen till splittern som kommer att hålla. Men i vanlig ordning Alldeles för stora och klumpiga egentligen. Men funkar dessa bra denna säsong ska jag rita av dem i CAD och göra en snyggare design som jag tänkt vattenskära i Aluminium.

Nya fästena monteras i rambenen där dragögglorna sitter.


Sedan kapade jag till ett plattjärn och borrade hål i och använde vinkeljärn på botten mot splittern.


Sen när jag tog ut den så kände jag att den behövde förstärkas så det gjordes ett extra stag och på det viset ser det riktigt starkt ut.



Fått hyfsad ordning på min 1-fas mig men gillar den inte riktigt, känns som den inte orkar hålla den ström man ställt in konstant. 3-fasen på jobbet är enormt mycket bättre måste jag säga, hade jag plats och kom över en 3-fas billigt hade jag köpt den hem i stället.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Gjorde klart och monterade splittern nu på kvällskvisten.
Fick på de "sideskirt extenders" jag köpt som används som air dam så det inte smiter in luft mellan splitern och läppen.


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214



Hej jag har formar till salu till mr2 om det skulle vara av intresse

Har tidigare gjort delar till citius motorsport.
Mvh Magnus

_________________
Magnus Andersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
13 besök senaste veckan (42837 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande