Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
10 besök senaste veckan (42792 totalt)
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
plastis skrev:
Hej jag har formar till salu till mr2 om det skulle vara av intresse

Har tidigare gjort delar till citius motorsport.
Mvh Magnus


Tyvärr har jag ingenstans att förvara dem eller hålla på och gjuta i plast, saknar kunskapen med så det är inget för mig. Men tack för erbjudandet.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Efter jag var klar med splittern byttes olja och filter och jag provstartade bilen. Tyckte allt så fint ut och lät den gå på tomgång och kollade så min lilla värmeplåt vid intercoolern inte skramlade allt för mycket.
När jag var klar med det gick jag in i huset och var rätt nöjd.

Senare på kvällen när jag gick ut i garaget igen var det en ENORM oljepöl under typ hela bilen och halva garaget
Ut med absol över hela garaget och sedan gå in och dra täcket över huvudet.

Dagen efter med ny energi hissade jag upp bilen bak och var under och kollade. Såg ut att komma från turbon, hade jag inte dragit åt allt ordentligt men returen verkade sitta bra när jag väl fick dit handen och något verktyg. Såg rent och fint ut runt oljematningen från blocket med. Så det var bara riva ut tryckrör och värmesköldar osv för att komma åt oljematningen på toppen på turbon och visst, den hade jag bara dragit åt med fingrarna så där var problemet. Enkel fixa, skruvade åt och provkörde med ingen ny olja på golvet. Men vädret var skit så ingen provtur.

Men sen i dag jobbar sambon sent och jag hade tråkigt och när jag åkte hem från jobbet var alla vägar torra. Visade även plusgrader på termometern så jag åkte en tur för att se så allt lirade.
När allt väl fungerade kändes det väldigt bra att kunna åka ett år till.

Med nya Wastegaten laddar bilen 1.2bar i grundlad med peak på 1.4bar så blir att ställa ner laddtrycks styrningen som ligger på 85% med förra Wastegaten till 10% eller nått innan jag mappar om den eftersom jag har boost cut på 1,7 bar

Men sjukt glad att jag är klar i tid för en gångs skull!


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



Härligt!

Cool bil du fått till!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
DJ skrev:
Härligt!

Cool bil du fått till!


Tack!

Är rätt nöjd med den själv nu faktiskt, bara hoppas jag får köra mycket i år och lära mig sortera ut chassiet sen när jag lärt mig bromsa sent

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Efter att jag kört bilen här om dagen och allt fungerade har jag blivit mer och mer sugen på höjja laddet till 2 bar och mappa den för det så klart. Men svaga länken i drivlinan på Mr2orna är inre drivknutarna och jag är redan nu och nosar på effekten som dödar dem. En bansaistart så är de nog skrot av dem.

Så jag tog tag i det och beställde förstärkta drivknutar från Chico Raceworks. Det som går sönder är burarna som kulorna sitter i. Så de har hittat några från någon Porsche som tydligen går att modifiera så de passar. Det jag beställt är ett helt kitt med hela knuten och damasker och allt.

Här är en bild på original burarna mot de som sitter i de förstärkta knutarna.


Sen var de så fint väder så tog ut bilen och tvättade av den. Blir att vaxa den i morgon så är den helt klar för sommaren sen när den väl kommer.



_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Vad är "effekttoppen" på den här setupen tror/vet du? Det är ju plockat mot 4 siffrigt på 5sgte turbomaskiner och de verkar hållbara.
En del av mig vill bygga en vassare maskin även om jag knappt kört min bil. Men i grund och botten är jag en effektjunkie och 6-700 whp vore önskvärt då

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
gasekke skrev:
Vad är "effekttoppen" på den här setupen tror/vet du? Det är ju plockat mot 4 siffrigt på 5sgte turbomaskiner och de verkar hållbara.
En del av mig vill bygga en vassare maskin även om jag knappt kört min bil. Men i grund och botten är jag en effektjunkie och 6-700 whp vore önskvärt då


Min turbo är ju speccad till 550hk på bensin så mycket mer än så kommer nog inte jag upp i. Men verkar inte helt ovanligt med folk som åker 700hk med dessa motorer, verkar vara där de flesta hamnar när man inte bygger nån extrem dragracing motor. Men det behöver göras något åt toppen om man vill kunna åka mycket över 500hk. Typ kammar och nån slags portning.

Men bottendelen verkar inte många ha död på.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Ja det händer inte våldsamt mycket i garaget och denna säsong blir det nog inte mycket mer skruvande heller, hoppas att få lite tid eller framförallt ork att byta drivknutarna i alla fall.

Håller som sagt på med huset så tiden och orken måste gå dit tyvärr.
Men var ute i dag och kollade så laddtryckstyrningen fungerade som den skulle och jag har rätt ladd och det fungerar nu som tidigare och bilen över lag verkar fungera som den ska så jag hoppas på hinna iväg på några banträffar i sommar om nu inte allt blir inställt

Har i alla fall fixat en att göra lista inför nästa vinter för att få ut effekten jag velat ha från början.

* 4-ports laddtrycks solanoid så jag får maximal nytta av 2 ports wastegate
* Vattenkyld intercooler så jag får ner insugstempen på vettiga nivåer när jag åker bana.
* separata tändspolar och ta bort fördelaren.
*ny mappning.

Får hoppas nästa inlägg har lite banåkning i sig!


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Jävlar vad att var ute i god tid o planera för NÄSTA vinter thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jävlar vad att var ute i god tid o planera för NÄSTA vinter thumbs up


Gäller att vara förberedd
Nej men egentligen hade jag velat göra allt samman nu, men behöver pengar till annat tyvärr.
Känner det är bättre att lägga pengarna på trackdays och lära mig köra bättre i stället denna säsong

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



.
Hur går det här då? Körs det något med bilen och funkar det som tänkt?
Jag har suttit och scrollat tråden och funderar på vad det är för adapter på grenröret till turbon. Ct20 turbon har ju en märklig fläns och du har väl original grenrör ff. Jag är lite sugen på uppdatering av min och lite pyssel på motorstyrning o turbo. Bygga grenrör går ju iofs men det verkar ok original eller vad tycker du? Mäter du mottryck eller har du kollat o vet hur det förhåller sig.

Mvh Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
gasekke skrev:
.
Hur går det här då? Körs det något med bilen och funkar det som tänkt?
Jag har suttit och scrollat tråden och funderar på vad det är för adapter på grenröret till turbon. Ct20 turbon har ju en märklig fläns och du har väl original grenrör ff. Jag är lite sugen på uppdatering av min och lite pyssel på motorstyrning o turbo. Bygga grenrör går ju iofs men det verkar ok original eller vad tycker du? Mäter du mottryck eller har du kollat o vet hur det förhåller sig.

Mvh Erik


Jag var faktiskt ute och körde i går med fordklubben som det kommer ett inlägg om här under alldeles strax.

Angående grenrörsadaptern finns det väldigt många att köpa både med och utan wastegate uttag. Jag har en fräst variant för jag jag har läst att de som är gjutna har en tendens att spricka och det ville jag inte riskera. Prisskillnaden är nån hundring bara. Finns massor på ebay eller typ vilken trimfirma som helst som håller på med 3sgte.

Jag har inte mätt några mottryck utan bara hört med de som byggde min botten del och de säger att det ska gå att åka 500hästar utan problem med original grenrör och adapter men efter det är det dags att börja tänka på att göra ett nytt. De lever på att trimma 3sgte motorer så de har ju hunnit testa en del.
På mappningen upplevdes de inga problem med att det skulle vara stort mottryck heller. Men som sagt inget som jag mätt.

Original grenröret är ju pulssplit men tyvärr verkar det inte finnas någon som gjort adapters för det, förmodligen för att ct20/26 fläsen har en S-formad pulsdelarvägg och inte rak som de flesta andra turbo aggregat.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
I går var det konbana på Lunda flygfält med Ford Club Sweden, typ superstage upplägg.

Detta är min första körning detta året, får hoppas det blir lite mer av den vara så inte allt kommer vara inställt.
Var lagom mycket folk, 11 bilar, så man fick köra till man blev less men han även vila lite och snacka skit mellan sina körningar.

Man kör 3 gånger efter varandra innan det är nästa persons tur, tycker jag är ett bra upplägg så man får lite värme i däck och bromsar och hinner reagera på vad man gör och testa att ändra direkt efter.

Första vändan var helt kattastrof, allt kändes helt fel inget var som jag tyckte mig minnas med bilen och r-däcken var kalla och riktigt hala. Jag var 6 sek långsammare än min tidigare rekordtid på samma bana, så ni förstår ju hur nöjd man är då när ett varv tar lite över minuten bara.

Andra vändan började lite skakigt men började få tillbaka lite förtroende för bilen och kunna fokusera lite mer på var jag placerade bilen i stället. Bättrade tiden 4 sekunder vilket kändes bra, börjar hitta spårval igen men börjar köra lite för snabbt igenom de 2 första portarna så bilen hamnar fel inför 3:e porten så jag får bromsa och tappar tid där.

tredje vändan här satte jag min snabbaste tid för dagen, och även dagens snabbaste tid over all, men det kan jag inte tacka min förar skicklighet för utan mer att idioten har byggt en bil som verkar fungera hyfsat på bana och jag har effekt att gasa mellan konerna för att bli snabb.
Det var nog vändningen jag satte extra bra denna rundan för att få till en snabb tid men även här körde jag för snabbt mellan konerna och fick bromsa för att hitta rätt spår och förlora tid.

fjärde vändan detta var första vändan efter lunch och man blir inte snabbare efter lunch det är sedan gammalt.
Jag har kör transport sträckan mellan slalompartierna på varvstoppen på 3:ans växel sista biten för att jag förlorat för mycket tid på att växla tycker jag, men nu testade jag 4:an och insåg att jag fick bra mycket högre fart och visst han köra rätt länge på 4:an. Kändes som det gick mycket snabbare nu. Men tyvärr 3 sek från min rekord tid. Jag fortsätter med samma dumheter att köra för snabbt in i slalompartierna och måsta bromsa mitt i.

femte vändan Här åker jag ut och vida första inbromsningen går pedalen i botten Men bara trampa till några gånger så känns den som vanligt men jag avbryter körningen direkt.
Så mitt problem med att lufta bromsarna som jag drogs med i början verkar inte vara helt avhjälpt. Blir att försöka se över detta snart om jag har något litet läckage nånstans eller vad detta beror på. Blir ordentlig luftning i alla fall.
Det beror knappast på värme eftersom bilen stått en bra stund sedan körningen innan.

Lite bilder här i alla fall tagna av Rickard Ribbing på Ford club Sweden.






För mer bilder på andra bilar med och alla tider från körningen kan ni titta in på Ford Club Swedens eftersnacks tråd här under.
https://www.fordclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=23&t=89475

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Tack för svar, då ska jag kika efter adaptern, lär ju finnas i mängder då. Men då är det ju pulssplittat utom några få cm endast och det ska väl funka bra. Jag tror nog att original röret är bättre än alla ebay grenrör och det verkar som att de funkar bra upp till den effekt du anger. Jag pratade lite med ATS och de har bra koll.
Ska testa på bana nästa helg och efter det får det utvärderas effekt frågan.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Jag har hunnit med och lufta bromsarna igen efter körningen och denna gång gick jag igenom hela ABS enheten igen och lättade på alla nipplar där med. Får hoppas det funkar bättre, men vädret har varit så dåligt så har inte hunnit provköra den ännu för att utvärdera.

Men däremot har jag köpt något jag velat ha länge, en svarv!


Vad kan man då göra med en svarv? Ja det är väl fantasin som sätter stopp gissar jag. Jag är helt nybörjar på att svarva bara testa i gymnasiet för 20år sedan så har mycket att lära. Ni kan följa dumheterna med den i denna tråd.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=118274

Hade lite problem att hitta växlar innan jag byggde nya motorn men i samband med att den byttes så bytte jag bussningarna på växelväljarna på lådan till polybussningar och måste säga att det blev mycket bättre men har ändå inte varit helt nöjd. På en av mina cossies jag hade bytte jag bussningarna som höll spakstället på lådan till poly vilket gav mycket distinkta och exakta lägen. Så men en svarv nu tänkte jag att jag göra en aluvariant till denna bil.

Spakstället på väg ut ur bilen med gummibussningarma kvar.


Gamla gummibussningen var lixom en distans på båda sidor av spakstället så fick helt enkelt tillverka en 2 delad variant för att kunna montera den på samma höjd.




Lägena kändes bättre nu när jag tomväxlade lite i bilen bara, men ska bli kul att se om man känner samma fasta känsla som man gjorde i cossien i så fall blir jag sjukt nöjd.
Åktur nån dag med bra väder helt enkelt.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Hej svejs, händer det något här? Körs det bara och njuter av farkosten, vilket jag hoppas du får göra. Själv har jag köpt ett Link och ska göra en update på min Mr2/gt4 starlet så jag kanske återkommer med lite frågor då.
Planen är link +800cc spridare apexi laddtrycksstyrning och lämplig mängd norrländskt bonnmek en skvätt e85 och kanske 250-300whp.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
gasekke skrev:
Hej svejs, händer det något här? Körs det bara och njuter av farkosten, vilket jag hoppas du får göra. Själv har jag köpt ett Link och ska göra en update på min Mr2/gt4 starlet så jag kanske återkommer med lite frågor då.
Planen är link +800cc spridare apexi laddtrycksstyrning och lämplig mängd norrländskt bonnmek en skvätt e85 och kanske 250-300whp.


Händer inte jätte mycket för tillfället för jag har rivit ut köket hemma och håller på för fullt med det i stället...
Jag har hunnit med och köra en konbana med 3000GT klubben men tyvärr inte nöjd alls efter den åkningen, har ju haft lite strul med bromsar som varit för svampiga och troligtvis har jag för stor diameter på kolvarna på bromsoken fram mot min huvudbromscylinder. Har dock en trolig lösning på det problemet men det kommer senare när jag hinner med att skruva lite efter köket är klart.


Härligt med modernt styrsytem, jag är tyvärr inte rätt person att fråga när det gäller sådant.
Men det du ska ha koll på är insugstemp för att original kolvarna blir snabbt ledsna när det blir för varmt för länge.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Jag han renovera klart köket på semestern, så när som på lister men det gör man väl innan man flyttar?
Efter haft stora delar av köket liggandes i garaget i över 1år på grund av entreprenörer som lovat mer än de kunnat hålla så har det varit onödigt rörigt där ute och under renoveringen blev det ännu värre!
Så under de 2 veckor jag varit tillbaka på jobbet och kommit in i vanliga rutiner igen har jag städat garaget på kvällarna och åkt MASSOR av vändor till återvinningen och kastat skräp.

I går kändes det äntligen som det var ordning i garaget igen och suget att faktiskt hålla på med bilen återkom ganska omgående.

Ni som följt tråden vet att jag testat allt möjligt och jagat luft i bromssystemet sen jag bytte bromsar fram och aldrig fått det riktigt perfekt, men har börjat inse att jag antagligen monterat bromsok med för stor kolvdiameter för huvudbromscylindern och därför får dålig känsla och lite mjuk bromspedal.

Tydligen skulle den generation som jag har av MR2an, 1993+, ha den största huvudbromscylindern monterad från fabrik och folk med äldre MR2or monterar den bromscylindern för att få bättre pedalkänsla. Kolvdiametern är 24mm på den.
Men efter lite mer djupdykning visar det sig att bromscylindern är i stort sett identisk på alla Toyota modeller runt 90-talet bara diametern på kolven som skiljer. Så jag listade ut att Toyota 4-runner hade den största diametern på 27mm. Jag slog till på en sådan och köpte även en bromsreduceringsventil för att få bättre ordning på balansen mellan fram och bakbromsar. Original reducer ventilen är tydligen inge vidare när man åker bana för trycker man hårt på pedalen bromsar den för mycket bak...

Så sagt och gjort, skruva lös den gamla bromscylindern.


Sedan jämförelse bilder på gamla och nya. Man kan se med ögat att det skiljer i storlek.



Nya bromscylindern på plats, trevligt med bolt on.


Sedan yxade jag fram ett fäste till reducerventilen. har måttat upp lite slang och ska se om jag kan få hjälp att pressa dem inne i stan senare i veckan,


Ska bli spännande att se om detta göra bromsarna bättre, annars får jag nog tyvärr överge dessa budget bromsar och köpa något mer modellanpassat

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Miata is always the answer!
Lyckades hitta, på en firma som säljer delar till miator, en adapter nippel mellan m10x1 och 1/8-27 NPT så jag kunde använda original bromsrören till min bromsreducerare.

Original bromsrören är ju även kroniskt konkava så adaptern var inget som växte på träd men miata folket har samma sorts bromsrör så en firma hade tydligen tagit fram dessa nipplar just för att kunna montera bromsreduceringsventiler.

En original bromsrör med konan på som var tvungen att adaptera


Så här blev det till slut men adaptrar och 4runner huvudcylinder.
Har luftat huvudbromscylinder tillsammans med reduceraren med rör direkt till behållaren så fått ur luften ur dem i alla fall men blir att lufta hela systemet senare.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Börjat tröttna ordentligt på att ställs upp en sänkt bil på pall bockar. Måste stoppa en domkraft på sidan först och hissa för att få plats med en fram så jag kan gissa nog högt för att gå in pall bockar.
Kollat länge på olika lyftar för att underlätta garage jobbet, men de flesta kräver rätt stora insatser i garaget för att fungera/få plats.

Det hela slutade med att jag köpte en Quick jack. Går relativt enkelt att plocka undan så man har en vanligt garage igen och man behöver inga ramper eller liknande för att köra över den utan man styr bara in den från sidan och hissar upp.

Bjuder på en liten bild.


Luftning av bromsar, oljebyten och geometrijusteringar kommer vara en barnlek nu.
Man får enkelt plats under på en "garagehora" så man kommer snabbt in och ut.

Planen nu är att få ordning på bromsarna och provköra lite innan onsdag för då tänkte jag åka till GTR-motorparks körning och gasa lite om allt lirar som det ska.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



När sänker du den lite till så quickjacken inte heller går under utan att rulla upp på brädor?

Att kunna ha lyften liggande under bänken när den inte används bör väl kännas lite smidigt? thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
10 besök senaste veckan (42792 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande