Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
12 besök senaste veckan (42794 totalt)
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
När sänker du den lite till så quickjacken inte heller går under utan att rulla upp på brädor?

Att kunna ha lyften liggande under bänken när den inte används bör väl kännas lite smidigt? thumbs up


Tur jag knappt kan sänka den mer utan att bygga om hjulhusen så jag inte behöver oroa mig för det... Eller ja det går ju alltid att köra stance stuk om man vill ha den låg.

Från början ville jag ha en lyft som lyfter 1meter men som blir helt platt med golvet när den är nerhissad, men var samma pengar som en quickjack men inget av jobbet var gjort och man behöver tryckluft till den billigare. Så det är största anledningen att det blev en qucik jack.
Super skönt att kunna få bort lyften och ha ett vanligt garage igen.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
I går var jag till GTR-motorpark och körde lite på deras kvällskörning de har på onsdagar. Fint väder hela dagen men precis när jag kom fram och parkerade öppnade sig himlen och det verkligen ÖSTE ner regn i ca 1 timma. Med R-däck var det ingen idé att ge sig ut på banan när det regnade för det var stående vatten över allt.
Men efter ett tag när det slutat regna och folk kört lite på banan så var den bara blöt med nån enstaka vattenpöl så då gav jag mig ut för att gasa lite. Men jag känner mig absolut inte ett dugg bekväm att åka fort i blötan men denna bil, minsta lilla misstag och man snurrar. Klämde till med enormt långsamma 55sek. Målet för dagen var från början att se hur mycket snabbare än min gamla tid jag var, kört på 44sek med gamla motorn och min första trackday någonsin. Men det kunde jag glömma.

Nästa pass ut fanns det i alla fall torra spår på vissa ställen så man kunde ligga på lite men fortfarande för obekväm och vågar inte leta gränsen, hade förmodligen mycket mer grepp i kurvorna än jag vågade satsa på. Förbättrade mig lite till en 51sek tid men inget jag är nöjd med.

Något jag däremot är nöjd med är känslan i bromspedalen och hur bra det funkar nu så jag i alla fall har förtroende för bilen i bromsningen tillslut


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Jag förstår precis, jag är inte det minsta bekväm med min bil i vått heller.

Gillar denna bilen, mycket fin bil du fått till.
Hur mycket effekt kör du med nu, kyler intercoolern luften tillräckligt?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Jag förstår precis, jag är inte det minsta bekväm med min bil i vått heller.

Gillar denna bilen, mycket fin bil du fått till.
Hur mycket effekt kör du med nu, kyler intercoolern luften tillräckligt?

Mvh, Per


Tack så mycket!
Jag har insett att jag måste köra bilen mer än bara när jag åker till bana med den så jag lär känna den ordentligt så man kanske blir aningens bättre på köra. Är väl sånt här som skiljer en från "riktiga" förare som bara hoppar in i vilken bil som helst och är snabba

Just nu laddar jag 1,1bar och gissar jag har nånstans runt 300whp.
På gata funkar intercoolern fin fint, en vanlig dag ligger IAT på ca 35 grader och de dagar de varit 30 grader ute har den maxat på 43 grader.
Men så fort man åker ut och börjar smiska på bana är man snabbt uppe i över 60 grader. För mycket varm luft från turbo och grenrör smiter in i intercoolern helt enkelt.

Tittat lite på att göra en lösning liknande den man har i Ferrari F40. Men måste lära mig plasta då med.



_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Bonus bild från när jag försökte leka fotograf och insåg att batteriet i bilen börjar ge upp, bilen startade inte efter 5 minuter med lyset på... som tur är har jag en bra sambo som kunde komma till undsättning.


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Nu är säsongen över för min del och som för många andra blev det inte så våldsamt mycket kört.
3 gånger på GTR-Motorpark på deras onsdags körningar och 2 gånger konbana på Lunda flygfält.

Åter igen väldigt nöjd hur bromsarna nu fungerar efter byte av huvudbromscylinder, gäller bara för mig att våga lita på dem igen så jag kan börja bromsa riktigt sent.

På sista körningen på GTR-Motorpark så blåste jag packningen mellan turbo och grenrör. Men inte under själva körningen utan på vägen hem när jag svängde ut på motorvägen och gasade på för att komma upp i fart. Hur som helst en lätt fix.



Vinterns planer är inte så jätte omfattande, men målet var ju att ladda 2bar och jag tänkte försöka fixa så att det ska fungera så jag kan mappa om bilen till våren.
Sedan har jag haft problem med för höga insugstemperaturer när jag åkt kanske 10 minuter på bana så ska försöka avhjälpa det, åtminstone försöka minska problemet lite.

Sedan tänkte jag köpa ett chassie geometri kitt som redan är ut testat på bana och uträknat av folk som tycker sånt är kul så man kanske kan förbättra väghållningen ytterligare.

Så det som ska göras är alltså.
*Köpa och montera coil on plug grejer för att säkerställa tändningen till 2bar.
*Montera en "Phenolic spacer" på insuget. Vet inte om jag riktigt tror på detta men är så billigt så det är värt att testa i jakten på insugstemp.
*montera geometri kittet och även byta de kvarvarande gummibussningarna så bilens sista komfort försvinner :/
*Flytta säkringsboxen till bagaget för att göra plats för ny catch tank.
*Till sist ska jag bygga den där styrningen av luft till intercoolern som jag pratat om men aldrig blir av.

Här är en bild med intercoolern bortplockad och även säkringsboxen är med på bild. Planen är att dra om lite slangar för att snygga upp och göra bättre med plats för det jag tänkt mig. Man ser även luftintaget på sidan därifrån jag ska dra luften till intercoolern.


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AntonK
Danderyd
Här sen Jan 2009
Inlägg: 69



Blir det ett Wilhelm racing kit? sneglat på ett också men snål som man är så tillverkar jag ett själv när jag ändå har tillgång till en maskinpark

_________________
Anton Kviberg

Toyota Mr2 Gti 1991
Golf GTI mk5 2005
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
AntonK skrev:
Blir det ett Wilhelm racing kit? sneglat på ett också men snål som man är så tillverkar jag ett själv när jag ändå har tillgång till en maskinpark


Ja det blir ett Wilhelm Racing kit. Lite väl dyrt för vad man får egentligen men med tanke på den tid han har lagt ner och allt testande så får man väl sponsra han lite
Köper nog hans toplagringar till stötdämparna bak med eftersom de inte är justerbara på de BC coilovers jag har.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Angående geometri kittet så kommer här en ny artikel han som säljer litet har gjort vilket är rätt intressant för alla som gillar chassie geometri men framförallt för Gen2 mr2 ägare.

https://wilhelmraceworks.com/suspension-analysis

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AntonK
Danderyd
Här sen Jan 2009
Inlägg: 69



Kommer inte ihåg om jag frågat förut men är det en finess bur? sugen på att montera en skruvbur i min och tittar på lösningar

_________________
Anton Kviberg

Toyota Mr2 Gti 1991
Golf GTI mk5 2005
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
AntonK skrev:
Kommer inte ihåg om jag frågat förut men är det en finess bur? sugen på att montera en skruvbur i min och tittar på lösningar


Jag vet faktiskt inte om de köpt rören bockade eller om de bockat dem själva. Är Citius Motorsport, här på rejsa eller nån de känner som ägde den när buren monterades så de vet säkert bättre.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Hade massor av planer i vinter men ingen av dem besannades, massa annat i livet kom i vägen. Jag bytte jobb tex och det går mer energi än man tror när man försöker sätta sig in i massa nya saker. Men livet är hyfsat på rätt spår igen och jag har kommit in i det nya jobbet. Det börjar även bli ljusare ute på dagarna och kvällarna vilket man får energi av

Så det jag lyckats göra i vinter är att flytta säkringsboxen från motorrummet till bagaget, tyvärr inga bilder på det men i stort sett plockade jag ut kabel härvan hela vägen från bilen. Sedan borrade jag ett hål i bilen i skärmen så nu går kabel härvan i skärmen över bakre hjulhuset i stället för genom motor utrymmet. På så sett har jag frigjort lite mer plats för andra saker som kommer så småningom hoppas jag.

Sen har jag beställt och fått hem geometri kittet jag pratade om tidigare.
Ska försöka besiktiga bilen nu till veckan sen ska detta monteras.


Har haft lite problem med att få i 3:ans växel ibland speciellt på högre varv så försöker reda ut vad detta beror på, hoppas på att syncringar mår bra för verkar svårt att få tag på nya delar till dessa lådor i dag.

Men för att utesluta att det ska vara nått fel på växellänkaget så köpte jag helt enkelt ett nytt lite sportigare, tänkte skruva i det efter besiktningen med.


Så med de små sakerna gjorda hoppas jag bilen ska sköta sig i år så jag får köra en hel del. [/img]

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
I dag har jag monterat alla prylar från geometri kittet och även växellänkaget. Länkaget har tighta och exakta lägen så blir nog en bra förbättring.



Kittet flyttar ner lite grejer för att förbättra bumpsteer bland annat vilket jag haft lite väl mycket av, speciellt känt av när jag kört konbana tycker jag.

Här är bilder från fram, med original delar och med geometri kit.




Och här är hur det ser ut bak. Var tvungen att byta en bussning som gick bra att göra med en 3-klo avdragare så jag slapp montera bort hela gubben och pressa i press.






Bara åka på hjulinställning nu så blir det att försöka testa grejerna strax

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Fixat hjulinställning efter att allt blivit monterat testat att köra lite inspirerar genom några rondeller och känns som den svänger in riktigt bra.
Men ska bli spännande att se hur den känns när man kommer till någon bana.
Har beställt grejer för att testa göra hjulinställningar själv i framtiden men de grejorna dyker inte upp än på några veckor.

Bild på hjulinställningen



Splittern började se lite ledsen ut efter vatten osv så har planer på att göra en ny med lite ändrad design men ungefär lika stor men det blir sen nån gång när jag orkar och har lust.
Testade då att lägga kolfiberväv och epoxi på den jag har och det blev rätt hyfsat fast jag inte var så seriös. Den nya splittern kommer också draperad med kolfiber så den tål väta lite bättre och ser snyggare ut. Men då kommer jag köpa kolfiberväv i rätt storlek så jag inte behöver någon skrav.


Hunnit vara iväg till Nifsta en sväng med och fastnade då på bild också.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Jag gillar denna bilen. :-)

Hur känns det med nya geometri kittet. Har du sett många som kör med det?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Jag gillar denna bilen. :-)

Hur känns det med nya geometri kittet. Har du sett många som kör med det?

Mvh, Per


Tack, kul när det finns andra än en själv andra gillar det man skapat

Har bara hunnit köra den en gång på gata sen jag fick på kittet och gjorde hjulinställning. Så kan egentligen inte uttala mig så mycket. Men hoppas på kunna komma iväg och åka på GTR-motorpark eller Tierp Arena nästa vecka, om vädret blir okej, för att utvärdera. Men det ska minska bumpsteer och det hade varit väldigt trevligt om det gjorde för det är ett problem jag dragits med.

I USA kör i stort sett alla som åker bana med detta kittet. Han som utvecklat det till sin bli bor ju där så blir ju lättare att sälja på alla det.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Får inte till styrningen av laddtrycket alls nå bra med original 3 port solanoiden som följer med EFR turbon till min 2 ports wastegate klocka jag köpte till turbon. Antingen får jag bara fjäderns laddtryck eller så får jag ALLT laddtryck. Tycker jag testat alla möjliga kombinationer man kan dra vacuumslangarna.

Så det hela slutade med att jag köpte mig en 4-port mac solanoid. Det är i alla fall självklar hur jag ska koppla den så får se i helgen när det slutat regna om det kommer fungera som jag vill så jag äntligen kan börja använda bilen i sommar.


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Vi hade också problem med laddtrycksstyrning på toyotan. Kör du någon plugNpray box eller är det bara nytt? Jag har pNp och original laddtrycksstyrning spökade för oss och vi gick över till 4vägs som du och då var det klockrent

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
gasekke skrev:
Vi hade också problem med laddtrycksstyrning på toyotan. Kör du någon plugNpray box eller är det bara nytt? Jag har pNp och original laddtrycksstyrning spökade för oss och vi gick över till 4vägs som du och då var det klockrent


Det är en plug n play box. Men har dragit egna kablar och kopplat original laddtrycksstyrningen från EFR turbon direkt till boxen. Fungerade klockrent när jag hade 1 port på wastegateklockan men får den inte funka bra med 2 ports klockan.

Får hoppas detta funkar mer smärtfritt nu, men skönt att det funkade bra för er, ger mig hopp

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Nu är laddtrycksstyrningen installerad och testad med positivt resultat!

Har en 1bars fjäder i wastegateklockan vilket get mig 0,7bar med laddtrycksstyrningen avstängd precis som förut.

Men nu med dubbla ingångarna på wastegateklockan och 4 port laddtryck solanoiden så kommer jag upp i 1,5bar (som den är mappad till senast) vid 44% duty på styrningen mot 95% duty tidigare så nu finns det alltså plats för förbättring. Vi får se om jag kommer mappa om den i år eller om jag bara åker lite och fixar det nästa år.

Har även fått spolarvätskepumpen som jag fick en 2:a på besiktningen för att den inte fungerade. Den är monterad och testad så bara åka förbi besiktningen igen och visa upp sig.

Nu när vädret vänt här och det börjar bli soligt så ska jag anmäla mig till GTR motorparks onsdagskörning nu till veckan för att testa ut de nya väghållningens prylarna och se hur bilen känns.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Säg den glädje som varar...
Tändningen hänger inte med vid 1,2bar längre, testat att byta stift och knacka dem, blev lite bättre men fortfarande stora problem. Tänkte investera i nya tändkablar, rotor och fördelare. Bara byta och åka vidare.
Men visade sig att bara tändkablarna kostar 2300kr och då när ett coil on plug kit med kabelhärva och tändspolar kostar 5000kr så blev valet enkelt. Prylarna är beställda!

Men vill ändå köra nu på onsdag på GTR-motorpark så får skruva ner laddet så funkar det i alla fall.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
12 besök senaste veckan (42794 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande