Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
11 besök senaste veckan (42837 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Jag var under intrycket att 3SGTE blocken var robusta saker? Har ju läst om flera som åkt 7-800hk med sånna block. Har jag missat nått? Eller är de här blocket helt enkelt bara bättre än ett som redan var bra?

Marlboro Livery längre fram? http://www.speedhunters.com/2018/06/modifying-mr2-the-malay-way/ :P

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 588



3S blacken brukar väl spricka mellan 3-4 cylinder när man plockar runt 400hk eller mer, därför så många bygger på 5S om de vill upp i höga effekter (eller som Nyman som fick tag på ett rally-block). Man brukar säga att gen 2 håller lite bättre än gen 1 och 3 men inte jättemycket som jag har förstått det.

_________________
Matthias Karlsson
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
gasekke skrev:
Jag tycker ändå det var rätt så prisvärt på den sidan med ett "färdigt" motorpaket från US.
Vad blir det för övrig setup, flytta över resten från befintlig maskin eller vad?
Blir det annat grenrör o turbo, vad för bränsle är tänkt att åka på?

Jag undrar med vilken komp den är specad för eller kan man bestämma själv när man beställer motorn från firman?
Japp en massa frågor...men jag har aldrig skruvat i dessa motorer tidigare utan det "blev bara så" helt plötsligt att man blev med Toyota


Det blir att flytta över det mesta från den befintliga maskinen, inte riktigt bestämt mig om det blir att byta turbo till nästa sommar eller om jag bara drar ihop den med original och kör en sommar så jag får åka lite.
Men annars är tanken att köpa ett färdigt turbokit med en GTX3071R Generation 2 så kommer jag upp i runt 500 hästar som är målet och hyfsad körbarhet hoppas jag.
Bränslesystemet så har jag en Walbro 450 och fulerail för toppmatade spridare som då är 1200cc. tanken är att köra på E85. Original är det ju sidmatade spridare och utbudet är inte speciellt stort för sådana spridare så man får snällt bygga om.

De kolvar jag har så är kompen samma som de tagit fram till detta "kit" 8,8:1 men det går självklart att beställa vad man vill av dem om man har speciella önskemål med sin motor.
Min 3sgte som var en Gen3 i grunden har 8,5:1 i komp från fabrik.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Cassius skrev:
Jag var under intrycket att 3SGTE blocken var robusta saker? Har ju läst om flera som åkt 7-800hk med sånna block. Har jag missat nått? Eller är de här blocket helt enkelt bara bättre än ett som redan var bra?

Marlboro Livery längre fram? http://www.speedhunters.com/2018/06/modifying-mr2-the-malay-way/ :P


Nej blocken är tyvärr känsliga så runt 400 hjulhästar brukar dem börja spricka som sagts här, även kring vattenpumpen är de klena och spricket lätt.

Så för mig när en kolv gick sönder så bestämde jag mig för att bygga en 5sfe/3sgte hybrid = 5sgte. Så jag kunde ladda på lite när man ändå skulle stoppa i smidda saker utan att vara för orolig för att behöva riva allt igen.

Nej jag tycker den bilen är alldeles för plottrig, inte mycket för klistermärken alls. Så den förblir nog solidvit endast.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Håller man bara effekten kring 500hk på de 'bättre' blocken så lever de länge.
Men börjar man stressa dem spricker de allihopa runt 700hk(850Nm), ja även motorsportblocken.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Som sagt så är 500 hästar målet just för att få en snabb bil som ändå håller hyfsat. Har inte tänkt försöka vinna någon tävling eller vara värst utan bara åka på lite banträffar och kunna hinna till glasskiosken snabbt den lilla stund det är soligt väder

Insåg rätt fort att jag hade fel packbox till oljepumpen runt veven eftersom 5sfe veven var annan storlek än 3sgte sedan fanns så klart inte packboxen hemma hos någon i stan så den är beställt och ska komma på fredag. Tyvärr så kan jag knappt skruva fast nånting innan oljepumpen är på plats så är i ett litet dödläge just nu.

Så för att fördriva tiden och se hur allting ser ut när de är nytt, och någon kanske tycker om att titta på delar, så delar jag med mig av lite skräp jag köpt.

En stor och fin packningssats


Till vänster är gen3 3sgte packningen OEM Toyota till höger är 5sgte hybridpackningen.


Moroso Oljetråg som jag var tvungen att köpa, 3sgte tråget på gen 3 har tyvärr filter osv inbyggt så skulle inte passa men har bra med bafflar och liknande så är egentligen ett bra tråg. Men behövde ett annat tråg och då kunde jag lika bra köpa detta med bafflar osv i stället för ett original tråg.
Fördelen med detta är ju att det även rymmer mer olja.



Fuelrail osv för toppmonterade spridare


Jag har även beställt kitt för att flytta oljefiltret för på denna modell sitter det under turbon vilket är väldigt besvärlig och komma åt. Jag har även en Oljekylare så behövde ändå ha iväg olja till den så passar på att flytta filtret mer lättåtkomligt.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Klart intressant motorbygget, får jaga artikelnummer av dig senare om/när man vill uppdatera.
8.8 o e85 känns rätt så lågkompat ändå.
Gillar mr2 ändå, fast jag har ju inte en sådan utan bara motorn och en celica 4wd lina i en fjuttig starlet kaross.
Kommer följa bygget helt klart

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Jag var faktiskt inne på det. Men med lite supra betoning. Men exige rörram verkade roligare

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Tyvärr hade de inte lyckats få iväg prylarna jag beställt från England i tid så blev inte så mycket motor byggande i helgen som jag först planerat.

Men jag hade fått mitt kit för att flytta oljefiltret så det monterade jag i alla fall, tog säkert 3 minuter


Sedan rev jag ner tanken för att byta bränslepump. Eftersom dessa bilar har motor och växellåda bakom föraren så är kardantunneln tom och där har de därför monterat bränsletanken. Alla säger att det är väldigt bökigt att ta ner tanken men jag tycker det gick relativt enkelt. Visst några slangar är säkert lite besvärligare att komma åt med motorn på plats men annars var det ett ganska enkelt jobb man lätt kunde göra själv.

Det satt en pump från en Toyota Supra Twinturbo i bilen när jag köpte den. Men har ingen aning om hur gammal den var sedan var den inte klenaste laget för mitt effekt mål. Så den blev ersatt med en Walbro 450.

Tanken när den kommit ner från bilen.


Supra TT pumpen i armaturen


Pumpjämförelse Walbro 450 över och Supra TT under


Walbro pump i armaturen.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Walbro 450-pumpen är kanon. Har en spådan i bruksisen där den trivs alldeles utmärkt på 5 bar och klämmer till med en extra bar när turbon laddar utan att kinka, något andra pumpar brukar kinka över, inkl. 044. Knäpptyst dessutom.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
I dag blev det lite småfix gjort.
Fick Packboxen till veven så oljepumpen kunde monteras och där med hade jag också tänkt montera oljepickupen och oljetråg men tyvärr så visade det sig att pickupen jag hade inte passade, Generation 3 av 3sgte motorn som jag har hade det tydligen gjorts en hel del uppdateringar på så sakerna passar inte alltid rakt av som de skulle gjort om jag haft en Gen2 3sgte. Men tack och lov finns Ebay och Storbritannien som gärna handlar med begagnade bildelar så där kunde jag snabbt hitta en oljepickup som jag kunde klicka hem.

Oljepump på plats i alla fall.



Senare så blev det provmontering av oljetråget men det passade inte riktigt 100%. Det visade sig att med ARP bultar på överfallen kunde man få detta problem.



Man ser på bilden var bultarna varit emot svetsen på tråget så det inte gick dit ordentligt.


Problemet var dock enkelt löst med Dremeln.



Slutligen lite remmar och hjul på plats.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Pysslat lite så här på fredags kvällen också.

På oljetråget finns ett hål för att montera original oljenivågivare, som varnar när det är låg nivå, som fanns på en del bilar med 3sgte motorn, inte säker på vilka som faktiskt hade det och om det bara var i vissa länder?
Hur som helst så har min bil ingen sådan så jag måste alltså plugga det hålet.

Så här ser alltså hålet i fråga ut.


Använde det gamla knepet med att ta ett smutsigt finger och dra över ett papper som jag lag över det jag ville måtta av.


Sedan tejpade jag det helt sonika på en liten bit aluminium jag hade liggande hemma och borrade upp hålen.


Så här blev slutresultatet, enkelt men lite att pilla med när man väntar på mer delar ska anlända för att få ihop själva motorn.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Vad har du för fuelrail kit? Börjat kika lite på sådana jag med.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
gasekke skrev:
Vad har du för fuelrail kit? Börjat kika lite på sådana jag med.


Köpt på samma ställe där jag köpte bottendelen, Ats racing
http://atsracing.net/Parts/Details/F-FuelCombo

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Tyvärr är det dåliga besked på toppen. Ventilsätena var spruckna och dåliga flera av dem, sedan hade det varit skräp i oljan nån gång så lagerbanorna för kammarna var riktigt dåliga några av dem med repor på alla. Konstiga där är att alla vev och ramlager såg fina ut så man undrar ju lite hur det kommer sig.
Troligast blir det att försöka jaga reda på en annan topp i bättre skick för det är inte värt att lägga pengarna det kostar på att laga den jag har.

Så jag har roat mig med att testmontera lite plast framskärmar på bilen som jag köpt tidigare. Passformen var förvånansvärt bra för att vara eftermarknads glasfiber.
Bjuder på några bilder här under och hoppas att 235:or eller i alla fall 225:or nu ska få plats fram istället för 215, de ska ju vara 25mm bredare per sida.





_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Efter en del funderande bestämde jag mig ändå att slita ut det gamla 90-tals styrsystemet ur bilen och köpa något lite modernare med lite skyddsfunktioner också när man ändå lagt så pass mycket pengar på bilen kändes det dumt att snåla på det viktigaste. Hade varit tråkigt att skrota motorn direkt.

Så jag började skruva ur lite inredning och först åkte den gamla turbotimern ut, riktigt onödig sak som man bara skulle ha back in the day.


Efter det plockades det gamla Apexi Power FC styrsystemet ut ur bilen, en av de tidigare tillverkarna som körde plug n play system som jag fattat det? Var i stort sett bara dra ut kontakten och följa kabeln fram till fjärrkontrollen på instrumentbrädan så var det också ute. Här på bilden är det med gamla pumpen, spridarna och tillhörande boost controller.


Sen har jag fått tillbaka toppen från motorrenoveringsfirman och då kändes det som man kunde börja skruva ihop allt igen. På med Arp bular och toppackning.


Spridare med adapterhylsa.


Spridare och fulerail när de ska i toppen.


Färdigmonterat nu var det bara slänga toppen på bottendelen och dra fast.


Trodde jag i alla fall, men först så hade ARP muttrarna 12kantig skalle vilked visade sig inte så lätt som jag trodde att få tag i. Förr var ju alla billiga satser så. Men som tur var fanns det på biltema tillslut. Men tror ni det passade? Nej så klart inte, det var för tjockt där själva spärrskaftet sitter så det blev till att ta fram vinkelslipen och modda lite så passade det och toppen gick att få på plats.



Så nu börjar äntligen motorn likna något och man kan få börja montera den i bilen igen. Om det inte är så att jag glömmer att köpa massa småsaker hela tiden så jag får pausa för att saker saknas som måste köpas. Det är jag i ett nötskal det.



Sedan medan alla köpte TV apparater på Black Friday så slog jag till på en Borg Warner EFT 7064

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Inga sensationella grejer har direkt hänt men motorn kommer ihop bit för bit i alla fall och nya turbon har anlänt. Nästa steg kommer bli att bygga en ny downpipe.

Här är det montering av kamrem och se till att allt står i rätt läge, inte så enkelt som jag först hoppats men gick till slut när man kom på hur det borde gjorts från början.



Sen anlände den nya turbon. En Borg Warner EFR 7064.
Bilden visar jämförelse mot original Toyota Ct20 turbon. Lite storlektskillnad men den nya turbon kan leverera nästan dubbla effekten.


Provmonterat turbon och fått på insug och lite andra prylar, börjar se ut som en motor igen vilket är trevligt.


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



Vild motor och kul bil. "Bara" 500hk säger du 😁 den lär bli lagom mycket att hantera. Glöm inte att mappa boost by tps och växel.

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Ser riktigt bra ut Affe! thumbs up

_________________
AIexander StenvaII
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Niklas skrev:
Vild motor och kul bil. "Bara" 500hk säger du 😁 den lär bli lagom mycket att hantera. Glöm inte att mappa boost by tps och växel.


Haha, ja i dag är man ju en liten fjant om man har mindre än 1000hk 😁
Ja mappningsdelen ska jag nog prata igenom ordentligt med folk som kan. Är själv ganska okunnig i ämnet men vet ju vad jag vill göra med bilen

Big Al skrev:
Ser riktigt bra ut Affe! thumbs up

Tack Alex
Får hoppas det blir bra med.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Skulle du se apexi "joxet" som en grundupdate om man vill hitta lite mer mos eller är det bara början på ett haveri? Jag har mkt lite erfarenhet av den typen av updates utan mest byggt med annat sprut osv direkt. Men det har alltid spårat ur som fasen..
Min Lill toyota skulle vilja ha kanske 50-80 hk till innan jag ger mig in i att trimma på riktigt.
Om.apexigrejorna duger till ngt så kan jag vara spekulant.
Mvh Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
11 besök senaste veckan (42837 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande