Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Tidningen AutoMotorSport testar sportdäck. Ny test #9 2018! | 2620 besök totalt |
http://www.mestmotor.se/automotorspo
OBS, kräver prenumeration EDIT: Tabell med sammanfattning längre ner i tråden EDIT IGEN: Ny testartikel publicerad i nummer 9 2018. Se längre ner i tråden. _________________ Magnus Thomé |
||||
För den som förstår tyska finns testet med lite mer gratis text på nedanstående länk. Man kan även köpa artikeln med dito tabeller för 1,99 euro.
https://www.auto-motor-und-sport.de/ /Johan B _________________ Johan B |
||||
Kreativ översättning av Google translate till engelska
https://translate.google.se/translat _________________ Magnus Thomé |
||||
Den var gratis igår kväll fram till någon tidpunkt. Tur man hann spara den.
Summering: Michelin PS4 vann överlag. Bland R-däcken bedömdes P zero som bäst Michelin CUP 2 som ganska bra och "allroundkompetent"/"Bredaste registret"/"snabbaste varvtid" (sämst bromssträcka av R-däcken), dock "olämpligt på våt vägbana" Toyo R888R hade bra torrgrepp, nästan lika bra poäng som Pirelli, men ändå sista plats (sämre på andra saker än torrt således) _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
Jag gick och köpte nya numret av tidningen men inte såg jag några rdäck i den? Vilket nummer skulle testen vara i egentligen? _________________ Magnus Thomé |
||||
Gamla nyheter "Däcktestet publicerades ursprungligen i auto motor & sport nummer 9-2017." _________________ Sune Karlsson |
||||
Nu har Automotorsport publicerat en ny test av det de kallar sportdäck plus tre rdäck. Några gatdäcksmodeller är nya. Och rdäcken är nästan nästan samma som förra gången. Man har bara bytt ut Tokyo R888R i förra testen till det äldre däcket R888 i det nya testet. Märkligt. Men ändå intressant läsning.
Riktigt kul för mig var att de testat alla däcken den här gången på en BMW M2 I en annan tråd här på Rejsa så har vi diskuterat begreppet UHP, alltså Ultra High Performancedäck. Dagens top of the linedäck alltså, som faktiskt klarar bankörning bra mycket bättre än värstinggatdäcken gjorde för några år sedan. Men ett helt nytt begrepp för mig dök upp i den här däckstestartikeln, UUHP. Det står tydligen för Double Ultra High Performance Nu har däcktillverkarnas marknadsavdelningar slagit knut på sig själva När jag sitter vid en dator så kan jag sätta ihop en liten överblick/summering av resultaten. Och stick iväg och köp tidningen om ni vill se rubbet, det är nummer 9 2018. De kanske publicerar den nya testen på webben, säg till om du snubblar över den någonstans på deras web _________________ Magnus Thomé |
||||
Mycket märkligt. I år testade de MPSC2 & TrofeoR som förra året men hade bytt det nyare R888R i förra årets test till den äldre modellen R888 för årets test.
Märkligt att vissa resultat stuvats om men det är testat med en annan bil och andra dimensioner tror jag vilket ju kan ge utslag. NYA TESTEN: GAMLA TESTEN: Animerad nya/gamla testet: TrofeoR: + Överlägsen precision och utmärkt grepp - Riktigt dåligt grep på vått MPSC2: + Sportig styrrespons och stor säkerhetsmarginal (vad menar dom med det??) - något nervösa lastväxlingsreaktioner, inte lika spårstabilt som Pirelli. R888: + Kort bromsträcka på torrt, bra grepp, god precision och stor säkerhetsmarginal på bana, kan hantera stora hjulutslag - Reducerad lastförmåga (eh, va?) Bästa gatdäck blev Michelin Pilot Sport 4S (missa inte S på slutet där, finns en annan modell utan S ) _________________ Magnus Thomé |
||||
Däck för banåka Tidningen AutoMotorSport testar sportdäck. Ny test #9 2018! | 2620 besök totalt |