Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bakre nav på 99 och og900. (Saab såklart)
1173 besök totalt
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
om man vill byta bromssystem på 99/90/og900-87 så att man får det nyare utförandet, måste man byta bakaxeln då också? Eller passar de nyare naven på den gamla axeln? Kan man rent av bara byta ut oken och behålla de befintliga skivorna (och bultcirkeln)

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Det sitter ju ventilerade skivor fram på dom nyare -> tjockare skivor
Infästningen mätte jag lite på förut och kom fram till att cc-måttet mellan bultarna var samma. (med reservation för felmätning..)

Bak kan jag inte uttala mig om...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981



Allt går ju, men vill du inte få en j-dra massa pill så byter du hela bakaxeln... snabbt gjort!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Nu lär jag väl inte kunna byta bakaxel rakt av eftersom bromsarna ska monteras på en bil med rattväxel...... Jag börjar nämligen bli less på att söka efter fräscha trummor att ha där bak. De vibrerar kraftigt när de blivit varma. Dessutom så måste jag justera backarna åtskilligt efter varje bandag.
Jag har bara inte bestämt mig riktigt hur jag ska gå tillväga fram, om jag ska använda nav från SAAB Sport (114,3/4) eller göra någon slags bultmönsterkonvertering på originalnaven och mecka dit 9000 bromsar (108/4) Jag har lite lösa nav liggande så jag får kolla, man vill ju ha likadana hjul på alla fyra. Sedan återsår att matcha huvudcylindern också.........

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag skulle konvertera till 4-bult (114,3/4).
Fram finns det en killa i Saabklubben som fixar detta.
Bak kan du få ett färdigt resept om ett par månader, jag har alla grejor utom exakt hur jag skall få fast bakoken.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
Bakre nav på 99 och og900. (Saab såklart)
1173 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande