Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Mest pang för pengarna?
2016 besök totalt
P Bergman
Hudiksvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 15


Trådstartare
Hej!

Börjar bli dags för nya däck till min gaträser. Har tidigare åkt "sport"däck och Semi-r på bana, aldrig provat R-däck - vilket kanske betyder att det är dags. Men då banåkakontot är begränsat lutar det ändå mer åt Semi-R än det andra. Är t.ex. ett Toyo R888R så mycket bättre än ett Federal 595 RS-R att det är värt mellanskillnaden?

Vilket däck ger mest valuta för pengarna anser ni?

Åker idag 225/45 på 17x8. Har en uppsättning 15x7 också men vad jag läst mig till så blir det för smalt för åtminstone 225or R-däck?

Och hur är skillnaden mellan ett 205 R-däck och ett 225 Semi-r? Går det att generalisera lite och säga att ett 2xx R-däck är ungefär som ett 2xx semi-r?

_________________
Peter Bergman
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41495

Forumägare
Forumägare

Vad väger bilen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
P Bergman
Hudiksvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 15


Trådstartare
thumbs up
1250kg 220hk RWD

_________________
Peter Bergman
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41495

Forumägare
Forumägare

Med riktigt feta bilar så kan ju rdäck vara bra för att det ska tåla lite längre banåka pga vikt och massa effekt. Men din bil är ju hyffsat lätt så du kommer ju lite längre då med "nästan-rdäck".

Personligen så tycker jag att antalet banträffar du tänker köra på ett år och hur mycket du kör bilen på gatan (om du kör samma däck hela sommarsäsongen) skulle avgöra. Men om du har en separat uppsättning banåkahjul så blir ju fråga lite annorlunda.

- Har du problem att du inte kan köra så långa pass du vill för att däcken går varma?

- Vad är viktigt för dig förutom hyffsat pris? Varvtider, styrprecision/styrkänsla, hjulens vikt, livslängd/tålighet vid lite lättare överkörning på bana?

Jag har inte hundra koll på hur listan på däcksmodeller (rdäck+nästanrdäck) hamnar om man sorterar dem i prisordning. Det varierar ju dessutom från år till år. Har du koll, har du en lista på de du funderar på?

_________________
Magnus Thomé
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Jag förespråkar två uppsättningar hjul. Det går fort att byta till R-däck när det är dags för bankörning! En annan aspekt är ju hjulvinklar. Om man kör med en massa negativ camber och toeout så sliter det ganska mycket på de dyra R-däcken om man skall köra några mil till jobbet varje dag. Men kör man med orginalvinklar så sliter det ju betydligt mindre...
Mvh /Claes
1100kg 240hk RWD 255:or fram, 285:or bak

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41495

Forumägare
Forumägare

Om man kör med massa camber men nära noll toe så sliter det jämnt o fint thumbs up

Allt är kompromisser åt olika håll hur man vill göra förstås.

_________________
Magnus Thomé
Citera
P Bergman
Hudiksvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 15


Trådstartare
Citat:
Personligen så tycker jag att antalet banträffar du tänker köra på ett år och hur mycket du kör bilen på gatan (om du kör samma däck hela sommarsäsongen) skulle avgöra. Men om du har en separat uppsättning banåkahjul så blir ju fråga lite annorlunda.

Ska nog ta och skaffa mig en uppsättning transportdäck. Siktar på 4-5 träffar med 4x10-15min körning per gång.

Citat:

- Har du problem att du inte kan köra så långa pass du vill för att däcken går varma?

- Vad är viktigt för dig förutom hyffsat pris? Varvtider, styrprecision/styrkänsla, hjulens vikt, livslängd/tålighet vid lite lättare överkörning på bana?

Vid 15 min börjar det väl närma sig men inget problem direkt.

I ordningen: livlängd, varvtider, vikt, styrprecision skulle jag då säga.


Citat:

Jag har inte hundra koll på hur listan på däcksmodeller (rdäck+nästanrdäck) hamnar om man sorterar dem i prisordning. Det varierar ju dessutom från år till år. Har du koll, har du en lista på de du funderar på?

De jag tittat mest på är i storleken 225/45-17
Federal 595 RS-R 1040:-
Nankang NS2R 1065:-
Nankang AR-1 1795:-
Michelin PSC2 1895:-
Toyo R888R 2295:-

_________________
Peter Bergman
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Bergman86 skrev:
Citat:
Personligen så tycker jag att antalet banträffar du tänker köra på ett år och hur mycket du kör bilen på gatan (om du kör samma däck hela sommarsäsongen) skulle avgöra. Men om du har en separat uppsättning banåkahjul så blir ju fråga lite annorlunda.

Ska nog ta och skaffa mig en uppsättning transportdäck. Siktar på 4-5 träffar med 4x10-15min körning per gång.

Citat:

- Har du problem att du inte kan köra så långa pass du vill för att däcken går varma?

- Vad är viktigt för dig förutom hyffsat pris? Varvtider, styrprecision/styrkänsla, hjulens vikt, livslängd/tålighet vid lite lättare överkörning på bana?

Vid 15 min börjar det väl närma sig men inget problem direkt.

I ordningen: livlängd, varvtider, vikt, styrprecision skulle jag då säga.


Citat:

Jag har inte hundra koll på hur listan på däcksmodeller (rdäck+nästanrdäck) hamnar om man sorterar dem i prisordning. Det varierar ju dessutom från år till år. Har du koll, har du en lista på de du funderar på?

De jag tittat mest på är i storleken 225/45-17
Federal 595 RS-R 1040:-
Nankang NS2R 1065:-
Nankang AR-1 1795:-
Michelin PSC2 1895:-
Toyo R888R 2295:-


Vi åkte Nankang NS2R 205/50-15 på min BMW E36 långloppsbil på Mantorp i våras, mkt imponerad av grepp och slitage för den billiga pengen.

Efter 6 timmar långloppsrace där vi roterade fram och bakdäcken med varandra för jämnare slitage var det säkert 4 timmar kvar i däcken efter slutfört race.

De har mycket mönster så är säkert inte lika högljudda som R888R eller AR-1 på gata, vet dock inte hur greppet är i blött då vi aldrig hann testa.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



Istället för att starta ytterligare en tråd med samma fråga så skriver jag här..
Framhjulsdriven bil med dubbla uppsättningar hjul, en för bana och en för transport.
Väger in på ca 1350kg med förare och har runt 270-280hk, vilka däck är mest pang för pengarna?
Fälgarna som de ska sitta på är 8x18 och jag får plats med upp till 245or.

_________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Jag kommer alltid tillbaka till Kumho när jag önskar R-däck.
Lite dyra för mest pang för pengen men ger mycket tillbaka.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



Lillen skrev:
Jag kommer alltid tillbaka till Kumho när jag önskar R-däck.
Lite dyra för mest pang för pengen men ger mycket tillbaka.

Vilka Kumho tänker du mer exakt på då?

_________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Snömannen skrev:
Lillen skrev:
Jag kommer alltid tillbaka till Kumho när jag önskar R-däck.
Lite dyra för mest pang för pengen men ger mycket tillbaka.

Vilka Kumho tänker du mer exakt på då?


Kumho V70A.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Däck för banåka
Mest pang för pengarna?
2016 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande