Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsarna vill inte, vad göra?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (3712 totalt)
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
Har precis kommit hem från Gotland ring och jag kan bara rekomendera denna bana, skitkul är den!
hur som helst, mina bromsar tycker dock inte att den är lika kul..

Dom är relativt svampiga och vid höghastighets inbromsningar (från 180 till 70) så blir det läskigt mot slutet efter några varv, dvs dom "fejdar"

Jag har Motul RBF 600 bromsolja och Red dot competition belägg fram.. jag tycker det borde fungera, men icke..

Nu var det iof nästan 10 månader sen jag bytte bromsoljan men jag upplevde samma svampiga känsla när jag körde konbana förra hösten.

Vad tycker ni jag ska göra?

ps. bilen har stålarmerade bromsslangar original

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Svampiga känslan försvinner om du luftar.

RD Competition är trots namnet ett gatbelägg,
så bli inte förvånad om det mattas.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Alternativt att ytan på dina belägg har glaserats lite. Pedalen känns då svampig pga att du måste få högre pedalkraft för att få tillräcklig friktion mellan kloss & skivor.

Glasningen kan slipas ner med lite gatkörning men det är mer än lite läskigt att åka runt i stan med hala bromsar. Trust me, BTDT...

Kolla hur dina bromsar fungerar och försök ordna mer kylluft till dom? På min Saab är det så puckat byggt att jag inte kan leda in mer kylluft till bromsarna, mest pga att luftintaget till skivorna är på utsidan mot fälgen till...

Lycka till!
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2914

Namndispens
Namndispens

Turbo² skrev:
ps. bilen har stålarmerade bromsslangar original


Stålspunna menar du eller hur ???

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
naj.. inte spunna utan armerad..

dvs gummislangarna har stålvajrar ingjutet i sig, därav armerade.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Dom blir helt enkelt för varma. Armerade slangar komer inte att hjälpa dig mot det.
Byt till hårdare belägg (Pagid orange eller Yellow) och montera rediga kylscoop. Om det inte hjälper, gå upp i storlek eller lätta bilen.

Det är lixom ingen rocket-science...är dom för små så finns det begränsat antal saker man kan göra innan du tvingas byta upp dig.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
beepbeep skrev:
Dom blir helt enkelt för varma. Armerade slangar komer inte att hjälpa dig mot det.
Byt till hårdare belägg (Pagid orange eller Yellow) och montera rediga kylscoop. Om det inte hjälper, gå upp i storlek eller lätta bilen.

Det är lixom ingen rocket-science...är dom för små så finns det begränsat antal saker man kan göra innan du tvingas byta upp dig.


Att bromsslangarna inte har med detta att göra vet jag men jag skrev det för om någon skulle tro att orsaken till att bromsarna känns svampiga är att dom saknar stålomspunna bromsslangar.

Jag kommer nog byta vätska igen och så har jag funderingar på hur jag ska lösa ventilations problemet till bromsarna.. Om inte det hjälper går jag upp en storlek..

Efter att ha upplevt hur det känns att bromsa ner från 200km/h i en Ferrari 360 så vill jag ha den känslan i min bil också..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



försvinner pedalen ner, eller känns de bara matta (överhettade belägg)?

antar att du har vag koncernens 280mm bromsar. ?

min erfarenhet av dessa är att de har dålig kylning. har dock inte kört RS'en hårt.
men golf och seat.


kanske en slitsning vore på sin plats?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



beepbeep skrev:

Det är lixom ingen rocket-science...är dom för små så finns det begränsat antal saker man kan göra innan du tvingas byta upp dig.


Jag har noterat när jag tittat på octavia RS att den faktiskt ser ut ha riktigt rejäla bromsar för att vara en bruksbil.

_________________
Pär Hylander
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
nej den har 312 mm vent. fram å 260 mm vent bak.

så det är dom "stora" bromsarna från VAG koncernen, men kylningen är ett problem.

Pedalen försvinner både ner och så känns de matta (mot slutet måste jag trycka HÅRT)

Slitsning av original skivorna kostar ju inte mycket så det kanske kan vara nått.

Men som sagt, prioritering;

1, Byte av olja igen, och bättre luftning
2, Kylning
3, Slitsning
4, Byte till Pagid (tror dock inte det finns till mina ok)
5, Porsche BIG RED.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2914

Namndispens
Namndispens

Turbo² skrev:
5, Porsche BIG RED.


Vad är det för fel på "Porsche medium Black" ???

(996 Carrera 2 monoblock som är mindre och lättare än 996 BiTurbo/GT3 bromsoken, plus att du antagligen slipper spacers )

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Red Dot beläggen är ett sportbelägg som inte är byggt för hård bankörning så stor del av dina erfarenheter kan relateras till friktionsmaterialet. Jag tycker du ska lufta vätskan och testa igen, men jag har hört att Gotland Ring är hård mot bromsar så det enda alternativ som kommer att klara av den typen av körning bättre är ett rent racingbelägg tillsammans med utökad kylning av skivorna. Har läst om ThomasT's bromsbekymmer här i forumet och hans bil har samma ok/belägg som Skoda RS.
Skicka ett PM Mattias så kan du få några förslag.

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Turbo² skrev:
nej den har 312 mm vent. fram å 260 mm vent bak.

5, Porsche BIG RED.


Inte för att jag är någon expert men större bromsar än så måste vara overkill..hjulet kan ju inte mer än sluta rulla trots allt när man bromsar

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Turbo² skrev:
nej den har 312 mm vent. fram å 260 mm vent bak.

så det är dom "stora" bromsarna från VAG koncernen, men kylningen är ett problem.

Pedalen försvinner både ner och så känns de matta (mot slutet måste jag trycka HÅRT)

Slitsning av original skivorna kostar ju inte mycket så det kanske kan vara nått.

Men som sagt, prioritering;

1, Byte av olja igen, och bättre luftning
2, Kylning
3, Slitsning
4, Byte till Pagid (tror dock inte det finns till mina ok)
5, Porsche BIG RED.


Välkommen i klubben.....

1: *check*
2: klurar fortfarande på hur jag ska få plats med slangarna...
3: *check*
4: *check*
5: Mycket lockande att handla nya ok, men jag är mer intresserade av Boxter S ok...
6: Köpa en riktig bil....... kanske ännu mer lockande...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



ThomasT skrev:

6: Köpa en riktig bil....... kanske ännu mer lockande...


7. Lära sig bromsa.

Någon som reflekterat över det?

Hade själv rejäla bromsfade-bekymmer på Gotland Ring. Åker ju hyggligt motorstark bil, med bromsar som var "inne" 1986.
Dom är inte feta....

I dokumentationen från turbo-cupen 1986, kan jag aldrig läsa att folk (Stuck, Mass, Winkelhock etc) hade problem med bromsarna,
tvärtom så berömmer man dom. Således räckte dom till då, på banor som fortfarande finns - och på tider som är mer än konkurrenskraftiga...

Så länge som jag är långsammare än vad dom var då, så använder jag alltså inte bilen optimalt.

Visst, det vore jätteskönt med grym ABS och 400-mm skivor, men hallååå... Vi måste lära oss att köra också.

_________________
--
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
Köpa en riktigt bil.. ja tack

Lära mig bromsa.. hur då isof?
Bara man inte ligger på bromsen för länge (fisbromsar) så ska det optimala sättet att bromsa vara att stämpla HÅRT på kort tid (eller så länge som behövs iaf )

Jag tror snarare att berömmelsen från 86 handlar mer om att vi har högre krav idag..

Dvs dom var bra relativt sett då (inne som du skriver).. men inte kanske så bra idag, relativt sett.

Bromsar kan fortfarande bli bättre helt klart..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2914

Namndispens
Namndispens

ThomasT skrev:
Turbo² skrev:
5, Porsche BIG RED.


5: Mycket lockande att handla nya ok, men jag är mer intresserade av Boxter S ok...


Kanske skall passa på att lägga till att Porsche Boxster S bromsoken är samma som de jag nämnde ovan, 996 Carrera 2 monoblock ok. Bara så ni vet. Ytterligare en fördel med dessa ok är att de finns i svart, silver eller då rött om man vill synas på B&W parkeringen (något jag inte vill, dra till mig blickar alltså, vill ha bilen ifred helt enkelt).

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Turbo² skrev:
Köpa en riktigt bil.. ja tack

Lära mig bromsa.. hur då isof?
Bara man inte ligger på bromsen för länge (fisbromsar) så ska det optimala sättet att bromsa vara att stämpla HÅRT på kort tid (eller så länge som behövs iaf )

Jag tror snarare att berömmelsen från 86 handlar mer om att vi har högre krav idag..

Dvs dom var bra relativt sett då (inne som du skriver).. men inte kanske så bra idag, relativt sett.

Bromsar kan fortfarande bli bättre helt klart..



Ett vanligt fel man lätt kan göra är att bromsa ner till "onödigt" låg fart in i varje kurva. Dvs köra så det känns lite safe...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ett vanligt fel man lätt kan göra är att bromsa ner till "onödigt" låg fart in i varje kurva. Dvs köra så det känns lite safe...


jo, det är sant att det kan hända, men instruktören på gotland tycket att det gick väldigt bra..
och i första höghastighetsinbromsnings böjen på varje varv så skriker han, BROMSA!! dvs enl. han, sent och definitift inte till för låg fart.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



FredrikÅ skrev:
ThomasT skrev:

6: Köpa en riktig bil....... kanske ännu mer lockande...


7. Lära sig bromsa.

Någon som reflekterat över det?

Hade själv rejäla bromsfade-bekymmer på Gotland Ring. Åker ju hyggligt motorstark bil, med bromsar som var "inne" 1986.
Dom är inte feta....

I dokumentationen från turbo-cupen 1986, kan jag aldrig läsa att folk (Stuck, Mass, Winkelhock etc) hade problem med bromsarna,
tvärtom så berömmer man dom. Således räckte dom till då, på banor som fortfarande finns - och på tider som är mer än konkurrenskraftiga...

Så länge som jag är långsammare än vad dom var då, så använder jag alltså inte bilen optimalt.

Visst, det vore jätteskönt med grym ABS och 400-mm skivor, men hallååå... Vi måste lära oss att köra också.
Har inget att invända egentligen, men ett försiktigt påstående: Det har ju hänt en del med däcken sen -86 och med bättre grepp följer ju högre belastning på bromsarna. Så det som var sant -86 behöver väl inte vara det idag?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Pär Hansson skrev:
FredrikÅ skrev:
ThomasT skrev:

6: Köpa en riktig bil....... kanske ännu mer lockande...


7. Lära sig bromsa.

Någon som reflekterat över det?

Hade själv rejäla bromsfade-bekymmer på Gotland Ring. Åker ju hyggligt motorstark bil, med bromsar som var "inne" 1986.
Dom är inte feta....

I dokumentationen från turbo-cupen 1986, kan jag aldrig läsa att folk (Stuck, Mass, Winkelhock etc) hade problem med bromsarna,
tvärtom så berömmer man dom. Således räckte dom till då, på banor som fortfarande finns - och på tider som är mer än konkurrenskraftiga...

Så länge som jag är långsammare än vad dom var då, så använder jag alltså inte bilen optimalt.

Visst, det vore jätteskönt med grym ABS och 400-mm skivor, men hallååå... Vi måste lära oss att köra också.
Har inget att invända egentligen, men ett försiktigt påstående: Det har ju hänt en del med däcken sen -86 och med bättre grepp följer ju högre belastning på bromsarna. Så det som var sant -86 behöver väl inte vara det idag?

Blir det verkligen så? Högre belastning i Newton, ja, men i överhettning? Med bättre däck får man ju främst en högre lägsta hastighet och de bättre utgångarna ur kurvorna kanske leder till högre toppfart på rakorna också, men det är nog inte lika markant. Så undrar om energin som skall bromsas bort under ett varv verkligen blir högre med bättre däck?

Som ett "svar" till FredrikÅ skulle jag vilja säga att det nog är ganska få av oss som under några få bandagar per år kan bli av samma klass som Stuck, Mass och de andra så det är nog mer realistiskt att göra nåt åt bromsarna...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Skruva banåkabil
Bromsarna vill inte, vad göra?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (3712 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande