Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dimensioner på stötdämpare för Volvo 240 på Escort mk2.
3 besök senaste veckan (1692 totalt)
magnusisjobo
Sjöbo
Här sen Jan 2009
Inlägg: 27


Trådstartare
Jag håller på att bygga fjäderben fram av Volvo 240 coilover till min eskort mk2. Jag har sökt på nätet efter stötdämpare som har diameter på 47 mm utvändigt, alltså kroppen och inte kolvstången (inga upside-down). Det är svårt att hitta information om vilka dimensioner som finns.
Någon som sett någon tabell eller liknande information om vilket bilfabrikat/modell som har en viss dimension?Någon här kanske kan ge mig tips direkt om en stötdämpare som kan passa?
Optimalt så skulle ytterdiametern då vara 47 mm och längden på kroppen 325 mm, men längden kan jag anpassa med ett annat lock. Ställbara gör inget... Någon har kanske redan knäckt denna nöt! Kan också tänka mig att köpa något färdigt om det finns någon som sitter på något bra, men helst vill jag bygga själv...


_________________
Magnus Andersson

912 -66
911S -69
MGB 1800 GT (ex Ulf Johansson)
Lola 290-Porsche 996/986 hotrod.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Enklast är oftast att ta ett skjutmått och åka först till biltema, sedan tex Mekonomen eller liknande sist skroten. Bara mäta på allt du hittar sedan handla, eller i annat fall beställa nytt /bättre när du vet modell /årsmodell osv på lämpliga thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Boketorparn
Lidköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 23



Jag har pysslat en del med just detta ingrepp! Jag köpte Biltemas dämpare för någon Opel Astra, tror att det var en Modell C. Dom är lite smalare vill jag minnas men det går att lösa med en tunn hylsa inne i fjäderbenet. Tyvärr förkastade jag denna lösning efter ett tag och måttbeställde ett fjäderben som passar i 240-spindeln och som är avsett för Opel Astra f dämpare från Bilstein. Låter dyrt men det kostade inte särskilt mycket. Ritning finns kvar! Problemet jag upplevde med första lösningen var att fjäderbenet blev för högt för tänkt ridehight! Har även en bra lösning på bottenplatta till spindeln om du vill köra med justerbara länkarmar från typ Burton (svinbilliga).

_________________
Lukas Johansson
Citera
magnusisjobo
Sjöbo
Här sen Jan 2009
Inlägg: 27


Trådstartare
Jag är väldigt intresserad av din Bilstein lösning. Har du förkastat något så behöver jag inte göra samma miss.

Jag har magnus.a(at)sydskane.nu om du kan skicka ritning och bild kanske. Funkar det bra tycker du?

_________________
Magnus Andersson

912 -66
911S -69
MGB 1800 GT (ex Ulf Johansson)
Lola 290-Porsche 996/986 hotrod.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag skulle kolla dämpare till.... Escort MkII ;-)

GAZ har billiga och vettiga insatser.

I min Capri gjorde jag något liknande, jag använde fjäderbensrör avsedda för Volvo 240, som svarvades till för att passa Capri/Escort spindel. Jag kör Capri/Escort MkII insatser från GAZ (justerbara).

Enda krånglet är att 240 dämparmutter är lite stor för 2,25" fjäder, bättre att bygga med 60 mm.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
Dimensioner på stötdämpare för Volvo 240 på Escort mk2.
3 besök senaste veckan (1692 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande