Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Styrvinkel. Lite för vass styrning mazda 3
1059 besök totalt
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Tja

Håller på att bli lite frustrerad på detta efter ett års ägande.

Har en mazda 3 sport 2005a.

Denna bil har "samma" bottenplatta/framvagn som tex Ford focus och Volvo v50.

Sedan jag köpte bilen har jag bytt ut det mesta i chassie väg. Leder bussningar dämpare fjädrar hjullager etc etc.

Nu går den väldigt bra på vägen i min uppfattning. Väldigt vass i styrning. Svarar direkt på ratten, vilket är väldigt kul i stan och landsväg när man faktiskt "kör" bilen.

Men vid transport på motorväg eller rak 2:1 väg är det mindre roligt.
Släpper man tankarna på att köra bilen aktivt är man väldigt snart ute på väggren eller omkörrningsfil.

Detta har lett till att frugan vägrar köra bilen då hon mest pendlar norrköping - Kalmar.

Å eftersom jag kör skåpbil till å från jobbet står mazdan alldeles för mycket.


Vi har även tidigare haft en v50 som inte alls betedde sig såhär vasst.
Bytte ungefär Sammtidigt som mazdan köptes bort min 2004 focus mot en 2006 focus.
Bägge med "samma" framvagn som mazdan. Men ingen av dem var såhär vass heller.

Jag har testat alla möjliga hjul vinklar men ingen större skillnad. Bytt hjul /däck /dimensioner utan större skillnad.
Bäst går den nu. Ytters lite toe in både fram å bak och nästan noll cambervinkel.

Släpper man ratten går bilen spikrakt och den spårar inte nämnvärt.

Efter lite mer mätningar mellan nuvarande focus och mazda.

Bägge har samma slaglängd på styrväxel. Bägge har ganska exakt 1,5 ratt varv åt höger samt vänster.

Max ratt utslag innebär snarlikt utslag /styrvinkel på hjulen.

Nu till det konstiga.
Drar man ratten ett kvarts varv på fården står hjulen fortfarande nästan rakt framåt, eller precis "börjat" styra.

Drar man däremot ratten ett kvarts varv på mazdan så styr den redan hjulen rätt mycket.

Ställer man hjulen så dem styr typ lika mycket. Så är focusens ratt vriden ett kvart. Medan mazdan bara 5 minuter på klockan.

Det enda jag kan hitta då är att det är annorlunda styrarmar /pitman armar på mazdan.
Mazda verkar ha olika spindlar på sportmodellen och vanliga 3an. (större bromsar större ok, grövre hjullager och drivaxlar) kanske är det annorlunda vinkel på något vis på styrarmar med? Kan det göra så stor skillnad på styrning första biten. Men sedan ha samma vid fullt ratt utslag??

Eller är det något jag missar??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Säkert kortare styrarmar på 3an för att ge
+10Xp Sports
-5Xp comfort

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
sfloden
Karlstad
Här sen Feb 2014
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Är det likadan styrväxel? Vissa styrväxlar har olika utväxling vid mittenläget jämfört med ändlägena.
Forden kanske har säg 45mm per rattvarv i mitten och 50mm i ändlägena.
Mazdan kanske har samma utväxling hela vägen. Totalt antal rattvarv blir lika, men utväxlingen skiljer.

_________________
Stefan Flödén
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Så kan det oxå vara. Kollade som hastigast och det ser inte ut att vara nämnvärt mycket kortare styrarmar. Ska forska lite på nummer till styrväxeln

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Skruva banåkabil
Styrvinkel. Lite för vass styrning mazda 3
1059 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande