Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Vibrationsdämpande remskivans vara eller icke vara? | 1681 besök totalt |
Jag grubblar lite över drivningen av min torrsumpspump. Remskivan som sitter på motorn tillåter inte riktigt en bra adapter för att sätta drevet där. Samtidigt känns det som den solklara positionen för driv-drevet.
Det är en vibrationsdämpande remskiva som sitter på plats idag, men fyller den verkligen så stor funktion på en bil där det enda som drivs med multiremmen är generatorn? Frågan jag ställer är alltså, kommer jag göra mig en björntjänst genom att ta bort denna och ersätta den med en icke dämpad variant som istället tillåter att jag kan få dit en vettig adapter för drevet till torrsumpspumpen? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
Menar du den gummidämpade remskivan som sitter direkt på vevaxeln?
Isåfall är det en svängningsdämpare som är till för att dämpa och flytta det varvtalsområde där torsionella vibrationer (egensvängningar) i vevaxeln uppstår, inte för att dämpa eventuella vibrationer hos övriga remdrivna aggregat. Om det är farligt eller inte att ta bort den beror på var det farliga varvtalsområdet för just din motor är och följaktligen hur ofta du kommer att vara i det. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
Ta en bild så vi vet att vi pratar om samma saker?
Det låter som du beskriver svängningsdämparen. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
Det är den stora remskivan på veven jag pratar om ja. Jag var också under uppfattningen om att det var svängningsdämparen för veven men läste någon VAG dokumentation om att den skulle vara för att dämpa ryckningar på multiremmen som annars skulle kunna skada de saker som är kopplade på den. (I normalfallet på denna motor är det generator, servo och AC)
Ser ut så här: Hittade igår en som hade fräst av ytan på de 2 klackarna och gängat 2 hål i dom och där skruvat en platta över hela centrumhålet som sen håll drevet för torrsumpen. Skulle ju kunna vara en variant om man gör någon extra styrning som går ner bredvid klackarna i och för sig.. Samtidigt kan man undra om original dämparen är rätt del att använda om jag nu ska trimma motorn och lyfta maxeffekten ~1500-2000 rpm? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
Har sett några ggr att man kan få "ryckningar" på remmen vid något visst varvtal. Dvs så spännaren börjar hoppa. Nu är det ju dämpare på remmen på denna motorn troligen oxå för att motverka detta. Man Kan ju säkerligen motverka detta med dämpare och testa köpa en ny om det blir problem (du lär ju märka om remmen slits ut/slirar onormalt snabbt eller hoppar av.
Men jag hade nog gjort som du säger att svara ihop ett lock med styrning och gängad i dem två klackarna sedan satt drevet på det locket. Alt om du sätter ett kugg drev utanpå tex generatorn. Så var det gjort på min alfa v6a. Satt drivning till pumpen utanpå ett av löphjulen _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Gör jag så får jag köpa nytt drev igen Chansade när jag beställde dreven på att de inte skulle vara några konstigheter att sätta de på veven.
Inget problem i sig, men jag använder ju helst de jag redan har. Jag var ett tag inne på att sätta drevet för torrsumpen utanpå det för original oljepumpen (t.v. om remskivan) men pumpen är för lång i förhållande till de utrymme som finns på den sidan. :/ Jag funderade djupt igår på om jag inte ska bita i de sura och kapa lite lite i torpeden också för att få bak motorn några cm till. De gör stor skillnad för utrymmet för grenrören, men samtidigt hamnar drivningen för pumpen i så fall ännu längre fram.. jaja får kika på det nästa gång _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
Som det sas tidigare: Torsionella vibrationsdämparen (vulkade gummibiten i vevaxelns remhjul) har inget med rem att göra utan är till för att veven inte ska gå av om man råkar hålla varvtalet på vevens egensvängningsfrekvens. Dvs. inget jag skulle rekommendera att ta bort.
Veven är en lång snirklig metallbit som är delvis elastisk och svänger torsionellt vid vissa frekvenser. Råkar man träffa rätt frekvens och inte har någon dämpning förstärks dessa och adderas tills det säger knak. _________________ G o r a n A m c o f f |
Inte bara vevbrott, ramlager och (standard med sintrade drev) Oljepump kan slitas snabbare.
|
Skruva banåkabil Vibrationsdämpande remskivans vara eller icke vara? | 1681 besök totalt |